Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-01, 17:58
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det du nämner är absolut inte en diversifierad portfölj. 1 så har du en uppenbar key man risk och 2 en absurt uppenbar varumärkesrisk. Sitter du fullmatad i ett enskilt bolag och detta varumärke blir förstört av antingen Elon själv eller någon rasismrättegång eller va som helst så är det sjukt sårbart. Det har hänt med flertalet varumärken.

Att bolaget i fråga har en värdering som uppenbart prisar in många år av 40-60% tillväxt är självklart också en risk då marknaden för bilar i teslas prisklass inte direkt säljer som smör i lågkonjunkturer. Jag ställer mig inte emot din investering men att påstå att Tesla som enskilt bolag är en diversifiering är bara uppenbart felaktigt. tyvärr

Beror ju på vad man jämför med. Det är absolut en diversifierad investering men såklart inte på samma nivå som global-fonder och sån skit. Vill du vara riktigt diversifierad så ska du ju ha både globalfonder, obligationer, valutor, råvaror, crypto, postkodlott och sedlar under madrassen. Men Tesla är absolut mycket mer ETF-liknande än många andra bolag, och framför allt andra biltillverkare.

Sen finns som du nämner absolut risker. Key man är en av dem. Dock menar jag att Tesla fortfarande kommer växa in i sin värdering (och mer därtill) även om Elon skulle försvinna idag. Elons inblandning gasar bara på mer samt garanterar samma typ av styre framöver som lett dem hit. Om både Elon och hela ledningsgruppen försvinner blir det lite värre, men företagskulturen är rätt djupt rotad i Tesla vid det här laget så det skulle nog krävas ännu mer för att verksamheten framöver skulle vara hotad av "konkurrensen".

Varumärkesrisk, tja. Finns väl långsökta risker kanske. Men de blir ju ständigt attackerade med diverse bullshit som media spär på då Tesla till skillnad från andra bolag inte finansierar media, de har överlevt hittills. Sen har jag personligen sett på nära håll exakt hur extremt starkt Teslas varumärke är, även det en anledning att jag gick in som aktieägare. Det är främst förståsigpåare som dig som hatar på bolaget, nästa generation är till stor del fanboys redan från 5-10 års åldern och det ska mycket till för att de ska byta lag.
Senast redigerad av gladihatten 2022-09-01 kl. 18:00.
Citera
2022-09-01, 18:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det du nämner är absolut inte en diversifierad portfölj. 1 så har du en uppenbar key man risk och 2 en absurt uppenbar varumärkesrisk. Sitter du fullmatad i ett enskilt bolag och detta varumärke blir förstört av antingen Elon själv eller någon rasismrättegång eller va som helst så är det sjukt sårbart. Det har hänt med flertalet varumärken.

Att bolaget i fråga har en värdering som uppenbart prisar in många år av 40-60% tillväxt är självklart också en risk då marknaden för bilar i teslas prisklass inte direkt säljer som smör i lågkonjunkturer. Jag ställer mig inte emot din investering men att påstå att Tesla som enskilt bolag är en diversifiering är bara uppenbart felaktigt. tyvärr

Tydligen inga som helst problem för dig att prisa in flera år av >50% tillväxt när det gäller BYD, som inte ens går med vinst utan statliga subventioner.
Citera
2022-09-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tydligen inga som helst problem för dig att prisa in flera år av >50% tillväxt när det gäller BYD, som inte ens går med vinst utan statliga subventioner.
BYD går med vinst https://youtu.be/JbPMrd4-qLs
Citera
2022-09-01, 18:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70

Ja, fast inte utan subventioner, just nu.
Inte min poäng att det är ett problem, bara att job230ge har lite dubbla måttstockar när det gäller jämförelsen mellan företag.
Citera
2022-09-01, 18:34
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70

Suck. Jag waste:ade precis 13 minuter på denna videon som fortfarande inte separerar hybriderna från BEV bilar, utan buntar ihop allt som "NEV" (new energy vehicle) vilket inkluderar hybrider. Slutsatsen (så ni andra slipper titta) är att BYD ökat sin vinst mycket under t.ex Q2 i år, vilket sannolikt går att härleda till bil-delen av bolaget. That's it.

Väck mig när något annat bolag än Tesla bevisat gör vinst på BEVs i ett liknande segment som Tesla (dvs inga moppebilar mm).
Citera
2022-09-01, 18:56
Medlem
Citat:
Dagens garv. Eller ja, dagens andra garv kanske.

https://twitter.com/ElectrekCo/statu...qPDtjIp0g&s=19

Vad är det roliga?
Citera
2022-09-01, 19:00
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ja, fast inte utan subventioner, just nu.
Inte min poäng att det är ett problem, bara att job230ge har lite dubbla måttstockar när det gäller jämförelsen mellan företag.

Tesla behövde ju subventioner de första 15 åren, varför inte unna andra det?
Dessutom säljer Tesla fortfarande FSD för 150k per bil. Vilket är på gränsen till bedrägeri. Byd bjussar på en fungerande förbränningsmotor, det kan juvara användbart.

Mvh
Citera
2022-09-01, 19:39
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Beror ju på vad man jämför med. Det är absolut en diversifierad investering men såklart inte på samma nivå som global-fonder och sån skit. Vill du vara riktigt diversifierad så ska du ju ha både globalfonder, obligationer, valutor, råvaror, crypto, postkodlott och sedlar under madrassen. Men Tesla är absolut mycket mer ETF-liknande än många andra bolag, och framför allt andra biltillverkare.

Sen finns som du nämner absolut risker. Key man är en av dem. Dock menar jag att Tesla fortfarande kommer växa in i sin värdering (och mer därtill) även om Elon skulle försvinna idag. Elons inblandning gasar bara på mer samt garanterar samma typ av styre framöver som lett dem hit. Om både Elon och hela ledningsgruppen försvinner blir det lite värre, men företagskulturen är rätt djupt rotad i Tesla vid det här laget så det skulle nog krävas ännu mer för att verksamheten framöver skulle vara hotad av "konkurrensen".

Varumärkesrisk, tja. Finns väl långsökta risker kanske. Men de blir ju ständigt attackerade med diverse bullshit som media spär på då Tesla till skillnad från andra bolag inte finansierar media, de har överlevt hittills. Sen har jag personligen sett på nära håll exakt hur extremt starkt Teslas varumärke är, även det en anledning att jag gick in som aktieägare. Det är främst förståsigpåare som dig som hatar på bolaget, nästa generation är till stor del fanboys redan från 5-10 års åldern och det ska mycket till för att de ska byta lag.

Klassikern: But Tesla is just a car company.

https://twitter.com/SawyerMerritt/st...74988939751424
Citera
2022-09-01, 20:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Tesla behövde ju subventioner de första 15 åren, varför inte unna andra det?
Dessutom säljer Tesla fortfarande FSD för 150k per bil. Vilket är på gränsen till bedrägeri. Byd bjussar på en fungerande förbränningsmotor, det kan juvara användbart.

Mvh

Klart jag unnar andra det. Tänk min förvåning att inte du heller förstod min poäng, du som menade på att Tesla förlorade pengar på varje bil de sålde för knappt ett år sedan. Lol
Citera
2022-09-01, 20:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Vad är det roliga?

Att Electrify Americas laddare måste vara tillverkade i Italien, för jösses vad mycket spaghetti.
Citera
2022-09-01, 20:54
Medlem
Citat:
Att Electrify Americas laddare måste vara tillverkade i Italien, för jösses vad mycket spaghetti.

Ok, trodde du trodde att Teslas laddare bara var ett tomt skal med en kabel...

De har resten i ett annat skåp.

https://twitter.com/TheWojtek/status...LW-MIbOn9DBmbw
Citera
2022-09-01, 21:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Ok, trodde du trodde att Teslas laddare bara var ett tomt skal med en kabel...

De har resten i ett annat skåp.

https://twitter.com/TheWojtek/status...LW-MIbOn9DBmbw

Ja, väldigt prydligt och lättöverskådligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback