2022-09-01, 16:34
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Han skrev 100k i innerstan redan i augusti(vilket uppnåddes i Juli) och 60k i Stockholms län. Låg priserna på 90-100k i Stockholms län i april/maj eller har du dyslexi?

Och nu har vi uppgång till 105k för Sthlm innerstad som kommer att vara kvar där och ökar till 110k under hösten. Din chans till att fynda en bostad med ett skambud är över.
Citera
2022-09-01, 16:35
Medlem
slemhogs avatar
Foxxi är dyslektiker och en nationalekonomisk tax, liten varelse med överdimensionerad pitt, låter mycket men har inget direkt att komma med. Ordinarie hemvist är i avdelningen relationer och samlevnad.
Sitter även maxbelånad i nyinköpt hus på toppen dec 2021 med 3% amortering och är mycket besviken på sitt omdöme.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-01 kl. 16:40.
Citera
2022-09-01, 16:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Haha, du är ju fan inte ens läskunnig. Är du bara här och trollar? Min prognos är ju dessutom högst relevant och mer eller mindre uppfylld.
Citera
2022-09-01, 17:19
Medlem
Epistemologens avatar
Sommarens tjurfälla är på väg att slå igen med full kraft. Börser och krypto faller. Och med dem kronan. Jag har tyckt att 0,75 upp för räntan i september var en no-brainer. Men 1,0 känns allt mer sannolikt. Särskilt om kronan fortsätter tappa. Till slut måste RB begripa att de behöver bli tydligare med att stötta kronan.
Senast redigerad av Epistemologen 2022-09-01 kl. 17:22.
Citera
2022-09-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Och nu har vi uppgång till 105k för Sthlm innerstad som kommer att vara kvar där och ökar till 110k under hösten. Din chans till att fynda en bostad med ett skambud är över.

Haha, sjukt om det blir så. Jag tror du har fel men visst chansen finns.
Citera
2022-09-01, 18:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag tittade lite på räntekvot. Dvs den andel av disponibel inkomst som hushållen betalar i ränta.

Den har legat på knappt 4%.

Och jag ser att Nordea forecastar att den skall krypa upp i 8%.

Det skulle innebära att hushållen med skulder "typiskt" tappar 4% av disponibel inkomst.
Och hushållen med ränteintäkter får in dessa 4%. Direkt eller indirekt.

Vet inte om jag tror att hushållen blir så panikslagna och hysteriska över dessa 4%.
Och vad kommer hushållen med ökade ränteintäkter att göra med dessa?

------------------
Ser att denna fått ett skambud. slemhog får väl berätta om det är han som är i farten och skambudar. Kan ju finnas en slemhög till som gör sådant.
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/sollentuna/vaxmora/skogsmoravagen-9b/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign =till-salu&utm_content=skogsmoravagen-9b
Citera
2022-09-01, 18:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Är det statistik för Stockholm? Tycker känslan när man är på visningar snarare är att priserna ligger någonstans på hösten 2020-våren 2021 nivå. Man har sänkt utgångspriserna något sen i våras och det som säljs går för utgångspris eller precis under, i enstaka fall något över.
Det intressanta är nog det som inte säljs och huruvida dessa måste sälja eller kan skjuta på försäljningen i framtiden. Det är oerhört många objekt som ligger ute idag långt efter visningarna är passé. Min känsla är att priserna kommer fortsätta sakta men säkert ner och då har vi inte ens överlevt vintern än.
Citera
2022-09-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det intressanta är nog det som inte säljs och huruvida dessa måste sälja eller kan skjuta på försäljningen i framtiden. Det är oerhört många objekt som ligger ute idag långt efter visningarna är passé. Min känsla är att priserna kommer fortsätta sakta men säkert ner och då har vi inte ens överlevt vintern än.

Jag håller med om detta, men där jag tittat har jag också märkt att en del av det som legat länge tillslut nu blivit sålt. Även objekt som kommit ut nyligen. Inte alla men fler än för några veckor sedan. Framförallt på mer populära adresser. Men då tittar jag inte på alla segment av bostäder och jag kan tänka mig att det är som du säger med många objekt.
Citera
2022-09-01, 18:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag tittade lite på räntekvot. Dvs den andel av disponibel inkomst som hushållen betalar i ränta.

Den har legat på knappt 4%.

Och jag ser att Nordea forecastar att den skall krypa upp i 8%.

Det skulle innebära att hushållen med skulder "typiskt" tappar 4% av disponibel inkomst.
Och hushållen med ränteintäkter får in dessa 4%. Direkt eller indirekt.

Vet inte om jag tror att hushållen blir så panikslagna och hysteriska över dessa 4%.
Och vad kommer hushållen med ökade ränteintäkter att göra med dessa?

------------------
Ser att denna fått ett skambud. slemhog får väl berätta om det är han som är i farten och skambudar. Kan ju finnas en slemhög till som gör sådant.
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/sollentuna/vaxmora/skogsmoravagen-9b/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign =till-salu&utm_content=skogsmoravagen-9b

Vi är ett par slemhögar som samverkar ihop på slemhögska institutet, dels för att få ut vårt budskap i olika kanaler samt skambudstaktiken på olika objekt, men målsättning att skapa mental oro i mäklarkåren och säljare samt lägre utgångspriser på framtida objekt, och fler blir vi

Du menar räntekvoten ska dubbleras, dvs att snitträntan ska gå från 1.3-1.4% till 2.6-2.8%.
Vad har du belägg för att rörliga snitträntan bara ökar 0.4-0.6% ytterligare? Redan vid sep höjningen om 3v kommer det gå över det. Hur tänker du?
Senast redigerad av slemhog 2022-09-01 kl. 19:11.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Jag håller med om detta, men där jag tittat har jag också märkt att en del av det som legat länge tillslut nu blivit sålt. Även objekt som kommit ut nyligen. Inte alla men fler än för några veckor sedan. Framförallt på mer populära adresser. Men då tittar jag inte på alla segment av bostäder och jag kan tänka mig att det är som du säger med många objekt.

Jag har också märkt detta. I vissa fall har tålmodigheten lönat sig. Såg några objekt som låg ute i 2-3 månader i våras, och antagligen fick mottaga ett och annat slemhog-bud, som sedemera blev sålt till utropspris. Uppenbarligen finns det fortfarande en och annan virrpanna på köparsidan därute som "sovit under en sten" de sista månaderna och inte inser att den kunnat få ett par-tre hundra tkr rabatt. Och det är väl dessa som säljarna väntar in, förr eller senare nappar det.
Citera
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Varför sakta men säkert ner? Kapitulationen är nära nu. Det kan gå ganska fort när den kommer. När priserna börjar falla snabbare kommer folk att tappa förtroendet för alla de tidigare lyssnade på. Kompisen som känner någon som jobbar på bank, grannen med dyra kläder som jobbar som växeltelefonist på Erik Olsson, pappan som är mellanchef på ett övervärderat medtechbolag De sa ju samma sak allihop, att priserna skulle falla lite nu för att snart vända upp. När dessa giganters prediktioner visar slg felaktiga så kommer kommer prisfallet att accelerera. För vem ska de lita på då?
Citera
2022-09-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
De sa ju samma sak allihop, att priserna skulle falla lite nu för att snart vända upp.

Kommer snart att vända brutalt mycket uppåt igen, och nya prisrekord kommer slås. När vintern kommer och folk fattar att: jaha, det här var ju inte så farligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in