Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-26, 10:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tekniskt sätt har du rätt givet definitionen av "värme", i praktiken är dock klart vad MrArtur menar, att det transporteras energi, värmestrålning, åt båda håll. Mach menar dock att energi inte kan stråla från atmosfären till marken och du verkar väldigt ambivalent i frågan givet dit försvar för Mach.
MachDiamonds har väl inte invänt mot strålningen? Tvärtom har han upprepat skrivit att strålning är en mekanism för värmeöverföring.
Citera
2022-08-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har svarat flera gånger att den förklaring som du till slut gav är samma som jag och även (såvitt jag begriper) MachDiamond gett. Av detta framgår att jag förstår det du skriver men att jag inte ser vad du menar gör att MachDiamond skulle ha fel.

Varför kom det här att handla om vad du tror att någon (MachDiamond) skriver?

MachDiamond har skrivit att han inte tror på växthuseffekten, alternativt att han tror att Xenonen mfl inte förstår växthuseffekten. Oklart vad, och vad det leder till. Själv tror jag att det är han själv som inte fattat.

Vad säger du själv då? Du verkar hålla med MachDiamond, men säger samtidigt att du tror att växthuseffekten existerar. Så ni verkar ha olika uppfattning.
Citera
2022-08-26, 10:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Varför kom det här att handla om vad du tror att någon (MachDiamond) skriver?

MachDiamond har skrivit att han inte tror på växthuseffekten, alternativt att han tror att Xenonen mfl inte förstår växthuseffekten. Oklart vad, och vad det leder till. Själv tror jag att det är han själv som inte fattat.

Vad säger du själv då? Du verkar hålla med MachDiamond, men säger samtidigt att du tror att växthuseffekten existerar. Så ni verkar ha olika uppfattning.
Jag tycker att du borde försöka läsa och förstå inläggen lite bättre. Vad gäller växthuseffekten har jag svarat här:
Citat:
Så bortsett från ordvalet håller du helt med om att det är så här växthuseffekten fungerar, och att CO2 kan göra jorden varmare?
Citat:
Jag tänker inte ge mig in i någon evighetsdiskussion om HUR växthuseffekten fungerar med några som uppenbart inte förstår grundläggande fysik. Växthuseffekten är en förutsättning för livet på jorden som vi känner det. Utan den skulle jorden vara djupfryst.
Citera
2022-08-26, 10:48
Medlem
Citat:
MachDiamonds har väl inte invänt mot strålningen? Tvärtom har han upprepat skrivit att strålning är en mekanism för värmeöverföring.

"Det finns inga sammanhang i värmelära där man räknar instrålad energi från den kallare kroppen som ett tillskott till den varmare kroppen."
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Annars vore det mer konstruktivt om du diskuterar om vad du anser och Mach tar upp vad han anser, inte att du diskuterar vad du tror att Mach anser.
Citera
2022-08-26, 10:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
"Det finns inga sammanhang i värmelära där man räknar instrålad energi från den kallare kroppen som ett tillskott till den varmare kroppen."
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Annars vore det mer konstruktivt om du diskuterar om vad du anser och Mach tar upp vad han anser, inte att du diskuterar vad du tror att Mach anser.
Jag kan inte se något fel i det som MachDiamonds skriver. (Jag kan givetvis bara göra min bedömning utifrån vad jag bedömer/tror att MachDiamonds menar eftersom jag inte vet hur denne tänker.)
Citera
2022-08-26, 10:58
Medlem
Citat:
Jag kan inte se något fel i det som MachDiamonds skriver. (Jag kan givetvis bara göra min bedömning utifrån vad jag bedömer/tror att MachDiamonds menar eftersom jag inte vet hur denne tänker.)
Så vart tar energin som strålar ut från atmosfären vägen om du menar att den inte kan värma upp marken?
Citera
2022-08-26, 11:09
Medlem
Citat:
Jag tycker att du borde försöka läsa och förstå inläggen lite bättre. Vad gäller växthuseffekten har jag svarat här:

Det har jag läst. Men om du syftade på mig* eller Xenonen har du i så fall:
Grovt missbedömt kunskaperna?
En betydligt lägre förståelse själv?
Håvar in en massa folk i en tröttsam diskussionen som inte leder någon vart enbart för ditt eget nöjes skull?

*påstår inte att jag har jämförbar kunskap, men i det här ämnet har jag fötterna torra.
Senast redigerad av suppose 2022-08-26 kl. 11:12.
Citera
2022-08-26, 11:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så vart tar energin som strålar ut från atmosfären vägen om du menar att den inte kan värma upp marken?
Det blir en värmebalans mellan jorden och atmosfären och värme överförs till rymden.
Citera
2022-08-26, 11:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det har jag läst. Men om du syftade på mig* eller Xenonen har du i så fall:
Grovt missbedömt kunskaperna?
En betydligt lägre förståelse själv?
Håvar in en massa folk i en tröttsam diskussionen som inte leder någon vart enbart för ditt eget nöjes skull?

*påstår inte att jag har jämförbar kunskap, men i det här ämnet har jag fötterna torra.
Det tröttsamma ligger i alla osakliga personangrepp och oförskämdheterna mot de som ifrågasätter något som har med ”klimatkrisen” att göra. Påhoppen på MachDiamonds har varit helt onödiga. Nu känns det vidare som att ni håller på att driva tråden OT.
Citera
2022-08-26, 12:13
Medlem
Citat:
Det blir en värmebalans mellan jorden och atmosfären och värme överförs till rymden.
Korrekt, men det har inget med vad MachDiamonds skrev att göra. Du tycks inte bry dig om att ni har radikalt olika uppfattning vetenskapligt om det finns en växthuseffekt eftersom ni är ideologiskt ense om att den inte är ett problem. Ett fenomen man ofta ser hos förnekare som inte vill låtsas om hur olika uppfattningar de har utan låtsas de är överens.
Citera
2022-08-26, 12:25
Medlem
Citat:
Det tröttsamma ligger i alla osakliga personangrepp och oförskämdheterna mot de som ifrågasätter något som har med ”klimatkrisen” att göra. Påhoppen på MachDiamonds har varit helt onödiga. Nu känns det vidare som att ni håller på att driva tråden OT.

Jag ingår inte i någon grupp som benämns "ni", och jag kan släppa detta, trots kvarvarande anklagelser.
Citera
2022-08-26, 13:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag ingår inte i någon grupp som benämns "ni", och jag kan släppa detta, trots kvarvarande anklagelser.
Bra, då kan vi släppa detta.

Citat:
Korrekt, men det har inget med vad MachDiamonds skrev att göra. Du tycks inte bry dig om att ni har radikalt olika uppfattning vetenskapligt om det finns en växthuseffekt eftersom ni är ideologiskt ense om att den inte är ett problem. Ett fenomen man ofta ser hos förnekare som inte vill låtsas om hur olika uppfattningar de har utan låtsas de är överens.
Jag godtar inte att bli beskylld för att vara ”förnekare”. Vidare får vi se om MachDiamonds invänder mot något som jag skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in