Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vidare får vi se om MachDiamonds invänder mot något som jag skrivit.
Troligen inte, precis som jag konstaterade, eftersom ni är på samma sida ideologiskt.
Citera
2022-08-26, 17:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det tröttsamma ligger i alla osakliga personangrepp och oförskämdheterna mot de som ifrågasätter något som har med ”klimatkrisen” att göra. Påhoppen på MachDiamonds har varit helt onödiga. Nu känns det vidare som att ni håller på att driva tråden OT.

Men klimatförnekare gör exakt sådant. Det kan inte ha undgått dig.

Här är vad en skrev.

Citat:
Jag tänker inte ge mig in i någon evighetsdiskussion om HUR växthuseffekten fungerar med några som uppenbart inte förstår grundläggande fysik

Och jag vet att du inte kallar dig förnekare, men ändå håller du med mcd.

Vi har haft åravis av sådant från folk som talar om vänsterblivna och alarmister. En av deltagarna har ju som sagt själv sagt att hen är här för att trolla.

Om du tar ett steg tillbaka kommer du enkelt att se att invändningarna mestadels har sitt ursprung i vad som skrivs av köpta propagandister, som har plockats upp av konspirationsteoretiker. Du kan inte vara okunnig om att det sägs att klimatkrisen är en bluff för att förslava mänskligheten och införa en sorts NWO.

Men naturvetenskapliga ämnen fungerar inte som något sorts humanistiskt paradigm. Fanns det någon sanning i skeptikernas argument skulle de därför dyka upp på universitet och i artiklar.

Det har skrivits i tråden flera gånger att oljebolagen själva kände till effekterna för 40 år sedan, men att de som tobaksbolagen valde att strunta i det. Att sälja olja är ju vad de lever på.
Citera
2022-08-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja. Det radiativa värmeflödet (strålningen) går åt båda hållen så länge båda ytorna är varmare än 0 Kelvin.

Vi termisk jämvikt överförs ingen värme. Värme definieras som energin som flödar från hög till låg temperatur. Har du inte sett min källa?

” I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare”.

https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/

Såhär räknar man ut flödet:

T1=strålkropp 1
T2=strålkropp 2
σ=5,67*10^-8(Stefan-Boltzmanns konstant)

σ(T1^4-T2^4)=W/m^2

Om T1=300Kelvin(27C) och T1=T2 så är värmeflödet:

σ(300^4-300^4)=0W/m^2

Ser du? Nu bevisade jag att du har fel.

Här har du en källa på konstanten och värme-ekvationen så att du själv kan kolla.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/stefan.html#c2

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stefan–Boltzmanns_konstant

När ΔT=0 så flödar ingen värme. När ΔT>0 flödar värme från hög till låg temperatur.
Citera
2022-08-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mach menar dock att energi inte kan stråla från atmosfären till marken och du verkar väldigt ambivalent i frågan givet dit försvar för Mach.

Nej det är inte alls vad jag har sagt. Jag säger att strålningen från atmosfären inte uppfyller definitionen för energi i överföring.

Citat:
energy, in physics, the capacity for doing work. It may exist in potential, kinetic, thermal, electrical, chemical, nuclear, or other various forms. There are, moreover, heat and work—i.e., energy in the process of transfer from one body to another.

https://www.britannica.com/science/energy

Här säger de specifikt att energi som överförs från en kropp till en annan är antingen värme eller arbete.

Värme definieras som energin som överförs från hög till låg temperatur, och växthuseffekten säger inte att det är arbete som värmer jordytan. Eftersom strålning från atmosfären inte uppfyller definitionen för värme eller arbete, så är det inte energi.

Citat:
I fysiken definierar man(förenklat) värme som: ”energi som flödar från ett varmare ställe till ett kallare

https://studerasmart.nu/kurser/fysik-1/lektioner/varme/

Du måste lära dig definitionerna för orden du använder annars blir det rappakalja.
Citera
2022-08-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Av det jag sett är det tvärtom. MachDiamonds har inte fattat växthuseffektens fysik.

Jag kan växthuseffekten i minsta detalj. Mitt problem är att den säger motsatsen till vad termodynamik har sagt i över hundra år. Kunskap som är över 100 år gammal och inte ifrågasatt. Växthuseffekten säger motsatsen till fysikaliska lagar och principer som används i samhället överallt. Därtill finns inte ett enda experiment som visar att koldioxid har förmåga att värma någonting. Borde inte det vara det första man gör? Bevisa att koldioxid kan det?
Citera
2022-08-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, man behöver uppenbarligen inte ekvationer i den bilden. Alla förstår den utom några som inte vill förstå. Och jag är övertygad om att Xenonen kan härleda ekvationerna både för en och förlagermodeller samt beräkna vilken effekt jorden får per kvadratmeter utifrån solens temperatur och avstånd till jorden och varför man behöver dividera med 4.

Jag har bett er båda att briljera med era kunskaper och visa era beräkningar. Flera gånger.

Citat:
Den enda anledningen Machdiamonds kräver detta är för att försöka imponera mindre kunniga och mer naiva som imponeras av detta krav. Sådana som du. För oss andra är det bara onödigt och slöseri med tid.

Jag ger ER utrymme att briljera. Visa vad ni kan.

Ni är medvetna om att ni har en stor publik och att alla kan se att ni slingrar er?

Slöseri med tid? Istället för att skriva em ekvation som max är en rad lång så har ni rabblat rappakalja. Vilket tar mest tid?
Citera
2022-08-26, 22:31
Medlem
Citat:
Vad hindrar atmosfären från att stråla nedåt mot jordytan? Vilken mekanism?

Ingenting, men den strålningen uppfyller inte definitionen för värme eller energi. Den ÄR inte värme eller energi.
Citera
2022-08-26, 22:34
Medlem
Citat:
Det är uppenbart för de som kan termodynamiken är det är Machdiamonds som inte tillämpar den korrekt. Och det har ju förklarars åtskilliga gånger var det brister. Förmodligen krävs en vilja att förstå vad som skrivs. Eller i alla fall en avsaknad av ovilja. Eller också krävs det ytterligare förkunskaper. Men för detta står denna ovilja ivägen likväl.

Jag skulle inte säga att du har fel direkt här, men jag skulle välja ordet "kittlar" framför "retar".

Machdiamonds ger dig och de som inte kan eller vill förstå kittlande tankar med detta i bakgrund.

Nej. Detta är inget som världens alla vetenskapliga organisationer, tidsskrifter, forskare missat. Det är enkla uppsåtliga missförstånd som bygger på okunskap som inte går att rätta till. Åtminstone är ingen här förmögen nog på pedagogisk talang att de kan lyckas.

En ekvation och en källa i termodynamisk litteratur räcker för att du ska bevisa att jag har fel. Hur mycket tid vill du slösa? Du kan skriva ekvationen nu direkt.
Citera
2022-08-26, 22:56
Medlem
Citat:
Jag ger upp.
Lämnar detta efter mig:
Thermal insulation is the reduction of heat transfer

Absorbtion kan vara en sådan reduktion i synnerhet om alternativet är transmission.

Absorption ÄR ju heat transfer när två kroppar med olika temperatur finns i varandras närhet.

När du kyler något så ÖVERFÖRS värmen till något som absorberar den.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-26 kl. 22:58.
Citera
2022-08-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du hänvisar till vetenskapliga källor? Nja. Det är alltid bra om man hänvisar till relevanta källor som faktiskt också stöder ens resonemang, och inte bara svänger ihop en flummig ordsallad och sen länkar till vad fan som helst.
Vilken av källorna är ovetenskaplig? Jag har länkat till läromedel, Wikipedia, hyperphysics och ordbok.

Alla källorna stöder mina argument ordagrant.
Citera
2022-08-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Man kan klicka på en användares namn och välja "hitta alla inlägg av *** i detta ämne".

Välj detta på MachDiamonds. Vad som är fel bör bli klart snabbt.
Hen ifrågasätter ständigt växthuseffekten, och menar att själva teorin är grundläggande fel, att mer CO2 i atmosfären inte verkar uppvärmande därför [något förvirrat svammel om filtar och absorption vs reflektion].

MachDiamonds kommer ibland med länkar till källor, men tyvärr(?) aldrig relevanta länkar som styrker hens unika idéer.

Alla länkar till källor har varit ordagrann bas för mina argument. Det kan vem som helst kolla. Är det engelska du har svårt för?
Citera
2022-08-26, 23:09
Medlem
Citat:
Vad är det med den? Varför är det poängen?
Vad gör den till en poäng?

Jag har skummat trådens inlägg senaste dygnet och har själv varit inblandad i en diskussion med en användare som heter i stil med Fleush.

Men nej, det är inte Machdiamonds huvudpoäng om han inte bytt ämne att tjafsa om med sina envisa missförstånd.

Jo, att visa så absurda mängder värme från atmosfären är ett stort problem, eftersom värme inte ens kan flöda från låg temperatur till hög temperatur. Det är precis som med elektricitet, temperaturskillnader är som en potential, ingen värme kan flöda mot potentialen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in