Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-25, 23:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så ditt svar på frågan är en personattack med orden, "glömt medicin".

Ja men då vet vi att du inte har en aning om vad värme är, och ganska typiskt valde du något stolligt att anklaga andra för.

Det är det som kallas av Tortureous att forskare mobbar människor som dig.

Dina stolligheter har brutit ihop, och du reagerar med det som du klagar på med andra.

Kanske dags att inse att Melange resonerar utifrån en praktisk utgångspunkt, och att hen ser skillnaderna, och att Xenonen och Artur inte framför något annat än normal vetenskap, och Anomalign är en sammanfattare.

Du och din filt. Det är en metafor, men du säger att om man går ut en kall natt kan man lika gärna tejpa fast skjortan på kroppen. Det spelar ingen roll. Inte undra på att du blir förbannad.

Alla andra kan läsa kurvorna och kan se att du slåss för en helt ointressant sak, för co2-halterna ökar snabbare än någonsin. Det är inget du kan påverka.

De flesta ser också att vi kommer uppleva dessa framtida scenarion med högre halter, gas of life, eller vad du kallar det. Tja, på Mars finns det 96 % co2 i atmosfären, så då borde det väl vara ca. 2285 gånger så mycket liv på Mars?

Är det det?
Ett långt inlägg med åtta stycken utan någon som helst substans som avslutas med en tramsfråga. Vad vill du tillföra tråden?

Åter till sakfrågan: Förstår du principen för värmeöverföring och att värme spontant bara kan överföras från ett varmare till ett kallare medium?

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme%C3%B6verf%C3%B6ring
Citera
2022-08-25, 23:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ett långt inlägg med åtta stycken utan någon som helst substans som avslutas med en tramsfråga. Vad vill du tillföra tråden?

Åter till sakfrågan: Förstår du principen för värmeöverföring och att värme spontant bara kan överföras från ett varmare till ett kallare medium?

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme%C3%B6verf%C3%B6ring

Det var ett kort inlägg, men med uppdelade meningar för att personer som du skulle kunna förstå, men man får göra det enklare.

Hur är det nu med mobbningen?

Just, så om det kommer strålning från solen som inte har någon värme, och den passerar en kall atmosfär, hur kan jorden bli varm?

Det är något du inte alls har svarat på med din mening om att solen skickar värme.

Jag tror så här, att väldigt få av er här eller joppar som Jönsson förstår det minsta om hur det fungerar, för ni vill inte förstå.

Som humanist och med en massa spelande bakom mig vet jag att man kan ha en uppfattning en gång, och en annan vid nästa tillfälle. Jag känner extremt smarta ASL-spelare som vittnar om det, hur de omöjligen kan finna en regel i ett parti, men lätt kan finna dem i det nästa, när det är till deras fördel.

Mobbarna, Totius, det är hens som du, cancer och mcd. Bara läs tråden.
Citera
2022-08-25, 23:17
Medlem
Citat:

Vad är det du inte förstått?

Ingen har påstått att en varm yta värmts av en kall yta.
Citera
2022-08-25, 23:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vad är det du inte förstått?

Ingen har påstått att en varm yta värmts av en kall yta.
Ser du inte evighetsdiskussionen om pilarna i bilden om växthuseffekten som pågår i inlägg efter inlägg. Det är hyfsat tröttsamt i tråden.
Citera
2022-08-25, 23:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det har aldrig varit någon skenande växthuseffekt på denna planeten.

Vill du prata om Venus? Här har du en studie som visar att Venus kyls av koldioxid.

Här påtalar de att om man använder växthuseffekten för att beräkna Venus yttemperatur så blir det fel. Din hypotes växthuseffekten fungerar inte på Venus.
Utan att idas läsa, kan jag i alla fall påpeka att den referens du gärna bygger grunder på är publicerat i samma tidskrift som denna:
https://www.sciencepublishinggroup.com/journal/paperinfo.aspx?journalid=148&doi=10.11648/j.ajam.20140204.12

Citat:
Till this day not only ordinary people – but even scientists still do not believe and accept this fact and this is the main reason why some people say the Buddhist religion makes people simpleminded and some religions say the Buddhist religion is misleading. This is related to the absence of a scientific verification for the Law of Karma. The existence of the Law of Karma will be proved and verified in this article using the mathmatical Set Theory.

Det rör sig alltså om en rov-publisher.
https://en.wikipedia.org/wiki/Science_Publishing_Group

Vid sådana här inlägg som mitt här, brukar ju standardinvändningen vara "kom med något i sak", som om inte detta vore det. Något mer sakligt än det du redan fått kommer inte att erbjudas från mig till detta. Vill jag bara flagga för innan frågan kommer.

En skeptiker värd namnet skulle aldrig referera dit.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-25 kl. 23:35.
Citera
2022-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ser du inte evighetsdiskussionen om pilarna i bilden om växthuseffekten som pågår i inlägg efter inlägg. Det är hyfsat tröttsamt i tråden.

Jo jag håller med att det är tröttsamt.

Men den beror ju på att du och MachDiamonds antingen missförstår eller helt enkelt inte förstår.

Jag uppfattar att han och/eller du påstår att något är fel i fysiken. Men det är det inte.
Citera
2022-08-25, 23:33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Du förstår väl att om det inte finns en global ökning men det finns en regionell ökning, så har översvämningar minskat regionalt någon annanstans. Koldioxid minskar alltså översvämningar på vissa ställen. Eller hur?

Du misslyckas också med att greppa vad IPCC menar med confidence, att det handlar om rådande kunskapsläge. Hur svårt är det att få in det i huvudet egentligen. Har du någon sorts propp som hindrar ny information att komma in?

Att det råder low confidence om den eventuella förekomsten av ett fenomen på global skala betyder inte att detta fenomens förekomst är obefintlig eller motbevisad, det betyder att kunskapsläget är för lågt för att med säkerhet säga något om förekomsten av detta fenomen.
Citera
2022-08-25, 23:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jo jag håller med att det är tröttsamt.

Men den beror ju på att du och MachDiamonds antingen missförstår eller helt enkelt inte förstår.

Jag uppfattar att han och/eller du påstår att något är fel i fysiken. Men det är det inte.
Jag tror att MachDiamonds retas lite med de som inte kan fysiken. Hur du kan få det till att MachDiamonds menar att det är något fel i fysiken förstår jag inte. Denne hänvisar ju till termodynamiken hela tiden.
Citera
2022-08-25, 23:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du misslyckas också med att greppa vad IPCC menar med confidence, att det handlar om rådande kunskapsläge. Hur svårt är det att få in det i huvudet egentligen. Har du någon sorts propp som hindrar ny information att komma in?

Att det råder low confidence om den eventuella förekomsten av ett fenomen på global skala betyder inte att detta fenomens förekomst är obefintlig eller motbevisad, det betyder att kunskapsläget är för lågt för att med säkerhet säga något om förekomsten av detta fenomen.
Det är ju du som inte fattar. Allting handlar givetvis om ”rådande kunskapsläge”. Det är ju precis DÄRFÖR som många ifrågasätter ”klimatkrisen”. Hur svårt kan det vara att fatta?
Citera
2022-08-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
En filt som ligger över en människa eller annan värmekälla kommer att värmas upp. Den kommer att absorbera värme. Den kommer att öka sin temperatur så att den lämnar den värme den absorberar när energinalans inträder. Lägger du på en till filt kommer den undre att öka i temperatur ytterligare eftersom den kommer att värmas upp av ovanliggande filt precis som den inbäddade kroppen underst värmdes upp av den första filten.

Isolering är en begränsning av nettovärmeflöde till eller från der isolerade objektet. Och även om totalreflektion, som råder i en ideal termos är önskvärt vid isolering innebär absorbtion en bättre isolering än transmission

Det är inte absorption som är isolering. Det står ju i länken att absorption är vad man vill undvika mha reflektion.

Luft stiger snabbt i temperatur pga att den absorberar väldigt lite värme per ökad grad.

Mängden som absorberas beror på ΔT.
ΔT mellan huden och filtens insida minskar
väldigt snabbt med bra isolering. När ΔT minskar så minskar absorptionen. Målet är alltså minimering av värmeabsorption. Absorption är inte isolering, det är motsatsen.

Stoppa en hand i frysen och känn skillnaden mellan händerna. Var absorberas mest värme? I frysen eller i rumstemperatur? Förstår du? Absorption av värme är kylning.

Citat:
Som är alternativet vad gäller växthuseffekten. Objektet får tillbaka en del av sin avgivna värme av den absorberande kroppen, något det inte får utan denna absorbtion.

Om du går ut naken i 4 gradig luft, får du tillbaka någon värme av atmosfären då?

Temperaturskillnaden är densamma som jordens. Är det så att atmosfären kyler allting ytan, men värmer ytan?

Växthuseffekten fungerar alltså rakt motsatt mot hur luft påverkar din kropp? Trots att de befinner sig på samma ställe med samma temperaturskillnad vid samma tid?

Citat:
Ett komplettterande sätt att se på det är att det som absorberar kommer att värmas upp och minska temperaturdifferensen mellan det absorberande materialet och den varmare kroppen som isoleras.

Det är det enda sättet. Det finns ingen annan beskrivning i termodynamik.

Du själv skriver det, ΔT minskar och då minskar mängden som absorberas. Koldioxid kan inte användas som isolering eftersom det stiger väldigt lite i temperatur, den strålar väldigt kallt. 207K, -66C enligt wiens lag.

Skriv in 14micrometer, koldioxidens våglängd.

https://www.omnicalculator.com/physics/wiens-law

Alltså vill vi har mer värmeabsorption om vi tror att vi behöver kyla planeten.

Citat:
Men detta är ju något som du hade lärt dig om du velat. Det är ju inte första gången du får sådant här förklarat.

Ja, du har förklarat att absorption är isolering. Och det är det ju inte.
Citera
2022-08-25, 23:45
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Nej, jag använde ju den definitionen i mitt svar. ”Low confidence” betyder just brist på samstämmighet och bevis.

Med din definition kan man för övrigt hävda att det finns vetenskapligt stöd för att CO2-utsläpp inte orsakar signifikant temperaturhöjning.

Det är IPCCs och inte min definition, och du tolkar fortfarande det fel.

Low confidence betyder inte "brist på samstämmighet och bevis" så som du använder detta, det betyder att den tillgängliga forskningen och enigheten är låg till medel i nivå. Du kanske tycker att det är precis samma sak, men det är det inte.

De graderar alltså den tillgängliga forskningen om olika hypoteser, och inte lösa påståenden. Low confidence ska snarare läsas som: det finns visst men begränsat stöd, men inte tillräckligt för att vara säker, och det ska inte läsas som: detta är motbevisat och det finns ingen anledning att tro detta.
Citera
2022-08-25, 23:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag tror att MachDiamonds retas lite med de som inte kan fysiken. Hur du kan få det till att MachDiamonds menar att det är något fel i fysiken förstår jag inte. Denne hänvisar ju till termodynamiken hela tiden.
Det är uppenbart för de som kan termodynamiken är det är Machdiamonds som inte tillämpar den korrekt. Och det har ju förklarars åtskilliga gånger var det brister. Förmodligen krävs en vilja att förstå vad som skrivs. Eller i alla fall en avsaknad av ovilja. Eller också krävs det ytterligare förkunskaper. Men för detta står denna ovilja ivägen likväl.

Jag skulle inte säga att du har fel direkt här, men jag skulle välja ordet "kittlar" framför "retar".

Machdiamonds ger dig och de som inte kan eller vill förstå kittlande tankar med detta i bakgrund.

Nej. Detta är inget som världens alla vetenskapliga organisationer, tidsskrifter, forskare missat. Det är enkla uppsåtliga missförstånd som bygger på okunskap som inte går att rätta till. Åtminstone är ingen här förmögen nog på pedagogisk talang att de kan lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in