Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
OK. Bra med tydliga definitioner. Tack! Nu visar dock HJ originaltexten och översätter när han läser upp den. Av sammanhanget är det tydligt vad som avses.
Om man pausar och läser vad som står ser man till exempel klart och tydligt hur försåtlig han är.
Han visar två textstycken från rapporten 08:30. Fetad text är det han markerar och läser upp:
Citat:
In summary, the seasonality of floods has changed in cold regions where snowmelt dominates the flow regime in response to warming (high confidence). Confidence about peak flow trends over past decades on the global scale is low, but there are regions experiencing increases, including parts of Asia, southern South America, the northeast USA, northwestern Europe, and the Amazon, and regions experiencing decreases, including parts of the Mediterranean, Australia, Africa, and the southwestern USA.
In summary there is low confidence in the human influence on the changes in high river flows on the global scale. Confidence is in general low in attributing changes in the probability or magnitude of flood events to human influence because of a limited number of studies and differences in the results of these studies, and large modelling uncertainties.
Han säger vid omkring 8:36:
Citat:
"Det finns i nuläget alltså inget vetenskapligt stöd för att slå fast att mänsklig aktivitet skulle ha orsakat vare sig fler eller intensivare översvämningar eller stormar."
Det här är hans egna skumma tolkning av texten han nyss visade.
För inte bara betyder som sagt 'low confidence'
inte att det är låg sannolikhet, eller att något är ett icke-problem, eller helt saknar vetenskapligt stöd, som jag gick igenom i inlägget ovan, utan dessutom motsägs hans påstående av stycket direkt ovanför det han citerar. Visst, det finns inte tillräckligt forskning för att kunna fastslå att översvämningar har blivit vanligare
globalt, men det finns gott underlag för att slå fast att det har blivit vanligare i vissa regioner. Det finns alltså enligt texten han visade visst vetenskapligt stöd, och gott sådant, att mänsklig aktivitet har orsakat mer och intensivare översvämningar i vissa regioner, men kunskapsläget är för lågt för att fastslå om det som har observerats på lokal/regional nivå är en del av en global trend.
Märk väl att jag inte har pallat kolla på hela Jönssons video, för jag klarar bara av små doser av att se eller höra honom åt gången. (Olidligare människa får man väl leta efter) Det där segmentet var det första stället jag stannade när jag skippade mig förbi introt. Jag hade faktiskt inte väntat mig att hans uppenbara slarv med sanningen skulle vara så fräckt och skamlöst att man inte behövde leta utan att det skulle uppenbara sig direkt. Det känns inte som en vild gissning att resten av videon innehåller liknande vilseledande bullshit.