Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om man exempelvis tar HJs framförande, att tropiska cykloner inte ökat i antal, så är det väl relevant att tala om att HJ utelämnar dels att detta inte har prognosticerats till skillnad från att de kommer att öka i styrka och regnmängd och ta sig längre norrut. Vilket också observerats.

Menar du att vi skulle kunna göra något åt det?
Citera
2022-08-25, 17:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Menar du att vi skulle kunna göra något åt det?
Den globala uppvärmningen?
Ja, åtminstone hypotetiskt kan vi försöka begränsa utsläppen av växthusgaser.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-25 kl. 17:19.
Citera
2022-08-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Den globala uppvärmningen?
Ja, åtminstone hypotetiskt kan vi försöka begränsa utsläppen av växthusgaser.

Det kommer ju in allt mer data som visar att koldioxid har en mycket liten påverkan.

Hur kan det vara värt att lägga de här enorma beloppen på någon som "hypotetiskt" skulle kunna hjälpa?
Och de åtgärder som görs leder ju bara vara till mer koldioxidutsläpp.
Senast redigerad av suppose 2022-08-25 kl. 17:26.
Citera
2022-08-25, 18:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det kommer ju in allt mer data som visar att koldioxid har en mycket liten påverkan.
Det verkar vara en komplex fråga, med molnfeedback som den stora osäkerheten. IPCCs klimatkänslighet verkar ha justerats uppåt snarare än nedåt, åtminstone konfidensintervallet, även om det mesta sannolika ligger kvar kring 3 grader. Från att länge ha legat mellan 1.5 till 4.5 grader verkar det nu ligga på 2.5 till 4 grader. Eller "very likely range" 2 till 5 grader.
Citat:
Hur kan det vara värt att lägga de här enorma beloppen på någon som "hypotetiskt" skulle kunna hjälpa?
Och de åtgärder som görs leder ju bara vara till mer koldioxidutsläpp.
Det kommer inte "hypotetiskt sett att hjälpa".

Du missförstod mig.

Det kommer att hjälpa. Om vi rent hypotetiskt reducerar utsläppen.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-25 kl. 18:30.
Citera
2022-08-25, 18:41
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Möjligen missar jag någonting här men jag ser inte problemet med att översätta confidence med sannolikhet. Konfidensintervall är t.ex. ett känt begrepp.

Problemet är att Jönsson kritiserar vad han kallar extrema tolkningar av IPCCs rapport, men han gör själv en helt felaktig tolkning av materialet. När IPCC skriver att confidence is low så betyder det att kombinationen av mängden tillgängliga bevis och enighet bland forskarna är i graden 'låg'. Detta kan betyda att det finns medelhög mängd bevis, men låg enighet, eller begränsad mängd bevis men medelhög enighet.

Se hur skalan fungerar här:
https://moodle.swarthmore.edu/pluginfile.php/240038/course/section/80699/wa-decoding-confidence-and-likelihood-ipcc.pdf

Confidence säger alltså något om kunskapsläget, och inte om sannolikheten. När Jönsson kallar det för sannolikhet för x eller y, då förvränger han betydelsen fullständigt.
Citera
2022-08-25, 19:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Problemet är att Jönsson kritiserar vad han kallar extrema tolkningar av IPCCs rapport, men han gör själv en helt felaktig tolkning av materialet. När IPCC skriver att confidence is low så betyder det att kombinationen av mängden tillgängliga bevis och enighet bland forskarna är i graden 'låg'. Detta kan betyda att det finns medelhög mängd bevis, men låg enighet, eller begränsad mängd bevis men medelhög enighet.

Se hur skalan fungerar här:
https://moodle.swarthmore.edu/pluginfile.php/240038/course/section/80699/wa-decoding-confidence-and-likelihood-ipcc.pdf

Confidence säger alltså något om kunskapsläget, och inte om sannolikheten. När Jönsson kallar det för sannolikhet för x eller y, då förvränger han betydelsen fullständigt.
OK. Bra med tydliga definitioner. Tack! Nu visar dock HJ originaltexten och översätter när han läser upp den. Av sammanhanget är det tydligt vad som avses.
Citera
2022-08-25, 20:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
OK. Bra med tydliga definitioner. Tack! Nu visar dock HJ originaltexten och översätter när han läser upp den. Av sammanhanget är det tydligt vad som avses.

Om man pausar och läser vad som står ser man till exempel klart och tydligt hur försåtlig han är.

Han visar två textstycken från rapporten 08:30. Fetad text är det han markerar och läser upp:

Citat:
In summary, the seasonality of floods has changed in cold regions where snowmelt dominates the flow regime in response to warming (high confidence). Confidence about peak flow trends over past decades on the global scale is low, but there are regions experiencing increases, including parts of Asia, southern South America, the northeast USA, northwestern Europe, and the Amazon, and regions experiencing decreases, including parts of the Mediterranean, Australia, Africa, and the southwestern USA.

In summary there is low confidence in the human influence on the changes in high river flows on the global scale. Confidence is in general low in attributing changes in the probability or magnitude of flood events to human influence
because of a limited number of studies and differences in the results of these studies, and large modelling uncertainties.

Han säger vid omkring 8:36:

Citat:
"Det finns i nuläget alltså inget vetenskapligt stöd för att slå fast att mänsklig aktivitet skulle ha orsakat vare sig fler eller intensivare översvämningar eller stormar."
Det här är hans egna skumma tolkning av texten han nyss visade.

För inte bara betyder som sagt 'low confidence' inte att det är låg sannolikhet, eller att något är ett icke-problem, eller helt saknar vetenskapligt stöd, som jag gick igenom i inlägget ovan, utan dessutom motsägs hans påstående av stycket direkt ovanför det han citerar. Visst, det finns inte tillräckligt forskning för att kunna fastslå att översvämningar har blivit vanligare globalt, men det finns gott underlag för att slå fast att det har blivit vanligare i vissa regioner. Det finns alltså enligt texten han visade visst vetenskapligt stöd, och gott sådant, att mänsklig aktivitet har orsakat mer och intensivare översvämningar i vissa regioner, men kunskapsläget är för lågt för att fastslå om det som har observerats på lokal/regional nivå är en del av en global trend.

Märk väl att jag inte har pallat kolla på hela Jönssons video, för jag klarar bara av små doser av att se eller höra honom åt gången. (Olidligare människa får man väl leta efter) Det där segmentet var det första stället jag stannade när jag skippade mig förbi introt. Jag hade faktiskt inte väntat mig att hans uppenbara slarv med sanningen skulle vara så fräckt och skamlöst att man inte behövde leta utan att det skulle uppenbara sig direkt. Det känns inte som en vild gissning att resten av videon innehåller liknande vilseledande bullshit.
Senast redigerad av anomalign 2022-08-25 kl. 20:14.
Citera
2022-08-25, 21:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om man pausar och läser vad som står ser man till exempel klart och tydligt hur försåtlig han är.

Han visar två textstycken från rapporten 08:30. Fetad text är det han markerar och läser upp:

Han säger vid omkring 8:36:

Det här är hans egna skumma tolkning av texten han nyss visade.

För inte bara betyder som sagt 'low confidence' inte att det är låg sannolikhet, eller att något är ett icke-problem, eller helt saknar vetenskapligt stöd, som jag gick igenom i inlägget ovan, utan dessutom motsägs hans påstående av stycket direkt ovanför det han citerar. Visst, det finns inte tillräckligt forskning för att kunna fastslå att översvämningar har blivit vanligare globalt, men det finns gott underlag för att slå fast att det har blivit vanligare i vissa regioner. Det finns alltså enligt texten han visade visst vetenskapligt stöd, och gott sådant, att mänsklig aktivitet har orsakat mer och intensivare översvämningar i vissa regioner, men kunskapsläget är för lågt för att fastslå om det som har observerats på lokal/regional nivå är en del av en global trend.

Märk väl att jag inte har pallat kolla på hela Jönssons video, för jag klarar bara av små doser av att se eller höra honom åt gången. (Olidligare människa får man väl leta efter) Det där segmentet var det första stället jag stannade när jag skippade mig förbi introt. Jag hade faktiskt inte väntat mig att hans uppenbara slarv med sanningen skulle vara så fräckt och skamlöst att man inte behövde leta utan att det skulle uppenbara sig direkt. Det känns inte som en vild gissning att resten av videon innehåller liknande vilseledande bullshit.
Men det HJ säger stämmer ju. IPCC har enligt egen uppgift inget vetenskapligt stöd för att mänsklig aktivitet skulle ha påverkat detta globalt.
Citera
2022-08-25, 21:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Men det HJ säger stämmer ju. IPCC har enligt egen uppgift inget vetenskapligt stöd för att mänsklig aktivitet skulle ha påverkat detta globalt.

Två saker:

Ett, igen: Low confidence =/= inget vetenskapligt stöd.
Två: Jönsson säger inte att det vetenskapliga underlaget är för litet för att säga om översvämningar har blivit fler globalt, utan han säger:

"Det finns i nuläget alltså inget vetenskapligt stöd för att slå fast att mänsklig aktivitet skulle ha orsakat vare sig fler eller intensivare översvämningar eller stormar."

Det är en stor skillnad mellan att säga det ena från att säga det andra.
Citera
2022-08-25, 21:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Två saker:

Ett, igen: Low confidence =/= inget vetenskapligt stöd.
Två: Jönsson säger inte att det vetenskapliga underlaget är för litet för att säga om översvämningar har blivit fler globalt, utan han säger:

Det är en stor skillnad mellan att säga det ena från att säga det andra.
Nu leker du med ord. Om det inte finns samstämmighet och bevis för något finns inget vetenskapligt stöd för detta.
Citera
2022-08-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så vektorer fanns inte i dina läroböcker

Man kan absolut ha bilder för att illustrera något. Men då har man också ekvationer.

Har du ekvationerna?

Citat:
Sådana här skolboksexempel är inte gjorda för att ge rätt svar utan för att illustrera principer.

Skolboksexempel ska alltså visa fel svar. Vad är fördelen med att visa fel svar? Varför ska man visa principer med felaktiga svar?

Hör du inte hur det låter? Skolböcker som demonstrerar principer med felaktiga svar?

Citat:
De enda ekvationer som behövs är de för energikonservering vid marken och det absorberande skiktet, och det utgås från att man inte behöver skriva ut dem.

Visa ekvationen då.

Vad är det för bok? Jag skulle gärna ta en titt.
Citera
2022-08-25, 21:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det sägs att torra områden kommer att bli torrare och våta områden våtare. Om dessa tar ut varandra på global skala så tar de ut varandra. Tittar man istället regionalt kan man få en annan bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in