Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-24, 23:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag håller med även om jag inte kan bevisa effekter av CO2 eller något annat. Ett råd i all välmening kan vara att tagga ner fientligheten mot de som du tycker inte håller med dig.

Så du är villig att spela civilisationens överlevnad, dina barns framtid etc på chansen att 99% av alla klimatforskare har helt fel?
Citera
2022-08-25, 00:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så du är villig att spela civilisationens överlevnad, dina barns framtid etc på chansen att 99% av alla klimatforskare har helt fel?
Det där var så inihelvete dumt att jag inte ens kommenterar det. Till slut förbrukar du allt förtroende.
Citera
2022-08-25, 06:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det där var så inihelvete dumt att jag inte ens kommenterar det. Till slut förbrukar du allt förtroende.

Försök svara istället. Vad säger du till dina barn om haven fortsätter att försuras i samma takt som det gör nu? "Jag trodde inte att det gjorde någon skillnad?"
Citera
2022-08-25, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ok. Min vetenskaplighet hänger på om jag kan identifiera en random bild med overkliga siffror som du postar på nätet?

Kan du visa ekvationen som beskriver värmeflödet i ditt skolboksexempel? Det bör ju finnas i anslutning till den där bilden.
Bilden är självförklarande för den som har grundkunskaper, så allt du visar är att du inte har sådana, vilket i och för sig var klart redan innan.
Citera
2022-08-25, 09:29
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
I kommersiella växthus med en ökad koldioxidnivå så ska det finnas varningsskyltar för det som instruerar folk att vara vaksamma på effekterna och se till att gå ut och andas normal syresatt luft med hjämna mellanrum. Men det visste du inte eller hur? Har inte jag berättat många gånger i tråden vad jag jobbar med för dig? Och ändå försöker du läxa upp mig om saker som du vet att du inte vet ett jävla skit om?
Sluta rabbla saker du uppenbarligen inte vet ett skit om. Exempelvis så är arbetsmiljöverkets riktlinje, inte regel, att inomhusmiljö bör vara under 1000 ppm. Inga krav om varningsskyltar och annat obskyrt skräp
Citera
2022-08-25, 09:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Sluta rabbla saker du uppenbarligen inte vet ett skit om. Exempelvis så är arbetsmiljöverkets riktlinje, inte regel, att inomhusmiljö bör vara under 1000 ppm. Inga krav om varningsskyltar och annat obskyrt skräp

I Sverige kanske. I USA och Spanien så skall du varna arbetare vid 1000 ppm eftersom det föreligger risk för dödsfall om du ex. kör ett fordon i lokalen och det är 1000 ppm. Vid 7000ppm så börjar PH:t i kroppen långsamt att försuras över loppet av ett par veckor så du kan bara ha arbetare tillfälligt vid såna nivåer.
Citera
2022-08-25, 10:03
Medlem
Faronstreams avatar
http://www.bilddump.se/bilder/20220825095822-158.174.22.173.png
Hittade denna bild som visar temperaturavvikelsen för Juli 2022 enligt perioden 1991-2020 i 10 hpa dvs runt 3km ovan jord. Ett rejält köldbälte i södra hemisfären som tros vara orsakat av den rejäla mängd fukt som undervattensvulkanen Hunga-tonga skickade upp i stratosfären tidigare i år.
Refererat från Dr Simon Lee.

Man undrar vilka temporära effekter det kan komma att få på globala temperaturen, vattenånga har vanligtvis uppvärmningsegenskaper?
Citera
2022-08-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
http://www.bilddump.se/bilder/20220825095822-158.174.22.173.png
Hittade denna bild som visar temperaturavvikelsen för Juli 2022 enligt perioden 1991-2020 i 10 hpa dvs runt 3km ovan jord. Ett rejält köldbälte i södra hemisfären som tros vara orsakat av den rejäla mängd fukt som undervattensvulkanen Hunga-tonga skickade upp i stratosfären tidigare i år.
Refererat från Dr Simon Lee.

Man undrar vilka temporära effekter det kan komma att få på globala temperaturen, vattenånga har vanligtvis uppvärmningsegenskaper?

10 hPa borde vara mycket högre än 3km. Det är ju 1/100 av normalt atmosfärstryck. 30km?

På den höjden blir det kallare av en högre växthuseffekt (mer vattenånga) . Och även av moln, förmodar jag?
Citera
2022-08-25, 10:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Här finns många inblandade aktörer. Fiskeindustrin tycks ju inte vara direkt oskyldig:
Havets stora fiskar har en hittills ouppmärksammad förmåga att ta bort koldioxid ur atmosfären – om de får dö naturligt. Men detta urgamla kretslopp har brutits av fiskeindustrin, visar en ny studie.
https://www.nyteknik.se/miljo/stora-fiskar-har-ovantad-klimatpaverkan-7003974

Siffrorna är intressanta men tämligen försumbara. Det skulle alltså handla om 2 MT co2 per år från fisk som inte sjunker till botten.

Artikeln skriver också ut att det är fartygens drift och konstruktion, förmodar jag, som är den större boven.

Eftersom de totala årliga utsläppen är på över 30 GT, alltså ca. 15 000 ggr så mycket, är nog dessa fiskar inget vi står eller faller med. Det borde finnas många mycket större utsläppskällor.

Förresten, om att tagga ned, ditt första inlägg för någon dag sedan, om andra deltagares vetenskaplighet, var inte särskilt diplomatiskt.
Citera
2022-08-25, 11:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ett vanligt tankefel:

Antag att jag drar ner en mörkläggningsgardin. Då blir det mörkt. Men om gardinen har
hål blir det bara mörkare. Om hålen är stora kanske 90 % av ljuset går igenom. Om jag
då tar en till gardin släpper den igenom 90 % av ljuset från den första, alltså 81 % av
inkommande ljus. Det blir alltså mörkare ju fler gardiner jag tar till.

Men om hålen i den andra gardinen sitter på exakt samma ställe som hålen i den första
händer ingenting när jag lägger på den andra gardinen. De båda gardinerna släpper igenom
90 % av inkommande ljus.

All koldioxid har samma absorptionsband. Hålen sitter på samma ställe. Ökad koldioxidhalt
ger inte ökad absorption (utom lite i absorptionsbandens kanter där absorptionen inte är
helt mättad).

Xenonen verkar ha förklarat för dig, men du verkar således hävda att det är en atmosfärs relativa sammansättning som skapar klimatet, oavsett den absoluta mängden av olika ämnen.

Hur tunn atmosfär kan vi ha och ändå ha samma klimat? Det kanske räcker med en miljon molekyler totalt sett?

Jo, och det du säger om svartkroppsstrålning från co2. Om det fungerar som du påstår borde en inte ringa del av den kunna stråla tillbaka mot jorden, för det kan inte gärna vara så att molekylen siktar mot stjärnorna när den lämnar ifrån sig ett energipaket.
Citera
2022-08-25, 11:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Siffrorna är intressanta men tämligen försumbara. Det skulle alltså handla om 2 MT co2 per år från fisk som inte sjunker till botten.

Artikeln skriver också ut att det är fartygens drift och konstruktion, förmodar jag, som är den större boven.

Eftersom de totala årliga utsläppen är på över 30 GT, alltså ca. 15 000 ggr så mycket, är nog dessa fiskar inget vi står eller faller med. Det borde finnas många mycket större utsläppskällor.

Förresten, om att tagga ned, ditt första inlägg för någon dag sedan, om andra deltagares vetenskaplighet, var inte särskilt diplomatiskt.
Givetvis finns det många fler och större utsläppskällor. Jag har också gett en del länkar i tidigare inlägg.

Det svar du hänvisar till var till två användare som agerade direkt oförskämt mot en användare som hänvisade till termodynamikens grunder. Jag skrev: ”Sättet som ni två skriver och argumenterar på avslöjar en häpnadsväckande brist på kunskap om naturvetenskap och vetenskapliga metoder. Er argumentation handlar mer om personangrepp, tjafs och mobbing. Ur ett pedagogiskt perspektiv är era inlägg intressanta eftersom de väl illustrerar den stundtals närmast infantila nivån på klimatdebatten i Sverige.

Menar du att det är fel på något sätt?
Citera
2022-08-25, 11:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Givetvis finns det många fler och större utsläppskällor. Jag har också gett en del länkar i tidigare inlägg.

Det svar du hänvisar till var till två användare som agerade direkt oförskämt mot en användare som hänvisade till termodynamikens grunder. Jag skrev: ”Sättet som ni två skriver och argumenterar på avslöjar en häpnadsväckande brist på kunskap om naturvetenskap och vetenskapliga metoder. Er argumentation handlar mer om personangrepp, tjafs och mobbing. Ur ett pedagogiskt perspektiv är era inlägg intressanta eftersom de väl illustrerar den stundtals närmast infantila nivån på klimatdebatten i Sverige.

Menar du att det är fel på något sätt?

Ja, jag menar att det är fel sätt att argumentera på om man samtidigt pratar om att andra mobbar.

Kollar du i tråden är det sällan man finner minsta ödmjukhet hos de som tror att vi knappast kan påverka klimatet, och jag skulle inte tro att kändisar bland klimatskeptiker heller uppvisar mycket sådant.

Bland många kan man förstås också skönja att det hela bara är en ekonomisk fråga. De ser kostnader, som Henrik Jönsson, och kan inte föreställa sig att det kan bli dyrare att inte göra något.
Senast redigerad av goseigen 2022-08-25 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in