Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst är Nikolov, eller Volokov som han kallade sig i en artikel där han "fiffigt" nog skrev namnet baklänges för att vara anonym, en tokstolle, det du missar är bara att du är precis lika snurrig, men så är det väl alltid. Folk som du tror er vara genier medan alla andra inte fattar någonting.
Jag tror mig inte vara geni. Alla mina argument inkluderar ju källa, jag vidarebefordrar bara gammal kunskap. Man behöver inte vara ett geni för att förstå att kall luft inte kan värma upp någonting.
Citera
2022-08-24, 21:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, termodynamik är fantastiskt på det sättet, det finns i princip inget utrymme för tolkning.

Kan du citera vad jag tolkar felaktigt? OMin uppfattning är att du inte kan fysiken alls, stämmer det? Du har inga vetenskapliga argument om växthuseffekten såvitt jag kan se. Hur kan du avgöra om jag tolkar fel?

Jag behöver inte några argument öht som inte redan postats i tråden. Jag är inte intresserad av att diskutera med en foliehatt som tror att världen är platt och att månlandningarna var fejk. För det är på den nivån ni håller på även om du kanske inte fattar det.
Citera
2022-08-24, 21:59
Medlem
Citat:
Du har verkligen noll koll på vetenskap som inte ens fattar att det är ett skolboksexempel. Siffrorna är inte tänkta att vara verkliga, det är därför man startar med 100% in och inte en realistisk siffra i W/m2. Inte heller är storleken på växthuseffekten verklig, utan det är ett exempel på vad som händer om man har ett enda lager som släpper igenom synligt ljus men absorberar IR.
Ok. Min vetenskaplighet hänger på om jag kan identifiera en random bild med overkliga siffror som du postar på nätet?

Kan du visa ekvationen som beskriver värmeflödet i ditt skolboksexempel? Det bör ju finnas i anslutning till den där bilden.
Citera
2022-08-24, 22:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag behöver inte några argument öht som inte redan postats i tråden. Jag är inte intresserad av att diskutera med en foliehatt som tror att världen är platt och att månlandningarna var fejk. För det är på den nivån ni håller på även om du kanske inte fattar det.
Men vad är då din förklaring till allting? Tråden är väldigt lång så det är svårt att få den samlade bild som du tycks ha. Vad beror allting på och vad behöver göras för att allt ska bli bättre?
Citera
2022-08-24, 22:02
Medlem
Citat:
Vilka teorier av Mann syftar du på och hur drar du slutsatsen att forskare i så fall inte vill bli förknippade med honom? Han har fått oväntat många pris för en som ingen vill bli kopplad till:
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_E._Mann#Awards_and_honors

I valet mellan att tro på forskare som sysslar professionellt med sådant här och en anonym skribent på FB som inte ens har argument för sin sak väljer jag att tro på den första gruppen:
https://sealevel.colorado.edu/

Vilka är det som vetat att Bangladesh i vilket fall som helst skulle försvinna ned i havet och vad skulle det baseras på?

Har du läst climategate-mailen? Där finns ju en konversation mellan Mann och en jag inte minns namnet på, de diskuterar vilka priser de ska nominera varandra till. De har en fin liten runkklubb där.
Citera
2022-08-24, 22:04
Medlem
Citat:

Förstår du konceptet termodynamik? Det är inte frågan om argument utan fakta. Något som debatten oftast saknar då den är helt känslostyrd.
Citera
2022-08-24, 22:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men vad är då din förklaring till allting? Tråden är väldigt lång så det är svårt att få den samlade bild som du tycks ha. Vad beror allting på och vad behöver göras för att allt ska bli bättre?

Vi behöver investera i koldioxidupptagningsteknologi fort. Vi behöver ta bort mer koldioxid från atmosfären än vad det samlade utsläppet och naturliga upptaget är. Och vi kan inte vänta i 30 år på att tekniken ska bli billigare, vi måste börja installera de vi har nu, i år.
Citera
2022-08-24, 22:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Förstår du konceptet termodynamik? Det är inte frågan om argument utan fakta. Något som debatten oftast saknar då den är helt känslostyrd.

Återkom när du förstår vad jag skrev.
Citera
2022-08-24, 22:13
Medlem
Citat:
Det är inte öppet för diskussion, det är ett faktum på eftersom koncentrationerna är högre vid marknivå och inomhus. D.v.s höjer du den atmosfäriska koldioxidnivån så höjer du inomhuskoncentrationerna ännu mer eftersom koldioxid är tyngre och kräver mer energi för att förflyttas.

Här kan du läsa:

https://www.news-medical.net/news/20200421/Atmospheric-CO2-levels-can-cause-cognitive-impairment.aspx
Fast nej. Tänk på att kommersiella växthus hat en co2-halt på 1000ppm och där jobbar folk hela dagarna. För att ha ett argument så behöver du en studie på människor i kontrollerad miljö där man visar att 400ppm har en sådan påverkan.

Motorcyklister åker runt med flera tusen ppm i hjälmen, upp till 1,3% i denna studien. Man behöver vara ganska alert när man kör motorcykel.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15893291/
Citera
2022-08-24, 22:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi behöver investera i koldioxidupptagningsteknologi fort. Vi behöver ta bort mer koldioxid från atmosfären än vad det samlade utsläppet och naturliga upptaget är. Och vi kan inte vänta i 30 år på att tekniken ska bli billigare, vi måste börja installera de vi har nu, i år.
Det är möjligt och kanske till och med troligt. Men åtgärder behöver göras på sakliga och vetenskapliga grunder. Nu råder hysteri och mobbing av de som ifrågasätter den ”officiella” bilden.
Citera
2022-08-24, 22:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Fast nej. Tänk på att kommersiella växthus hat en co2-halt på 1000ppm och där jobbar folk hela dagarna. För att ha ett argument så behöver du en studie på människor i kontrollerad miljö där man visar att 400ppm har en sådan påverkan.

I kommersiella växthus med en ökad koldioxidnivå så ska det finnas varningsskyltar för det som instruerar folk att vara vaksamma på effekterna och se till att gå ut och andas normal syresatt luft med hjämna mellanrum. Men det visste du inte eller hur? Har inte jag berättat många gånger i tråden vad jag jobbar med för dig? Och ändå försöker du läxa upp mig om saker som du vet att du inte vet ett jävla skit om?
Citera
2022-08-24, 22:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är möjligt och kanske till och med troligt. Men åtgärder behöver göras på sakliga och vetenskapliga grunder. Nu råder hysteri och mobbing av de som ifrågasätter den ”officiella” bilden.

Vinsterna med att göra de här investeringarna fort är enorma även om klimatförändringarna bara är en bråkdel så allvarliga som de värsta klimatmodellerna visar. Förlusterna om vi inte gör de här investeringarna om klimatförändringarna är så allvarliga som de verkar är så stora att civilisationen går under. Och då menar jag inte att civilisationen går under för att det blir några grader för varmt utan att det blir tipp-punkter där folk börjar döda varandra för att få tag på mat och dylikt.

Enkelt exempel är Kina som eventuellt går under redan i nästa månad. Det är ingenting som de skriver om i svenska medier men analyserar du läget så ser du att deras inflation ökar så mycket att de antagligen inte kan köpa mat till befolkningen i slutet på september. Och Kina är en slags planekonomi utan euro och dollar och de är beroende av att staten köper in mat från utlandet. När folk inte har mat så upphör samhället att fungera. Och maten är inte bara beroende av att det finns koldioxid i atmosfären. Det är en komplicerad balansfråga med väldigt mycket som kan gå fel. Saknar bonden någonting någonstans i kedjan så blir det ingen mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in