Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Nej, fotonen blir förstörd vid absorption och molekylen avger strålning enligt sin temperatur.
Jag vet inte riktigt vad en diskussion med dig skulle kunna ge, likt alla andra förnekare i tråden som vägrar diskutera (ja, i en diskussion är att lyssna på svar och motargument nödvändigt).( I ett inlägg tidigare insinuerade du att fotoner skulle ha en inneboende temperatur om jag minns rätt)
Men jag skulle definitivt säga att "överför sin energi" är bättre uttryck än "förstörs" då det senare antyder ett brott mot termodynamiken.
Det är också meningslöst att tala om temperatur för individuella molekyler då temperatur är måttet på den medelkinetiska energin för en mängd molekyler.
För att energi ska avges som strålning krävs något skede elektromagnetisk växelverkan.
Denna sker i regel mellan molekyler som kommer nära varandra och råkar ut för kollisioner var vid ett energiutbyte sker genom olika typer av växelverkan.
En isolerad koldioxidmolekyl skulle sända ut sin absorberade energi direkt som strålning med samma energi som den absorberade fotonen om den ledde till en vibrationsexcitation i sitt lägsta exciterade energitillstånd (då skulle den inte ha några andra energier att "välja" på). Ett högre energitillstånd skulle öka möjligheterna för molekylen att sända ut olika energier som fotoner, dock inte mer eller mindre än vad den absorberat.
En mängd co2-molekyler kommer avge fotoner i alla riktningar. Men atmosfärens densitet ökar i riktning mot jordytan och när det blir tätare med molekyler så ökar chansen för att en annan molekyl absorberar fotonen. Förhållandet mellan emissionsrelaxationstid och kollisionsrelaxationstid väger över till en högre sannolikhet för kollisionsrelaxation med ökande tryck.
Så när du pratar om enstaka molekyler (mer specifikt emissionsrelaxation) i kombination med svartkroppssteålning (kollisionsrelaxation) är du ute på det hala. ("molekylen avger strålning enligt sin temperatur", detta går inte ens att förstå och tyder på att du inte vet vad du pratar om)
För en samling gasmolekyler med högre densitet gäller generellt en större reportoar av växelverkansprocesser för molekylerna att göra sig av med energi. Bl.a elektrisk och magnetisk dipol, Van det Vaals-växelverkan och kanske även en aning bromsstrålning (nog vanligare vid temperaturer som i solen).
Dessa ger upphov till ett kontinuum av frekvenser som vi förknippar med svartkroppssteålning.
Citat:
Med andra ord så minskar chansen att fotonen ska nå jordytan för varje centimeter den färdas i den riktningen. I andra riktningen, uppåt, så råder omvänt förhållande, densiteten minskar och chansen att nå rymden ökar för varje centimeter.
Och fyller vi på med mer växthusgaser flyttas denna sannolikhet nedåt.
På höjden där 1/e av strålningen transmitteras, transmitteras bara (1/e)^2 efter en fördubbling.
Se Beer-Lambert law. Dessutom brukar ju många förnekare mena att absorbtionen är mättad lägre ned i atmosfären. Kanske det bara gäller i en riktning.
Jag håller dock med om att det är den långvågiga strålningen som växthusgaserna per definition är "nischade" mot.
Se detta svar som en engångsföreteelse.