Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-28, 21:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ta och svara på mina argument nu. Du visade att du saknar kunskap helt, och nu ger du endast en länk.

Så, varför kyler luften en motor genom värmeabsorption, men har motsatt effekt på jordytan? Varför tror du på en hypotes där man beräknar jorden som platt?

Länken skulle visa för dig att ditt påstående:

Citat:
Koldioxid är transparent.

var felaktigt, på ett sätt som är betydelsefullt för diskussionen. Men du verkade inte fatta hinten så låt mig förtydliga:

Ja, koldioxid är transparent för strålning inom det synliga spektrumet. Men inte för infraröd strålning. CO2 absorberar IR.
Citera
2022-07-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Värmestrålningen kommer i hög grad, indirekt, från solen efter att jordytan har värmts upp av solstrålningen.

Nej, jordytan avger inte solstrålning. Den strålar i en helt annan del av spektrumet. Jordstrålning är inte studsande solstrålning. Solstrålning absorberas och det går inte att betrakta värme från jordytan som solstrålning. Det strider mot allt vi vet om strålkroppar som lyder under fysikaliska lagar(som du inte kan).

Här har du ett citat av Max Planck:

But the empirical law that the emission of any volume-element depends entirely on what takes place inside of this element holds true in all cases (Prevost’s principle).

https://www.gutenberg.org/files/40030/40030-pdf.pdf

Som du ser så beror strålning från en strålkropp ENBART på det som händer INUTI strålkroppen. Alltså beror jordytans strålning INTE på atmosfären, för atmosfären befinner sig utanför jordytan, eller hur?

Citat:
Du kan inte ge dig på de stora frågorna i diskussionen. Du kan inte förklara din position. Du har ingen aning om varför du egentligen tror som du tror. Så allt du kan göra är att greppa och kritisera en helt oväsentlig detalj i min formulering och hoppas på det bästa. Inte ovanligt M.O. för foliehattar.

Det är du som tror, du skrev ju det flera gånger i dina andra inlägg. Jag tittar på vad fysikaliska lagar säger, de där lagarna som du inte kan.
Citera
2022-07-28, 21:18
Medlem
Citat:
Länken skulle visa för dig att ditt påstående:

var felaktigt, på ett sätt som är betydelsefullt för diskussionen. Men du verkade inte fatta hinten så låt mig förtydliga:

Ja, koldioxid är transparent för strålning inom det synliga spektrumet. Men inte för infraröd strålning. CO2 absorberar IR.

Varför använde du då exempel som beskev synliga våglängder?

Is absorberar IR. Blir man varm av is?
Citera
2022-07-28, 21:28
Medlem
Citat:
Kan du inte ta allt ditt felaktiga svammel i ett enda inlägg istället för att spamma sönder tråden?
Svara på inlägget istället för att stoppa svansen mellan benen.

Jag har demonstrerat ett antal punkter där du har fel, tex att du inte ens visste att koldioxidems effekt inte tillskrivs absorberad solstrålning. Det är ganska uppenbart för en läsare vem som kommer med felakigheter.
Citera
2022-07-28, 21:29
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det är svårt för dig att svara på frågor om fakta. Fungerar upprepning?

Varför kyler atmosfären en motor men enligt dig har motsatt effekt på jordytan?

Alltså din obefintliga läsförståelse i kombination med din pissiga attityd gör inte att dina ruttna argument blir mer övertygande.

Jag förstår vad du försöker göra. Den där metoden är vanlig för konspirationsteoretiker som inte har argument för de centrala delarna i sina idéer. Du försöker angripa perifera detaljer i vad jag, som förkastar din konspirationsteori, säger om det egentliga läget, i tron att detta styrker din tes. Men grejen är att du måste styrka din tes för att styrka din tes. Jag blir inte övertygad av rökridåer och bullshit.

Om du faktiskt inte fattar hur växthuseffekten fungerar så kan du börja här: https://climatekids.nasa.gov/greenhouse-effect/
Citera
2022-07-28, 21:31
Medlem
Citat:
Alltså din obefintliga läsförståelse i kombination med din pissiga attityd gör inte att dina ruttna argument blir mer övertygande.

Jag förstår vad du försöker göra. Den där metoden är vanlig för konspirationsteoretiker som inte har argument för de centrala delarna i sina idéer. Du försöker angripa perifera detaljer i vad jag, som förkastar din konspirationsteori, säger om det egentliga läget, i tron att detta styrker din tes. Men grejen är att du måste styrka din tes för att styrka din tes. Jag blir inte övertygad av rökridåer och bullshit.

Om du faktiskt inte fattar hur växthuseffekten fungerar så kan du börja här: https://climatekids.nasa.gov/greenhouse-effect/
Varför kyler atmosfären en motor men enligt dig har motsatt effekt på jordytan?

Seså, visa vad du kan.
Citera
2022-07-28, 21:35
Medlem
Citat:
Solljuset värmer jordens yta vilket leder till att ytan avger sk. värmestrålning. Denna värmestrålning utgörs till stor del av infrarött ljus, vilket absorberas i atmosfären av CO2. Ju högre koncentration CO2 desto mer absorberas istället för att stråla bort från jorden.

Har hört om liknelse med en fotbollsspelare: Spelaren(co2-molekylen) tar emot en passning( en foton som är laddad med energi, eller nåt) och kan sen välja att passa den antingen framåt eller bakåt på planen. Och co2 molekylen kan alltså "välja" att skicka ut energi antingen bort från jorden eller tillbaka till ytan. Alright, men tittar man på växthuseffekts-diagramen så blir det ju uppenbart att denna fotbollsbollsspelare också är trollkarl. För uppenbarligen kan han ju ta emot en passning, en boll, för att sedan sparka ifrån sig TVÅ bollar i två riktningar samtidigt.
Citera
2022-07-28, 21:37
Medlem
Citat:
Den där metoden är vanlig för konspirationsteoretiker som inte har argument för de centrala delarna i sina idéer.
Är termodynamik och strålningslagar inte centrala delar av växthuseffekten? Är du helt efterbliven?
Citera
2022-07-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Har hört om liknelse med en fotbollsspelare: Spelaren(co2-molekylen) tar emot en passning( en foton som är laddad med energi, eller nåt) och kan sen välja att passa den antingen framåt eller bakåt på planen.

Nej, fotonen blir förstörd vid absorption och molekylen avger strålning enligt sin temperatur.

Citat:
Och co2 molekylen kan alltså "välja" att skicka ut energi antingen bort från jorden eller tillbaka till ytan.

En mängd co2-molekyler kommer avge fotoner i alla riktningar. Men atmosfärens densitet ökar i riktning mot jordytan och när det blir tätare med molekyler så ökar chansen för att en annan molekyl absorberar fotonen.
Med andra ord så minskar chansen att fotonen ska nå jordytan för varje centimeter den färdas i den riktningen. I andra riktningen, uppåt, så råder omvänt förhållande, densiteten minskar och chansen att nå rymden ökar för varje centimeter.

Citat:
Alright, men tittar man på växthuseffekts-diagramen så blir det ju uppenbart att denna fotbollsbollsspelare också är trollkarl. För uppenbarligen kan han ju ta emot en passning, en boll, för att sedan sparka ifrån sig TVÅ bollar i två riktningar samtidigt.

Ja, det är ett sätt att beskriva problemet i växthuseffekten.
Citera
2022-07-28, 21:47
Medlem
Citat:
Fast du har ju ingen aning om vad som är desinformation eller inte i klimatforskning. Du tror ju att iskall luft värmer jordytan, DET är desinformation.

Varför kollar de aldrig upp vad det här startade?

Johan Rockström
(Postdam Institute for Climate Impact Research)
Anders Wijkman (The Club of Rome)

Har skrivit följande rapport https://clubofrome.org/wp-content/uploads/2020/09/COR-PEP_Sep2020_A4_16pp-v2.pdf

Några citat

Citat:
Stop fossil fuel expansion, production and use by halting
subsidies and shifting revenues and investments to
low-carbon energy deployment. This includes setting
end-dates for fossil-fuel based infrastructure, mobility
and electricity generation, in alignment with scientific
assessments of necessity and climate neutrality goals

Citat:
Immediately agree to halve consumption and
production footprints in developed and emerging
economies and close loops in inefficient industrial,
energy and agricultural value chains and production
processes by 2030. Enhance regenerative landuse and halt unsustainable natural resource
exploitation, including rare earths/minerals.

Citat:
Set a global floor price on carbon, to at least
>30 USD/tonne CO2, which internalises carbon
energy externalities in all products and services.
Start immediately for developed countries and no
later than 2025 for the most advanced transition
economies, alongside a binding agreement that
appropriately compensates those economies most
dependent on high-carbon energy and production.

Känner någon igen det som står i länken? Detta är någon slags "delmål" Det här är Agenda 2030+ typ.

Den sista är riktigt ondskeful. Din mat och det du gör för att få tag i maten är beskattad. CO2 från din utandningsluft ingår också rimligtvis i kalkylen. Men det slutar inte där. Vi ska också utsättas för en värdetransförering till de ekonomier som är mest beroende av "high carbon energy and production"

Hur ska det gå till? En konflikt kanske. Mot Ryssland och sedan vägrar vi köpa Rysslands energi så den dirigeras om till Kina och Indien.?

Glömde kanske att säga att deras centrala mål alltid har varit en reduktion av jordens population.

Jag stödjer den svenska staten och Sverige i allt den gör. Vi ska inte heller glömma att en mans död är en lesbisk feminists bröd.
Citera
2022-07-28, 22:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Är termodynamik och strålningslagar inte centrala delar av växthuseffekten? Är du helt efterbliven?

Och den här frågan ställer du motiverat på vad exakt? Jo, att jag klargjort att din metod att medvetet missförstå och kritisera perifera delar i argumentationen, och formuleringar som inte är så exakta som de nödvändigtvis borde vara - är en vanlig foliehattsmetod.

För att förtydliga så är min position: det finns inga övertygande skäl att tro att vetenskapen har fel om klimatförändringarna. Vetenskapen stämmer.
Din position är uttryckligen att detta är fel därför att du tror att... ja, vad tror du egentligen? Att atmosfären kyler eller nåt? Det är inte särskilt klart alls vad din position är egentligen, mer än (får man anta) att du tror på en stor konspiration som har lurat oss alla att klimatforskningen är på riktigt.

Du producerar väldigt många inlägg, på kort tid. Det är mest uppenbara feltolkningar där du går till angrepp mot dina egna missförstånd.

För allas skull tycker jag att du borde ägna mer tid åt varje svar. Färre inlägg, mer tanke. Läs - tänk - skriv.
Citera
2022-07-28, 23:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, fotonen blir förstörd vid absorption och molekylen avger strålning enligt sin temperatur.
Jag vet inte riktigt vad en diskussion med dig skulle kunna ge, likt alla andra förnekare i tråden som vägrar diskutera (ja, i en diskussion är att lyssna på svar och motargument nödvändigt).( I ett inlägg tidigare insinuerade du att fotoner skulle ha en inneboende temperatur om jag minns rätt)

Men jag skulle definitivt säga att "överför sin energi" är bättre uttryck än "förstörs" då det senare antyder ett brott mot termodynamiken.

Det är också meningslöst att tala om temperatur för individuella molekyler då temperatur är måttet på den medelkinetiska energin för en mängd molekyler.

För att energi ska avges som strålning krävs något skede elektromagnetisk växelverkan.

Denna sker i regel mellan molekyler som kommer nära varandra och råkar ut för kollisioner var vid ett energiutbyte sker genom olika typer av växelverkan.

En isolerad koldioxidmolekyl skulle sända ut sin absorberade energi direkt som strålning med samma energi som den absorberade fotonen om den ledde till en vibrationsexcitation i sitt lägsta exciterade energitillstånd (då skulle den inte ha några andra energier att "välja" på). Ett högre energitillstånd skulle öka möjligheterna för molekylen att sända ut olika energier som fotoner, dock inte mer eller mindre än vad den absorberat.

En mängd co2-molekyler kommer avge fotoner i alla riktningar. Men atmosfärens densitet ökar i riktning mot jordytan och när det blir tätare med molekyler så ökar chansen för att en annan molekyl absorberar fotonen. Förhållandet mellan emissionsrelaxationstid och kollisionsrelaxationstid väger över till en högre sannolikhet för kollisionsrelaxation med ökande tryck.

Så när du pratar om enstaka molekyler (mer specifikt emissionsrelaxation) i kombination med svartkroppssteålning (kollisionsrelaxation) är du ute på det hala. ("molekylen avger strålning enligt sin temperatur", detta går inte ens att förstå och tyder på att du inte vet vad du pratar om)

För en samling gasmolekyler med högre densitet gäller generellt en större reportoar av växelverkansprocesser för molekylerna att göra sig av med energi. Bl.a elektrisk och magnetisk dipol, Van det Vaals-växelverkan och kanske även en aning bromsstrålning (nog vanligare vid temperaturer som i solen).
Dessa ger upphov till ett kontinuum av frekvenser som vi förknippar med svartkroppssteålning.

Citat:
Med andra ord så minskar chansen att fotonen ska nå jordytan för varje centimeter den färdas i den riktningen. I andra riktningen, uppåt, så råder omvänt förhållande, densiteten minskar och chansen att nå rymden ökar för varje centimeter.

Och fyller vi på med mer växthusgaser flyttas denna sannolikhet nedåt.

På höjden där 1/e av strålningen transmitteras, transmitteras bara (1/e)^2 efter en fördubbling.

Se Beer-Lambert law. Dessutom brukar ju många förnekare mena att absorbtionen är mättad lägre ned i atmosfären. Kanske det bara gäller i en riktning.

Jag håller dock med om att det är den långvågiga strålningen som växthusgaserna per definition är "nischade" mot.

Se detta svar som en engångsföreteelse.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-29 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in