2022-08-21, 13:50
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Den mesta grungen jag hört får mig att gäspa och är fullständigt ointressant. Mycket är mer än väl kompetent utfört och det finns otroliga röster inom scenen; Nirvana gör mig dock uppspelt då de hos mig lyckas leverera starka känslor som så väl gör ont som lugnar.

Musik för mig handlar inte om att vara fantastisk på sitt instrument eller ha en tekniskt bra röst. Musik, eller snarare all konst, handlar för mig om att skapa känslor. Det är jag knappast ensam om för övrigt. Jag tycker en åldrad Freddie Wadling är en bättre sångare än till exempel Chris Cornell, då Cornell aldrig väckt något i mig. Just det opolerade, skitiga, gnissliga och skrikiga i Nirvana är det som gör Kurt Cobain till ett geni för mig.

Det har mycket att göra med erfarenheter och personliga upplevelser och måenden tror jag. Och hur man ser på konst då; din definition verkar vara talangfull musiker, vilket jag å andra sidan tycker att man är om man kan skapa starka upplevelser även när det låter fult eller inte är perfekt spelat. För mig är Kurt en mycket talangfullare gitarrist än Yngwie Malmsteen i detta avseende.

Faktum är dock att hans skapande resonerade i extremt många människor och hans arv och inflytande kan väl knappast förnekas? Denna regel om att man då inte kan vara överskattad kanske bara gäller när dina definitioner appliceras i och för sig. Om inte hoppas jag att du kan erkänna att Kurt Cobain inte var överskattad utan att du helt enkelt inte gillar hans musik! Alla gillar olika helt enkelt, inget fel med det.
Smaken får väl vara olika här. Pratet om känslor i musik är något jag har överlag svårt för. Det är något som ligger i betraktarens ögon, och dessutom ser jag det som, om inte som sekundärt, så åtminstone som en betydligt mindre beståndsdel än musiken i sig.

Även om musik i regel inte behöver vara perfekt så anser jag att det ska vara väl framfört och att bandet dessutom ska hålla standarden. Det anser jag inte om Nirvana. Och detta samt det faktum att många fans dreglar över Cobains antihjälte-fasoner och medvetna slakter av sitt eget material, gör tyvärr att jag inte kan kalla honom något annat än överskattad.

Men men… Alla är vi olika.
Citera
2022-08-21, 16:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
The Bloodhound Gang var ett grymt bra band och Jimmy Pop en av världens roligaste låtskrivare.
Håller med. Bra band med roliga texter.
Citera
2022-08-21, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Kurt Cobain är troligtvis den mest överskattade musikern genom alla tider.

En gnällig individ vars status tycks grunda sig mer på att han var en antihjälte med psykisk ohälsa snarare än en talangfull musiker. Nirvana-fans kommer dessutom alltid i brallan så fort Kurt går mot strömmen eller medvetet slaktar sitt eget material, vilket är fruktansvärt larvigt. Musikaliskt pendlar han mellan lipighet och skitnödighet, varav hans gitarrspel oftast är mediokert som bäst. Hans solon är dessutom alltid gnissel eller någon variation av sångmelodin.

I en scen där fantastiska röster som Layne Staley och Chris Cornell har kommit fram, så är det helt ofattbart att Kurt Cobain lyckats bli "the voice of a generation". En medelmåtta som faller totalt platt när han ställs mot sina genre-kollegor.
Jag kan bara hålla med. Kurt tog dock sitt ansvar och lämnade världen som han så föraktade, lite kredd för det bör han få men i övrigt har jag bara en spottloska över för hans legacy.
Citera
2022-08-21, 19:54
Medlem
Adelaides avatar
Även de Zeppelinfansen jag pratat med har kunnat skriva under på att John Bonham är en överskattad trummis.
Citera
2022-08-22, 00:58
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Smaken får väl vara olika här. Pratet om känslor i musik är något jag har överlag svårt för. Det är något som ligger i betraktarens ögon, och dessutom ser jag det som, om inte som sekundärt, så åtminstone som en betydligt mindre beståndsdel än musiken i sig.

Även om musik i regel inte behöver vara perfekt så anser jag att det ska vara väl framfört och att bandet dessutom ska hålla standarden. Det anser jag inte om Nirvana. Och detta samt det faktum att många fans dreglar över Cobains antihjälte-fasoner och medvetna slakter av sitt eget material, gör tyvärr att jag inte kan kalla honom något annat än överskattad.

Glöm inte att Nirvana faktiskt sa ”remember Joseph Goebbels” i sitt tacktal på någon prisutdelningen vilket i min bok ger dom extrapoäng i alla fall.
Citera
2022-08-22, 09:00
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Glöm inte att Nirvana faktiskt sa ”remember Joseph Goebbels” i sitt tacktal på någon prisutdelningen vilket i min bok ger dom extrapoäng i alla fall.
Haha, kul provokation.

Jag gillar Nirvana, då jag tycker att de faktiskt har gjort några bra låtar. Tycker bättre än de andra banden inom grunge.
Citera
2022-08-22, 09:29
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Haha, kul provokation.

Jag gillar Nirvana, då jag tycker att de faktiskt har gjort några bra låtar. Tycker bättre än de andra banden inom grunge.

Håller med helt och hållet, känner inte ens till något annat grungeband. Nirvana har åtminstone ett tiotal låtar som är riktigt bra.
Citera
2022-08-22, 09:51
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Håller med helt och hållet, känner inte ens till något annat grungeband. Nirvana har åtminstone ett tiotal låtar som är riktigt bra.
Ja, precis band som Soundgarden, Pearl Jam och Alice in Chains är band som jag inte alls tycker om.
Citera
2022-08-22, 10:24
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Själv lyssnar jag just nu på Paper Cuts och njuter av smutsen, gnisslet, dissonanserna och skriken. Fullständig perfektion i mina öron, eller kanske mitt psyke, eller vad det nu är som gör att man uppskattar musik. Intressant det där, vad man söker i konst.
Citera
2022-08-22, 17:14
Medlem
Adelaides avatar
Nog för att Metallica suger, men ett band som definitivt är uruselt är Kiss. Kan inte komma på nåt bra med deras musik. Tråkiga riff, bedrövliga texter och totalytligt. Hade de inte haft sminket så hade ingen lyssnat på dem idag. Jag kan slå vad om en bitcoin angående detta.
Citera
2022-08-23, 09:13
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Nog för att Metallica suger, men ett band som definitivt är uruselt är Kiss. Kan inte komma på nåt bra med deras musik. Tråkiga riff, bedrövliga texter och totalytligt. Hade de inte haft sminket så hade ingen lyssnat på dem idag. Jag kan slå vad om en bitcoin angående detta.
Det gick ju dåligt för bandet under den perioden som de inte använde smink. Så det tror jag att du har rätt i.
Citera
2022-08-23, 09:22
Avslutad
Neil Young har kanske 2 bra låtar, samma sak med Bob Dylan och Paul Simon.

Dessutom är Genesis ganska sopiga, bara haft en "hit" och den är inte ens bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in