Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Jag har svårt att förstå varför Led Zeppelin blev så stora.
Deras enda egentligen helt perfekta skiva är Houses Of The Holy. Jag gillar några av de tidigare också men de är något ojämna och jag tycker inte de sticker ut nämnvärt från andra bluesbaserade hårdrocksband från 70-talet. Ändå ser man dem ofta benämnas som "det mest ikoniska bandet på 70-talet".
Visst, de har influerat många senare band. Men får inte Zeppelin lite väl för mycket utrymme i historieböckerna när det pratas om 70-tals rocken? The Who hade en liten peak i början på 70-talet, men hur många av dagens ungdomar lyssnar på dem jämfört med Zeppelin? Deep Purple släppte gudomlig musik på 70-talet men är idag ihågkomna som ett "one hit wonder"-band. Rolling Stones släppte bra skivor på 70-talet men folk tror ändå att de är ett 60-tals band. Rush släppte kanonplattor på 70-talet, det gjorde Budgie, Rainbow, Uriah Heep, Hawkwind, Black Sabbath med flera också. Men nej 90% av all cred ska gå till Zeppelin!
Jag undrar ofta varför. Visst, deras musik är bra, men är den verkligen så bra? En av världens bästa låtar du hört är förmodligen inte Gallows Pole eller Bring It On Home. Deras texter är inte heller någon hit, mycket klyschor om "baby" och "love".
Sedan är jag trött på allt detta vurmande för Robert Plant. Hade han klippt av sig håret hade han inte blivit den porriga rockstjärneikonen som han blivit. Han sjunger inte särskilt bra heller.
Sen är det inte direkt någon hemlighet att både Plant och Page snor från gamla blueslåtar. Märkligt att de lyckats komma undan någorlunda bra med det. Den enda i bandet som jag möjligtvis kan ha respekt för är John Paul Jones. Bonzo är grym men hans trumspel berör mig inte särskilt mycket faktiskt.
De hade otroliga försäljningsframgångar. Alla album från II:an t.o.m In Through the Out Door
låg 1:a både i USA och England, alltså 8 album i rad. Undantaget är IV:an som bara var 2:a i USA.
Ingen annan artist har lyckats med det konststycket någonsin.
Historiskt har det klart stor betydelse om en amerikan skall skriva rockens historia.
Normalt sett borde de (om det varit ett annat band) ha tappat redan på Physical Graffity, med tanke på att det var ett dubbelalbum när det kom och Presence och In Through The Out Door är absolut inga listettor. Hur de fortfarande kunde toppa listorna är en gåta även för mig.
Har dock en känsla av att fler kvinnor gillade Zeppelin än The Who, Black Sabbath, Deep Purple.
Ian Gillan såg bra ut, men Robert Plant gick hem bättre med sin håriga bringa och sensualism (aahaah ohhooh babybaby). Zeppelin var duktigare posörer på scenen, speciellt Page och Plant är utstuderade i varenda rörelse. Personligen föredrar jag Deep Purple och The Who.