Citat:
Ursprungligen postat av
Psykonaut-
Jag var överens med "apotek 1", som texten lyder.
Det är Lördag och klockan var strax efter sju på morgonen, då kan man inte ringa upp läkaren.
Invandraren tog upp att jag som svensk borde veta bättre, annars så hade jag aldrig uttryckt mig på det sättet. Jag blev provocerad av vad han sa samt att han höjde rösten när jag förklarade lugnt vad det andra apoteket sagt dagen innan.
Men till topic, ska ett recept kunna tolkas därmed misstolkas?
"Efter 20/8" anser jag vara tidigast idag och senare.
Det anser även svenska apotekare, så det finns olika delproblem i topic.
1. Att ett recept ska vara skrivet med termer som inte kan tolkas beroende av vilket etnicitet apotekaren har.
2. Att en av apotekarna har begått ett regel fel, men vem av dem?
Svenska tjejen i Apotek 1, eller invandraren i Apotek 2?
Eftersom det är ett klassat N06BA Centralt verkande sympatomimetika, så måste det finnas en ordning på reglerna som inte kan vantolkas av språkhandikappade utlänningar, som höjer rösten och gapar när man diskuterar mediciner med dem.
Ingen svensk hade höjt rösten mot mig, inte heller nekat mig medicin.
Men hur tolkar ni "efter 20/8", topic fortsätter.

Jag har fått hämta ut medicin som haft förskrivningsintervaller, där apotekarna suttit och räknat på fingrarna för att se om rätt antal dagar passerat..
Jag har fått ut medicin om det stått efter 20/8. Då har jag även kunnat beställa via nätet.
Gällande receptintervallerna, så är det för att få subventionerat pris, man ska även få hämta ut "allt" fast till fast pris.
Beroende på vad det är för medickn, tex narkotiska preparat, där ska det vara omöjligt att hämta ut innan det skrivna datumet 20/8, pga missbruksrisk
Apotekaren borde kontaktat läkare eller apo-chef, för rådfrågning, inte agerat respektlöst.
Somliga är nya på jobbet, andra är bara dumma i huvudet...
Jag hade glömt be om förnyelse på hjärtmedicinrecept, det upptäckte jag när jag knatade ner för att hämta ut.
Väl där, fick jag veta att det inte fanns något aktuellt recept, men apotekaren bedömde att det var en nödvändig medicin, så jag kunde få hänta ut den, till subventionerat pris.
Intressant hur bedömningarna görs