2022-08-20, 22:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jävla konstig läkare som skriver så otydligt.
Citera
2022-08-20, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag var överens med "apotek 1", som texten lyder.
Det är Lördag och klockan var strax efter sju på morgonen, då kan man inte ringa upp läkaren.

Invandraren tog upp att jag som svensk borde veta bättre, annars så hade jag aldrig uttryckt mig på det sättet. Jag blev provocerad av vad han sa samt att han höjde rösten när jag förklarade lugnt vad det andra apoteket sagt dagen innan.

Men till topic, ska ett recept kunna tolkas därmed misstolkas?
"Efter 20/8" anser jag vara tidigast idag och senare.
Det anser även svenska apotekare, så det finns olika delproblem i topic.

1. Att ett recept ska vara skrivet med termer som inte kan tolkas beroende av vilket etnicitet apotekaren har.
2. Att en av apotekarna har begått ett regel fel, men vem av dem?
Svenska tjejen i Apotek 1, eller invandraren i Apotek 2?

Eftersom det är ett klassat N06BA Centralt verkande sympatomimetika, så måste det finnas en ordning på reglerna som inte kan vantolkas av språkhandikappade utlänningar, som höjer rösten och gapar när man diskuterar mediciner med dem.
Ingen svensk hade höjt rösten mot mig, inte heller nekat mig medicin.

Men hur tolkar ni "efter 20/8", topic fortsätter.
Jag har fått hämta ut medicin som haft förskrivningsintervaller, där apotekarna suttit och räknat på fingrarna för att se om rätt antal dagar passerat..

Jag har fått ut medicin om det stått efter 20/8. Då har jag även kunnat beställa via nätet.

Gällande receptintervallerna, så är det för att få subventionerat pris, man ska även få hämta ut "allt" fast till fast pris.

Beroende på vad det är för medickn, tex narkotiska preparat, där ska det vara omöjligt att hämta ut innan det skrivna datumet 20/8, pga missbruksrisk

Apotekaren borde kontaktat läkare eller apo-chef, för rådfrågning, inte agerat respektlöst.

Somliga är nya på jobbet, andra är bara dumma i huvudet...

Jag hade glömt be om förnyelse på hjärtmedicinrecept, det upptäckte jag när jag knatade ner för att hämta ut.
Väl där, fick jag veta att det inte fanns något aktuellt recept, men apotekaren bedömde att det var en nödvändig medicin, så jag kunde få hänta ut den, till subventionerat pris.

Intressant hur bedömningarna görs
Citera
2022-08-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
För de som undrar över varför receptet inte får tas ut innan ett visst datum så är orsaken att det har ett så kallat expeditionsintervall. Det används när man skriver ett recept med flera uttag men vill hindra att patienten tar uttagen för tätt inpå varandra. Det används mest för narkotika men jag har sett det på andra typer också.

Formuleringen ”efter 20/8” är antagligen en automatformulering och inget som läkaren skrivit själv. Man brukar ange intervall i antal veckor, inte exakta datum.
Ja, läkaren har ett utskrivningsformulär som hen knappar in dosering mm.
Det formuläret har en del kryssrutor och annat som hen kan skriva in text.
Men generellt gäller att eftersom den 21e augusti är en söndag, dvs imorgon så får apotekaren lämna ut en dag tidigare.
Söndagar så är ju i allmänhet alla apotek stängda.
Ett fåtal apotek finns i landet som är helg och nattöppna.
5 dagar tidigare gällde förr på vissa narko-klassade läkemedel.
Nätbeställda läkemedel kan ju komma en hel vecka innan.

Men det kan bero på om patienten har särskilda handikapp och långt att åka till apotek
att hen får hämta ut tidigare mm.

Det var alltså fel av invandrarexpediten att neka dig att hämta ut.

Att hämta ut är inte detsamma som datum för då du ska ta din medicin.

Man kan gissa att tremånadersregeln fortfarande gäller, att man få hämta ut för max tre månaders förbrukning just nu. Hela EU har tydligen liten lagerhållning just nu
på många av de enklare läkemedlen.
Citera
2022-08-21, 02:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Givetvis är det 21/8. "Efter 20/8" betyder "Dagen som kommer efter 20/8".

Lås tråden, det finns inget att diskutera.

Menar inget illa men har du svenska som andra språk?

Jag förstår att läser man bokstavligt har du rätt men den svenska imnebörden är från och med 20e om man skriver "efter"
Citera
2022-08-21, 02:21
Medlem
Citat:
Dag 1. Fredag. Gick på ett Apoteket Hjärtat igår som fann en notis i receptet:

De sa att jag skulle återkomma i dag lördag då det inte gick att ta ut innan dess.

Dag 2.
Lördag.
Körde ner till ett annat Apoteket hjärtat i en annan stad.
Där fick jag meddelat att det inte får expedieras förrän EFTER 20/8, dvs i morgon.
Så har de alltid tolkat det det på sitt apotek och jag borde förstå det som svensk.

-Jävla utlänning, lär dig svenska, gapade jag och körde i väg till förra Apoteket i den andra staden.
(Det var han som drog upp rasfrågan, inte jag).

Tre mil senare på ett apotek i samma kedja, svensk tjej som gav min mina mediciner utan ett pip.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Min fråga, är efter 20/8 samma sak som att det är först den 21/8 medicinen först får hämtas ut, som blatten påstår,

eller är `efter 20/8´ samma som `tidigast 20/8` som både svenska apotekare samt jag tolkar det som?
Det är en viktig fråga eftersom Apoteken knappast ska kunna hitta på egna tolkningar på folks recept, beroende på att de inte förstår ett begrepp som detta.
Eller tycker någon att har tolkade det rätt och vi andra fel?

Allvarligt? På riktigt.? Alltså... var är människan på väg...

Efter betyder exakt vad blattejäveln sa.. efter 20:e är alltid 21:a.... sen att en söt snäll svensk tjej har vett att förstå att en dag inte spelar roll är inte intressant.
Du borde inte fått hämta ut före den 21:a men vissa vettiga människor kan göra undantag tag vid ett så näraliggande datum, men det begriper inte dumma muslimer...
Citera
2022-08-21, 04:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Din tolkning är möjlig men inte självklar. Det finns knappast någon sådan språklig praxis, vilket de tidigare nämnda exemplen kan visa på. Om du måste öppna julklapparna efter 23 december, avses möjligen julafton?
Vad är det du inte förstår?

Efter den 20/8 är från den 20/8,

På samma sätt som bäst före den 20/8 är fram till den 20/8

Datum är tid och tid är en rak linje med massa punkter med specifika tider, dvs tidpunkter. Om vi har ett enkelt datum 20/8 så inträffar det datumet representerat som tidpunkt alltid per default kl 00.00. Då blir efter 20/8 efter kl 00.00 den 20/8.

Sådan här praxis har vi inom bl.a. programmeringsvärlden. Så det finns definitivt en språklig praxis kring detta.

Som svar på din julklappsfråga så har du implicita kulturella antaganden om att mam öppnar sina julklappar den 24/12, och därför ~känns~ det ”rätt” för dig att anta 24/12 när du säger efter den 23/12. Så det är bara rent tankefel du sysslar med där, givetvis gäller efter den 23/12 från och med den 23/12 kl 00.00. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta!
Senast redigerad av LaneHaj 2022-08-21 kl. 04:44.
Citera
2022-08-21, 04:36
Medlem
Mullrets avatar
Tid för uthämtade av recept borde systemet hålla rätt på. Att TS först kan hämta ut den 21.

Oavsett vad personalen anser.
Citera
2022-08-21, 06:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det kan vara så att ett klockslag glömts: "efter kl. 16, 20/8"...
Citera
2022-08-21, 06:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag var överens med "apotek 1", som texten lyder.
Det är Lördag och klockan var strax efter sju på morgonen, då kan man inte ringa upp läkaren.

Invandraren tog upp att jag som svensk borde veta bättre, annars så hade jag aldrig uttryckt mig på det sättet. Jag blev provocerad av vad han sa samt att han höjde rösten när jag förklarade lugnt vad det andra apoteket sagt dagen innan.

Men till topic, ska ett recept kunna tolkas därmed misstolkas?
"Efter 20/8" anser jag vara tidigast idag och senare.
Det anser även svenska apotekare, så det finns olika delproblem i topic.

1. Att ett recept ska vara skrivet med termer som inte kan tolkas beroende av vilket etnicitet apotekaren har.
2. Att en av apotekarna har begått ett regel fel, men vem av dem?
Svenska tjejen i Apotek 1, eller invandraren i Apotek 2?

Eftersom det är ett klassat N06BA Centralt verkande sympatomimetika, så måste det finnas en ordning på reglerna som inte kan vantolkas av språkhandikappade utlänningar, som höjer rösten och gapar när man diskuterar mediciner med dem.
Ingen svensk hade höjt rösten mot mig, inte heller nekat mig medicin.

Men hur tolkar ni "efter 20/8", topic fortsätter.

Själv kan jag inte förstå hur "efter 20/8" skulle kunna betyda från och med dagen 20/8. Jämför med att byta ut det till "efter nyår" eller "efter helgen" eller något liknande. Då borde det vara tydligare att det inte kan vara något annat än "tidigast den 21/8".

Förvirringen kommer sig förmodligen av att det egentligen är ganska klantigt att skriva datumet för dagen innan den dag då medicinen kan hämtas ut i stället för den dag då den faktiskt kan hämtas ut och man utgår istället automatiskt ifrån att det datum som anges är det datum då det är okej att hämta ut medicinen utan att egentligen tänka efter.
Citera
2022-08-21, 08:25
Medlem
Citat:
Fick köra 7 mil i onödan, skulle jag blivit glad menar du?

Försöker hitta ett begrepp inom vetenskapen, men letar nog på fel ställe.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kvetenskap

Om Kristianstad och Hässleholms Apoteket Hjärtat-butiker inte tolkar ett recept på samma sätt, så
måste jag ta saken uppåt i hierarkin. Hur tror ni att jag lättast kan ställa en fråga till en ansvarig inom koncernen?
Eller varför inte på ministernivå?
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/socialdepartementet/lena-hallengren/

Kan vi lita på läkemedelsbranschen då de inte ens vet vad som är i dag eller i morgon?
Folk kan dö eftersom läkemedel skickas efter personlig tolkning av,- hur dagens datum är egentligen i morgon enligt en utbildad apotekare. Ska vi ha det på detta viset?

Rent språkligt så tolkar jag efter den 20/8 som tidigast den 21/8. Jag hade således gjort precis samma initiala bedömning som den kompetenta farmaceuten på det första apoteket.

Nu har jag bara skummat igenom tråden men jag skulle gissa att det handlar om ett läkemedel där en beroenderisk föreligger och att det därför är förskrivet med expeditionsintervall. Antagligen är det ett nyligen utfärdat recept där läkaren vill säkerställa att första uttaget inte sker för tidigt i förhållande till det sista uttaget på det nu slutexpedierade receptet.

Att en kund kommer in på apoteket och bråkar om ett expeditionsintervall är en varningsflagg. Jag tror inte vi får hela historien här. Varför åker du till en annan stad för att hämta ut din medicin en tidig lördag morgon när du kan hämta i din hemstad? Förutsett att det är Kristianstad och Hässleholm som avses så finns Apotek Hjärtat på båda orterna, där båda öppnar redan 7.

Det var inte så att du hängt på låset klockan 7 när de öppnade apoteket på ICA Maxi i din hemstad, och där blev nekad expediering pga formuleringen på receptet. Du bestämde dig därför för att ta bilen till närmsta öppna apotek i grannstaden, där du också blev nekad uttag av den du kallar apotekare 1. Du fick därefter åka till ett tredje apotek för att faktiskt få ut ditt läkemedel?
Citera
2022-08-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vad är det du inte förstår?

Efter den 20/8 är från den 20/8,

På samma sätt som bäst före den 20/8 är fram till den 20/8

Datum är tid och tid är en rak linje med massa punkter med specifika tider, dvs tidpunkter. Om vi har ett enkelt datum 20/8 så inträffar det datumet representerat som tidpunkt alltid per default kl 00.00. Då blir efter 20/8 efter kl 00.00 den 20/8.

Sådan här praxis har vi inom bl.a. programmeringsvärlden. Så det finns definitivt en språklig praxis kring detta.

Som svar på din julklappsfråga så har du implicita kulturella antaganden om att mam öppnar sina julklappar den 24/12, och därför ~känns~ det ”rätt” för dig att anta 24/12 när du säger efter den 23/12. Så det är bara rent tankefel du sysslar med där, givetvis gäller efter den 23/12 från och med den 23/12 kl 00.00. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta!

Efter ett angivet datum blir givetvis dagen efter angiven dag. Likväl som "efter jul" innebär att julhelgen skall ha passerat innan något sker.

Före ett visst datum, gäller tiden fram till det angivna datumet, inte till och med. När det väl är exempelvis 15/2 då kan det inte längre vara före 15/2.
Citera
2022-08-21, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Efter ett angivet datum blir givetvis dagen efter angiven dag.
Nej, det är verkligen inte givetvis.

Citat:
Likväl som "efter jul" innebär att julhelgen skall ha passerat innan något sker.
När du säger ”efter jul” så menar du egentligen mer specifikt efter den 27/12.

Citat:
Före ett visst datum, gäller tiden fram till det angivna datumet, inte till och med. När det väl är exempelvis 15/2 då kan det inte längre vara före 15/2.
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att vi inte tolkar olika kring bäst före datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in