2022-08-21, 09:06
Medlem
Får hämtas efter den 20:e = 21:a, alltså efter 20:e är slut
From 20=hela dagen den 20:,e och framåt
Håller med om det var väldigt ovanligt formulerat, han borde ju skriva from 21/8👍
Citera
2022-08-21, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Nej, det är verkligen inte givetvis.

När du säger ”efter jul” så menar du egentligen mer specifikt efter den 27/12.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att vi inte tolkar olika kring bäst före datum.

"Efter jul" med jul innefattande 24-26/12 så gäller det 27/12 och senare. Inte som ni uttrycker det.

Ren logisk definition av orden "före" och "efter" kan inte betyda annat än vad jag visat.

Står det "gäller till 2025" så gäller det inte under året 2025, däremot om skrivningen är "gäller till och med 2025".
Citera
2022-08-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Får hämtas efter den 20:e = 21:a, alltså efter 20:e är slut
From 20=hela dagen den 20:,e och framåt
Håller med om det var väldigt ovanligt formulerat, han borde ju skriva from 21/8👍
Det är mycket som kan skrivas på olika sätt utan att betydelsen ändras, dock mer vanligt att det står "från och med 21/8" än "efter 20/8", men innebörden är lika.
Citera
2022-08-21, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"Efter jul" med jul innefattande 24-26/12 så gäller det 27/12 och senare. Inte som ni uttrycker det.

Ren logisk definition av orden "före" och "efter" kan inte betyda annat än vad jag visat.

Står det "gäller till 2025" så gäller det inte under året 2025, däremot om skrivningen är "gäller till och med 2025".
Ja precis, dvs det du egentligen menade är efter den 27/12.

Före och efter är inte skiljelinjen här. Vad du och den invandrande apotekaren har missat är att varje tidpunkt har ett klockslag. Vid avsaknad av klockslag och endast datum så har vi datum med default klockslag kl 00.00. Det blir jättetydligt vad ”efter 20/8” innebär.
Citera
2022-08-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ja precis, dvs det du egentligen menade är efter den 27/12.

Före och efter är inte skiljelinjen här. Vad du och den invandrande apotekaren har missat är att varje tidpunkt har ett klockslag. Vid avsaknad av klockslag och endast datum så har vi datum med default klockslag kl 00.00. Det blir jättetydligt vad ”efter 20/8” innebär.

"Efter 27/12" och "efter jul" stämmer inte ihop, 27/12 är inte ingående i julhelgen, men här har du exkluderat den dagen.

Som du skriver skulle det sålunda inte vara någon skillnad mellan "till 15/2" och "till och med 15/2". Så du resonerar?
Citera
2022-08-21, 09:46
Avslutad
Citat:
"Efter 27/12" och "efter jul" stämmer inte ihop, 27/12 är inte ingående i julhelgen, men här har du exkluderat den dagen.

Som du skriver skulle det sålunda inte vara någon skillnad mellan "till 15/2" och "till och med 15/2". Så du resonerar?
Jag har inte exkluderat, jag skriver bara mer precist den tidpunkt du egentligen menar.

Till och till och med är olika. Det förstår du väl?
Citera
2022-08-21, 09:48
Medlem
Citat:
Jag har inte exkluderat, jag skriver bara mer precist den tidpunkt du egentligen menar.

Till och till och med är olika. Det förstår du väl?
Har du klart för dig den skillnad som gäller dessa uttryck så borde också skillnaden mellan "efter 15/2" och "från och med 15/2" vara uppenbar.
Citera
2022-08-21, 09:58
Avslutad
Citat:
Har du klart för dig den skillnad som gäller dessa uttryck så borde också skillnaden mellan "efter 15/2" och "från och med 15/2" vara uppenbar.
Nu fuskar du. Motsvarigheten av till samt till och med är inte efter samt från och med. Motsvarigheten är från och från och med. Och då ser du att det blir uppenbart vad som gäller.
Citera
2022-08-21, 10:01
Medlem
Citat:
Nu fuskar du. Motsvarigheten av till samt till och med är inte efter samt från och med. Motsvarigheten är från och från och med. Och då ser du att det blir uppenbart vad som gäller.
Det ord som var aktuellt från början var "efter", håll oss till det för enkelhetens skull.

"Efter 15/2" innebär att 15/2 skall ha passerat, annars är det inte efter.
Citera
2022-08-21, 10:02
Medlem
Citat:

Du liktyder här "från" med "efter", det är knappast korrekt.
Citera
2022-08-21, 10:05
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Det ord som var aktuellt från början var "efter", håll oss till det för enkelhetens skull.

"Efter 15/2" innebär att 15/2 skall ha passerat, annars är det inte efter.

Före 15/2 betyder att 15/2 inte får ha börjat, efter 15/2 kan lika gärna betyda att så fort 16/2 börjat så är det OK, som att det är OK redan 15/2

Före och efter skall egentligen bara användas för klockslag, annars blir det som ovan.

LL
Citera
2022-08-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Dag 1. Fredag. Gick på ett Apoteket Hjärtat igår som fann en notis i receptet:

De sa att jag skulle återkomma i dag lördag då det inte gick att ta ut innan dess.

Dag 2.
Lördag.
Körde ner till ett annat Apoteket hjärtat i en annan stad.
Där fick jag meddelat att det inte får expedieras förrän EFTER 20/8, dvs i morgon.
Så har de alltid tolkat det det på sitt apotek och jag borde förstå det som svensk.

-Jävla utlänning, lär dig svenska, gapade jag och körde i väg till förra Apoteket i den andra staden.
(Det var han som drog upp rasfrågan, inte jag).

Tre mil senare på ett apotek i samma kedja, svensk tjej som gav min mina mediciner utan ett pip.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Min fråga, är efter 20/8 samma sak som att det är först den 21/8 medicinen först får hämtas ut, som blatten påstår,

eller är `efter 20/8´ samma som `tidigast 20/8` som både svenska apotekare samt jag tolkar det som?
Det är en viktig fråga eftersom Apoteken knappast ska kunna hitta på egna tolkningar på folks recept, beroende på att de inte förstår ett begrepp som detta.
Eller tycker någon att har tolkade det rätt och vi andra fel?

Efter 20/8 är 21/8 22/8 etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in