2022-08-20, 13:05
Medlem
Brukar det inte vara får hämtas tidigast och sen datum ex. 2022-08-22(på måndag)
Senast redigerad av hagelskur 2022-08-20 kl. 13:07.
Citera
2022-08-20, 13:07
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
”Från och med 20/8” betyder att det gäller datumet 20/8 och framåt.

”Från och med 21/8” betyder att det gäller datumet 21/8 och framåt.

Hur kan detta ens vara en fråga? Har du misslyckats i grundskolan eller SFI?
Ta en hutt Ciloraxal o knip inte så hårt.

Trådens essens syftar på huruvida benämningen 'Efter 20/8' är ett klokt, väl avvägt, förfarande med det svenska språket när det berör så väsentliga, kanske vitala, angelägenheter såsom att en människa med x besvär ska kunna ta sin viktiga médicin y vid överenskommen tidpunkt z.
Utan några tveksamheter eller diffusheter öht.
Citera
2022-08-20, 13:08
Medlem
Givetvis är det 21/8. "Efter 20/8" betyder "Dagen som kommer efter 20/8".

Lås tråden, det finns inget att diskutera.
Senast redigerad av Heymid 2022-08-20 kl. 13:10.
Citera
2022-08-20, 13:09
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Se mitt inlägg ovan

Snacka om spektrum!
Citera
2022-08-20, 13:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Ta en hutt Ciloraxal o knip inte så hårt.

Trådens essens syftar på huruvida benämningen 'Efter 20/8' är ett klokt, väl avvägt, förfarande med det svenska språket när det berör så väsentliga, kanske vitala, angelägenheter såsom att en människa med x besvär ska kunna ta sin viktiga médicin y vid överenskommen tidpunkt z.
Utan några tveksamheter eller diffusheter öht.
Efter 20/8 = 21/8

Min hutt av Cill.. clitt... whatever är inte intressant.
Citera
2022-08-20, 13:12
Medlem
Nu har jag berättat hur det ligger till språkligt och tror ni mig inte kan ni kanske ringa upp er mellanstadielärare som kan gå igenom läsläxan med er igen. Detta blir mitt sista inlägg i tråden.

Här är ett exempel från vardaglig text i expressen där ny lag gäller ”efter årsskiftet” som ju alla vet infaller den 1a januari.

Ingressen:

” Den 1 januari 2022 träder flera nya lagar i kraft – se listan nedan.”

Hittas i brödtexten

…”Men efter årsskiftet börjar en ny lag i miljöbarken gälla”

https://www.expressen.se/nyheter/slutfimpat-pa-gatan-nya-lagarna-fran-2022/

Eller varför inte denna DN rubrik om vilka restriktioner som gäller efter första juni. Enligt er på spektrumet är det alltså från andra juni restriktionerna ändras?

https://www.dn.se/sverige/lattade-restriktioner-det-galler-efter-1-juni/

Ni kan säkert googla fram otaliga exempel som är ännu mer belysande om ni vill lägga mer tid på detta, det vill inte jag då det är en självklar icke-fråga.
Citera
2022-08-20, 13:16
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Flera i tråden verkar inte fatta svensk skrift. Man kan tycka att så ska man inte skriva i dessa sammanhang utan ange första dag medicinen får hämtas ut.

Men står det ”efter den 20” innebär detta den 20e och framåt, alla dagar i veckan. 20 är så första förbrukningsdag.

Det är som ”efter att den 20e har infallit” som avses. Alltså efter kl 00 den 20e.
'från och med 20/8' eller 'tidigast' är ju rätt. Det som är förvirrande är ju 'efter kl 12' är ju då 12.01, men i det här fallet blir det 21/8 i en zoomers huvud då dagen innan delas in i delar.

Fan vad svårt det ska vara, skriv bara 'hämtas från och med 20/8...', alltså när 20 infallit.
Senast redigerad av HaveFun 2022-08-20 kl. 13:51.
Citera
2022-08-20, 13:17
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Efter 20/8 = 21/8

Min hutt av Cill.. clitt... whatever är inte intressant.
Fortsätt knipa igen då.
Jodå, det är av högsta relevans för allmännyttan att inom sjukvård lämna förkunnaden utan att det minsta utrymme för feltolkningar finns, för ts hälsa o välbefinnande.

'Nästa tidigaste exp. datum. 2022-08-21' är rimligt.
Citera
2022-08-20, 13:18
Medlem
Gavins-Friends avatar
Konstigt expedierat av din läkare. Men att prata med invandrare som inte kan språket ordentligt på apotek (särskilt rasistiska sådana) går oftast inte. En som kan svenska ordentligt borde förstå att det är konstigt skrivet och mtp. det ge dig medicinen den 20e.

Råkar ofta ut för såna här typer av problem då folk som inte kan svenska får jobba var som helst. "De behövs i sjukvården" tjatar de om. Min arm är för alltid förstörd pga. att en "läkare" som inte kunde svenska ordentligt missförstod vad en svensk läkare skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Brukar det inte vara får hämtas tidigast och sen datum ex. 2022-08-22(på måndag)
Jo det är så det borde stå ja. Men eftersom TS läkare skrivit väldigt märkligt borde det vara ok att ge honom receptet den 20e då det kan vara så att läkaren menade just "hämtas tidigast" men skrev skevt.
Citera
2022-08-20, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Är sj utlänning och kan tillstå att invandrarpersonal på apoteket är det värsta jag sett någonsin. Stöddiga, inkompetenta, massa fula iraniekvinnor som ser ut som häxor och inte förstår ett skvattt..

En spaning som dessvärre även jag gjort i min del av landet.
Citera
2022-08-20, 13:24
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Är sj utlänning och kan tillstå att invandrarpersonal på apoteket är det värsta jag sett någonsin. Stöddiga, inkompetenta, massa fula iraniekvinnor som ser ut som häxor och inte förstår ett skvattt..
Du beskrev EXAKT min näst senaste interaktion på apoteket. Hon såg iransk ut, stöddig, förstod ingenting och kunde knappt svenska. Åkte efter det till ett annat apotek och fick hjälp av en svensk gammal tant.
Citera
2022-08-20, 13:25
Medlem
Gissa vilket datum som kommer efter 20/8
Fast ingen skriver så. Det är svenskt att skriva från och med 21/8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in