2022-08-20, 13:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Dag 1. Fredag. Gick på ett Apoteket Hjärtat igår som fann en notis i receptet:

De sa att jag skulle återkomma i dag lördag då det inte gick att ta ut innan dess.

Dag 2.
Lördag.
Körde ner till ett annat Apoteket hjärtat i en annan stad.
Där fick jag meddelat att det inte får expedieras förrän EFTER 20/8, dvs i morgon.
Så har de alltid tolkat det det på sitt apotek och jag borde förstå det som svensk.

-Jävla utlänning, lär dig svenska, gapade jag och körde i väg till förra Apoteket i den andra staden.
(Det var han som drog upp rasfrågan, inte jag).

Tre mil senare på ett apotek i samma kedja, svensk tjej som gav min mina mediciner utan ett pip.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Min fråga, är efter 20/8 samma sak som att det är först den 21/8 medicinen först får hämtas ut, som blatten påstår,

eller är `efter 20/8´ samma som `tidigast 20/8` som både svenska apotekare samt jag tolkar det som?
Det är en viktig fråga eftersom Apoteken knappast ska kunna hitta på egna tolkningar på folks recept, beroende på att de inte förstår ett begrepp som detta.
Eller tycker någon att har tolkade det rätt och vi andra fel?
Som jag fattar det så kan apoteken inte expediera recept som har en tidsaspekt mellan uthämtningstillfällena utan att göra en override i systemet. Om nu receptet är ett nytt recept så borde läkaren i så fall skrivit "Får expedieras från 21/8 och framåt". Det hade varit tydligt.
Citera
2022-08-20, 13:48
Medlem
Christopher.s avatar
Läkaren verkar inte ha svenska som förstaspråk annars är det bara hemskt dåligt formulerat.
Citera
2022-08-20, 13:55
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du kan anse vad du vill men det förhåller sig inte som du skriver utan anges att något gäller efter ett visst datum är det from det datumet.

Om det gör det enklare för dig att förstå är det som jag skrev tidigare efter tidpunkten 20/8 00:00:00 som avses.

Vidare är förhållningsregeln att skriva ut texten första expeditionsdatum och inte ”efter” så här har läkaren slarvat.

Du har fel. Om x ÄR, då kan inte x vara EFTER. Om du inte förstår detta simpla påstående så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Du skulle ha närvarat i skolan när du hade chansen.

Har du samma problem med texterna "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag" också eller?
Senast redigerad av happilappi 2022-08-20 kl. 13:57.
Citera
2022-08-20, 14:01
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Fortsätt knipa igen då.
Jodå, det är av högsta relevans för allmännyttan att inom sjukvård lämna förkunnaden utan att det minsta utrymme för feltolkningar finns, för ts hälsa o välbefinnande.

'Nästa tidigaste exp. datum. 2022-08-21' är rimligt.
Ja, det är rimligt. Väldigt rimligt.
Citera
2022-08-20, 14:18
Avslutad
Vad är det med vissa som jobbar på apotek, man får ut på det ena stället o inte det andra, många går omkring som sömngångare och verkar jobba så långsamt som möjligt.
Att dom skulle vara några experter på svenska språket är helt uteslutet, dom verkar nätt o jämnt kapabla att expediera ett helt vanligt recept.
Citera
2022-08-20, 14:26
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Flera i tråden verkar inte fatta svensk skrift. Man kan tycka att så ska man inte skriva i dessa sammanhang utan ange första dag medicinen får hämtas ut.

Men står det ”efter den 20” innebär detta den 20e och framåt, alla dagar i veckan. 20 är så första förbrukningsdag.

Det är som ”efter att den 20e har infallit” som avses. Alltså efter kl 00 den 20e.

Nej, efter är alltid efter, från och med speglar snarare ditt avslutande exempel.

/AI
Citera
2022-08-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Nej, efter är alltid efter, från och med speglar snarare ditt avslutande exempel.

/AI

Det här är en språkfråga ang hur ”efter” skall tolkas i detta och liknande sammanhang när det används på detta sätt. Naturligt vis är från och med bättre och rätt, enligt praxis skall läkaren skriva ”första expeditionsdatum”

Istället skrev denne ”efter”. Det ska då tolkas from datumet, då denna användning av ”efter” vid denna typ av datumangivelse är praxis i svenska språket.

Se

(FB) Är "efter 20/8" i dag eller i morgon? Invandrare på Apotek jävlades med mig.
Citera
2022-08-20, 15:07
Medlem
Man slutar aldrig förvånas över akademikernas egentliga kompetenser.

Tre jätte super-duper högutbildade som i skrift inte klarar av en sån enkel sak som att ange och tolka vilken veckodag som avses.

Och sen som grädde på moset är TS abstinent och gör rasism av deras inkompetens.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-08-20 kl. 15:10.
Citera
2022-08-20, 15:23
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Står det 20/8 så gäller det att hämta ut den 20e. Utlänningar håller alltid på så här. De ska inte vara anställda inom vård och medicin eller andra ställen där de kan missbruka sin makt.
Citera
2022-08-20, 15:23
Medlem
Freebops avatar
Beställ medicin från nätet, problem solved
Citera
2022-08-20, 15:37
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man slutar aldrig förvånas över akademikernas egentliga kompetenser.

Tre jätte super-duper högutbildade som i skrift inte klarar av en sån enkel sak som att ange och tolka vilken veckodag som avses.

Och sen som grädde på moset är TS abstinent och gör rasism av deras inkompetens.

Fick köra 7 mil i onödan, skulle jag blivit glad menar du?

Försöker hitta ett begrepp inom vetenskapen, men letar nog på fel ställe.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kvetenskap

Om Kristianstad och Hässleholms Apoteket Hjärtat-butiker inte tolkar ett recept på samma sätt, så
måste jag ta saken uppåt i hierarkin. Hur tror ni att jag lättast kan ställa en fråga till en ansvarig inom koncernen?
Eller varför inte på ministernivå?
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/socialdepartementet/lena-hallengren/

Kan vi lita på läkemedelsbranschen då de inte ens vet vad som är i dag eller i morgon?
Folk kan dö eftersom läkemedel skickas efter personlig tolkning av,- hur dagens datum är egentligen i morgon enligt en utbildad apotekare. Ska vi ha det på detta viset?
Citera
2022-08-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Dag 1. Fredag. Gick på ett Apoteket Hjärtat igår som fann en notis i receptet:

De sa att jag skulle återkomma i dag lördag då det inte gick att ta ut innan dess.

Dag 2.
Lördag.
Körde ner till ett annat Apoteket hjärtat i en annan stad.
Där fick jag meddelat att det inte får expedieras förrän EFTER 20/8, dvs i morgon.
Så har de alltid tolkat det det på sitt apotek och jag borde förstå det som svensk.

-Jävla utlänning, lär dig svenska, gapade jag och körde i väg till förra Apoteket i den andra staden.
(Det var han som drog upp rasfrågan, inte jag).

Tre mil senare på ett apotek i samma kedja, svensk tjej som gav min mina mediciner utan ett pip.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Min fråga, är efter 20/8 samma sak som att det är först den 21/8 medicinen först får hämtas ut, som blatten påstår,

eller är `efter 20/8´ samma som `tidigast 20/8` som både svenska apotekare samt jag tolkar det som?
Det är en viktig fråga eftersom Apoteken knappast ska kunna hitta på egna tolkningar på folks recept, beroende på att de inte förstår ett begrepp som detta.
Eller tycker någon att har tolkade det rätt och vi andra fel?

Jag har fått ut mediciner typ en vecka innan nån gång då jag sade jag skulle resa bort.

Fast det var inte mediciner man kan knarka på.

Du kanske borde fundera på varför du vill ha ut medicinerna i förtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in