2022-08-20, 08:31
Medlem
Psykonaut-s avatar
Dag 1. Fredag. Gick på ett Apoteket Hjärtat igår som fann en notis i receptet:

Citat:
Dosering: 1 depottablett kl. 08, 1 depottablett kl. 12. Första exp efter 20/8. Dagligen.
De sa att jag skulle återkomma i dag lördag då det inte gick att ta ut innan dess.

Dag 2.
Lördag.
Körde ner till ett annat Apoteket hjärtat i en annan stad.
Där fick jag meddelat att det inte får expedieras förrän EFTER 20/8, dvs i morgon.
Så har de alltid tolkat det det på sitt apotek och jag borde förstå det som svensk.

-Jävla utlänning, lär dig svenska, gapade jag och körde i väg till förra Apoteket i den andra staden.
(Det var han som drog upp rasfrågan, inte jag).

Tre mil senare på ett apotek i samma kedja, svensk tjej som gav min mina mediciner utan ett pip.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Min fråga, är efter 20/8 samma sak som att det är först den 21/8 medicinen först får hämtas ut, som blatten påstår,

eller är `efter 20/8´ samma som `tidigast 20/8` som både svenska apotekare samt jag tolkar det som?
Det är en viktig fråga eftersom Apoteken knappast ska kunna hitta på egna tolkningar på folks recept, beroende på att de inte förstår ett begrepp som detta.
Eller tycker någon att har tolkade det rätt och vi andra fel?
Citera
2022-08-20, 08:36
Medlem
ps870s avatar
Jag trodde alltid att recept gick att hämta direkt men det var iof inte frågan.
Efter 20 kommer 21 så jag tolkar det som att det är 21/8 som avses.
Citera
2022-08-20, 08:37
Medlem
Hivmannnens avatar
mjaaa EFTER 20/8 BÖR VARA FRÅN OCH MED 21/8

Då är min fråga, varför inte bara skriva från och med 21/8?

Men egentligen... hur mycket kan en dag hit och dit spela för roll? Jag hade också gett ut receptet.
Citera
2022-08-20, 09:05
Medlem
Kanske en slarvig skrivning men för mig är det uppenbart vad som avses.

Dvs den 21/8. I.om att det explicit står efter den 20/8 anser jag inte att det språkligt går att göra någon annan tolkning.

Tillägg: Det rimliga agerandet vid oklarheter hade vidare varit att kontakta receptskrivande läkare istället för att slänga okvädinsord mot en apotekare för att denne råkade vara invandrare. Det är knappast dennes fel att läkaren skrivit ett otydligt recept.
Senast redigerad av Nulb 2022-08-20 kl. 09:15. Anledning: Tillägg
Citera
2022-08-20, 09:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är onödigt otydligt skrivet. Men jag tolkar det som tidigast den 21/8.
Citera
2022-08-20, 09:40
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Kanske en slarvig skrivning men för mig är det uppenbart vad som avses.

Dvs den 21/8. I.om att det explicit står efter den 20/8 anser jag inte att det språkligt går att göra någon annan tolkning.

Tillägg: Det rimliga agerandet vid oklarheter hade vidare varit att kontakta receptskrivande läkare istället för att slänga okvädinsord mot en apotekare för att denne råkade vara invandrare. Det är knappast dennes fel att läkaren skrivit ett otydligt recept.
Jag var överens med "apotek 1", som texten lyder.
Det är Lördag och klockan var strax efter sju på morgonen, då kan man inte ringa upp läkaren.

Invandraren tog upp att jag som svensk borde veta bättre, annars så hade jag aldrig uttryckt mig på det sättet. Jag blev provocerad av vad han sa samt att han höjde rösten när jag förklarade lugnt vad det andra apoteket sagt dagen innan.

Men till topic, ska ett recept kunna tolkas därmed misstolkas?
"Efter 20/8" anser jag vara tidigast idag och senare.
Det anser även svenska apotekare, så det finns olika delproblem i topic.

1. Att ett recept ska vara skrivet med termer som inte kan tolkas beroende av vilket etnicitet apotekaren har.
2. Att en av apotekarna har begått ett regel fel, men vem av dem?
Svenska tjejen i Apotek 1, eller invandraren i Apotek 2?

Eftersom det är ett klassat N06BA Centralt verkande sympatomimetika, så måste det finnas en ordning på reglerna som inte kan vantolkas av språkhandikappade utlänningar, som höjer rösten och gapar när man diskuterar mediciner med dem.
Ingen svensk hade höjt rösten mot mig, inte heller nekat mig medicin.

Men hur tolkar ni "efter 20/8", topic fortsätter.
Citera
2022-08-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Dag 1. Fredag. Gick på ett Apoteket Hjärtat igår som fann en notis i receptet:

De sa att jag skulle återkomma i dag lördag då det inte gick att ta ut innan dess.

Dag 2.
Lördag.
Körde ner till ett annat Apoteket hjärtat i en annan stad.
Där fick jag meddelat att det inte får expedieras förrän EFTER 20/8, dvs i morgon.
Så har de alltid tolkat det det på sitt apotek och jag borde förstå det som svensk.

-Jävla utlänning, lär dig svenska, gapade jag och körde i väg till förra Apoteket i den andra staden.
(Det var han som drog upp rasfrågan, inte jag).

Tre mil senare på ett apotek i samma kedja, svensk tjej som gav min mina mediciner utan ett pip.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Min fråga, är efter 20/8 samma sak som att det är först den 21/8 medicinen först får hämtas ut, som blatten påstår,

eller är `efter 20/8´ samma som `tidigast 20/8` som både svenska apotekare samt jag tolkar det som?
Det är en viktig fråga eftersom Apoteken knappast ska kunna hitta på egna tolkningar på folks recept, beroende på att de inte förstår ett begrepp som detta.
Eller tycker någon att har tolkade det rätt och vi andra fel?

Är sj utlänning och kan tillstå att invandrarpersonal på apoteket är det värsta jag sett någonsin. Stöddiga, inkompetenta, massa fula iraniekvinnor som ser ut som häxor och inte förstår ett skvattt..
Citera
2022-08-20, 09:55
Medlem
systems avatar
Direkt efter 20 kommer 21. Om vi talar om heltal.

Frågor?
Citera
2022-08-20, 09:56
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Beror väl på hur man tolkar det, det kan ju vara efter den dagen har börjat. Hade någon sagt till mig att vi skulle "mötas efter kl. tolv" då hade jag inte utgått från att han menade kl. 13.
Samtidigt går det lika bra att tolka som "efter den 21a är över"

Rent allmänt tycker jag att det är dumt att bestämma datum på det sättet, det vore mindre tvetydigt att skriva "tidigast från x/x"
Citera
2022-08-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag var överens med "apotek 1", som texten lyder.
Det är Lördag och klockan var strax efter sju på morgonen, då kan man inte ringa upp läkaren.

Invandraren tog upp att jag som svensk borde veta bättre, annars så hade jag aldrig uttryckt mig på det sättet. Jag blev provocerad av vad han sa samt att han höjde rösten när jag förklarade lugnt vad det andra apoteket sagt dagen innan.

Men till topic, ska ett recept kunna tolkas därmed misstolkas?
"Efter 20/8" anser jag vara tidigast idag och senare.
Det anser även svenska apotekare, så det finns olika delproblem i topic.

1. Att ett recept ska vara skrivet med termer som inte kan tolkas beroende av vilket etnicitet apotekaren har.
2. Att en av apotekarna har begått ett regel fel, men vem av dem?
Svenska tjejen i Apotek 1, eller invandraren i Apotek 2?

Eftersom det är ett klassat N06BA Centralt verkande sympatomimetika, så måste det finnas en ordning på reglerna som inte kan vantolkas av språkhandikappade utlänningar, som höjer rösten och gapar när man diskuterar mediciner med dem.
Ingen svensk hade höjt rösten mot mig, inte heller nekat mig medicin.

Men hur tolkar ni "efter 20/8", topic fortsätter.

Men ge dig nu. Efter 20/8 är efter dagen den tjugonde. Jag förstår att invandraren undrade hur du inte kan förstå ordet EFTER om du är svenkfödd.

Läkaren vill inte att du får din medicin den 20/8 eller tidigare utan den 21/8 eller 23/8 eller vilken dag som helst EFTER 20/8.

Den utländska apotekaren gjorde rätt och var den enda med balle nog att göra rätt och neka dig. Svenska apotekaren vågade inte ta tjafset och gjorde fel. Hon är en sån som kan råka hjälpa till med missbruk eller ha ihjäl en patient när hon inte följer receptet och inte kontaktar läkare eller mottagningen om förståelseproblem uppstår.
Citera
2022-08-20, 09:59
Medlem
graFFes avatar
Man skriver inte ”efter x/yy”
Det är där felet ligger

Men om det nu står så ändå så hade jag tolkat det på samma sätt som du. Dvs det datum som framgår är det som gäller, oavsett ordval framför. Annars hade det stått morgondagens datum.
Citera
2022-08-20, 10:00
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Direkt efter 20 kommer 21. Om vi talar om heltal.

Frågor?

Ja jag har en fråga, var är du i förhållande till den 20 innan du har nått 21 - men passerat 20?
Det finns en tvetydighet i sättet de har valt att delge informationen som så enkelt hade kunnat undvikas genom att skriva "hämtas tidigast från den x/x" eller, "dos påbörjas x/x"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in