2022-08-17, 03:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Tack grabbar. Låter absolut rimligt, har svårt att tänka mig att de skulle kunna spåra detta.

Största risken verkar vara att de får reda på att jag är på semester utan att ha anmält det, blir av med min försörjning samt bannad i x dagar. Okej, de kan väl kräva återbetalning också om jag varit borta länge. Det är en risk jag är villig att ta. Att bli åtalad för bidragsfusk eller liknande låter inte sannolikt, och om det är det skulle min övervägning se annorlunda ut.

Nödvändigt ont, detta. Strax tillbaka på att bidra till statskassan så att fler jonnar kan leva loppan på mina pengar.
Funkar det att skicka in aktivitetsrapport när man befinner sig utomlands? Minns att det tidigare varit en fråga som diskuterats, men antar att det inte var så svårt att hitta en väg runt det.
Citera
2022-08-17, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Funkar det att skicka in aktivitetsrapport när man befinner sig utomlands? Minns att det tidigare varit en fråga som diskuterats, men antar att det inte var så svårt att hitta en väg runt det.

Skulle det vara ett problem löser man det snabbt med en VPN. Mobilt bank-ID behövs också, såklart.
Citera
2022-08-17, 16:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Skulle det vara ett problem löser man det snabbt med en VPN. Mobilt bank-ID behövs också, såklart.
Största problemet nuförtiden är väl att man blir inskriven i Kundval Rusta o Matcha och då behöver fysiskt vara på plats hos leverantören för att delta i programmet i veckorna...
Citera
2022-08-17, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Största problemet nuförtiden är väl att man blir inskriven i Kundval Rusta o Matcha och då behöver fysiskt vara på plats hos leverantören för att delta i programmet i veckorna...

Det har jag aldrig blivit
Citera
2022-08-17, 16:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Inte alla som fysiskt måste vara hos anordnare. Många blir " internt placerade" på AF.
Typiskt dom som anses vara självgående, ha utbildning och förmodas med tiden kunna få jobb
på egen hand. Även dom som har få månader kvar till pension.
tex dom som säger upp sig vid 63 år och går på akassa i 15 månades och bara har 6 månader kvar
till pension. Inte värt för AF att sätta dom hos en anordnare då dom är på väg ut ur systemet.

Har ingen egen erfarenhet, utan detta är från folk som själva varit i denna situation.
Citera
2022-08-17, 20:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Inte alla som fysiskt måste vara hos anordnare. Många blir " internt placerade" på AF.
Typiskt dom som anses vara självgående, ha utbildning och förmodas med tiden kunna få jobb
på egen hand. Även dom som har få månader kvar till pension.
tex dom som säger upp sig vid 63 år och går på akassa i 15 månades och bara har 6 månader kvar
till pension. Inte värt för AF att sätta dom hos en anordnare då dom är på väg ut ur systemet.

Har ingen egen erfarenhet, utan detta är från folk som själva varit i denna situation.
Nu tror jag inte TS tillhör de kategorierna...
Citera
2022-08-28, 14:24
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte TS tillhör de kategorierna...

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
... Typiskt dom som anses vara självgående, ha utbildning och förmodas med tiden kunna få jobb...

Welll, det är väl ändå inte så orimligt.
Citera
2022-08-28, 14:30
Medlem
Kanske redan frågat i denna länga tråd.

Alla dessa som går i pension vid 64års ålder. Vore det inte mer lönsamt att säga upp sig. Gå på A-kassa mellan 64-65. Och sedan gå i riktig pension ?...( en fuling helt enkelt.. .)
Citera
2022-08-28, 14:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie

Alla dessa som går i pension vid 64års ålder. Vore det inte mer lönsamt att säga upp sig. Gå på A-kassa mellan 64-65. Och sedan gå i riktig pension ?...( en fuling helt enkelt.. .)
Jo det är klar det är. Många som säger upp sig när dom är typ 60 och går sedan på a-kassa/aktivitetsstöd i 5 år innan pensionen kickar in. Skillnaden är att a-kassa/aktivitetsstöd är pensionsgrundande så du fyller på din pension istället för att nagga på den under 5 år vilket blir en stor skillnad mot att gå i pension vid 62.
A-kassa/aktivitetsstöd ger ju normalt 1000kr/dag (~15000/mån efter skatt) så lever man snålt så klarar man de basala levnadskostnaderna med det...
Citera
2022-08-28, 15:14
Medlem
mdlbs avatar
Citat:

Helt klart, har en bekant som gör det.
Citera
2022-08-29, 21:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Citat:
Jo det är klar det är. Många som säger upp sig när dom är typ 60 och går sedan på a-kassa/aktivitetsstöd i 5 år innan pensionen kickar in. Skillnaden är att a-kassa/aktivitetsstöd är pensionsgrundande så du fyller på din pension istället för att nagga på den under 5 år vilket blir en stor skillnad mot att gå i pension vid 62.
A-kassa/aktivitetsstöd ger ju normalt 1000kr/dag (~15000/mån efter skatt) så lever man snålt så klarar man de basala levnadskostnaderna med det...
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Helt klart, har en bekant som gör det.
Det blir en rätt rejäl slant med pengar man förlorar om man lägger ihop alla delar. Tänker spontant på:
- Skillnaden i inkomst mellan lön och arbetslöshetsersättning, 10 000 + kr per månad för de flesta.
- Inget jobbskatteavdrag om man inte jobbar, alltså högre skattesats.
- Ingen tjänstepension, vilket är rätt så mycket pengar.
- Inga semesterdagar att växla in mot pensionsavsättning, vilket många gör.
- Ingen semesterersättning.
- Ingen gratis telefon och ingen gratis dator, vilket många som jobbar har.
- Inga avdrag för resor till jobbet, som många gör.
- 0 kr ersättning i 9 veckor när man sagt upp sig själv.
- Ingen friskvårdsersättning, vilket är en ersättning som många får.

Sen kan man väl lägga till att man inte har någon semester eftersom man inte har någon anställning.
Citera
2022-08-30, 10:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det blir en rätt rejäl slant med pengar man förlorar om man lägger ihop alla delar. Tänker spontant på:
- Skillnaden i inkomst mellan lön och arbetslöshetsersättning, 10 000 + kr per månad för de flesta.
- Inget jobbskatteavdrag om man inte jobbar, alltså högre skattesats.
- Ingen tjänstepension, vilket är rätt så mycket pengar.
- Inga semesterdagar att växla in mot pensionsavsättning, vilket många gör.
- Ingen semesterersättning.
- Ingen gratis telefon och ingen gratis dator, vilket många som jobbar har.
- Inga avdrag för resor till jobbet, som många gör.
- 0 kr ersättning i 9 veckor när man sagt upp sig själv.
- Ingen friskvårdsersättning, vilket är en ersättning som många får.

Sen kan man väl lägga till att man inte har någon semester eftersom man inte har någon anställning.
Nu jämför ju du a-kassa mot att arbeta. Vad blir skillnaden i din jämförelse mellan att gå i pension vid 62 jämfört med att gå på a-kassa mellan 62-65 och sedan gå i pension, jag gissar att det senare alternativet ger mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in