2023-02-22, 01:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Aktivitetsersättning, vad är ditt handikapp? Och är du ung nog?
Att frågeställaren egentligen syftar på aktivitetsstöd, är uppenbart för alla som vet i vart fall något om de regelverk som reglerar olika ersättningar som arbetssökande kan vara aktuella för.
Citera
2023-02-22, 02:07
Medlem
Säkert gör han det. Då går man till AF:s hemsida eller deras kontor.

Annars får man hoppas på soc vilket är typ svält pengar.

För övrigt ska man anmäla sig till AF gärna innan studierna tar slut. Man kan vara inskriven även om man studerar. Gärna som deltids sökande. Sen ändrar man till heltid när studierna tar slut.

Ganska enkel logik.
Citera
2023-02-22, 07:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att frågeställaren egentligen syftar på aktivitetsstöd, är uppenbart för alla som vet i vart fall något om de regelverk som reglerar olika ersättningar som arbetssökande kan vara aktuella för.

Ja det var aktivitetsstöd jag syftade på. Är äldre än 29. Inga handikapp eller andra fel. En vanlig svensson. Vad behöver du veta mer?
Citera
2023-02-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis31
Jag var beredd för att motivera varför jag inte ville delta men fick bara okej som svar så fanns inte mycket utrymme för diskussion. Kan detta resultera i att jag inte får mina resterande a kasse dagar?

Vad hände sen med din ersättning?
Citera
2023-02-26, 11:53
Medlem
om man ansöker deltid deltidsstämpla a -kassa hur ska man räkna ut a kassan? är det 80 procent av nuvarande lönen?
Citera
2023-03-01, 20:03
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
När ska man gå med i facket och/eller A-kassa?

Hej. Bör man vara med i facket/A-kassa om man är konsult? Eller när man är tillsvidare? Är det värt att börja bli betalande medlem när man precis skrivit på ett tillsvidarekontrakt men där man är under perioden med 6 månaders provanställning? Eller bör man endast gå med när man är verkligen fast och provanställningen löpt ut?

Jag är inte intresserade i svar som "gå inte med i sossemaffian" "facket hjälper inte någon" "du betalar för landsförrädare". Jag har bestämt mig och vill gå med. Men jag vet bara inte när.

Och hur funkar det med inkomstförsäkringen+A-kassa? Om jag får 33.000 kronor före skatt, hur mycket kommer A-kassan då ge + inkomstförsäkringen om jag blir arbetslös? Blir det totalt sett exakt 80 procent av 33.000? Hur många tusenlappar extra ger inkomstförsäkringen?
Senast redigerad av kobenhavnlufthavn 2023-03-01 kl. 20:06.
Citera
2023-03-01, 20:08
Medlem
SnutteFia03s avatar
A-kassa ska du gå med i dag 1 oavsett om du har ett tillsvidarekontrakt eller inte eftersom även kortare anställningar du haft under en period räknas in när de avgör om du har rätt att sedan ta ut a-kassa eller inte.
Citera
2023-03-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
A-kassa ska du gå med i dag 1 oavsett om du har ett tillsvidarekontrakt eller inte eftersom även kortare anställningar du haft under en period räknas in när de avgör om du har rätt att sedan ta ut a-kassa eller inte.
Om jag planerar att gå med i unionens fackförbund senare, funkar det att gå med i en A-kassa som inte är unionen? Eller måste jag vara med i unionens a-kassa också?
Citera
2023-03-01, 20:14
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Hej. Bör man vara med i facket/A-kassa om man är konsult? Eller när man är tillsvidare? Är det värt att börja bli betalande medlem när man precis skrivit på ett tillsvidarekontrakt men där man är under perioden med 6 månaders provanställning? Eller bör man endast gå med när man är verkligen fast och provanställningen löpt ut?

Jag är inte intresserade i svar som "gå inte med i sossemaffian" "facket hjälper inte någon" "du betalar för landsförrädare". Jag har bestämt mig och vill gå med. Men jag vet bara inte när.

Och hur funkar det med inkomstförsäkringen+A-kassa? Om jag får 33.000 kronor före skatt, hur mycket kommer A-kassan då ge + inkomstförsäkringen om jag blir arbetslös? Blir det totalt sett exakt 80 procent av 33.000? Hur många tusenlappar extra ger inkomstförsäkringen?
Vad har du för yrke? Hur stor är risken att - om du blir plötsligt uppsagd - du blir utan jobb en längre period?
Citera
2023-03-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Om jag planerar att gå med i unionens fackförbund senare, funkar det att gå med i en A-kassa som inte är unionen? Eller måste jag vara med i unionens a-kassa också?

Det går att vara med i ett fackförbund och en annan a-kassa.
Citera
2023-03-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vad har du för yrke? Hur stor är risken att - om du blir plötsligt uppsagd - du blir utan jobb en längre period?
Jag är tjänsteman. Jobbar på kontor.

Det är inget konjunkturkänsligt jobb jag har. Faktiskt rätt tryggt och är på uppgång.
Citera
2023-03-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Det går att vara med i ett fackförbund och en annan a-kassa.
Så om jag tjänar 33.000 före skatt och jag blir arbetslös. Hur mycket kommer A-kassan ge mig och hur mycket kommer inkomstförsäkringen ge mig separat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in