2022-08-14, 11:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Du tror att man bra klickar på en knapp sen vips har 36 lök skänkts?
Ja, så har det gått till. Vi talar om en 10-åring och han har definitivt inte bankid och förstår inte ett ord som "policy".
Citera
2022-08-14, 11:04
Medlem
Den stora frågan är att varför har inte Idiotpatrullen betalat tillbaka summan? Använder aldrig toktik och kommer aldrig göra det men googlade Idiotpatrullen, såg deras senaste videoklipp att de pratade med 10årings föräldrarna och enligt Idiotpatrullen så föräldrarna sa till "Idiotpatrullen" att de behöver inte betala tillbaka 36.000. Det tycker jag är lite skumt.

Tycker att "Idiotpatrullen" borde betala tillbaka 36.000kr för visa godwill. Eller de är WT trasorna som slösat bort 36.000 så fort de kommit in på "Idiotpatrullen"s bankkontot?
Senast redigerad av Hs187 2022-08-14 kl. 11:07.
Citera
2022-08-14, 11:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Den stora frågan är att varför har inte Idiotpatrullen betalat tillbaka summan? Använder aldrig toktik och kommer aldrig göra det men googlade Idiotpatrullen, såg deras senaste videoklipp att de pratade med 10årings föräldrarna och enligt Idiotpatrullen så föräldrarna sa till "Idiotpatrullen" att de behöver inte betala tillbaka 36.000. Det tycker jag är lite skumt.

Tycker att "Idiotpatrullen" borde betala tillbaka 36.000kr för visa godwill. Eller de är WT trasorna som slösat bort 36.000 så fort de kommit in på "Idiotpatrullen"s bankkontot?
Så är det ju, det "kostar" inte dem någonting alls att betala tillbaka pengarna, de fick dem gratis. Det är uppenbarligen ett felköp och de borde tvärtom kolla vad de gjort som orsakat denna olycka och motverka det. Precis som alla andra som värnar om sina kunde roch sin image gör. Mer badwill än så här kan de aldrig få och jag skulle säga att de är dödsdömda som företagside och för alltid kommer att vara stämplade som "vi som scammade 10-åringar". Den mest korkade och kortlivade affärside jag hört talas om.
Citera
2022-08-14, 11:22
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var mot faktura och inte mot kontokort. Men det morsan skulle ha gjort var dels att spärra telefonen för app-köp och dels ställa in hans TikTok-konto (som han inte fick ha ens då han var under 13) så att han inte kunde utnyttja några betalfunktioner. Hon valde att inte göra något av detta och då får hon skylla sig själv.

Hur går det till?
I Google play finns det inget sådant val (vad jag kan hitta) utan alla transaktioner måste verifieras med lösenordet till google-kontot. Menar du att det finns ett valbart stopp även om någon kan lösenordet?

Fakturabetalningar inleds väl alltid med ytterligare ett avtal efter att appen installerats, där du också måste verifiera med ditt lösenord.

De här donationsmynten är ett sätt att runda avtalen så att verifieringen för varje transaktion hävs. Det kan knappast föräldrarna lastas för. Man ska inte behöva leta rätt på alla kryphål som skräpföretag utnyttjar, det är Apple och Googles jobb. Hur svårt kan det vara att se till att mynten säljs först och används efteråt?
Citera
2022-08-14, 11:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Hur går det till?
I Google play finns det inget sådant val (vad jag kan hitta) utan alla transaktioner måste verifieras med lösenordet till google-kontot. Menar du att det finns ett valbart stopp även om någon kan lösenordet?

Fakturabetalningar inleds väl alltid med ytterligare ett avtal efter att appen installerats, där du också måste verifiera med ditt lösenord.

De här donationsmynten är ett sätt att runda avtalen så att verifieringen för varje transaktion hävs. Det kan knappast föräldrarna lastas för. Man ska inte behöva leta rätt på alla kryphål som skräpföretag utnyttjar, det är Apple och Googles jobb. Hur svårt kan det vara att se till att mynten säljs först och används efteråt?

Nu vet jag inte om ungen hade Android eller Iphone, men såhär gör du i Iphone iaf.

https://support.apple.com/sv-se/HT201304

Finns säkert något motsvarande för Android om man orkar leta lite.
Citera
2022-08-14, 11:46
Avslutad
En tioåring får inte ingå några avtal över huvud taget. Bara för "Idiotpatrullen" eller TikTok att betala tillbaka. Annars kan föräldrarna stämma dem.
Citera
2022-08-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187

Förslagsvis fick inte Idiotpatrullen 36k insatt på kontot. Närmast garanterat drar TikTok en cut på det. Börjar nästan lukta scam om det hela dock.

Om föräldrarna får pengarna tillbaka av TikTok och Idiotpatrullen slipper betala tillbaka, ja då har de gått 36k i vinst.
Citera
2022-08-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
En tioåring får inte ingå några avtal över huvud taget. Bara för "Idiotpatrullen" att betala tillbaka. Annars kan föräldrarna stämma dem.
Bara att stämma dem kommer kosta mer än det är värt. Risken är att de förlorar, då TikTok är mellanhand för betalningarna. Juridiskt tror jag knappast att pojken ingick ett avtal med Idiotpatrullen utan snarare med TikTok.
Citera
2022-08-14, 13:30
Medlem
Någon som kan berätta för mig hur detta hände? Jag vet att min 10-åring kollar på den där skiten hela tiden. Jag har dock inget kontokort eller dylikt kopplat till hennes telefon. Är det några inställningar man bör se över?
Citera
2022-08-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Förslagsvis fick inte Idiotpatrullen 36k insatt på kontot. Närmast garanterat drar TikTok en cut på det. Börjar nästan lukta scam om det hela dock.

Om föräldrarna får pengarna tillbaka av TikTok och Idiotpatrullen slipper betala tillbaka, ja då har de gått 36k i vinst.
Enligt de så tar TikTok 75 procent så 9000 är vad det faktiskt handlar om. Känns mer som att morsan är efter lite uppmärksamhet, hon får bara inse att hennes unge är en idiot. Finns ingen chans att hennes barn inte visste att det inte kostade pengar, min brorsa var likadan när han var liten och köpte olika saker för tusentals kronor sen spelade dum som att han inte visste att de handla om riktiga pengar.
Hade jag varit TikTokarna hade jag inte gett käringen en krona tillbaka iaf
Citera
2022-08-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhbmad
Någon som kan berätta för mig hur detta hände? Jag vet att min 10-åring kollar på den där skiten hela tiden. Jag har dock inget kontokort eller dylikt kopplat till hennes telefon. Är det några inställningar man bör se över?
De borde vara lungt ifall telefonen inte har något speciellt abonnemang, som jag sa i min andra kommentar kan jag nästan garantera att ungen visste vad han gjorde så ta ett snack med ditt barn bara och berätta konsekvenserna av att donera så borde de vara lungt
Citera
2022-08-14, 14:38
Medlem
Är väl inte oväntat att det är barn som gör såhär, ingen vettig människa skulle väl slösa surt förvärvade pengar på nån sådant trams. Samma sak på twitch, begriper inte hur "vissa" kan sitta och donera bort pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in