2022-08-13, 15:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, ok.

Jag har själv aldrig använt TikTok så jag vet inte hur det fungerar, men hur kan barn på TikTok göra av med föräldrarnas pengar? Det måste ju betyda att föräldrarna medvetet har kopplat sitt bankkonto eller kort till barnets TikTok-konto.
Det går via mobilräkningen.
Citera
2022-08-13, 15:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag tror nog att TikTok som är ett så pass stort företag har koll på lagar och regler. Att strunta i att betala är ett idiotiskt råd då det bara kommer att hamna hos kronofogden då och så blir skulden ännu större. De hade eventuellt kunnat chansa på att bestrida fakturan och låta det gå till domstol, men de kände nog inte att de ville ta den risken då TikTok säkerligen har toppadvokater och de hade med största sannolikhet förlorat.
De hade med största sannolikhet vunnit , som i alla andra fall där barn luras på pengar.
Citera
2022-08-13, 15:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Om jag hade haft en 10-åring så är jag ganska säker på att hans mobiltelefon hade varit försedd med ett kontantkort,
Det hade inte hjälpt dig i detta fall eftersom kontantkortet registreras på dig och fakturan skickas dit.
Citera
2022-08-13, 15:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du skrev "JAG HYRDE", så rikta Pucko till någon annan.

Ditt exempel var ju tämligen värdelöst om inte du hyrde själv, ungefär som "Mamman tittade på medans 10-åringen slösade 36.000 kr och sedan klagade hon en månad senare".

Ja. Det var jag som skulle se på filmen men den fick stå i pappas namn. Och pappa såg till att jag inte såg något han inte ville jag skulle se genom att godkänna filmen först. På samma
sätt hade mamman kunnat förhindra att sonen gjorde av med pengar genom att begränsa vad han kunde göra med telefonen.
Citera
2022-08-13, 15:55
Medlem
Er son kommer växa upp till att bli nåt mycket värre än de när ni låter honom använda tiktok.
Citera
2022-08-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, vad är en "zoomer"?

Låter som en fluktgubbe som spenderar dagarna med att zooma in bilder på brudar på nätet. Är det rätt?

Zoomer beskriver tonåringar basically idag, boomers 30*.
Citera
2022-08-13, 16:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De hade med största sannolikhet vunnit , som i alla andra fall där barn luras på pengar.

Självklart hade de det eftersom de inte har gjort något fel. Det är morsan som inte haft koll på sin unge genom att förhindra att han kunde köpa saker via nätet.
Citera
2022-08-13, 16:07
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vilka appar ska man "granska noggrannare" innan man låter 10-åringen ladda ner? Alla?

Hur "granskar man" tiktok tänkte du?

Har du "granskat" en enda av dina egna nerladdade appar?

Själv kör jag iOS, varje app jag laddar ned står det om in-app purchases, borde räcka för föräldrar att veta om de riskerar kostnader av appen
Citera
2022-08-13, 16:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Självklart hade de det eftersom de inte har gjort något fel. Det är morsan som inte haft koll på sin unge genom att förhindra att han kunde köpa saker via nätet.
Jag menar att föräldrarna hade vunnit emot TikTok, trots att TikTok principiellt har rätt här.
Citera
2022-08-13, 16:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Själv kör jag iOS, varje app jag laddar ned står det om in-app purchases, borde räcka för föräldrar att veta om de riskerar kostnader av appen
Fast det är annorlunda när det går via mobilfakturan. Vissa taxibolag jobbar på samma sätt, vilket blir problematiskt när kundjäveln uppger t ex Mitt mobilnummer istället för sitt eget vid taxibeställningen.
Jag slapp betala eftersom jag bestred kravet direkt, men äldre hade kanske inte haft det lika lätt där.
Citera
2022-08-13, 16:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag menar att föräldrarna hade vunnit emot TikTok, trots att TikTok principiellt har rätt här.

Nej, det hade de inte. En privatperson har nästintill obefintlig chans att få rätt mot stora företag som Disney, Facebook, Google, Apple etc. Speciellt om det var företaget som hade rätten på sin sida. Det enda de hade behövt göra var att bevisa att de säkerställt att inga minderåriga kan använda betalfunktionerna och vips så hade mamman stått där med inte bara den ursprungliga skulden på 36.000 utan även TikToks rättegångskostnader som hade kunnat bli 200.000 till.
Citera
2022-08-13, 16:14
Medlem
Rastapunxs avatar
Har säkert skrivits redan men såg det inte
Hur i helvete kan föräldrar låta barn leka med en mobil som inte har spärrar för appköp? Så lätt att göra... har det själv för att ha koll på mina köp.
Sen är det kanske inte en ursäkt att folk är idioter att företag får utnyttja det men hur skulle annars världens hjul snurra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in