2022-08-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhbmad
Någon som kan berätta för mig hur detta hände? Jag vet att min 10-åring kollar på den där skiten hela tiden. Jag har dock inget kontokort eller dylikt kopplat till hennes telefon. Är det några inställningar man bör se över?
Har din crotch goblin abonnemang? Kan vara värt att kontakta operatören för att se om betalningar med abonnemanget är möjligt då. Annars om det är kontantkort är det bara att surfa lugnt.
Citera
2022-08-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det som är sjukt är att 10-åringar ränner runt med en smartphone. Det positiva är dock att hen redan insett värdet av välgörenhet.

Finns ju rätt billiga smartphone, hade jag haft barn så hade jag velat att min unge hade mobil men jag hade gett en väldig billig sådan med tanke på rånrisken och att barn inte vet värdet av pengar.
Citera
2022-08-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Köpeavtal och abonnemangsavtal som ingåtts med barn utan föräldrars vetskap är ogiltiga. Problemet blir att bevisa i rätten att det var utan vetskap.

Skrämmande.
Citera
2022-08-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
I normala fall har ju föräldrarna något typ av parental control de slagit på på sina barns mobiler för att förhindra att de kan göra vad fan de vill.

Uppenbarligen har föräldrarna i detta fall aktivt skitit i det, och antagligen gett sitt lösenord till barnet.

Tror du alla föräldrar har koll på sådant? Dom har nog bara köpt en mobil på abonnemang, här har du och sen inte tänkt på konsekvenserna med alla dessa jävla appar kan göra för skada.
Det här inte första gången en unga spendera pengar utan föräldrarnas vetskap.
Citera
2022-08-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tror du alla föräldrar har koll på sådant? Dom har nog bara köpt en mobil på abonnemang, här har du och sen inte tänkt på konsekvenserna med alla dessa jävla appar kan göra för skada.
Det här inte första gången en unga spendera pengar utan föräldrarnas vetskap.
Har föräldrarna så jävla dålig koll på vad deras barn de tagit till världen gör på internet kan de ju sen inte bli förvånade att de gör helt idiotiska saker. Barnet i fråga var 10 och går enligt min matematik då i fyran eller femman. Om du tror att en unge i fyran kan fatta skillnaden mellan riktiga pengar och låtsaspengar, samt fatta hur mycket 30k är så är det dig det är fel på.
Citera
2022-08-14, 17:05
Medlem
Citat:
Har föräldrarna så jävla dålig koll på vad deras barn de tagit till världen gör på internet kan de ju sen inte bli förvånade att de gör helt idiotiska saker. Barnet i fråga var 10 och går enligt min matematik då i fyran eller femman. Om du tror att en unge i fyran kan fatta skillnaden mellan riktiga pengar och låtsaspengar, samt fatta hur mycket 30k är så är det dig det är fel på.

Va, vad kom det därifrån ? It make no sense at all. Du får nog ta och cykla vidare.
Citera
2022-08-14, 18:38
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Om det nu är nödvändigt med en mobil för en 10-åring finns flera modeller som man endast kan ringa och sms'a med. Bl.a. Doro och Artfone som jag använder själv. Jag känner nämligen inget behov av någon smartphone heller.

Så du känner något och anser dig därför vara en förebild för andra? Tjena!

Du tycker inte att det är bättre att rusta barn för den verklighet de faktiskt kommer att möta, istället för att stänga in dem i en konservativ bubbla anno 1877? Tillhör du Amish-folket?

Fortsätt du att använda en Doro med stora knappar men skyffla inte över det på någon annan, särskilt inte barn. 10 år är en utmärkt tid för smart phones och det är ett mycket bra instrument för att öva och lära sig digital mognad och ansvarstagande.
Senast redigerad av Somaton 2022-08-14 kl. 18:53.
Citera
2022-08-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Så du känner något och anser dig därför vara en förebild för andra? Tjena!

Du tycker inte att det är bättre att rusta barn för den verklighet de faktiskt kommer att möta, istället för att stänga in dem i en konservativ bubbla anno 1877? Tillhör du Amish-folket?

Fortsätt du att använda en Doro med stora knappar men skyffla inte över det på någon annan, särskilt inte barn. 10 år är en utmärkt tid för smart phones och det är ett mycket bra instrument för att öva och lära sig digital mognad och ansvarstagande.

Ja du. Visst har jag hört många märkliga argument men detta tar nog priset. "10 år är en utmärkt tid för smartphones och bra instrument för att öva och lära sig digital mognad och ansvarstagande". Att lära sig hantera en smartphone gör väl varje normalbegåvad människa på en timma oavsett om man är 15, 20 eller 40 år. Vad gäller ansvarstagande så har nog den färdigheten knappast något med smartphones att göra.

För att återgå till ämnet så anser jag att en förälder som tillåter en 10-åring hantera vilka appar som helst får ta konsekvenserna av sin dumdristighet.
Citera
2022-08-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Från artikeln:

Ger man tillgång till sådant får man fan skylla sig själv, har ju funnits en hel drös med liknande case.
Tänker liknande, hur kan tioåringen ha tillgång till kontokort?
Citera
2022-08-14, 20:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Exakt.... Men huvudorsaken till problematiken verkar vara att föräldern har valt att köpa en mobil som inte har ett "barn-läge" där bl.a. pengatransaktioner är blockerade tills föräldern tillåtit transaktionen utgör en stor del av problemet.

Om ett sådant barnläge saknas i mobilen så sker allt med ägarens konto och då blir ägaren, och endast ägaren, ansvarig.. oavsett om det är ett barn som utfört köpen eller om ägaren lämnat mobilen olåst på en fest där föräldern blivit dyngfull och på så sätt tillåtit alla på festen att använda mobilen hur som helst...

Att föräldern inte har koll på sin unge (och att föräldern inte har råd att köpa en telefon med ett barn-konto) undantar tyvärr inte förälderns betalansvar.. ännu mindre om föräldern har valt att INTE aktivera krav på pinkod eller aktivera påtvingat godkännande via bank-id för köp via mobilen gör det tyvärr att föräldern blir ännu mer ansvarig för dessa kostnader..

Att föräldern dessutom väljer att gå till i en tidning och gråta hjälper tyvärr inte mycket...
Det är ju tyvärr föräldern själv som har valt att INTE undersöka alternativen för att skydda sig mot liknande händelser..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-08-14 kl. 20:12.
Citera
2022-08-14, 20:45
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Och varför skall en 10-åring ha en smartphone över huvud taget?
Alla telefoner i dagens läge är mer eller mindre smartphones.
Citera
2022-08-14, 20:57
Medlem
Citat:
Skall jag tolka det som att du frågar mig varför jag skall ha en smartphone? Då kan jag upplysa dig om att jag inte använder någon smartphone och ser heller inget behov av någon.

Du har nog "behov"av en, bara att du inte förstått hur mkt bra saker man kan ha dem till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in