2022-08-13, 18:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Tiktok har låtit en person som med största sannolikhet uppgett att han är över 18 köpa varor som det är 18-årsgräns på. Vad ska de göra?
Kräva identifiering med BankID innan transaktionen genomförs.
Citera
2022-08-13, 19:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kräva identifiering med BankID innan transaktionen genomförs.

Men nu var det mot faktura och inte mot kredit/betalkort. Då krävs i regel inte identifiering med bankID.
Citera
2022-08-13, 19:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
"Fucking contents", "TikTok- horar", vad är det för uttryck? Du kan ju omöjligt vara över 18 år själv.
Varför skriver du som en fjortis och är otrevlig för som en grinolle? Du ska inte uttala dig i ämnen du inte kan någonting om (dvs. i princip allting). Nu säger jag inte att du är en komplett jubelidiot men du passar utmärkt väl in i mallen på en. Konstigt formulerade inlägg, usel svenska och hetsar upp sig värre än ett fruntimmer över precis ingenting.

Nej, vad det handlade om är att sossar och låg-IQ-folk gick helt bananas och blev förbannade på dessa ungdomar. Det här skedde i maj men ungdomarna lade ut en video nu då det blev massa hallå eftersom just jubelidioter gör en höna av en fjäder. Annars hade de nog knappast lagt ut det alls, då de har haft 3 månader på sig att kunna lägga ut det tidigare. Naturligtvis vill de försvara sig själv mot den smutskastning de fått från idioter.

Faktum med att de visade betydligt mer mognad än den här jubelidioten till förälder. De ringer upp henne och samtalar som vuxna medan den här morsan fräser och slänger på luren som en infantil 5-åring. Mer behöver de faktiskt inte visa upp då vanligt folk med sunt förnuft inser direkt att morsan är psykiskt labil och dum i huvudet och inte kan föra sig som en vuxen, vilket du själv inte kan göra heller, det är bara att kolla på ditt känsloutbrott i inlägget ovan och alla fjortisuttryck. Väldigt symptomatiskt för folk med en vänstervriden världsbild, offermentaliteten, skylla ifrån sig på andra och oförmågan att ta något eget ansvar är slående.

Om hon inte ens kan hålla sina känslor i styr när hon samtalar med andra vuxna, hur ska hon då ens kunna uppfostra en son på ett vettigt vis? Nej, det är föräldrar som ska se till att deras barn inte är på porrsajter, köper varor eller donerar pengar på olika sajter. Jag vidhåller även att man är en idiot om man tillåter ens unge att ha en smartphone från första början. Det finns noll anledning för en 10-åring att ha en smartphone, det går att ha kontakt med barnen med en gammal vanlig telefon om man vill det och att dessutom låta barnet ha Tiktok? Så många idioter till föräldrar som ska försöka klandra andra för sina egna misslyckanden som föräldrar.

Kan du länka till videon där morsan snackar med Idiotpatrullen?
Citera
2022-08-13, 19:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Men nu var det mot faktura och inte mot kredit/betalkort. Då krävs i regel inte identifiering med bankID.
Desto viktigare att kräva ordentlig verifiering.

För TikTok's skull om inte annat. Kan de inte uppvisa en legitim namnteckning eller liknande vid köp, så förlorar de rättsfallet rakt av.
Citera
2022-08-13, 19:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Desto viktigare att kräva ordentlig verifiering.

För TikTok's skull om inte annat. Kan de inte uppvisa en legitim namnteckning eller liknande vid köp, så förlorar de rättsfallet rakt av.

Haha nej det gör de inte. Jag tror de har råd med liiiite bättre advokater än vad morsan har.
Citera
2022-08-13, 19:32
Medlem
johan.sthlms avatar
Att låta barn surfa okontrollerat på tiktok, snapschat, youtube och liknande skräp är att utsätta barnen för psykisk misshandel.

De 36.0000kr läropengarna var det bästa som kunde hände barnets fortsatta mentala utveckling.
Citera
2022-08-13, 19:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Haha nej det gör de inte. Jag tror de har råd med liiiite bättre advokater än vad morsan har.
Det spelar ingen roll vilka advokater de har eftersom målet avgörs i Sverige, och här har vi tydliga regler över vem som får ingå köpeavtal och inte.
Citera
2022-08-13, 19:45
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vilka advokater de har eftersom målet avgörs i Sverige, och här har vi tydliga regler över vem som får ingå köpeavtal och inte.

Det har de i alla länder. Tiktok har vidtagit de steg som krävs för att se till att inga minderåriga handlar. Morsan hade det inte. Hon valde att låta sina barn handla mot faktura på nätet. Helt och hållet hennes fel. Inte TikToks.
Citera
2022-08-13, 20:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det har de i alla länder. Tiktok har vidtagit de steg som krävs för att se till att inga minderåriga handlar. Morsan hade det inte. Hon valde att låta sina barn handla mot faktura på nätet. Helt och hållet hennes fel. Inte TikToks.
Må så vara men att detta sker är tillräckligt vanligt för att det med allra högsta sannolikhet kommer komma EU-lagstiftning som gör det omöjligt för ej myndiga att spendera pengar på Twitch, TikTok, OnlyFans osv.
Citera
2022-08-13, 21:12
Medlem
tangpings avatar
Citat:
Skitsnack. Jag har själv Samsung och har uppdaterat telefonen flera gånger under det senaste året och har aldrig fått Tiktok installerat per automatik. Under de fåtal veckor jag hade det installerat så var det för att jag själv var nyfiken på vad all hype handlade om och installerade det på eget bevåg, men när jag upptäckte vilket skit det var så tog jag bort det och jag har aldrig tvingats installera det igen.
Fast att bara ta bort appen räcker inte.

Man måste ta bort kontot också. Tar 30 dagar

Citat:
Deleting an account
https://support.tiktok.com/en/account-and-privacy/deleting-an-account
Citera
2022-08-13, 21:55
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangping
Fast att bara ta bort appen räcker inte.

Man måste ta bort kontot också. Tar 30 dagar

https://support.tiktok.com/en/account-and-privacy/deleting-an-account

Fast att bara ha ett konto gör ingen skada. Det kostar ju knappast pengar. Tror inte jag tänkte på att ta bort kontot när jag tog bort appen.
Citera
2022-08-13, 22:03
Medlem
Goldfinger1964s avatar
https://lawline.se/answers/angerratt-pa-distanskop-digitalt-innehall-eller-digital-tjanst

Ångerrätt gäller om det är en digital tjänst, men inte bara digitalt innehåll.

Tror detta skulle räknas som innehåll.

Svensk lag säger dock att man inte får ingå avtal med någon under 18 år, därför borde Tiktok tvingas att betala tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in