Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-13, 10:43
  #1
Medlem
Svärjes avatar
Den som laddar ner denna kinesiska spion-app får skylla sig själv. Eller vad tycker ni? Har själv aldrig använt den. Om jag av misstag trycker en tiktok-länk på min hemdator raderar jag kakorna efter besöket. "Idiotpatrullen" har lovat betala tillbaka deras andel till föräldrarna men det kan ju inte vara mycket. Nån som vet vad man får för andel?
Jag har anonymt kontantkort och skriver aldrig in mitt bankkort i mobilen. Det gör det omöjligt att göra såna misstag.

https://sverigesradio.se/artikel/tio...an-typ-av-hets

http://www.expressen.se/noje/mia-fic...-till-idolerna

Mia Hellmans 10-åriga son gav gåvor på TikTok appen – för 36 000 kronor.
Nu vill hon varna andra föräldrar, så att fler inte blir stående med skulder.
– Den enda upprättelsen vår familj kan få är att sprida vår historia, berättar hon.
Amanda Rubensson
Tidigare i veckan publicerade Expressen en granskning om influencers som ber om dyra gåvor i sina livestreams på appen TikTok. Något som resulterat i att barn betalat dyra pengar, för att ge sina idoler gåvor, utan sina föräldrars vetskap.
En av de drabbade föräldrarna är Mia Hellman. Efter att hennes tioåriga son gav gåvor till ”Idiotpatrullen” på TikTok så damp en räkning hem i brevlådan – på rysande 36 000 kronor.
– Vi var i chock, och mådde väldigt dåligt, hela familjen. Dels mådde min son dåligt, för han hade inte förstått vilka stora summor pengar han hade skänkt bort. Och sedan hamnade hela familjen i chock, det blev en skuld, det blev en skam. Han kände skuld gentemot oss som föräldrar, och vi kände skuld och skam att vi inte hade haft koll på det här, berättar Mia.
– Man har ett föräldraansvar, och vi kan känna oss lite misslyckade i det, för vi tycker vi är ganska bra på det. Men att man kunde ge gåvor för så här mycket pengar på TikTok, det var ingenting som fanns i vårt medvetande. Det fick ekonomiska följder för vår familj.
__________________
Senast redigerad av Svärje 2022-08-13 kl. 11:19.
Citera
2022-08-13, 10:47
  #2
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Den som laddar ner denna kinesiska spion-app får skylla sig själv. Eller vad tycker ni? Har själv aldrig använt den. Om jag av misstag trycker en tiktok-länk på min hemdator raderar jag kakorna efter besöket.
http://www.expressen.se/noje/mia-fic...-till-idolerna

Från artikeln:
Citat:
För de användare som har ett abonnemang inom Telenor, 3 och Tele2 så går det att betala genom mobilfaktura, i bland annat iPhones betaltjänst app store.

Mias son gav gåvor för ungefär 36 000 kronor under en livestream, som varade i ungefär två timmar.

Ger man tillgång till sådant får man fan skylla sig själv, har ju funnits en hel drös med liknande case.
Citera
2022-08-13, 10:47
  #3
Medlem
Pilsnerologs avatar
Såklart att det var till "Idiotpatrullen", ett konto som enbart existerar för att blåsa ungar på pengar.
Citera
2022-08-13, 10:52
  #4
Medlem
Big brain på gång som tidigare varit inne på. Någonstans har man ett ansvar att se till att sina minderåriga barn inte köper en massa skit på nätet på mobilerna de använder. Det går bokstavligen att kryssa i en ruta i stil med "Begär lösenord för köp" och de hade valt att inte göra så.

Då blir det såhär. De lär ju knappast få pengarna tillbaka.
Citera
2022-08-13, 10:56
  #5
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Big brain på gång som tidigare varit inne på. Någonstans har man ett ansvar att se till att sina minderåriga barn inte köper en massa skit på nätet på mobilerna de använder. Det går bokstavligen att kryssa i en ruta i stil med "Begär lösenord för köp" och de hade valt att inte göra så.

Då blir det såhär. De lär ju knappast få pengarna tillbaka.

Här var det abonnemangsfakturan det gick på dock, vet inte om det finns någon sådan checkbox, dock så kan man göra det hos leverantören av abonnemanget, sätta en block för köp av saker via fakturan.

Sen finns ju ångerrätt av de "coins" som köpts så borde gå att reklamera köpet också.
__________________
Senast redigerad av IgnoranceIsBliss 2022-08-13 kl. 10:59.
Citera
2022-08-13, 10:58
  #6
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Såklart att det var till "Idiotpatrullen", ett konto som enbart existerar för att blåsa ungar på pengar.

Vad är detta för typer som går så här lågt? En patrull som lurar kids på pengar, på riktigt?
Citera
2022-08-13, 11:01
  #7
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Pinsamt när vuxna tiggar pengar av barn......att utnyttja barns naivitet.....fy fan!
Citera
2022-08-13, 11:14
  #8
Avstängd
wusemans avatar
Jofan. Alex och Amanda heter dom tydligen, några andra användare kriver på deras kommentarer att dom har ett ansvar och borde betala tillbaka..
https://www.tiktok.com/@idiotpatrull...from_webapp=v1

Det måste va dom.

Transakationerna har gått till: +46201000529
Transaktioner gjordes: 2022.05.(11,12,13,14)
https://apple.com/bill

Alltså kollar man på transaktionerna så verkar max beloppet ha varit 2795kr per transakation.

Apple verkar ha någon limit alls på fakturaköp eller max antal per dag? Skandal isåfall. Sen är det ränta på detta också.

TikTok svar fanns inte med i TS inlägg så fyller på med det:

Citat:
Kommentar från TikTok: Trygghet på plattformen är vår högsta prioritet. Åldergränsen för att använda Tiktok är 13 år. Vi har exempelvis guider och funktioner, bland annat Föräldrakontroll, som gör det möjligt för föräldrar att ställa in inställningarna i sin tonårings konto - något vi uppmuntrar alla föräldrar till att utforska tillsammans med sin tonåring.

Jaja kommunist, det borde vara tvärt om att det är aktiverat som DEFAULT så man inte behöver ställa in det, det skall tvärt om, samma med allt för övrigt imo på telefoner när utvecklingen går så fort - Det hade förändrat allt till det bättre för användarna men sämre för företagen, dom får ju också en del % på dessa pengar..

Edit: Jag tog bort länkarna dom funka inte
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-08-13 kl. 11:50.
Citera
2022-08-13, 11:19
  #9
Medlem
Barnspel med pengar och nu tiggare på tiktok och andra sociala media. Problemet lär nog växa för som det skrivs om i artikeln så är det väldigt svårt att hänga med i alla förändringar som sker i apparna som barnen leker med.

Det bästa man kan göra som förälder är att se till barnens mobil aldrig på något vis är kopplat till något betalningsmedel. Något man kan undvika även som vuxen faktiskt.
Citera
2022-08-13, 11:47
  #10
Avstängd
Seasick-Steves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Såklart att det var till "Idiotpatrullen", ett konto som enbart existerar för att blåsa ungar på pengar.


Såg en video Anjo gjort angående dessa avarter. Usch och fyfan.
Citera
2022-08-13, 11:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Här var det abonnemangsfakturan det gick på dock, vet inte om det finns någon sådan checkbox, dock så kan man göra det hos leverantören av abonnemanget, sätta en block för köp av saker via fakturan.

Sen finns ju ångerrätt av de "coins" som köpts så borde gå att reklamera köpet också.
Jag har aldrig haft ett abonnemang utan har kört kontantkort i alla år, så jag vet inte exakt hur det funkar. Men förslagsvis slår man på abonnemangsbetalning på Google Play och sen betalar man via det. Således hade samma funktion hjälpt.
Citera
2022-08-13, 12:01
  #12
Avstängd
wusemans avatar
Borde hon inte ha fått ett digitalt kvitto btw?

Det är ju exakt såhär kineserna gör när dom sprider sina malware nu för tiden, dom lägger in ett filter för att förhindra utskick av digitaltkvitto sedan binder dom upp sig i sina egna appar på faktura men inte på dessa beloppen iaf inte på google play där är det 2-4kr. Tro fan dom gör pengar finns några gränser på apple som default. Nu har ju detta inte hänt denna gången men det är nog viktigt att sätta gränser om man inte gjort det oavsett.


Jag har också kontantkort som tur är. Men det verkar som man måste sätta budget på playstore och min står som "kräv extra auth" för köp i appar som standard så samma sak hade inte hänt på play iaf. Budget står på 1kr här jag har aldrig ändrat det kanske är standard, men skumt att hon varken fick sms eller digitalkvitto på mailen om hon nu inte stängt av det för det skall skickas står det på apples vilkor.

https://play.google.com/settings
https://play.google.com/store/account/orderhistory

Edit: Dom har erbjudit sig att betala tillbaka sin del, det var snällt dom förlorar väl tittare annars. 99% att bolagen INTE kommer göra det dock.
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-08-13 kl. 12:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback