2022-08-12, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bloodbender
Tror helt ärligt att de lever i någon jävla fantasivärld, och när saker inte går precis så som de har tänkt sig, så ger dem upp direkt. De är fruktansvärt lata, och verkar inte fatta hur pass mycket arbete som faktiskt ingår i att bo på en gård.

Sen undrar jag även varför de har valt att bosätta sig i Norrland, om de vill odla så mycket? Och alla 3 hatar kyla...

Ja precis.
Man hade själv köpt ett hus i söder, växt zon 2 typ, kunna odla från tidig vår till jätte sen höst.
I söder kan man börja odla 40 dagar före, och odla ända till 40-60dagar längre,
det ger typ 80-100 extra dagar.
Samt att man kan odla alla sorter.

Grävt och byggt en redig potatiskällare .

Haft en eller två stora plastduks-växthus fulla med grönsaker och jävla massa
pallkragar eller frilands odlingar.

Dom är många, och alla är veganer dessutom, det borde varit deras dröm ju.
Men nej, de är lata jävlar

Själv odlar jag 10 tal olika sallader, 6-7 olika tomater, massor paprikor, chili med mera.
Och jag är köttätare.

Kan jag, orkar jag, så borde fan dessa göra det med.

Klaga på att vattenslangen är för kort och ge upp är helt mongo.
Bara köpa en skarv och extra slang 20meter , 300kr på bauhaus eller biltema.
Fyfan vilka lata , tröga jävlar de är
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-08-12 kl. 14:53.
Citera
2022-08-12, 17:18
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
Ja precis.
Man hade själv köpt ett hus i söder, växt zon 2 typ, kunna odla från tidig vår till jätte sen höst.

Själv odlar jag 10 tal olika sallader, 6-7 olika tomater, massor paprikor, chili med mera.
Och jag är köttätare.

Det är väl billigare att bo i Norrland + att Solomon säkert vill komma långt bort från sitt förflutna.
Citera
2022-08-12, 18:55
Medlem
Hetlas avatar
Citat:
Ja precis.

Och jag är köttätare.

Tror det beror både på lathet men också kanske lite okunskap. Det tar en del energi till att lära sig och läsa på innan man göra det i praktiken också. Men de är liksom tre stockholmare, vad jag vet så har två av dom aldrig ens haft ett riktigt jobb. (Jag säger inte att sociala medier inte behöver vara ett riktigt jobb men jag tror ni fattar.)
De har förmodligen NOLL erfarenhet av odling och skulle inte ens kunna se skillnad på vete och råg men det som provocerar mig mest är att de inte verkar vilja slita lite för att få ett resultat när de faktiskt har tiden att verkligen få ihop någonting bra. Det behöver inte ens kosta mycket!
Jag har odlat med andra på en gård och fått såna stora skördar att vi sålde till ekoresturanger på hösten. Allt vi gjorde var att ha ren odlingsmark, dra på oss arbetshandskar och jobba med det några timmar per dag, vattna och sen skörda. Vi byggde växthus med fönster vi hittat gratis, grävde land, skottade gödsel och jord för hand, fixade gratis plantor, och bärbuskar som folk ville bli av med m.m. Ibland hade vi hjälp av en granne med traktor och lastare när det behövdes och så köpte vi en jordfräs efter något år för att göra det lättare för oss. Och man behöver verkligen inte köpa allt, finns så mycket folk inte vill ha längre som man bara kan hämta. En schysst gårdsbil och ett släp är bra och kanske en billig liten traktor längre fram. Men dom verkar inte ens vilja konka med skottkärra mer än ett par varv.
Citera
2022-08-12, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Det är väl billigare att bo i Norrland + att Solomon säkert vill komma långt bort från sitt förflutna.

Det blir dyrt med el och ved i norrland,
och som veganer har dom svårare odla där
I slutändan hade det blivit samma kostnad typ. Om de sattsat stort på odling.

Citat:
Ursprungligen postat av Hetla
Tror det beror både på lathet men också kanske lite okunskap. Det tar en del energi till att lära sig och läsa på innan man göra det i praktiken också. Men de är liksom tre stockholmare, vad jag vet så har två av dom aldrig ens haft ett riktigt jobb. (Jag säger inte att sociala medier inte behöver vara ett riktigt jobb men jag tror ni fattar.)
De har förmodligen NOLL erfarenhet av odling och skulle inte ens kunna se skillnad på vete och råg men det som provocerar mig mest är att de inte verkar vilja slita lite för att få ett resultat när de faktiskt har tiden att verkligen få ihop någonting bra. Det behöver inte ens kosta mycket!
Jag har odlat med andra på en gård och fått såna stora skördar att vi sålde till ekoresturanger på hösten. Allt vi gjorde var att ha ren odlingsmark, dra på oss arbetshandskar och jobba med det några timmar per dag, vattna och sen skörda. Vi byggde växthus med fönster vi hittat gratis, grävde land, skottade gödsel och jord för hand, fixade gratis plantor, och bärbuskar som folk ville bli av med m.m. Ibland hade vi hjälp av en granne med traktor och lastare när det behövdes och så köpte vi en jordfräs efter något år för att göra det lättare för oss. Och man behöver verkligen inte köpa allt, finns så mycket folk inte vill ha längre som man bara kan hämta. En schysst gårdsbil och ett släp är bra och kanske en billig liten traktor längre fram. Men dom verkar inte ens vilja konka med skottkärra mer än ett par varv.

Ja men så hårt är det inte, det är kul som fan.
Meditation
Och det hade SOLOMOON behövt , odla mycket grönsaker , och hugga massor ved

Jag läste två böcker om odling och var ganska duktig första året redan,
andra skördade jag stort
odlat nu i 10års tid

Det var skönt läsa din story, som du säger, det kostar inte mycket om man använder hjärnan.
Och alla vill ju även hjälpa en odlare konstigt nog, man får gratis hästgödsel och grejjer
bara hämta med släp förfasiken

frön och växter kan man byta med folk, det är inte pengar det handlar om

lägger man annons
fönster önskas gratis, hämtar
till växthusbygge , grönsaker

då får man 10 mail direkt
folk vill bli av med skiten, så dom slipper själva köra till tippen
Citera
2022-08-12, 20:01
Medlem
abvs avatar
Citat:
Konstigt att de inte sattsar på grönsaksodlingen då ingen arbetar och bor på en gård.
Samt att de är SUPER Veganer.

Beror det på Lathet ?

Sen en sak, till alla som skriver den eller den är ful.
Vilka Pajaser ni är.
VEM FAN Bryr om vad ni tycker. Det hör knappast till ämnet.
De insåg väl att det tydligen inte går att odla veganskt helfabrikat på gården
Citera
2022-08-12, 20:06
Medlem
Någon som har fup på Solomon??
Citera
2022-08-12, 20:11
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Bra namn på barnet. Osiris. E de nån annan av dem som heter tinneling? Bra namn. Såg e rödhårig pingla i ett klipp. Typisk hippie. Hon var het ju. E de hon som har borderline? Hela hennes utseende ser ut som borderline. Jag har alltid dragits till sånna. Hur som helst. Nu för tiden undviker jag dem.
Citera
2022-08-12, 22:32
Medlem
Hur gammal är Solomon
Citera
2022-08-12, 23:03
Medlem
Hetlas avatar
Citat:
Det blir dyrt med el och ved i norrland,
och som veganer har dom svårare odla där
I slutändan hade det blivit samma kostnad typ. Om de sattsat stort på odling.

Ja men så hårt är det inte, det är kul som fan.
Meditation
Och det hade SOLOMOON behövt , odla mycket grönsaker , och hugga massor ved

Jag läste två böcker om odling och var ganska duktig första året redan,
andra skördade jag stort
odlat nu i 10års tid

Det var skönt läsa din story, som du säger, det kostar inte mycket om man använder hjärnan.
Och alla vill ju även hjälpa en odlare konstigt nog, man får gratis hästgödsel och grejjer
bara hämta med släp förfasiken

frön och växter kan man byta med folk, det är inte pengar det handlar om

lägger man annons
fönster önskas gratis, hämtar
till växthusbygge , grönsaker

då får man 10 mail direkt
folk vill bli av med skiten, så dom slipper själva köra till tippen

Jag måste ändå medge att där vi odlade så var det i växtzon 1, så vi kanske hade ett litet försprång mot de som tråden handlat om. Vi föroldlade redan i frebruari/mars och skördade in i oktober och vi odlade ALLT möjligt. Allt från örter till tomater zucchini och pumpa, rotfrukter, brytbönor, fruktträd och gurka. Det mesta skötte liksom sig själv bara det vattnades och våra intentioner var aldrig att få så mycket skörd, det bara blev så. Jag kunde inte mycket om odling innan heller men man lär sig ju alleftersom man gör. Min dröm är ju typ att köpa egen gård och göra det igen.

Ser potential i gården och därför blir jag lite irriterad. Hade velat typ riva någon av de fallfärdiga byggnaderna till stommen och fixa växthus där, sen sluta arrendera bort åkern närmast huset och fixa odlingar på den. Kanske till och med fixa bevattning med hjälp av pump från sjön, oavsett vad grannarna säger 😇, om de ens någonsin skulle sagt något..
För övrigt, grannar på landet är GULD, de vill oftast alltid hjälpa till och hålla landsbygden vid liv. Oavsett litet eller stort!

Aja nog om mig nu.. hoppas de får inspiration och kommer igång för det är inte jobbigt bara man får fart.
Citera
2022-08-12, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hetla
Jag måste ändå medge att där vi odlade så var det i växtzon 1, så vi kanske hade ett litet försprång mot de som tråden handlat om. Vi föroldlade redan i frebruari/mars och skördade in i oktober och vi odlade ALLT möjligt. Allt från örter till tomater zucchini och pumpa, rotfrukter, brytbönor, fruktträd och gurka. Det mesta skötte liksom sig själv bara det vattnades och våra intentioner var aldrig att få så mycket skörd, det bara blev så. Jag kunde inte mycket om odling innan heller men man lär sig ju alleftersom man gör. Min dröm är ju typ att köpa egen gård och göra det igen.

Ser potential i gården och därför blir jag lite irriterad. Hade velat typ riva någon av de fallfärdiga byggnaderna till stommen och fixa växthus där, sen sluta arrendera bort åkern närmast huset och fixa odlingar på den. Kanske till och med fixa bevattning med hjälp av pump från sjön, oavsett vad grannarna säger 😇, om de ens någonsin skulle sagt något..
För övrigt, grannar på landet är GULD, de vill oftast alltid hjälpa till och hålla landsbygden vid liv. Oavsett litet eller stort!

Aja nog om mig nu.. hoppas de får inspiration och kommer igång för det är inte jobbigt bara man får fart.

mmm,
vattnet har dom gratis. Bara pumpa med solceller eller med dräneringspump ifrån Biltema med el
som ingen skulle bry eller märka.

Grejjen är såhär.
Att dessa är LATA svin.
Specielt Soolomon.

Jag lovar jag hade kunnat göra Content värt 1-2 miljoner
nästan i TV stil med en drönare, och sattsat massor på Odlingen .

3 EXTREM VEGANER MED 2 BARN, ÖVERLVEVNAD PÅ EN GÅRD I NORR
bara så.
Och sen sattsat allt på det.
Skitsamma om man failar, men man måste försöka ALLT MAN KAN .

Det fattar inte denna mongo Soolomoon.

FOLK SOM GILLAR OUTA, VISA FEJSET, Fan vilka pengar JAG HADE SJÄLV GJORT om jag pallat
med visa NYLLE I Media.

Själv vägrar jag visa mitt ansikte.
Men jag är grym på business.

Tjänat enorma miljoner förr.

MEN NOG OM MIG.

Den där Soolomoon är ett skämt fan.
Gillar man filma och outa , och Kan man visa ansiktet och bor på en stor
gård med sjö nära,. Då kommer miljonerna
om man är FRISK.
Men han spelar dator spel bara.

Sluta följ dessa dårar.
Tills de börjat ODLA Hardcore, DE ÄR FÖR FAN HARDCORE VEGAN galningar ju
Citera
2022-08-13, 00:13
Avslutad
Citat:
mmm,
vattnet har dom gratis. Bara pumpa med solceller eller med dräneringspump ifrån Biltema med el
som ingen skulle bry eller märka.

Grejjen är såhär.
Att dessa är LATA svin.
Specielt Soolomon.

Jag lovar jag hade kunnat göra Content värt 1-2 miljoner
nästan i TV stil med en drönare, och sattsat massor på Odlingen .

3 EXTREM VEGANER MED 2 BARN, ÖVERLVEVNAD PÅ EN GÅRD I NORR
bara så.
Och sen sattsat allt på det.
Skitsamma om man failar, men man måste försöka ALLT MAN KAN .

Det fattar inte denna mongo Soolomoon.

FOLK SOM GILLAR OUTA, VISA FEJSET, Fan vilka pengar JAG HADE SJÄLV GJORT om jag pallat
med visa NYLLE I Media.

Själv vägrar jag visa mitt ansikte.
Men jag är grym på business.

Tjänat enorma miljoner förr.

MEN NOG OM MIG.

Den där Soolomoon är ett skämt fan.
Gillar man filma och outa , och Kan man visa ansiktet och bor på en stor
gård med sjö nära,. Då kommer miljonerna
om man är FRISK.
Men han spelar dator spel bara.

Sluta följ dessa dårar.
Tills de börjat ODLA Hardcore, DE ÄR FÖR FAN HARDCORE VEGAN galningar ju
Om du tjänat så många miljoner är du klok nog att återinvestera en del av alla dessa miljoner. Så varför är du då så intresserad av att odla grönsaker?
Citera
2022-08-13, 09:03
Medlem
Känns väldigt märkligt att M delar ett inlägg om att man ska ifrågasätta var bla. ens mat kommer ifrån när de enbart köper fulodlad frukt och grönsaker från den "fantastiska" butiken i Sollefteå(?).. 😐 Ingen självinsikt där inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in