2022-08-09, 18:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
De flesta banker sänkte kalkylräntan till 6% under 2020, handelsbanken var en av de sista som sänkte den maj-juni 2021 om jag inte minns fel.

Hittade källa: https://www.morningstar.se/se/news/204043/sbab-s%C3%A4nker-kalkylr%C3%A4ntan-f%C3%B6r-bol%C3%A5n-till-6.aspx

SBAB sänkte till 6.5% redan 2019 och 6% sommaren 2020.

Handelsbanken 1a Juni 2021.

https://news.cision.com/se/handelsbanken/r/handelsbanken-sanker-kalkylrantan-for-bolan-till-6-procent,c3357828
Detta har succesivt drivit på uppgången rejält kombinerat med högre efterfrågan på stora lägenheter och villor.

Som vanligt har slemhog rätt och tankesmedjan liksom-fb ofta vilseleder och har fel.
Så här sa dock SvD 2 Juli i år: https://www.svd.se/a/v5LVM4/fi-bankernas-avgorande-bolanekalkyl-kan-hojas
Så sent som förra sommaren valde storbankerna att sänka kalkylräntan – en del i den beräkningsmodell (kallad kvar att leva på-kalkylen, KALP) som bankerna använder sig av för att bedöma låntagarnas återbetalningsförmåga. Nivån sänktes från 7–7,5 procent till 6 procent, vilket av SBAB kommenterades med att ”bostadssökande bör ges möjlighet till bolån med anledning av det lägre ränteläget.” Banken förutspådde också att det skulle ”öka unga personers möjlighet att köpa en bostad.”

Tyvärr har slemhog inte bara liksom-fb mot sig utan även SvD. Vanligen har slemhog även verkligheten emot sig.
Citera
2022-08-09, 18:23
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så här sa dock SvD 2 Juli i år: https://www.svd.se/a/v5LVM4/fi-bankernas-avgorande-bolanekalkyl-kan-hojas
Så sent som förra sommaren valde storbankerna att sänka kalkylräntan – en del i den beräkningsmodell (kallad kvar att leva på-kalkylen, KALP) som bankerna använder sig av för att bedöma låntagarnas återbetalningsförmåga. Nivån sänktes från 7–7,5 procent till 6 procent, vilket av SBAB kommenterades med att ”bostadssökande bör ges möjlighet till bolån med anledning av det lägre ränteläget.” Banken förutspådde också att det skulle ”öka unga personers möjlighet att köpa en bostad.”

Tyvärr har slemhog inte bara liksom-fb mot sig utan även SvD. Vanligen har slemhog även verkligheten emot sig.

Sbab sänkte kalkylräntan till 6.5% redan hösten 2019 och till 6% sommaren 2020 tillsammans med flera andra storbanker.

Liksom-fb saknar förmåga att läsa och ta till sig pressmeddelanden samt nyheter från det anrika ratingsinstitutet morningstar och vilseleder andra med slaskpress artiklar skriven av sommarjobbare samt annan propaganda i ett futilt försök att öka värdet på sina boomerlåda.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-09 kl. 18:35.
Citera
2022-08-09, 18:32
Medlem
slemhogs avatar
Hur mycket kan den nystartade tankesmedjan liksom-fb pressa byggkostnaderna, med tanke på byggjobbarnas löner (exkl kvalificerad arbetskraft) utgör 6-7% av totala byggkostnaden, genom en halvering av lönerna från 35 000 till 17.500 kr/mån? Hur mycket lägre hyra (HR)samt köpeskilling(BR) beräknar liksom-fb det blir?
När han presenterat dessa siffror, hur stort konsumtionsbortfall beräknar sen liksom-fb det blir när byggjobbarnas löner halveras? Byggjobbarna är väl ett ganska stort antal...
Citera
2022-08-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Bjuds på en kraftig ökning från utropspris på väldigt många objekt i Stockholm från 9/8 vad jag kan se. Flera har +20% och mer i ökning. Slutpris några 100k mer än vad som såldes 2019.
Exempelvis denna tvåa
https://www.booli.se/bostad/758762

Har Stockholmarna tröttnat att invänta "kraschen" och köper ändå?

Intressant!

Den prisnivån har tydligen sällan skådats på just den gatan och storleken under hela pandemin. https://www.booli.se/slutpriser/synalsvagen/111651?rooms=2&minLivingArea=59&maxLivingArea=61&s ort=soldDate

Visar bara hur pass missvisande prisstatistik är för varje enskild gata och bostad!
Citera
2022-08-09, 19:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Sbab sänkte kalkylräntan till 6.5% redan hösten 2019 och till 6% sommaren 2020 tillsammans med flera andra storbanker.

Liksom-fb saknar förmåga att läsa och ta till sig pressmeddelanden samt nyheter från det anrika ratingsinstitutet morningstar och vilseleder andra med slaskpress artiklar skriven av sommarjobbare samt annan propaganda i ett futilt försök att öka värdet på sina boomerlåda.
https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/Ql5cIpBc
Måndagen den 28 juni 2021 kl. 10:47
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Danske Bank sänker kalkylräntan som använda i kvar-att-leva-på-kalkylen (KALP) när bolån beviljas, till 6 procent från tidigare 7 procent.

Ack ack, även danska banken är emot slemmet. Sänker kalkylräntan efter uppgången.

Hm, hur lyckades slemmet blanda in fondbolaget morningstar här.

Citat:
Hur mycket kan den nystartade tankesmedjan liksom-fb pressa byggkostnaderna, med tanke på byggjobbarnas löner (exkl kvalificerad arbetskraft) utgör 6-7% av totala byggkostnaden, genom en halvering av lönerna från 35 000 till 17.500 kr/mån? Hur mycket lägre hyra (HR)samt köpeskilling(BR) beräknar liksom-fb det blir?
När han presenterat dessa siffror, hur stort konsumtionsbortfall beräknar sen liksom-fb det blir när byggjobbarnas löner halveras? Byggjobbarna är väl ett ganska stort antal...
Nu har det aldrig varit liksom-fbs sak att pressa några priser. Utan liksom-fb bara påtalar att bostäderna stiger med lönekostnaderna.

Det finns 3 gundläggande komponenter i bostäder:
* lönekostnader
* skatter
* råvaror

Exempel på råvaror är rotposter, järnmalm, olja, kalk.
Mha lönekostnader kan man omvandla dessa till till bostäder. Och så tar överheten ut skatt.

Råvaror kan fladdra i pris, men stiger inte så mycket genom åren. Lönekostnader ökar däremot stadigt. Och skatten är proportionell.
Citera
2022-08-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
Intressant!

Den prisnivån har tydligen sällan skådats på just den gatan och storleken under hela pandemin. https://www.booli.se/slutpriser/synalsvagen/111651?rooms=2&minLivingArea=59&maxLivingArea=61&s ort=soldDate

Visar bara hur pass missvisande prisstatistik är för varje enskild gata och bostad!

Nu är jag ingen expert på Sthlm-priser, men 2.7-mille-ish i utrop för en tvåa i Bromma 2022, måste väl ändå vara s.k. "lockpris"/rejält under marknadspris, det fattar t.o.m. jag där jag sitter i WT-hult.

Nu tror jag iofs på svag uppgång i augusti-september (pga säsongseffekter, om så tröttare än "normal" sensommarsäsong), men om vi leker med tanken att fler som vill/"måste" köpa pga flytt till nytt jobb, "köpstrejkar". Då borde det väl finnas ett uppdämt behov som kanske jämnar ut kurvan över resten av året.

Så min spontana gissning är svagt upp fram till halva september, sedan svagt ner fram till december (dippen kommer kontinuerligt att köpas av de som behövde men inte köpte i september). Om december blir "sista chansen" att fynda eller ej, beror på hur omvärldsläget ser ut och hur det påverkar inflation/räntor/arbetsmarknad.
Citera
2022-08-09, 20:07
Medlem
Citat:
Bjuds på en kraftig ökning från utropspris på väldigt många objekt i Stockholm från 9/8 vad jag kan se. Flera har +20% och mer i ökning. Slutpris några 100k mer än vad som såldes 2019.
Exempelvis denna tvåa

I mitt egna område i Gbg så är det ganska så trött fortfarande. Det säljs men mer eller mindre 2020s prisnivå.
Ökar det i Stockholm så kommer det att öka resten av landet.

Riksby är inget statusområde
Ständigt flera objekt i denna tårtbit
Gå över drottningholmsvägen så hamnar du i Abrahamsberg ( betydligt trevligare och jordnära)
Riksby är ett blatteområde typ
Kolla Traneberg och Alvik det är Bromma.
Brommaplan rena rama trashpalatset med ständiga lovord om upprustning

Kolla in klädesvägen förening med pool och 100% insyn i alla fönster
Heroinsprutor och piss flyter runt i pooolen
Här köper du en ny 2:a för 2mille i Bromma 😂😂😂

Just nu maxat pris för prutas ner
https://www.booli.se/annons/4661465
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2022-08-09 kl. 20:09.
Citera
2022-08-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nu närmar vi väl oss den klassiska "visningshelgen"... är det sista helgen i augusti kanske?

Inte ens 2017 eller 2018 gick priserna ner under augusti, så det blir en ganska spännande markör. Om vi inte ser uppenbara prisökningar den här månaden är det nog game over för ett tag.

Jag har följt Bromma sedan 2015
Har bra koll från Alvik - Brommaplan
Augusti blir intressant
Har koll på 2 nyproduktion som inte blir av med sina 3 ettor
Finns flera andra
Annedal där är det högt belånade föreningar mittemot Solvalla
Bara betong = svårsålt och inga parkeringar knappt
Citera
2022-08-09, 20:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/Ql5cIpBc
Måndagen den 28 juni 2021 kl. 10:47
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Danske Bank sänker kalkylräntan som använda i kvar-att-leva-på-kalkylen (KALP) när bolån beviljas, till 6 procent från tidigare 7 procent.

Ack ack, även danska banken är emot slemmet. Sänker kalkylräntan efter uppgången.

Hm, hur lyckades slemmet blanda in fondbolaget morningstar här.

Nu har det aldrig varit liksom-fbs sak att pressa några priser. Utan liksom-fb bara påtalar att bostäderna stiger med lönekostnaderna.

Det finns 3 gundläggande komponenter i bostäder:
* lönekostnader
* skatter
* råvaror

Exempel på råvaror är rotposter, järnmalm, olja, kalk.
Mha lönekostnader kan man omvandla dessa till till bostäder. Och så tar överheten ut skatt.

Råvaror kan fladdra i pris, men stiger inte så mycket genom åren. Lönekostnader ökar däremot stadigt. Och skatten är proportionell.

SEB sänkte kalkylräntan till 6% april 2020. SBAB Juni 2020. Swedbank tätt där på.
Samtidigt började den enorma covid prisrusningen. Låntagare som tidigare fick låna max 2 miljon, fick nu låna 300 000 kr mer, ytterligare 15% !

Har du fortfarande några synpunkter på slemhogs påstående att kalkylräntan sänktes under 2020-2021 beroende på bank?
Senast redigerad av slemhog 2022-08-09 kl. 20:55.
Citera
2022-08-09, 20:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Endast Nordkorea-kramande kommunister vill införa fastighetsskatt. Inte ens (S) vill det.

.

Usa med 1.1% i snitt fastighetskatt är ett kommunistland. - Liksom-fb

Senast redigerad av slemhog 2022-08-09 kl. 20:42.
Citera
2022-08-09, 20:42
Medlem
Citat:
Exempelvis denna tvåa

I mitt egna område i Gbg så är det ganska så trött fortfarande. Det säljs men mer eller mindre 2020s prisnivå.
Ökar det i Stockholm så kommer det att öka resten av landet.

Jag har ca 40 sparade objekt i Stockholms län. Främst radhus och villor som max kostar 8. Av dessa har 3 st bud. Dock har hälften visning kommande helgen så lär förändras något efter det, men vet inte riktigt om det lättats upp så mycket. Kanske är innerstadslägenheter det släppt lite på, där har jag noll koll. Men boende för vanliga människor med typisk medellön går trögt.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-08-09 kl. 20:48.
Citera
2022-08-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nu är jag ingen expert på Sthlm-priser, men 2.7-mille-ish i utrop för en tvåa i Bromma 2022, måste väl ändå vara s.k. "lockpris"/rejält under marknadspris, det fattar t.o.m. jag där jag sitter i WT-hult.

Nu tror jag iofs på svag uppgång i augusti-september (pga säsongseffekter, om så tröttare än "normal" sensommarsäsong), men om vi leker med tanken att fler som vill/"måste" köpa pga flytt till nytt jobb, "köpstrejkar". Då borde det väl finnas ett uppdämt behov som kanske jämnar ut kurvan över resten av året.

Så min spontana gissning är svagt upp fram till halva september, sedan svagt ner fram till december (dippen kommer kontinuerligt att köpas av de som behövde men inte köpte i september). Om december blir "sista chansen" att fynda eller ej, beror på hur omvärldsläget ser ut och hur det påverkar inflation/räntor/arbetsmarknad.

Det var ett extremt lockpris men 3.5 msek för 60 kvm där är ändå ett bra pris för säljaren i denna marknad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in