2022-08-09, 16:52
Medlem
Leker man med tanken att den genomsnittliga belåningen är 50% och att räntekostnaderna ökat med 100% skulle priserna sjunka med ca 25%

De jag tänker har högst belåning är små objekt i Stockholm men jag kan verkligen inte se någon större nedgång där.

Men har någon koll på omsättningen? Är den ovanligt låg? Skulle isf kunna förklara relativt höga priserna
Citera
2022-08-09, 16:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför skulle de bli det? Menar du att 3% ränta ska tvinga hushåll att sälja? Knappast troligt. Då ska nog räntan upp på typ 10%

Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Till exempel kan folk förlora sitt jobb i en recession. Utöver det förutsätter jag att räntan kan med stor sannolikhet bli > 3%.

Citat:
Tja det kan ju alltid hända men väldigt lite talar för väldigt hög arbetslöshet inom en snar framtid. De som ryker först är ju dessutom de som är lågavlönade som inte sitter med stora lån

Boräntan prisas in av marknaden att skvalpa runt 4% i ett par år framöver. Arbetslösheten ligger på 4% för inrikes födda. Det är den gruppen som köper bostad.

Vi inleder i så fall en recession från en mycket bra position! Bostadspriserna gick hyggligt under finanskrisen trots rätt stor arbetslöshet. Ränta/arbetslöshet har enskilt ungefär lika stor påverkan på bostadsmarknaden, verkar det som.
Citera
2022-08-09, 16:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-kista-stockholms-kommun-helsingorsgatan-37,-van-4-18710896

38 % höjning.
Mäklaren borde ju kunna anmäla sig själv för uppenbart lockpris haha. Synd att man inte kan se buden.

Låter dyrt? Är det kusinerna som är inne och hjälper till och budar månne??
Citera
2022-08-09, 17:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tja det kan ju alltid hända men väldigt lite talar för väldigt hög arbetslöshet inom en snar framtid. De som ryker först är ju dessutom de som är lågavlönade som inte sitter med stora lån

Tror det är medelklassen som kommer att få det största uppvaknandet ärligt talat. Särskilt de som tagit på sig stora bolån, billån och är vana att åka till thailand varje vinter.

Kommer bli några tuffa kommande år för många. Med det sagt så kommer nog de flesta att klara sig, men de kommer att tvingas att ändra på sin livsstil.
Citera
2022-08-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Jo absolut, men det är ju ganska naturligt att vara missunnsam. Vem är glad för den andres skull att han köpte Bitcoin på 250 dollar?

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om andra människors avkastning i diverse tillgångsslag.
Citera
2022-08-09, 17:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
45k/kvm i Kista

Priset var på tok för högt redan innan det höjdes. 350k, dvs 9k/kvm, är ett mer rimligt pris.

Jag anar ugglor i mossen här. Om priset stämmer och någon på riktigt vill skriva kontrakt på denna nivå har blir det svårt att se någon större prisnedgång.
Citera
2022-08-09, 17:49
Medlem
Citat:
Lägger inte särskilt stor vikt på prognoser i komplexa ekonomiska system. Sveriges invånare där inklusivt medelklassen är bland de mest belånade i Europa.

Det krävs inte särskilt många arbetslösa medelklassare för att trigga igång utbudet och därpå minskning i priser. Jag tror de flesta klarar sig bra men jag tror endå det kan påverka priserna drastiskt. Återstår att se hur världen tar sig ur denna kommande recessionen.
Citera
2022-08-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Boräntan prisas in av marknaden att skvalpa runt 4% i ett par år framöver. Arbetslösheten ligger på 4% för inrikes födda. Det är den gruppen som köper bostad.

Vi inleder i så fall en recession från en mycket bra position! Bostadspriserna gick hyggligt under finanskrisen trots rätt stor arbetslöshet. Ränta/arbetslöshet har enskilt ungefär lika stor påverkan på bostadsmarknaden, verkar det som.
Ja blir intressant ca 80 % av Sveriges befolkning är inrikesfödda säg 5m arbetsföra skulle arbetslöshet öka någorlunda i denna grupp kommer vi nog få problem.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-08-09 kl. 18:00.
Citera
2022-08-09, 18:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag anar ugglor i mossen här. Om priset stämmer och någon på riktigt vill skriva kontrakt på denna nivå har blir det svårt att se någon större prisnedgång.
Nja, behöver inte vara någon uggla begraven.

Scrollar man ned ser man snittpris i Maj 2022. Var 38.9.
Detta var en etta (i Ärvinge tror jag). Lär gå för högre kvm-pris.

Man får tänka på följande. Att denne köparen kunde ha överväg en dyrare BR mer centralt tidigare.
Det blir mer potentiella kunder på billigare objekt.
Citera
2022-08-09, 18:07
Medlem
foxxis avatar
Bjuds på en kraftig ökning från utropspris på väldigt många objekt i Stockholm från 9/8 vad jag kan se. Flera har +20% och mer i ökning. Slutpris några 100k mer än vad som såldes 2019.
Exempelvis denna tvåa
https://www.booli.se/bostad/758762

Har Stockholmarna tröttnat att invänta "kraschen" och köper ändå?

I mitt egna område i Gbg så är det ganska så trött fortfarande. Det säljs men mer eller mindre 2020s prisnivå.
Ökar det i Stockholm så kommer det att öka resten av landet.
Citera
2022-08-09, 18:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, sänkningen av kalkylränta kom förra sommaren. Det var efter covid-uppgången.
Observationen är den motsatta. När kalkylräntan sänks, stannar uppgången av.

De flesta banker sänkte kalkylräntan till 6% under 2020, handelsbanken var en av de sista som sänkte den maj-juni 2021 om jag inte minns fel.

Edit:
Hittade källa: https://www.morningstar.se/se/news/204043/sbab-s%C3%A4nker-kalkylr%C3%A4ntan-f%C3%B6r-bol%C3%A5n-till-6.aspx

SBAB sänkte till 6.5% redan 2019 och 6% sommaren 2020.

Handelsbanken sänkte till 6% 1a Juni 2021.
https://news.cision.com/se/handelsbanken/r/handelsbanken-sanker-kalkylrantan-for-bolan-till-6-procent,c3357828

Detta har drivit på uppgången rejält under covid kombinerat med högre efterfrågan på stora lägenheter och villor.
Som vanligt har slemhog rätt och tankesmedjan liksom-fb ofta vilseleder och har fel.

Rörliga räntan behöver bara gå till 6% sen får många stora problem och går i KK. Frågan är när svinbankerna ska höja kalkylräntan, det borde ske ganska omgående.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-09 kl. 18:18.
Citera
2022-08-09, 18:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är tack vare idioter som dig som sverige närmar sig just nordekorea vad gäller finansiering. Äckliga, obildade, kommunist.
Tror alla är imponerade över sebastianlarsson2's enastående förmåga till sakligt svar.
Sedan verkar sebastianlarsson2 har vänt upp och ned på verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är fastighetsskatt också Einstein.
Du måste berätta det för sebastianlarsson2. Han sitter nog i ett hörn nu och gråter. Han lär bli mycket lättad när du förklarar för honom att vi redan har fastighetsskatt och att Statsministern inte har en aning om det. (Ja du kan ju skicka en blänkare till Magdalena Andersson också. Hon behöver uppenbart informeras om att vi redan har fastighetsskatt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in