Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Faran med att hänvisa till skumma websidor är de ofta som här sprider rent nonsens.

Vet inte vad du menar är nonsens.

Hans diagram?
Att han menar att IPCC har fel?
Något annat?
Citera
2022-08-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vi kan gå tillbaka hit

https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Jag ber dig fokusera på de två pilarna till höger, "Utstrålning från rymden" som pekar uppåt och "Återstrålning från atmosfären" som pekar ner. Skit i allt annat för tillfället. Min tolkning av dessa två pilar, är att de står för nånting som sker samtidigt och kontinuerligt. Gör du samma tolkning?

Min lärare hade nog underkänt gett mig om jag hade presenterat den där grafen i klassen.
Citera
2022-08-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vet inte vad du menar är nonsens
Redan rubriken "The greenhouse definition of the IPCC violates physical laws".
Citera
2022-08-03, 22:16
Medlem
Citat:
Min tolkning är att allt sker samtidigt, men med olika belopp beroende på väder. Medel på jorden under ett år blir ungefär siffrorna i figuren. Den är dock förenklad.

Ja, utstrålning till rymden och återstrålning från atmosfären sker samtidigt.

Bra. 70 + 70 = 140. Varför är det så omöjligt att förstå vad som är problemet med detta?
Citera
2022-08-03, 22:22
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legoriddarborgen
Jag sökte efter ”termodynamik” i den här tråden, och efter ett bra tag tröttnade jag på inlägg av typen ”du fattar inte termodynamik”, ”skaffa en lärobok om grundläggande termodynamik”. Inte så många faktiska termodynamiska resonemang, mest referenser till nån som kan… Jag har givetvis inte kunna läsa igenom hela tråden, och frågar därför om nån av er som är frekventa här om det finns någon sammanfattande termodynamisk studie på ämnet? Eller är det att sätta sig in i klimatmodelleringen som gäller?
Finns flera. De flesta är dock inte ”halal” då de inte ger stöd för klimatkhemrernas religion. Google är din vän.
Citera
2022-08-03, 22:59
Medlem
Citat:
Bra. 70 + 70 = 140. Varför är det så omöjligt att förstå vad som är problemet med detta?

Det är inget problem. Bara du som tror det.

Du verkar vara inne på termodynamikens första huvudsats, att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.

Men den har inte med detta att göra.
Citera
2022-08-04, 07:38
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Men om jag hävdar att badkaret fylls upp med vatten från kranen + vatten som jag häller från hinken, så ägnar jag mig åt kreativ bokföring...eftersom jag bortser från att kranen är enda källan till vatten. Och detta blir alltså precis analogt med växthuseffektsdiagrammen. Precis lika felaktigt.

Nej det är inte felaktigt!

En annan liknelse:

Ett stort rum vars enda ljusinsläpp är ett litet fönster kan upplevas som mörkt. Klä in väggarna med speglar och det blir genast ljusare. Eller måla väggarna vita istället för svarta. Solen är hela tiden den enda ljuskällan. Men om väggarna är reflekterande så går ljuset fram och tillbaka mellan rummets väggar.
Citera
2022-08-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Redan rubriken "The greenhouse definition of the IPCC violates physical laws".

Kan hända, men jag tycker själv att det är svårt att hitta tydliga belopp på de olika bitarna i IPCCs rapport, så det kanske är så att han har missförstått.

https://www.researchgate.net/publication/335515219_The_Greenhouse_Effect_Definition.
Citera
2022-08-04, 10:17
Medlem
Citat:
Kan hända, men jag tycker själv att det är svårt att hitta tydliga belopp på de olika bitarna i IPCCs rapport, så det kanske är så att han har missförstått.
Det första han missförstått är att IPCC inte bedriver egen forskning, inte har egna klimatmodeller. Är det något han vill kritisera får han gå till källan. Jag orkar inte kolla hans siffror, men han verkar haka upp sig på en definition av växthuseffekten som han menar inte stämmer med verkligheten eftersom den inte explicit inkluderar latent värme. Det är dock sådant man tar med i klimatmodeller, även om man inte ser det som del av växthuseffekten.
Citera
2022-08-04, 10:50
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Vi kan gå tillbaka hit

https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Jag ber dig fokusera på de två pilarna till höger, "Utstrålning från rymden" som pekar uppåt och "Återstrålning från atmosfären" som pekar ner. Skit i allt annat för tillfället. Min tolkning av dessa två pilar, är att de står för nånting som sker samtidigt och kontinuerligt. Gör du samma tolkning?

Vi har alltså värmestrålning (IR) från jordytan. Atmosfärens innehåll av vattenånga, koldioxid, metan etc. absorberar först strålningen och skickar sedan ut den åt alla håll. Hälften går ut mot rymden och hälften går tillbaka till jordytan. Den strålning som jordytan tar emot från atmosfären sänds ut igen. Energiflödet som går uppåt från jordytan är summan av det som återstrålas från atmosfären och det som tas emot från solen. Det som sker på högra sidan av figuren är att strålningen skickas fram och tillbaka mellan jordytan och atmosfären. Solen är den primära källan och i slutändan är det lika mycket energi som flödar in och som går ut ur systemet.
Citera
2022-08-04, 13:55
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Men jag ber dig förklara dig och du fortsätter att ordbajsa?

https://www.youtube.com/watch?v=cnVsUpjjOeo
Citera
2022-08-04, 16:46
Medlem
Det här är ett ex på klimatforskarnas fanatism

Från Wikipedia
"In 2020 a study found that the Great Barrier Reef has lost more than half of its corals since 1995 due to warmer seas driven by climate change. As global warming continues, corals will not be able to keep up with increasing ocean temperatures."

Man såg till att marinbiologer fick sparken från universteten om man hävdade att det inte var nån fara med great barrier reef.

Oj då klimatforskaralarmisterna hadr fel.

The Gaurdian rapporterar den goda nyheten men varnar samtidigt. Nu ja växer och frodas det men snart tar klimatförändringarna över.

Marine scientists monitoring the Great Barrier Reef say they have recorded the highest levels of coral cover in 36 years in the north and central areas, but warned any recovery could be quickly overturned by global heating.,

Att ni alarmister inte tröttnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in