Citat:
Ursprungligen postat av
Pupit
Vad stämmer inte? Att jag som personskyddsväktare har licens för att bära oc? Det har jag och det gör jag på vissa uppdrag. Vad gäller regeringskansliet så är det ett skyddsobjekt dvs bemannas med skyddsvakter som genomgått has-utbildningen (den har jag som personskyddsväktare också gått och har licens för att bära vapen på vissa uppdrag.)
På den tiden jag gick min ov-utbildning ingick inte hasen eller någon annan licens för att få bära vapen så det har tillkommit efter det isf.
Det att OV inte får ha vapen. Det andra säger jag inget om... När gick du den då? Jag vet inte vilka soms tår där nu, det vet du säkert bättre.. Men det har funnits OV på regeringskansliet som haft vapen. Fråga någon av dina äldre kollegor annars. Eller googla på det... Står säkert där med. Men sist jag såg en var väl 20 år sedan :P haha Men jag bor en bit ifrån om man säger så...
Det är varken en ny eller gammal regel. Den har funnits över tid så länge jag kan minnas. Det har funnits i minst 23 år.. Mer än så vet jag inte.
https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/
Längst ner har du fapen. Där står det också. Kapitel 9.
Ytterst ovanligt som sagt, men det finns där som en nödlösning. Och det HAR praktiserats. 110% säker. Har själv pratat med en OV i tjänst med vapen. Kan minnas fel men har för mig att det var en revolver på den tiden. Nu har man finslipat reglerna lite med kaliber och ammunitionstyp.