2022-08-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
filmen har ju lagts upp i tråden om och om igen, varför kollar ingen på den innan de uttalar sig?

Kanske för att det är så många inlägg som man inte orkar plöja sig igenom. Men jag ska leta upp den filmen och se på den. Återkommer senare.
Citera
2022-08-03, 16:14
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är mest jag som har skrivit att han är afghan men det kan mycket väl vara fel. Det är huvudsakligen baserat på att Sverige brukar bevilja asyler till afghaner oavsett om de bor i Iran (vilket de flesta gjort.) , Afghanistan eller Pakistan.
För min del så säger mig inte namnet Hadi Mozaffari något specifikt vilket påbrå han har.

Mozaffari är persiskt det har han rätt i مظفري
Citera
2022-08-03, 16:14
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
filmen har ju lagts upp i tråden om och om igen, varför kollar ingen på den innan de uttalar sig?

Filmerna säger rätt lite ändå. Men han dog och anda utövade våld
Citera
2022-08-03, 16:15
Medlem
Probixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Vad tjänar ens en OV? Första träffen för mig på google sa 30k, rimligtvis inklusive diverse tillägg då? Låter ju väldigt högt givet hur man ser dessa gå runt i ganska stora grupper i kollektivtrafiken ibland.
Om detta stämmer så ligger ju lönen någorlunda nära vad en polis drar in. Varför har man ens infört dessa OV istället för vanliga poliser? (Min markering) Eller är lönen jag hittade på google helt fel?

SL kan anlita ordningsvakter på eget bevåg. Men de kan inte hyra in poliser. Som det är nu finns alldeles för få poliser – men det var absolut ett nerköp att tunnelbanepolisen togs bort. Sverige behöver fler poliser. Och poliser i tunnebanan.
Citera
2022-08-03, 16:15
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Det var över en minut efter att han blev medvetslös. Det tar bara några sekunder för hjärnan att börja ta skada efter att man stryper blodtillförseln som de gjorde. Tänk då vad 1 minut och 17 sekunder gör. De borde veta hur farligt det är.
Ordningsvakter och många poliser älskar övervåld. Denna gången var de för korkade för att komma undan med det och råkade döda honom istället.

Exakt. Det är extremt farligt att strypa blodtillförseln på detta vis. Absolut ingenting som OV ska försöka sig på i ett stressat läge då det handlar om sekunder innan det är livsfarligt.

Vad fan tänker afghanen som fortsätter strypa när mannen är helt stilla och uppenbarligen under kontroll?

Totalt hjärnsläpp eller uppsåt att döda i min bok. Så borde bli minst dråp.
Citera
2022-08-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Långsökt?
De tar alltså ett grepp där man blir medvetslös efter 9 sekunder (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold ) och de håller det greppet i 1 minut och 17 sekunder (minst), PLUS att den andra vakten hela tiden trycker ner huvudet.
Lägg där till det faktumet att han endast släpper och inter påbörjar någon form av räddande åtgärd.

Tidslinje: https://www.expressen.se/nyheter/krim/ingripandet-mot-juha-sekund-for-sekund/

Det känns som att likgiltighetsuppsåtet är uppfyllt med råge här, annars är ju begreppet helt meningslöst.

Edit: jag ska dock medge att detta inte är min expertis men för mig är det uppenbart.

Om greppet hålls i en minut drygt så har vi helt klart ett tjänstefel på gång här. Alla vakter borde förstå att ett strypgrepp som hålls sålänge är dödligt. Jag börjar mer och mer luta åt att den vakt som tar strypgreppet tappade humöret och med avsikt vill skada honom.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Exakt. Det är extremt farligt att strypa blodtillförseln på detta vis. Absolut ingenting som OV ska försöka sig på i ett stressat läge då det handlar om sekunder innan det är livsfarligt.

Vad fan tänker afghanen som fortsätter strypa när mannen är helt stilla och uppenbarligen under kontroll?

Totalt hjärnsläpp eller uppsåt att döda i min bok. Så borde bli minst dråp.
De ska inte hålla på med den typen av grepp öht; stressad eller inte. För riskabelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pupit
Vad stämmer inte? Att jag som personskyddsväktare har licens för att bära oc? Det har jag och det gör jag på vissa uppdrag. Vad gäller regeringskansliet så är det ett skyddsobjekt dvs bemannas med skyddsvakter som genomgått has-utbildningen (den har jag som personskyddsväktare också gått och har licens för att bära vapen på vissa uppdrag.)
På den tiden jag gick min ov-utbildning ingick inte hasen eller någon annan licens för att få bära vapen så det har tillkommit efter det isf.
Det att OV inte får ha vapen. Det andra säger jag inget om... När gick du den då? Jag vet inte vilka soms tår där nu, det vet du säkert bättre.. Men det har funnits OV på regeringskansliet som haft vapen. Fråga någon av dina äldre kollegor annars. Eller googla på det... Står säkert där med. Men sist jag såg en var väl 20 år sedan :P haha Men jag bor en bit ifrån om man säger så...
Det är varken en ny eller gammal regel. Den har funnits över tid så länge jag kan minnas. Det har funnits i minst 23 år.. Mer än så vet jag inte.

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/
Längst ner har du fapen. Där står det också. Kapitel 9.

Ytterst ovanligt som sagt, men det finns där som en nödlösning. Och det HAR praktiserats. 110% säker. Har själv pratat med en OV i tjänst med vapen. Kan minnas fel men har för mig att det var en revolver på den tiden. Nu har man finslipat reglerna lite med kaliber och ammunitionstyp.
Citera
2022-08-03, 16:19
Bannlyst
Citat:
Verkligen?
Det "första" filmen tidsmässigt är väl den när den manliga vakten svingar ner BO i golvet men då har ju redan insatsen påbörjats innan.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Killen som slog, tiggde snus och erbjöd en tjej juice.

Orsakade han en hjärnskada?

Låt oss säga grov hjärnskakning och sen lufttillförsel strypt på det….
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Var Juha full som ett svin när han höll på? Finnar kan ju vara lite galna när de är fulla. Den andra finnen på en vecka som spårar ur i tunnelbanan/pendeltåget.
Din äckliga zigenarjävel
Citera
2022-08-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Han stryper ihjäl mannen tydligt. Med medhjälp av sin kollega. Dom har flera chanser att byta taktik.
Dom har flera chanser att kolla mannens tillstånd i låst läge.
Det finns film i tråden för den som vill se dådet och efter att ha sett filmen några ggr har jag ändrat uppfattning helt och anser att dom i samförstånd dödar mannen.
Enormt dåligt ingripande och så här får det inte se ut.

Nu har du ju tappat det Unobossen. Du menar på fullaste allvar att vakterna uppsåtligen och i samförstånd dödade den avlidne mannen. Att vakterna tar fel grepp/position på mannen efter nedläggning är klarlagt. De borde rimligen insett att strypgreppet riskerade skada honom allvarligt. Det går också emot allt vad de lärt sig i hur de ska agera när de fått någon på fall. Det är fråga om ett oaktsamhetsbrott. Kanske grovt vållande så som det rubricerats. Vakterna borde dessutom själva ha påbörjat undersökning och livräddande åtgärder när de ser att mannen är lealös. Men att dra det till uppsåtligt dödande eller dråp är bara fånigt. Utgången av händelsen är nog tragisk för alla inblandade och behöver inte kryddas med fria fantasier och fabulerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in