2022-08-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På filmen som cirkulerar säger filmaren att han slagit både honom och minst en kvinna. Han pratar också med en slagen kvinna som gråter - samt uppger till övriga OV som kommit på plats att både han och minst en kvinna blivit slagna.

Att det fanns skäl att omhänderta JH är nog klarlagt.

Det framgår dock inte om det finns någon koppling mellan Juha och kvinnan som sitter på bänken och gråter.
Citera
2022-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Han slog en okänd kvinna i bakhuvudet på perrongen så att hon tuppade av. Nu tror jag förvisso inte på ryktena att Juha skulle varit ostraffad sedan tidigare, skulle vilja se ett utdrag ur hans register och även uppgifter om huruvida han varit på psyket, rehab osv.

Han återfinns inte på Lexbase iaf, så har han gjort något så ligger det fem år eller ännu längre tillbaka.
Citera
2022-08-03, 14:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Uppsåt saknas?
Att ta rejält tag om halsen/nacken och hålla kvar där i flera sekunder fastän personen är livlös och slapp i kroppen?
Hur tänkte du där?
Det är väl ett väldigt dåligt omdöme bakom ett sådant sätt och befogat uppsåt.

Du förstår väl att uppsåtet måste ha funnits innan ingripandet. Uppsåt kan inte bara sporadiskt uppstå mitt in i ett ingripande.
Citera
2022-08-03, 14:37
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
George Floyd blev dessutom erbjuden åtskilliga gånger att frivilligt kliva in i polisbilen, hade uppenbara problem att andas innan han blev nedlagd och greppet den polismannen använde var ett knä mot nacken. Inte som här ett strypgrepp där Hadi tar i allt vad han har. Den afghanska ordningsvakten behåller tom strypgreppet i minst 1,5 min efter att Juha är medvetslös. Någon kommunikation med Juha innan eller efter nedläggningen görs inte överhuvudtaget.
Precis där, du har helt rätt. Mycket märkligt agerande av Hadi, antingen hade han uppsåt helt klart i och med agerandet, inte fan kan han gå fri från detta. Gör han det så är det som alltid med Svensk domstol, de skyddar kriminella i uniform. Videon talar tydligt sitt språk, medvetslös Juha trots detta håller Hadi stenhårt fast, inga frågor till Juha om han är vaken inte ens kontaktförsök i övrigt från Hadis sida. Dags att Svensk domstol statuerar exempel på att detta fan inte är ok!
Citera
2022-08-03, 14:38
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Baserar du det på ett fall, detta? Eller är det vanligt att folk dör när de möter OV?

Jag uppfattar vakter som lågintilligenta om inte obegåvade det är bara att titta på proven, har aldrig bemött eller sett vakter som några hjälpsamma eller trevliga och det har bara varit i detta yrke.(bara massa tjafs) Andra personer man möter i annat yrke uppför sig bättre. Tror prostituerade har tillomed bättre hjärna.
Citera
2022-08-03, 14:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det framgår dock inte om det finns någon koppling mellan Juha och kvinnan som sitter på bänken och gråter.

Spelar knappast någon roll om de har en koppling eller ej. Bara fråga om vad Juha har gjort som föranledde ingripandet.
Citera
2022-08-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Nej, det stämmer inte. Eller i så fall har dom gjort en lagändring. Däremot stämmer det att OV inte gör det. Men dom får. (efter beslut och utbildning såklart) Men det är extremt ovanligt. Enda exemplet jag har på OV med skjutvapen är väl regeringskansliet, men jag tror dom slutat med det. Men vad jag vet finns lagtexten kvar.

Vad stämmer inte? Att jag som personskyddsväktare har licens för att bära oc? Det har jag och det gör jag på vissa uppdrag. Vad gäller regeringskansliet så är det ett skyddsobjekt dvs bemannas med skyddsvakter som genomgått has-utbildningen (den har jag som personskyddsväktare också gått och har licens för att bära vapen på vissa uppdrag.)
På den tiden jag gick min ov-utbildning ingick inte hasen eller någon annan licens för att få bära vapen så det har tillkommit efter det isf.
Citera
2022-08-03, 14:40
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fast här är det du som borde googla likgiltighetsuppsåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Du kan hålla käften om du inte har något att bidra med.

Inte en chans att det där faller under likgiltighetsuppsåt. "Kolla så han andas."

Vållande/Grovt vållande, absolut. Det är väl det som är brottsrubriceringen också, men ni kanske har bättre koll på juridiken än åklagaren.
Citera
2022-08-03, 14:41
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Inte en chans att det där faller under likgiltighetsuppsåt. "Kolla så han andas."

Vållande/Grovt vållande, absolut. Det är väl det som är brottsrubriceringen också, men ni kanske har bättre koll på juridiken än åklagaren.
Det finns verkligen fog och belägg här för att kunna åtala för mord alt dråp alt grovt vållande.

Framtiden får utvisa vad som sker och lagen ska säga sitt.
Citera
2022-08-03, 14:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Jag fattar inte heller att man kan (iaf killen, som är vid ansiktet på honom och håller greppet) missa att han ändrar färg och blir helt lealös.
Jag som själv brottats med lagabefogenhet blir helt panikslagen när jag ser detta. Men jag har väldigt svårt att tro att det skett med uppsåt. Förmodligen sjuka adrenalinpåslag och stress. Dom kan ju knappt prata och andas. Vilket hör till, men det har nog brustit rejält i omdömet här..
Rookievarning.

Farliga och förbjudna grepp, inga medicinska kontroller mer än nåt pip ifall han andas och sen var det inget mer med det. Läggs i fel läge.
Noll reaktion att han behöver HLR.

Ser mer ut som om nån ryckt dem från gatan och slängt på dem en uniform och agerar efter nåt de sett på film.
Citera
2022-08-03, 14:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Jag uppfattar vakter som lågintilligenta om inte obegåvade det är bara att titta på proven, har aldrig bemött eller sett vakter som några hjälpsamma eller trevliga och det har bara varit i detta yrke.(bara massa tjafs) Andra personer man möter i annat yrke uppför sig bättre. Tror prostituerade har tillomed bättre hjärna.

Är du också en känslomänniska som bara skriver av dig lite? Påbörja en dagbok eller testa här istället

https://dinpsykolog.se/

Jag minns inte ens senast någon avled vid ett ingripande av OV, så särskilt vanligt lär det inte vara. Eller?
Citera
2022-08-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Apropå att fara med osanning: Ordningsvakten släppte greppet inom en minut och inte flera minuter som du påstår. Det är bra om vi inte skriver sådant som inte är sant i tråden

Det gjorde han inte. Jag klockade den afghanska ordningsvakten på 1,5 min i strypgrepp EFTER att Juha redan är medvetslös och då hade strypningen redan pågått ett bra tag. Så ordningsvakten hade använt strypgreppet under minst 2 min , kanske tom 3 min. Tror dock att afghanen bröt strupen på Juha och att det är det som är dödsorsaken men det visar sig vid obduktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in