2022-08-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag håller med, en väktare som inte har befogenhet mer än du och jag ser jag inte behöver så mycket utbildning. Däremot en ordningsvakt borde ha mer än 2 veckor och en repetionsvecka vart 4e år.
Jag håller med, dock tycker jag att Polisen enbart ska få utbilda ordningsvakter och inte vaktbolag.

Från 2023 blir det 4 veckor! Och repetitions utbildningen är vart 3e år i dagsläget!
Citera
2022-08-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydiiii
Vi kan väl börja med att OV ska sluta döda?!

De är misstänkta på sannolika skäl. Det är alltså väldigt troligt att de kommer att dömas.

Det finns dessutom betydligt bättre nedtagningsteckniker än att ta ett strypgrepp och lyfta någon av marken i det.

Som f.d väktare kan jag säga att branschen är full med riktiga kötthuvuden och att kompetensnivån är förskräckligt låg. Alldeles för kort utbildning och så gott som ingen fortbildning. Dessutom har de flesta företag en sjuk företagskultur som helt klart glorifierar våld
Citera
2022-08-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Förstår inte varför folk ifrågasätter mitt inlägg om utbildningen. Om det skulle vara en längre utbildning så skulle yrket bli mer attraktivt och kanske lönen likaså. Men nu väljer man alternativet som känns som att det är köpt på lidl. Där bolagen och regionerna är så jävla snåla så de inte vill betala mer.

Vad tjänar ens en OV? Första träffen för mig på google sa 30k, rimligtvis inklusive diverse tillägg då? Låter ju väldigt högt givet hur man ser dessa gå runt i ganska stora grupper i kollektivtrafiken ibland.

Om detta stämmer så ligger ju lönen någorlunda nära vad en polis drar in. Varför har man ens infört dessa OV istället för vanliga poliser? Eller är lönen jag hittade på google helt fel?
Citera
2022-08-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart vad du menar med vad man får göra?
En nedläggning innebär bara att man ändrar förutsättningarna.
Har man kontroll över situationen har man ett överläge.

Det är såklart inget som ska användas för att jävlas med folk eller som kul grej, det säger väl sig självt.
Okej, så eftersom situationen på filmen inte är det minsta våldsam eller aggressiv så kan vi alltså konstatera att vakterna gjort fel, eller?
Citera
2022-08-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Vad tjänar ens en OV? Första träffen för mig på google sa 30k, rimligtvis inklusive diverse tillägg då? Låter ju väldigt högt givet hur man ser dessa gå runt i ganska stora grupper i kollektivtrafiken ibland.

Om detta stämmer så ligger ju lönen någorlunda nära vad en polis drar in. Varför har man ens infört dessa OV istället för vanliga poliser? Eller är lönen jag hittade på google helt fel?

Vanligtvis mellan 31-32 innan skatt, vilket är mer än vad polisen tjänar!
Citera
2022-08-01, 21:53
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, ordningsvakter får tillfälligt omhänderta en person och har inte en polismans befogenheter. Däremot lyder dom under polisen. Så när en ordningsvakt har skadat någon skall denne se till så vård erhålls och sedan rapportera till polisen. I detta fallet greps OV av polisen och inledningsvis kallades det vållande av kroppsskada tills en åklagare granskade och nu är det grovt vållande.
Pissutbildningen och vilka som söker sig dit visar sig gång på gång med övervåld och dödsfall.

Strypning ingår inte heller i befogenheten.

Ja man ska skyndsamt rapportera ingripande och fängsel påläggning.
Men en ordningsvakt jobbar efter PL 10 ordnings/störnings och där i finns allt från att eskortera en bråkig person från platsen till att omhänderta eller gripa och Våldsanvändningen. Man har också PL19 där man har rätt att skyddsvisitera personer m.m.
Att man inte rapporterar allt går inte, varje avvisande varje tillsägning etc inte möjligt däremot faxar man in till ordningspolisen en tjänstelista och vad man gjort, ex 11 avvisningar, 1 avlägsnande m.m.
Gripen, omhändertagen skall skyndsamt överlämnas till polis eller så snart det kan ske heter det.
Det har man också gjort genom att ringa dit polisen.
Sen om dessa är lämpade för yrket vill jag ha osagt då jag inte känner dem.
Citera
Medlem
Citat:
Jag håller med, en väktare som inte har befogenhet mer än du och jag ser jag inte behöver så mycket utbildning. Däremot en ordningsvakt borde ha mer än 2 veckor och en repetionsvecka vart 4e år.
Jag håller med, dock tycker jag att Polisen enbart ska få utbilda ordningsvakter och inte vaktbolag.

Samt att 2021 eller 2020 så tog polisen bort att privata aktörer fick utbilda ordningsvakter
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Okej, så eftersom situationen på filmen inte är det minsta våldsam eller aggressiv så kan vi alltså konstatera att vakterna gjort fel, eller?

Ser man på filmen hur han slår en OV i nyllet eller skedde det innan eller efter?
Citera
2022-08-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argskanskman
Vanligtvis mellan 31-32 innan skatt, vilket är mer än vad polisen tjänar!

Herregud, är detta ett skämt? Visserligen inte mer än polisen väl? Men ändå, väldigt bra för 80h utbildning jämfört med tex jobb i vården, kanske skolan även om det blivit bättre? Typ som en nyexad ingenjör/ekonom med 3-5 år utbildning? För att vara OV?
Citera
2022-08-01, 21:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskpappa
Det är ingen åsikt.
Dom har använt mera våld än vad som var nödvändigt för att lösa situationen och det dog en människa pga det.

Vi vet ytterst lite om vad som faktiskt hände och vilka hot och överväganden ordningsvakterna stod inför.

Du får såklart tycka vad du vill, men det förändrar ingenting i sak, domstolen avgör om det var övervåld.

En person kan avlida under ett ingripande utan att det har förekommit övervåld eller våld öht.
Citera
2022-08-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ja man ska skyndsamt rapportera ingripande och fängsel påläggning.
Men en ordningsvakt jobbar efter PL 10 ordnings/störnings och där i finns allt från att eskortera en bråkig person från platsen till att omhänderta eller gripa och Våldsanvändningen. Man har också PL19 där man har rätt att skyddsvisitera personer m.m.
Att man inte rapporterar allt går inte, varje avvisande varje tillsägning etc inte möjligt däremot faxar man in till ordningspolisen en tjänstelista och vad man gjort, ex 11 avvisningar, 1 avlägsnande m.m.
Gripen, omhändertagen skall skyndsamt överlämnas till polis eller så snart det kan ske heter det.
Det har man också gjort genom att ringa dit polisen.
Sen om dessa är lämpade för yrket vill jag ha osagt då jag inte känner dem.

Fax? Det va flera år sedan! Nu har polisen lagt lite resurser och skapat ett eget rapporterings system (Nova), vilket är bättre än att maila in dom som det va innan
Citera
2022-08-01, 21:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det skall bli intressant att få reda på vad syns på kamerorna. Enligt uppgifter från facebook hade gruppen mest skoj/fyllebråkats med varandra på gatuplan, men gjorde inget på väg ner och ner i t-banan förutom att de var högljudda. Spärrvakten (det måste ha varit bemannat iaf) hade kallat på väktarna.

När väktarna kom fram så hoppade de på den som väsnades mest i gruppen, han försökte försvara sig och trodde nog mer på att det var rånare eftersom väktarna var invandrare. Händelseförloppet har tydligen filmats på mobiler också och det var efter vittnesuppgifter som väktarna direkt anhölls. Det fanns många vittnen på plats.

Ja, det låter mer sannolikt egentligen!

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur lång utbildning tycker du behövs? Tre år akademiska poäng? Kanske en master i psykologi?

Ex ett år med några poäng i förhandling, psykologi, livräddning, chockskada, skriva en enklare rapport.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur skulle det kunna vara nödvärn? Skulle jag kunna skjuta en polis i nödvärn också?

Om man blir påhoppad så kan ju ett slag vara nödvärn, och polis, tja som någon annan skrev, om polisen flippar.....Vi hade ju den där snuten i London för ett år sedan som kidnappade, våldtog och mördade en ordentlig tjej hem från vänninan kl 21.00 på kvällen. Vilket j---vla svin!

https://www.reuters.com/world/uk/uk-police-officer-given-whole-life-sentence-murder-london-woman-2021-09-30/

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det roliga är att du fantiserar i en tråd som handlar om en riktig händelse.

Det är inte Bamse som har tagit död på vargen här.

Att måtta ett knytnävsslag i ansiktet på en person är att misshandla någon tänker jag, att göra det på en ordningsvakt är våld mot tjänsteman.

Man får inte använda mer våld än nöden kräver, mannen kunde lösgöra sig från sin nöd genom att åtlyda ordningsvakterna.

Om mannen trodde att han fick slå i nödvärn fanns all anledning att ta ner honom på golvet. Är man såpass verklighetsfrånvarande är man en fara för sig själv och alla andra.

På filmsnutten som finns så finns det ingenting som påvisar att BO är våldsam, bara högljudd.

Visst kan ett knytnävsslag vara nödvärn och reflex....ur ett brottsoffers synvinkel.

Sedan undrar jag över "tjänsteman", vaktbolag är ju privata företag, en tjänsteman ska väl vara statligt/kommunalt anställd.

Kallas taxichaufförer för tjänstemän också??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in