Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-03, 18:27
Medlem
Agphyss avatar
De(han&hon, eller bara enstaka) har använt mer våld än vad som bör användas då mannen redan ligger ner obeväpnad. Detta var inget självmord, den här mannen blev dödad av ordningsvakter(eller ordningsvakten) vars uppgift är att försöka finnas som ett stöd för allmänheten och vänja om ordningen på stationerna, Man har i detta fall kanske på ett obarmhärtigt vis dräpt mannen utan att ta hänsyn till mannens liv eller det som lett till hela avrättningen. Kommer vi att få se mer liknande fall? Det vet jag inte.
Citera
2022-08-03, 18:28
Medlem
Jag har egentligen inga sympatier för våldsmannen som de ingrep mot att stoppa. Det är dock onödigt att han skulle dö, så det är en situation som någon måste ta ansvar för och kompensera offrets anhöriga om det finns någon sådan.

När det gäller ordningsvakterna så har jag svårt se att de kan behålla jobbet. Trots allt så har de använt metoder mot våldsmannen som innebar dennes död.

Det som jag framförallt tänker på är strypgreppet som varade en så lång tid. Visst var det någonstans jag läste att även den kvinnliga vakten tryckte ner just huvudet?

Betyder isåfall att kombinationen av deras åtgärd mot huvudet var uppenbart livsfarligt och sådana vakter som inte respekterar livet kan helt enkelt inte behålla jobbet.

Sedan om de ska få något mer straff utöver det vet jag inte, det får domstolen avgöra. Det handlar ju lite att bevisa att det var upsåtligt och inte en olycka orsakad av inkompetens. Ifall det är inkompetens så borde arbetsgivaren vara skyldig att kompensera offrets anhöriga med några miljoner.

Men nu verkar diskussionerna gå i varv och vi kommer inte så mycket längre innan obduktionen är klar och åklagaren säger sitt ifall det blir åtal eller fallet läggs ner utan åtgärd.
Citera
2022-08-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Mycket underligt att det är så tyst i massmedia nu. Detta verkar vara en kopia på George Floyd-fallet. Förutom att den döda i detta fallet är vit.

Detta borde vara på alla tidningars förstasidor och tv-nyheterna borde ha detta som förstanyhet. Vänsteraktivisterna borde ha startat fackeltåg, galor och demonstrationer redan dagen efter att han dött. Damfotbollslandslaget borde ha gått ner på knä och hållt upp bilder på den döda.

Men nu är det knäpptyst. Är inte vita Juha Hynninen värd lika mycket som mörkhyade George Floyd?
Det är väl lite av samma orsak som att det är betydligt mer bölande och ömkande för gärningsmannen/offret i den här tråden när det framkommit att mannen är vit, i jämförelse med tidigare trådar. Hudfärg spelar trist nog roll, både för användarna på flashback och massmedia.
Senast redigerad av pf10 2022-08-03 kl. 18:34.
Citera
2022-08-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Kan du förtydliga det här inlägget?

På vilket sätt menar du att Juha var skyldig till sin egen död? Typ om man påträffar en OV i tunnelbanan så är det direkt ens eget fel att man dör?

Jag tror att Juhas enda fel var att han var vit och finsk. Hade han varit mörkhyad så hade vakterna aldrig vågat vålda såpass mycket. Detta kommer att bli Osmo Vallo 2.0.

Jag menade tvärtom, att Juha inte var skyldig till sin egen död. Att han skulle vara skyldig till sin egen död pga sitt påstådda uppträdande innan avrättningen är det ju flera här som påstår.
Citera
2022-08-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi kan ta samnytts skitbild på läget:
https://samnytt.se/wp-content/webp-e...ha-44.jpg.webp

Där ser du att blatten ligger i en japansk fasthållning med spjärn mot inredningen och trycker mot överkroppen på BO.
Han tar stryptag runt BOs hals och trycker hår och håller där i flera minuter. Då och då ser du att kvinnset trycker sin armbåge mot BOs bakhuvud och pressar med tryck ned huvudet mot blattens arm. I filmen ser man en lealös person som ligger obojjad, händerna helt slappa. En liten stund, nån sekund, ser man några subtila ryckningar i BOs ben.

Sedan får vakterna panik och börjar bojja BO och ropa våld mot tjänsteman.

Fy fan rent ut sagt så fruktansvärt vidrigt.
Det borde stå utom rimliga tvivel att detta dödliga övervåld var mord.
Citera
2022-08-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
https://imgur.com/a/9tC9UhK

Vidrigt, jag hoppas de straffas ordentligt och aldrig mer får tjänstgöra i liknande yrken där de kan tillgripa övervåld.
Citera
2022-08-03, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag menade tvärtom, att Juha inte var skyldig till sin egen död. Att han skulle vara skyldig till sin egen död pga sitt påstådda uppträdande innan avrättningen är det ju flera här som påstår.
Tack för klargörande.
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
I told them so...
Ja det är viktigt att vara tydlig i sin argumentation! Blir lätt fel annars.
Citera
2022-08-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, det är skillnad på oprovocerat våld mot vanligt folk och att en våldsbrottsling dör vid ingripande. Mord var det dock inte vad vi kan se i dagsläget, i värsta fall vållande. Oavsett ingen förlust för samhället, jag diggar inte våldsamma kvinnomisshandelande pundare. Avskräde är det.

Det våld Juha brukade var i alla fall inte en bråkdel av det råa övervåld han själv utsattes för. Jag hoppas inte domstolen delar din människosyn.
Citera
2022-08-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det våld Juha brukade var i alla fall inte en bråkdel av det råa övervåld han själv utsattes för. Jag hoppas inte domstolen delar din människosyn.
Domstolen och utfalet av eventuell straffpåföljd kommer definitivt påverkas av att Juha var en våldsverkare.
Citera
2022-08-03, 18:46
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Man får nog skilja på död och dödsskadade, palliativ vård är ingen genväg här. Jag förmodar att det är detta som åklagaren i fallet tittar på. Missbrukshistoriken finns redan, jag är inte särskilt sugen på att citera kvällstidningar, utan jag får låta det vara. Om man rent objektivt ser på videon så har mannen svår levercirros, där om är det ostridigt.

Till frågan om man kan strypa en död människas luftvägar så är svaret nej men som det ser ut så har döden redan inträffat när det sägs att mannen blev strypt. Jag vet inte hur många obduktioner jag har vart med om när man ser just denna ringa blodansamling från "brottsplatsbilder" till operationsbord men de är ej ringa till antalet. Det händer inte om man blir strypt långvarigt, utan man drunknar i sitt eget blod innan någon hinner strypas till döds och det beror alltid på interna skador.

Blir långa utlägg här. Om det finns en seriös fråga så kan jag svara, men annars så väntar jag som sagt på obduktionsrapporten, om eller när den släpps.

Men alltså på riktigt, vad yrar du om här?
Du verkar har samlat på dig din ”medicinska kunskap” från typ Hänt Extra eller liknande.

Låt bli att yttra dig om saker du uppenbarligen inte begriper bara för att du behöver en penisförlänging.
Du skämmer ut dig själv.
Citera
2022-08-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Domstolen och utfalet av eventuell straffpåföljd kommer definitivt påverkas av att Juha var en våldsverkare.

De verkliga våldsverkarna i det här fallet är de två ordningsvakterna och numer mördarna.
Citera
2022-08-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Man får nog skilja på död och dödsskadade, palliativ vård är ingen genväg här. Jag förmodar att det är detta som åklagaren i fallet tittar på. Missbrukshistoriken finns redan, jag är inte särskilt sugen på att citera kvällstidningar, utan jag får låta det vara. Om man rent objektivt ser på videon så har mannen svår levercirros, där om är det ostridigt.

Till frågan om man kan strypa en död människas luftvägar så är svaret nej men som det ser ut så har döden redan inträffat när det sägs att mannen blev strypt. Jag vet inte hur många obduktioner jag har vart med om när man ser just denna ringa blodansamling från "brottsplatsbilder" till operationsbord men de är ej ringa till antalet. Det händer inte om man blir strypt långvarigt, utan man drunknar i sitt eget blod innan någon hinner strypas till döds och det beror alltid på interna skador.

Blir långa utlägg här. Om det finns en seriös fråga så kan jag svara, men annars så väntar jag som sagt på obduktionsrapporten, om eller när den släpps.

Menar du att han muckade ihjäl sig själv på perrongen, och att han redan var död när kaozväktarna ströp honom? Tack House
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in