2022-08-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
En av filmerna.

https://www.instagram.com/reel/CgxQ04Rgm-l/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D

Fyfan va vidrigt. Vilka jävla as till vakter..

Ingenting rättfärdigar hans handlingar och beteende. Men att människor som fått både förtroende OCH utbildning, inte kan hantera denna situation på ett bättre sätt är fan skrämmande.

Det är ännu mer skrämmande att så totalt hjärndöda människor som uppenbart inte begriper vad en strypning leder till får titulera sig som ordningsvakt.
Otroligt tragiskt. Noll sympati för vakterna. De är deras jobb att ingripa, dom har utbildning och är tränad för såna här situationer. Så det finns inge jävla försvar för deras handlingar.
Hoppas dom åker dit så ända in i helvete på de.
Usch blir så arg.
Citera
2022-08-03, 14:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Det är dessutom dom som sätter offret i hjärtstillestånd men visar ändå likgiltighet till offrets hälsa.
Att då inte utföra HLR gör det mer försvårande att försvara för OV.

Hur vet du att han fick hjärtstillestånd? Är obduktionen klar?
Citera
2022-08-03, 15:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Du verkar på hugget.
Sveavägen Olof Palme?
Vågar man gå ut på Krogen och komma hem med livet ibehåll? OV ska sköta tryggheten och inte mörda.Tycker synd om mannen som föll offer och aldrig komma hem något mer som inte var räknat med.

För oss som inte springer runt apfulla och misshandlar och ofredar folk är det nog ganska riskfritt att vara på stan när det kommer till OV. Större risk att bli knivad av en främling.
Citera
2022-08-03, 15:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det blir ofta så här när OV-folk "bara" ska träna "självförsvar" (aka., MMA, KM, BJJ etc.) för att kunna använda detta i sitt yrke. De behärskar inte de tekniker som arbetsgivaren har gett dem att använda i sin laga befogenhet och tar då till vad man använder på gymmet. Enligt vissa här inne är nödvärn så simpelt och man kan använda nödvärn hur som helst, även där laga befogenhet är tillgängligt. Därav ser vi väldigt många fall av OV som ligger i fasthållning håller i stryp och tar spjärn mot inventarier.
Ja, så kan det ju vara. Jag har själv mångårig erfarenhet av ordningsvakter via yrket och en del kan man ju undrar vart de hittat. Har själv fått lagt mig i där det varit för hetsigt i förhållande till vem de hanterar. De brukar få bytas ut.
Andra är guld värda och kan få den vildaste stolle att varva ner helt. De är snudd som bff efter ett tag.
Andra gånger krävs det mer brottningsmatch men det här på filmen är ju helt bedrövligt.

Jobbar de aldrig med en mer erfaren kollega?
Det känns som sagt att kombinationen inte är optimal. Ingen av dem tycks ju fatta vad som sker.
Citera
2022-08-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Mina åsikter om detta, & jag har jobbat som OV i decennier:

Jag anser inte att utbildningen behöver förlängas, den omfattar allt som OV behöver kunna, kruxet är att få in lämpligt folk.
Men Polismyndigheten har chockhöjt avgifterna för utbildningarna så ingen vill bli OV längre.
Så, urvalet har smalnat betänkligt, vilket leder till större risk att undermåliga sökanden blir antagna.

De som sedan innehar giltigt ordningsvaktsförordnande är glödheta på arbetsmarknaden, hur dålig & oerfaren du än är så får du jobba.
Jobbar du för ett bevakningsföretag så det löneklass C, ca 28 000 kr före skatt, vilket heller inte är så fantastiskt att de lockar de mest lämpade.
(Frilansande OV som jobbar krog har dock minst 300/tim, & betydligt mer om det är lite panik.)

Samtidigt utökas ständigt OV:s arbetsområden & uppgifter. Framledes kommer OV med största sannolikhet få köra fyllerister till arresten.

Detta har skapat en ganska perfekt storm där utbudet av sökande minskat, kvalitén på de antagna försämrats men där arbete finns i mängd & fler uppgifter bara tillkommer.

Här ser vi resultatet.

Om jag som OV ska recensera ingripandet så är det något som är glasklart efter genomgången utbildning så är det att man lägger inte tryck på överdel rygg, bröstkorg eller hals.
Överviktiga ska inte ens ligga på mage eftersom tarmpaketet trycks in vilket ger mindre utrymme för lungorna.
Jag säkrar alltid armarna, tar tag dessa eller ett björngrepp över hela personen, sedan upp mot en vägg eller ner på marken, fortsätter jobba mot armarna tills det att fängsel anbringats.
Är det fortfarande livat sätter man knän på de fängslade armarna, helt ofarligt för luftvägar men personen sitter som i ett skruvstäd & kan inte skada sig själv eller andra.

Jag har ALDRIG under alla år som OV ansett mig behöva strypa ut någon, & då har jag varit involverad i hundratals nedläggningar.
Hade en kollega agerat som i filmen hade jag sett till att trycket på halsen lättas, de går fort att dö för någon som är påverkad & agiterad, om man klipper syret.

På 90-talet lyckades några OV i Kiruna ta livet av en person på liknande vis, efter detta beslutades att OV ska tilldelas handfängsel för att lättare kontrollera dylika situationer.
Här har de handfängsel, men använder inte dessa förrän för sent, & bojar en död man.

Så, min åsikt är att dåligt urval ger unga, oerfarna & undermåliga OV, vilket nu lett till en människas död.

Om inte obduktionen visar en helt annan dörsorsak än syrebrist så blir det sannolikt åtal.

Det enda försvar som dessa vakter egentligen kan ta till är nödvärn, de var så rädda för sitt liv att de var tvungna att få kontroll på denne man.

Det framgår även ganska tydligt av lagen att en ov ska försöka lösa situationen muntligt i första hand, vilket inte görs i det här fallet där den afghanska ordningsvakten startar med strypgreppet.

"I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften. Batong och handfängsel är vanlig utrustning som kan kompletteras med hund och i sällsynta fall skjutvapen."
Citera
2022-08-03, 15:03
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nope. Har aldrig och kommer aldrig att jobba som OV. Eller som sophämtare eller med skrikande barn. Dessutom aldrig kommunalt.

Känner inte heller någon OV.

Själv då, sitter du här pro bono och bjuder på känslor eller ligger Sveavägen bakom?

Känslor? Man behöver inte ha upplevt eller känna någon Vakt för att man liksom vet det är så med vakter. Som leker poliser och tror dom är gudar och missbrukar sin makt.
Citera
2022-08-03, 15:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det framgår dock inte om det finns någon koppling mellan Juha och kvinnan som sitter på bänken och gråter.
Nej men det framgår att han slagit henne
Citera
2022-08-03, 15:05
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
För oss som inte springer runt apfulla och misshandlar och ofredar folk är det nog ganska riskfritt att vara på stan när det kommer till OV. Större risk att bli knivad av en främling.

Men även vad som händer ska gärningsmannen inte mördas av vakter.
Citera
2022-08-03, 15:05
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Det är större chans % att dö i arresten än att bli knivhuggen av en främling.
Citera
2022-08-03, 15:07
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så kan det ju vara. Jag har själv mångårig erfarenhet av ordningsvakter via yrket och en del kan man ju undrar vart de hittat. Har själv fått lagt mig i där det varit för hetsigt i förhållande till vem de hanterar. De brukar få bytas ut.
Andra är guld värda och kan få den vildaste stolle att varva ner helt. De är snudd som bff efter ett tag.
Andra gånger krävs det mer brottningsmatch men det här på filmen är ju helt bedrövligt.

Jobbar de aldrig med en mer erfaren kollega?
Det känns som sagt att kombinationen inte är optimal. Ingen av dem tycks ju fatta vad som sker.
Bra inlägg.
Ja det ligger mycket ansvar på ledningen här som tar in unga billiga förmågor för att göra mer pengar..

Måste finnas regelverk för sådant här i framtiden.
För OV säkerhet främst tänker jag här. Livsfarligt att hoppa in i situationer utan erfarenhet.
Citera
2022-08-03, 15:08
Medlem
Jag har själv jobbat som OV i Tunnelbanan tidigare. Tyvärr verkar man ha anställt en del på sista tiden som inte är lämpade. Under både grundutbildningen och fortbildningen går man tydligt ut med att man inte får ta strypgrepp om gärningspersonen. Detta verkar inte dessa ordningsvakter ha tagit till sig. Att man sedan belägger honom med fängsel när han är medvetslös och inte utgör något hot är också väldigt märkligt.
Citera
2022-08-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Känns långsökt. Det som är mest besvärande för vakterna är väl avsaknaden av hjärt- och lungräddning.
Långsökt?
De tar alltså ett grepp där man blir medvetslös efter 9 sekunder (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold ) och de håller det greppet i 1 minut och 17 sekunder (minst), PLUS att den andra vakten hela tiden trycker ner huvudet.
Lägg där till det faktumet att han endast släpper och inter påbörjar någon form av räddande åtgärd.

Tidslinje: https://www.expressen.se/nyheter/krim/ingripandet-mot-juha-sekund-for-sekund/

Det känns som att likgiltighetsuppsåtet är uppfyllt med råge här, annars är ju begreppet helt meningslöst.

Edit: jag ska dock medge att detta inte är min expertis men för mig är det uppenbart.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-08-03 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in