2022-08-02, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Har vi fått opplysninger om tidspunktet for "fall I trapp"?
"Den aktuelle applikasjonen med skrittsensor viser en brå bevegelse eller et brått fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07"

"Etter det NRK får opplyst ble det ikke registret fysiske bevegelser på mobiltelefonen etter klokka 10.07.
Rett i forkant av dette klokkeslettet, skal politiet ha funnet data som indikerer raske skritt og brå bevegelser over en kort tidsperiode"
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG: Mobilapp avslører brå bevegelse

Ifølge VGs opplysninger viser mobiltelefonen til AEH et tydelig brudd på hennes bevegelsesmønster.
Politiet mener en skrittsensor på mobiltelefonen til AEH kan avsløre at drapshandlingen startet i husets 2. etasje – og med et fall ned trappen.
Den aktuelle applikasjonen med skrittsensor viser en brå bevegelse eller et brått fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07 på forsvinningsdagen, 31. oktober 2018, får VG opplyst.
Bevegelsen beskrives som for rask til at telefonen kan ha blitt kastet ned trappen eller at hun selv gikk fort ned trappen, får VG opplyst. Politiet mener også at hastigheten er såpass høy at AEH trolig ikke kan ha vært i stand til selv å gå ned trappen i dette tempoet.
Isteden tror politiet at hastigheten på mobilen kan sammenfalle med et fall, blant annet fordi skrittsensoren viser et hopp som tilsvarer flere trappetrinn i en og samme bevegelse
Politiet mener også at andre tekniske bevis kan støtte opp om denne fall-teorien, nærmere bestemt DNA-spor fra AEH som er funnet på veggen langs trappe-nedløpet fra huset andreetasje
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPwpjL/polititeori-mobilapp-avsloerer-braa-bevegelse

Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
VG 03.07.2020:
"Politiet mener en skrittsensor på mobiltelefonen til Anne-Elisabeth Hagen kan avsløre at drapshandlingen startet i husets 2. etasje – og med et fall ned trappen.

Den aktuelle applikasjonen med skrittsensor viser en brå bevegelse eller et brått fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07 på forsvinningsdagen, 31. oktober 2018, får VG opplyst"

Siste informasjon fra media:

NRK 26.10.2020:
"En del av undersøkelsene som ble gjort var å rekonstruere bevegelsene til Anne-Elisabeth Hagens mobiltelefon.
Lagret i minnet på telefonen har politiet funnet bevegelsesdata som sier noe om hvordan telefonen hennes fysisk beveget seg i morgentimene på forsvinningsdagen.

Etter det NRK får opplyst ble det ikke registret fysiske bevegelser på mobiltelefonen etter klokka 10.07.
Rett i forkant av dette klokkeslettet, skal politiet ha funnet data som indikerer raske skritt og brå bevegelser over en kort tidsperiode"

Siste informasjon tyder på at raske skritt og brå bevegelser skjedde rett i forkant av kl 10.07.

Ser man dette i sammenheng med at politiet har hatt en hypotese om at angrepet startet i 2. etg, så har de kanskje ikke funnet noe mistenkelig med AEH's telefonbevegelser frem til "raske skritt" og brå bevegelser". Kan også hende at telefonen hennes ble lagt i ro i store deler av tidsrommet etter anrop/SMS til barna og frem til "raske skritt" og "brå bevegelser".

Edit:
Jeg tror grunnen til "raske skritt" / "brå bevegelser" / "fall ned trappen" var AEH som måtte skynde seg. Tiden løp ut. De hadde avtalt at TH skulle ringe hjem etter ca 1 time for å diskutere detaljer angående hytteturen. Valpen måtte hentes fra 2. etg for å låses inne i 1.etg fordi den ikke skulle ødelegge spor i S4. AEH hadde hastverk og mistet telefonen ned trappen.

Passer inn med at telefonen ble lagt på bordet kl 10.07, ett minutt etter at TH ringte hjem. Det var ca 1 time etter at han dro på jobb.
Senast redigerad av z-z-z 2022-08-02 kl. 07:03.
Citera
2022-08-02, 08:15
Medlem
TH sier: «at livet har lært ham at rettferdigheten seirer til slutt, men det kan ta litt tid» Noe som viser at han tror brikkene omsider vil falle på plass.
Citera
2022-08-02, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Enig med deg om at BMWen i Ås må ha noe med saken å gjøre, men har ingen tro på skuespillere.
Mye tyder på at AEH ble bortført fra S4 levende.
Jeg synes at kryptorigget er interessant på måten det er laget. Smør-på-flesk-opplegg, en slags mani ved å gjøre samme ting 2+ ganger (overdrivelser).
Dersom det som har skjedd er en kidnapping, kan det være at kidnapperne har brukt samme smør-på-flesk-opplegget ifm innkreving av løsepenger.
I trusselbrevet trues det med drapsvideo, dersom TH ikke betaler, kanskje åstedet ble staget som partnerdrap, for å bruke mistanken rettet mot TH som pressmiddel?
Jeg tenker da at planen var å drepe kidnappingsofferet senere (f.eks. i Ås), og at trusler om drapsvideo og mistanke rettet mot TH, ble brukt for å slippe og sende livsbevis.
Ja, det kan hende at det var slik som du skrev her.

Angående detaljer i huset m.m.:
Jeg tenker at en GM var i huset i tiden før og etter 10.07, og at vedkommende eventuelt stilte opp stigen som tegn (som kan ha betydd "alt er ordnet etter planen, nå kan du komme") til medhjelper som kan ha kommet med bil over plen kanskje ca 10.30 for å hente GM og AE.
GM + medhjelper kan eventuelt ha vært hettemann2 (GM som var i huset) og hettemann1 (medhjelper som kom med bil over plen) (som jeg har skrevet om tidligere), hvis hettemennene er involvert.

Hvis det var slik som jeg har skrevet om før: at hettemann2 kjørte bilen (som hettemann1 og AE var i) fra Sv4, hettemann1 spaserte fra et sted på motorveien, hettemann2 kjørte videre og parkerte deretter bilen og gikk for å møte hettemann1:
Hvorfor måtte de møtes der?
1. Fordi hettemann 1 ikke visste hvor hettemann2 hadde parkert bilen og de skulle reise sammen i bilen mot Ås?
eller 2.Fordi hettemann1 trengte å snakke med hettemann2 men hettemann1 skulle ikke bli med i bilen til Ås?
1. Høres mest sannsynlig ut.

Hvis det skjedde slik som jeg beskrev og hvis hettemennene er involvert:
Hvorfor var det eventuelt viktig for hettemann1 å bli fanget på kamera spaserende på vei tilbake (når han kunne ha blitt med bilen videre)?
For at det skulle se ut som at han bare hadde vært på en uskyldig spasertur og ikke var involvert?

Kan noen av dere beregne ca hvor mange minutter hettemann1 kan ha vært i Sv4 dersom han kom med bil over plen mot Sv4 ca kl 10.30 og dersom han ble med i samme bil på vei tilbake og han gikk et stykke fra motorveien?
(Det var vel ca kl 11 at hettemennene møttes da hettemann1 var på vei tilbake fra området ved andemateplassen?).

Kan hettemann2 ha overlevert bilen med AE i til andre medhjelpere før hettemann2 møtte hettemann1 ca kl 11? Og de eventuelle andre medhjelperne kjørte mot Ås?
Senast redigerad av z-z-z 2022-08-02 kl. 09:53.
Citera
2022-08-02, 10:03
Medlem
Hvis det foregikk slik som jeg skrev over: Hvorfor tok det så lang tid som ca 30 minutter fra Hettemann1 kom til Sv4 med bil over plen (eventuelt ca kl 10.30) for å hente hettemann2 og AE og til Hettemann1 og Hettemann2 møttes ca kl 11 etter å ha kjørt fra Sv4?
Hvis bilen sto en stund i Sv4: Ville det ikke være risikabelt? Ville det ikke ha vært best å stå parkert der i kortest mulig tid?
Forslag til hva som kan ha foregått og hvor bilen var mellom ca kl 10.30 og kl 11?
Kan AE ha blitt fraktet av hettemann1 og/eller hettemann2 (eller av noen andre) til et midlertidig skjulested før hettemann1 kom spaserende fra motorveien (og hettemann1 deretter møtte hettemann2)?

Hvorfor ble ikke hettemann2 etterlyst?
Visste politiet hvem hettemann2 er på det tidspunktet da de etterlyste hettemann1? Jeg tenker at svaret på dette er ja.

Politiet kan eventuelt i lang tid ha visst hvem begge hettemenn er. Etterlysningene kan politiet eventuelt ha gått ut med for å skape bevegelse (eventuelt for å prøve å forårsake at eventuelt avlyttede mistenkte snakker sammen om etterlysningen m.m.?).
Senast redigerad av z-z-z 2022-08-02 kl. 10:37.
Citera
2022-08-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
TH sier: «at livet har lært ham at rettferdigheten seirer til slutt, men det kan ta litt tid» Noe som viser at han tror brikkene omsider vil falle på plass.
Den svelget du rått…
Citera
2022-08-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainacht
Jeg er enig i det!
Samtidig klarer jeg ikke la være å kommentere HHB2 sitt «desperate brev», som Kornblomst er inne på: leser i boken at HHB1 fraber seg telefonavlytting da hun har konfidensielle samtaler i kraft av sin jobb som prest.
Altså; jeg forstår ikke disse voksne barna.
Kanskje burde politiet trygget dem mer, men jeg forstår også hvorfor de ikke gjorde det - all den tid de sitter på spor på drap i SV4.

De første månedene kan politiet umulig funnet spor som tydet på at AE var drept i S4. Da hadde saken blitt offentliggjort, og vitner etterlyst fra starten av.

Det som gjorde størst inntrykk på meg da jeg leste brevet på nytt, var de første setningene:
Av ren desperasjon skriver jeg dette brevet til dere.
Jeg er alvorlig bekymret for min mor Anne Elisabeth Hagen og hennes muligheter til å komme hjem i live.
Jeg er bekymret for at politiet fortsetter å gjøre så alvorlige feil, at oppklaringen av bortføringen av min mor vil dra langt ut i tid.
Etter snart 4 år, er saken fremdeles ikke oppklart, selv om politiet har brukt enorme ressurser på å etterforske saken. Dattera hadde altså god grunn til bekymring.

Det lover heller ikke godt at GH sluttet i jobben som påtaleansvarlig. Såvidt jeg vet, har det ikke kommet frem hvorfor han sa opp. Han kunne i det minste sagt om det var av personlige grunner, karriereskifte eller andre grunner.
Citera
2022-08-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinnUrlig
Den svelget du rått…
må det med agenda.
Citera
2022-08-02, 10:48
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Pistolen er nevnt i klagebrevet fra HHB2. Som ble skrevet 23. oktober 2019, og offentliggjort i TV2 3. juni 2020.
Med unntak av noen få endringer, som er gjort av presseetiske hensyn og for å anonymisere, er brevet ordrett gjengitt.
Pistolen er nevnt under punkt 3 i brevet.
3. Sikkerheten vår. Som sikkert er forståelig, var vi livredde etter det som skjedde. Vi ble etter to dager på et hotell i Lillestrøm sendt hjem med beskjed om at politiet anså det som lite sannsynlig at vi var i fare.

Jeg hadde jo lest brevet der mitt og min manns navn var nevnt. At kidnapperen visste om oss og mine barn var det liten tvil om. Min mann spurte om å få låne en pistol av XX, de hadde tidligere vært og skutt på skytebane ved en anledning. Vi hadde uttrykt sterkt til politiet vår bekymring, og at vi var meget redde.

Min mann var våken hver natt og satt vakt, dette var helt surrealistisk for oss. Jeg henvendte meg flere ganger til politiet om dette. Hva med sikkerheten vår? Barna var de jeg var redde for. Vi fikk beskjed om å bare leve som normalt og etter noen dager fikk XX våpenet inndratt og vi hadde ingenting å beskytte oss med.
Jeg skjønner poenget ditt Skaanseth, denne XX kan faktisk være TH. Jeg har ikke tenkt i de baner tidligere.

Det var rart å lese brevet igjen. Siterer den delen av brevet som omhandler hypotese-skiftet 26. juni 2019.
6. Så kom det et sjokk igjen. Jeg var med i møte med politiet i Lillestrøm. Der informerte de om at de nå hadde forandret hovedhypotese. Slik jeg oppfattet det på møte, var at de skulle forandre hovedhypotesre til at min mor var drept. Jeg oppfattet det som at de mente hun var drept og at kidnappingen var fingert. Jeg spurte derfor Haris direkte om de mistenkte min far, da det for meg hørtes direkte ut som de sa at hun var blitt drept og at noen bare prøvde å avlede politiet med dette med kidnapping. Alle i rommet fikk vel sjokk av spørsmålet. Svaret var bare at det måtte jeg forstå at de ikke kunne kommentere. De andre i familien og vår bistandsadvokat oppfattet ikke at politiet mente det var en fingert kidnapping, men en kidnapping som endte med mord, og at det mest sannsynlige for politiet var at min mor nå var død.
Jeg synes det er meget underlig. At HHB2 var alene om å oppfatte hypoteseskiftet som mistanke om at TH hadde drept AE. HHB2 må ha en mye høyere IQ enn resten av den omtalte gjengen.
7. På politiets pressekonferanse var det jo ingen tvil for meg. De sa at deres hovedhypotese nå var at det var et mord fordekt som en kidnapping for å villede politiet. Dette var som å få et tak i hodet. For meg sa politiet rett ut at de trodde min far hadde drept min mot og lagt tidenes plan for å slippe unna ved å fordekke det som en kidnapping. Jeg hadde allerede vært i tre avhør der det meste dreide seg, slik jeg følte det, om dritt om min far. For familien var dette elefanten i rommet, ingen mente det samme, til og med vår bistandsadvokat mente at det bare var klønete utsagn fra politiet.

«Det er ikke det politiet mener.» Jeg reagerte med vantro. Kunne det være at advokat Holden hadde rett. Politiet henger ut min far til tørk, og setter familien i denne situasjonen ved en feiltakelse? Henge ut min far og vår familie for hele verden på denne måten ved en feil... ?
Også Holden skal ha ment at det kun var et klønete utsagn fra politiet.

Som om Tommy Brøske skal ha vært klønete og slurvete i jobben sin. Nei, det tror vi ikke på.

Var Svein Holden så opptatt av å please Tom Hagen, at han løy for de voksne barna han var utnevnt til bistandsadvokat for på dette tidspunktet? Det ville jo være svik mot barna. Nei, kan det være så ille da.

Eller er SH så dum? Har ikke så lyst til å tro på det heller.

Da må det være noen maktmennesker som sitter i det skjulte et sted, og trekker i tråder og beskytter Tom Hagen. En slags konspirasjon.

Konspirasjoner forekommer. Fra tid til annen.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro.

Edit. Glemte lenke.
TV2 03. juni 2020
Les brevet til Hagens barn her

Ja, det er jo underlig at HHB2 liksom var den eneste som tenkte at politiet dermed mistenkte TH, og samtidig er det hun som er nevnt i trusselbrevet. Brevet skulle liksom være til riksadvokaten eller hvem det var det skulle sendes til, men ble sendt til TV2 (?) (!)
Syntes at det virker som et slags spill fra hele familie, der muligens TH er regisør. Et slag teater om man vil.
Jeg tar det brevet litt med en klype salt. Ikke godt å si om det er skuespill eller sannhet det som står der, eller en slags kombinasjon. Usikker på hvem som har skrevet det brevet egentlig, om det er datteren, eller om TH har medvirket.
Det var en periode der det virket som at TV2 litt støttet TH, men etter en stund hardnet kanskje forholdet seg.
Ikke godt å si hva som skjer bak kulissene. Manipulasjon, maktfolk, eller penger.
TV2 var jo de som dro ned til København og bevisst laget en falsk reportasje der det fremsto som at Jan Wiborg, som var i konflikt med AP og Gardermoenutbyggingen, hadde tatt livet av seg.

Ja, jeg også får en følelse av bakmenn. Gamle menn med sort dress som sitter å trekker i tråder. Losjefolk.
Jeg tror losjer er mektigere enn man kanskje tror.
Senast redigerad av Skaanseth 2022-08-02 kl. 10:55.
Citera
2022-08-02, 10:57
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
GHH er vel en tett og sterk plugg

Ja, GHH er en kraftig plugg. Tidligere bryter. THs tidligere høyre hånd.
Men jeg blir overrasket hvis han har noen rolle i forsvinningen.
Da har jeg mer tro på at VE har en rolle.
Men GHH vet sikkert mye som er verdt å vite.
Citera
2022-08-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis det foregikk slik som jeg skrev over: Hvorfor tok det så lang tid som ca 30 minutter fra Hettemann1 kom til Sv4 med bil over plen (eventuelt ca kl 10.30) for å hente hettemann2 og AE og til Hettemann1 og Hettemann2 møttes ca kl 11 etter å ha kjørt fra Sv4?
Hvis bilen sto en stund i Sv4: Ville det ikke være risikabelt? Ville det ikke ha vært best å stå parkert der i kortest mulig tid?
Forslag til hva som kan ha foregått og hvor bilen var mellom ca kl 10.30 og kl 11?
Kan AE ha blitt fraktet av hettemann1 og/eller hettemann2 (eller av noen andre) til et midlertidig skjulested før hettemann1 kom spaserende fra motorveien (og hettemann1 deretter møtte hettemann2)?

Hvorfor ble ikke hettemann2 etterlyst?
Visste politiet hvem hettemann2 er på det tidspunktet da de etterlyste hettemann1? Jeg tenker at svaret på dette er ja.

Politiet kan eventuelt i lang tid ha visst hvem begge hettemenn er. Etterlysningene kan politiet eventuelt ha gått ut med for å skape bevegelse (eventuelt for å prøve å forårsake at eventuelt avlyttede mistenkte snakker sammen om etterlysningen m.m.?).
Ble det ikke også opplyst om i en av etterlysningene noe slikt som at den andre mannen ("hettemann2") på videoen ikke bes melde seg, og at det kun var hettemannen som er etterlyst?
Fetad: Hvorfor ble dette opplyst om i etterlysningen?
Hettemann2 kan jo feks ha sett hvor hettemann1 gikk, Hettemann2 kan ha sittet på viktige observasjoner av hettemann1 (som kunne ha hjulpet politiet til å identifisere hettemann1).
Dette tyder sannsynligvis på at politiet visste hvem hettemann2 er og at politiet kanskje også visste hvem hettemann1 er på det tidspunktet da de gikk ut med etterlysningen. Og kanskje ønsket politiet at hettemann1 og 2 skulle forstå at politiet visste hvem de er.

(Siterte eget innlegg da det var for sent å redigere).
Senast redigerad av z-z-z 2022-08-02 kl. 11:27.
Citera
2022-08-02, 11:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth

GHH turte vel å si "sin herre" midt imot, tenker jeg. Så var det rett ut.
TH kunne nok ikke ta sjansen på å ha en mulig oppvigler på laget når politiet
begynte rundspørringene.
Citera
2022-08-02, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Han hadde lagt igjen dna spor overalt i boligen 2 dg før og alt var normalt. Aeh hadde til og med noe søtt i skapet.th la igjen blodspor og dna men han bor der og da går alt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in