2022-08-01, 11:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
När Donbass är "befriat" har ryssarna segern i detta krig och kan utlysa ensidigt vapenstillestånd och invänta vintern. Att Donbass kommer "befrias" inom de närmaste månaderna tvivlar inte ens Zelenski på med sina utrymningsordrar av civila och minering av hela Donetsk.

Hela staden Donetsk har bombats med tusentals små personminor som i sin tur dödar inte minst hundar och barn. En ren terror i stor omfattning som nog gör att de ukrainska soldaterna nu har starka skäl att inte vilja bli tillfångatagna. Ukrainska armeledningen har samtidigt som de beordrat utrymning av civila gjort de ryska och Donbassoldatena ännu mer blodtörstiga och det är inga beslut en armeledning fattar som tror de kan vinna en strid. De kommer antagligen få dra sig tillbaka helt från Donbass innan vintern och det kan blli eldupphör.

Det är c:a 4 mil från Donetsk till gränsen av Donetsk republiken och den sträckan går en soldat på en dag utan motstånd.

Efter det att Donbass är "befriat" har ryska armens ledning segern och har fritt var att fortsätta västerut om kraft och vilja finns eller ensidigt utlysa eldupphör.

Om kriget sedan efter ensidigt eldupphör kommer fortsätta beslutas Washington och Bryssel - inte i Kiev. Vartefter temperaturen sjunker lär fredsviljan i Sverige stiga. :-)

Efter 5 månaders krig har de ännu inte kommit i närheten av att "befria" de två, till Ryssland gränsande utbrytarrepublikerna.

Det är inte imponerande.
Citera
2022-08-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Efter 5 månaders krig har de ännu inte kommit i närheten av att "befria" de två, till Ryssland gränsande utbrytarrepublikerna.

Det är inte imponerande.
Särskilt inte sedan Kreml formellt sagt att målet nu är att "avsätta" Ukrainas regering. Att då backa till att nöja sig med att annektera östra Ukraina blir ett dråpslag hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2022-08-01, 12:48
Medlem
Citat:

Det är inte imponerande.

Tror ingendera parten, varken ukrainare eller ryssar är så särskilt intresserade av att imponera dig.

Dessutom: Om jag var ukrainare och höll på Ukrainska regeringstrupperna och deras halvreguljära trupper som tex Azovbataljonen mfl så skulle jag nog bli bedrövad av hur sympatsiörerna på flasschback skriver. Framgångar för dem beror enligt dem/er mest på de utmärkta vapensystem dem/er tillhandahåller. Ni fattar inte att ukrainare visar stort mod och fasthet tillsammans med sina soldatbröder för att orka strida. Stridsvana legosoldater från utlandet som hamnat vid fronten i Donbass berättar om ett krig mot en farlig fiende som de aldrig tidigare varit med om.

De/ni föraktar inte bara ryssar utan även modiga ukrainska soldater och ta faktiskt era halvt destruktionsfärdiga och omoderna pansarskott och sätt mynningen i era stora käftar. Tror både ukrainare och ryssar tänker så - jag med. :-)
Citera
2022-08-01, 13:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Tror ingendera parten, varken ukrainare eller ryssar är så särskilt intresserade av att imponera dig.

Inte jag heller. Däremot vill man gärna visa sig militärt duglig för att imponera på köpare av ens försvarsmateriel, samt för att skrämma eventuella fiender i närområdet.

Ryssland misslyckas kapitalt på båda sätten.

Citat:
Dessutom: Om jag var ukrainare och höll på Ukrainska regeringstrupperna och deras halvreguljära trupper som tex Azovbataljonen mfl så skulle jag nog bli bedrövad av hur sympatsiörerna på flasschback skriver. Framgångar för dem beror enligt dem/er mest på de utmärkta vapensystem dem/er tillhandahåller. Ni fattar inte att ukrainare visar stort mod och fasthet tillsammans med sina soldatbröder för att orka strida. Stridsvana legosoldater från utlandet som hamnat vid fronten i Donbass berättar om ett krig mot en farlig fiende som de aldrig tidigare varit med om.

De/ni föraktar inte bara ryssar utan även modiga ukrainska soldater och ta faktiskt era halvt destruktionsfärdiga och omoderna pansarskott och sätt mynningen i era stora käftar. Tror både ukrainare och ryssar tänker så - jag med. :-)

Här är det kryptiskt vad du vill få fram. Kan du klargöra det här lite?
Citera
2022-08-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Den större frågan är hur väst ska överleva i en multipolär värld? Man har j hittils överlevt på att kolonisera, plundra och stjäla. Nu när det inte längre går och Afrikanerna fått nog, hur fan ska skuldtyngda, dekaderade, LBGQTJSAKJASHDJH- älskande väst klara sig nu? Blir det något nytt krig eller,k anske i latinamerika för att komma åt deras resurser?

Den vite mannen har även demonstrerat att han är en ren bandit då han har konfiskerat både Venezuelas och Rysslans guld. Detta visar ju att den vite mannen aldrig egentligen går att lita på, utan att han bara ändrade lite i sitt PR efter "de"koloniseringen..

Det är det som är det mest intressanta att beskåda de kommande 20-30 åren

Jag tror de flesta länder i väst kommer klara sig ganska bra ändå efter den iniatiala chocken. Däremot kan vi se fram emot ett misslyckat EU/några krig och kanske t.o.m inbördeskrig i USA.

Det går helt OK för Ryssland just nu, i synnerhet om vi tar i beaktning att större delen av världen aktivt pumpar in vapen/pengar i Ukraina.
Citera
2022-08-01, 14:01
Medlem
Citat:
Inte jag heller. Däremot vill man gärna visa sig militärt duglig för att imponera på köpare av ens försvarsmateriel, samt för att skrämma eventuella fiender i närområdet.

Ryssland misslyckas kapitalt på båda sätten.

Enligt NATO så ska flygvapnet fått sina order 48-72 timmar innan man gick in. Snubben jämförde med flygkriget i Libyen som var flera veckors planering. Han förklarade också att antalet timmar i luften i fredstid är ca 50% av NATOs motsvarighet. Flyganfallen fortsätter men man har förlorat runt 20 flygplan av ca 200. Den inledande attacken som gjordes med helikoptrar och VDV lyckades ta sig fram utan någon förlust överhuvudtaget. Ryssarna körde tydligen effektiv EW och störde i princip allt, men bara en kort stund. Sedan tog man förluster.

Tydligen flyger ryssarna sällan eller aldrig i större formationer med sitt flyg och NATO-flyget är överlägset i allt från träning till teknik. Men i verkligheten så är luftvärn och annat inblandat. NATO har troligtvis inte förmågan att bekämpa luftvärnssystem. Det är dock utan USA inräknat som är det enda landet i världen som övar och faktiskt kan göra det.

Ukrainarna har gjort bra ifrån sig. Ryssarna är sämre än vad man hade tänkt. Men har skärpt till sig.

Min personliga åsikt är att de där 3 dagarna till Kiev var vår lögn. NATO visste givetvis att en styrka på 150-200k man som dragits ihop snabbt aldrig skulle kunnat hålla landet.

Jag finner det dock roande att SBU är källan man väljer att förlita sig på. Förmodligen en del KGB som sitter kvar i de där väggarna.
Citera
2022-08-01, 15:21
Medlem
Citat:

Det är nog kryptiskt eftersom du kanske inte förstår det. Det krävs mer att övervinna sin dödsskräck och handla rationellt i krig än att tillverka ett modernt vapen. Många flashbackare tror att det är svenska och andras vapen som gör jobbet. Jag vet inte angående dig och därför skrev jag avsiktligt så.

Jag skulle bli helt knäckt tror jag av att läsa här om jag vore ukrainsk soldat eller svensk frivillig som varit vid fronten i Donbass. Men visst - det är min privata spekulation.
Citera
2022-08-01, 16:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det är nog kryptiskt eftersom du kanske inte förstår det. Det krävs mer att övervinna sin dödsskräck och handla rationellt i krig än att tillverka ett modernt vapen. Många flashbackare tror att det är svenska och andras vapen som gör jobbet. Jag vet inte angående dig och därför skrev jag avsiktligt så.

Jag skulle bli helt knäckt tror jag av att läsa här om jag vore ukrainsk soldat eller svensk frivillig som varit vid fronten i Donbass. Men visst - det är min privata spekulation.

Jag förstår faktiskt fortfarande inte vad det är du vill fram till här. Menar du att det sker stora psykiska och fysiska påfrestningar i krig? Isf har jag aldrig sagt emot det, eller ens diskuterat det.

Vad gäller vapnen, så är det en kombination av bättre ukrainskt taktiskt uppträdande, förståelse för de vapensystem man har och dess användningsområden, samt ryska taktiska och strategiska blundrar, som gjort nuvarande situation möjlig.
Citera
2022-08-01, 16:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
T.o.m. Ukraina och västmedier börjar erkänna att det går bra för Ryssland.

Det går dåligt för Ryssland. De tappar område efter område:

Citat:
Guvernören: Ukraina har tagit tillbaka över 40 områden

Ukrainska styrkor har återtagit över 40 områden i den strategiskt viktiga södra Khersonregionen, samtidigt som Kiev siktar på att trycka tillbaka ryska trupper i en motoffensiv, uppger den lokala guvernören enligt The Guardian.

– I dag har 46 bosättningsområden återtagits i Khersonregionen, säger Dmitrij Butrij, regionens guvernör, till ukrainsk teve på måndagen.

Enligt Butrij ligger majoriteten av de återtagna områdena i de norra delarna av regionen, medan en del ligger i den södra delen, i närheten av Svarta havet.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-08-01, 17:34
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det går dåligt för Ryssland. De tappar område efter område:

Ukrainska styrkor har återtagit över 40 områden i den strategiskt viktiga södra Khersonregionen, samtidigt som Kiev siktar på att trycka tillbaka ryska trupper i en motoffensiv, uppger den lokala guvernören enligt The Guardian.

– I dag har 46 bosättningsområden återtagits i Khersonregionen, säger Dmitrij Butrij, regionens guvernör, till ukrainsk teve på måndagen.

Jag tror dig, Ukraina har samlat mycket av deras få kvarvarande styrkor runtomkring städerna i södra Ukraina och längs Donbasgränsen där.

Men kolla upp på en karta om vad du egentligen dillar om. 46 områden inom Kherson-området är en liten fjärt på Ukraina-kartan. Hela området är inte mer än 10-15 kilometer långt.

Inte en så väldans stor bragd med andra ord.
Citera
2022-08-01, 17:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag tror dig, Ukraina har samlat mycket av deras få kvarvarande styrkor runtomkring städerna i södra Ukraina och längs Donbasgränsen där.

Men kolla upp på en karta om vad du egentligen dillar om. 46 områden inom Kherson-området är en liten fjärt på Ukraina-kartan. Hela området är inte mer än 10-15 kilometer långt.

Inte en så väldans stor bragd med andra ord.

Säger mannen som masturberat sig blå i ansiktet medan han hyllat de "ostoppbara ryska elitstyrkorna" för deras taktiska skicklighet, strategiska effektivitet och gigantiska landvinningar, när de tog områdena i första taget.
Citera
2022-08-01, 17:59
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Dem flyktingarna skulle aldrig existerat om sionsiterna och europeerna aldrig beträder deras mark igen kan jag lova. Jag tror du fattar innerst inne at "the jig is up", att helgonförklara sig och leva på en lögn funkar ej längre för den vite mannen. Det är tvärkört som Lavrovs senaste resa till Afrikan demonstrerar. Jag menar hur många regimskiften a la mossadeq kommer den "humanitära" väst att instigera???
Bra då har vi kommit fram till att från och med nu släpper vi det här med den vite mannens börda här i Europa och att det är Rysslands uppgift att frakta mat till Afrika vid framtida svältkatastrofer.
När afrikanen ringer och ba "white people help" så ger vi dem Lavrovs nummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in