Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Inte jag heller. Däremot vill man gärna visa sig militärt duglig för att imponera på köpare av ens försvarsmateriel, samt för att skrämma eventuella fiender i närområdet.
Ryssland misslyckas kapitalt på båda sätten.
Här är det kryptiskt vad du vill få fram. Kan du klargöra det här lite?
Enligt NATO så ska flygvapnet fått sina order 48-72 timmar innan man gick in. Snubben jämförde med flygkriget i Libyen som var flera veckors planering. Han förklarade också att antalet timmar i luften i fredstid är ca 50% av NATOs motsvarighet. Flyganfallen fortsätter men man har förlorat runt 20 flygplan av ca 200. Den inledande attacken som gjordes med helikoptrar och VDV lyckades ta sig fram utan någon förlust överhuvudtaget. Ryssarna körde tydligen effektiv EW och störde i princip allt, men bara en kort stund. Sedan tog man förluster.
Tydligen flyger ryssarna sällan eller aldrig i större formationer med sitt flyg och NATO-flyget är överlägset i allt från träning till teknik. Men i verkligheten så är luftvärn och annat inblandat. NATO har troligtvis inte förmågan att bekämpa luftvärnssystem. Det är dock utan USA inräknat som är det enda landet i världen som övar och faktiskt kan göra det.
Ukrainarna har gjort bra ifrån sig. Ryssarna är sämre än vad man hade tänkt. Men har skärpt till sig.
Min personliga åsikt är att de där 3 dagarna till Kiev var vår lögn. NATO visste givetvis att en styrka på 150-200k man som dragits ihop snabbt aldrig skulle kunnat hålla landet.
Jag finner det dock roande att SBU är källan man väljer att förlita sig på. Förmodligen en del KGB som sitter kvar i de där väggarna.