2022-07-16, 19:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Varför är ni ryssvänner så kåta på att Ryssarna är ”duktiga” på att ha usla levnadsvillkor. Vafan är det för konkurrensfördel? Det är absolut sant att väst skulle se det som ett nederlag att behöva gå tillbaks till standarden som rådde efter WWII. Det är också sant att ryssarna generellt inte har tagit sig ur fattigdomen på samma framgångsrika sätt som väst. Det bevisar ju bara hur uselt skött ryssland är och har varit.
Kremls värsta hot verkar vara: om ni inte gör som vi vill och säger så ska vi se till att ni får det lika dåligt som den ryska befolkningen. Ryssland är inte ett föredöme på något sätt. Det man kan skryta om är hur duktig man är på att leva som kyrkråttor och producera råvaror som andra klarar av att förädla. Sen sitter man som en tjurig unge och hotar med att bli ännu besvärligare än man redan är om man inte får som man vill. Patetiskt!

Jag svarade på ett tidigare inlägg. Jag är inte kåt på Ryssland, landet suger på alla vis. Däremot är jag less på alla självgoda experter här och i svensk media.
Citera
2022-07-16, 19:56
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det kallades blixtkrig när Frankrike föll på 6 veckor i andra världskriget. Då med 27000 döda och 111000 skadade för Tyskland. Det tog 8 år för USA att lämna med svansen mellan benen i Vietnam, med 60000 döda och 300000 skadade. Jag vet faktiskt inte vad ni jämför med? Ukraina är 3 gånger ytan jämfört med Sverige.

Inte i närheten. 34% större
Citera
2022-07-16, 20:20
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Sveriges jordar kan endast försörja ca 7 miljoner människor. Idag är vi till 50% självförsörjande, att jämföra med Finland (80%) och Danmark (130%). Det kan bli tufft för svenskarna vid en geopolitisk katastrof.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/sjalvforsorjning-av-mat-i-sverige_H8022602
Det står att vi är självförsörjande när det gäller spannmål där vete som sjukpensionärs kommunisten Tammer började gaffla om.
Citera
2022-07-16, 20:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte samma sak. Tyskland var aldrig hotat av Tjeckoslovakien. Ryssland hotas av Natos aggressiva expansion i östra Europa. Om Ukraina ansluter sig har ryssarna Natobaser vid sina gränser. Hitler hade en expansiv politik, Ryssland är defensiv. Man vill bara försvara sina gränser.

Du låter som en duktig idiot som inte tänker själv. Nu får Ryssland en betydligt längre och svårare gräns mot Nato än de hade haft om bara Ukraina gått med. Eller förstår du inte det heller även efter att jag ber dig titta på kartan igen?
Citera
2022-07-16, 20:22
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det står att vi är självförsörjande när det gäller spannmål där vete som sjukpensionärs kommunisten Tammer började gaffla om.

Hur menar du självförsörjande? Sverige äger inget utan det är bönder som äger detta privat. De kan sälja till andra länder och skita i oss. Ungefär som sker med elen idag.
Citera
2022-07-16, 20:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Hur menar du självförsörjande? Sverige äger inget utan det är bönder som äger detta privat. De kan sälja till andra länder och skita i oss. Ungefär som sker med elen idag.
Eeh?
Ehhhmm okey ta det med riskdagen så istället?

Jag diskuterar detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...erige_H8022602

Hursomhelst kommer inte Tammers socialbidrag inte bli mer värt om Ukraina lägger ner vapnen i morgon för det är inte så det fungerar.
Citera
2022-07-16, 20:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Menar du att är ryska staten som äger de ryska jordbruken eller?
Citera
2022-07-16, 20:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Precis, och ingen jävel vill väl bo i ett land som USA. Titta på köerna av alla som vill hem till moder Ryssland. Du är en klok och ärlig man.
Det vet jag inte. USA gränsar dock till ett fattigt land som t ex Mexiko, plågat av kriminalitet och fattigdom. Det är klart att många vill flytta till USA? Jag vet inte om samma problem gäller för Ryssland. Vill folk fly från Ukraina/Mongoliet/Iran till Ryssland? vem vet?
Citera
2022-07-16, 20:37
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att är ryska staten som äger de ryska jordbruken eller?

Jag ställde inte det i kontrast till Ryssland, men är det något land som har erfarenhet av att kontrollera produktionen i landet så är det väl dem?
Citera
2022-07-16, 20:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du låter som en duktig idiot som inte tänker själv. Nu får Ryssland en betydligt längre och svårare gräns mot Nato än de hade haft om bara Ukraina gått med. Eller förstår du inte det heller även efter att jag ber dig titta på kartan igen?
Ja, gärna. Skicka helst en kopia av kartan till Putin också. Hur blir gränsen mot Nato kortare om Ukraina går med..?
Citera
2022-07-16, 20:57
Medlem
Citat:
Jag ställde inte det i kontrast till Ryssland, men är det något land som har erfarenhet av att kontrollera produktionen i landet så är det väl dem?
Ja för det gick ju jättebra för dom senast dom försökte. Att Ryssidioter är såna stolpskott är så konstigt.
Citera
2022-07-16, 20:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ja, gärna. Skicka helst en kopia av kartan till Putin också. Hur blir gränsen mot Nato kortare om Ukraina går med..?

Inte kortare, längre och mer svårbevakad. Om bara Ukraina gick med i Nato skulle det bara vara gränsen mellan Vitryssland och Svarta Havet. Nu blir det hela vägen från Svarta Havet till Östersjön plus Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in