2022-08-03, 21:19
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Utrikespolitiska institutet Sverige 😉
82% ryssar enligt dem och utifrån att ukrainare och vitryssar utgör ytterligare 4% hade jag svårt att tro att resterande minoriteter samtliga var muslimer?
Men så är kanske alltså fallet.
Skillnaden mot EU är väl att de flesta av dessa egentligen är kolonier sedan länge. Bor i geografiska delar. I Sverige, Frankrike finns de överallt I samhället. Och muslimerna ökar starkt i våra länder.
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ryssland/befolkning-och-sprak/
De måste ha räknat in en massa andra folkgrupper som ryssar. Den delen av Ryssland som ligger i Europa är liten även om den är tätbefolkad. Om Tatarer och Ukrainare är största minoriteterna borde folk söder ut och långt öster ut räknas som ryssar i den statistiken.
Citera
2022-08-03, 22:13
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jajamensan! Jag e på riktigt! Sitter här på Sveavägen 68 just nu om du vill kika förbi på en latte.

EU och USA skickar vapen så länge opinionen tillåter, vi får se en vindstilla dag i januari om hur det blir med nya vapenleveranser från EU. Eller vintern 23/24...
Men vad vet jag, det kanske blir omvänt, att nu jäklar ska ryssen ut och vi skickar miljö och hbtqi certifierad militär till fronten, boots on the ground!

Problemet är att det är lite som i Afghanistan, att väst har pengarna men Talibanerna och Ryssarna har tiden.

Flög till USA för några veckor sen och hälsa på släkten som bor i Florida. Där vajade den Ukrainska flagga från var och varannat hus. När jag prata med folk var en överväldigad majoritet för att hjälpa Ukraina.

Vet inte om Ryssen har så mycket mer tid än väst. När Sovjet invaderade Afghanistan på 80-talet klarade de bara av att stanna där i 10 år sen var de tvungna att lämna med svansen mellan benen vilket ledde till Sovjets kollaps. USA klarade av att stanna den dubbla tiden
Citera
2022-08-03, 22:27
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Flög till USA för några veckor sen och hälsa på släkten som bor i Florida. Där vajade den Ukrainska flagga från var och varannat hus. När jag prata med folk var en överväldigad majoritet för att hjälpa Ukraina.

Vet inte om Ryssen har så mycket mer tid än väst. När Sovjet invaderade Afghanistan på 80-talet klarade de bara av att stanna där i 10 år sen var de tvungna att lämna med svansen mellan benen vilket ledde till Sovjets kollaps. USA klarade av att stanna den dubbla tiden
Det ser mer ut som att Ryssland även tappar greppet när det gäller att påverka inom republikanska partiet.
Västerlandet måste slå till även mot Rysslands propagandamaskin.
Citera
2022-08-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon

Det e sant som du skriver men då ska man komma ihåg att islamister var mer motiverade mot Sovjet som var deras stora fiende. USA och islamister har inte samma historia av hat mellan sej.
Citera
2022-08-03, 22:57
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det ser mer ut som att Ryssland även tappar greppet när det gäller att påverka inom republikanska partiet.
Västerlandet måste slå till även mot Rysslands propagandamaskin.

Det där med att Ryssland påverkade republikanska partiet är nog snarare en välregisserad lögn som upprepades tillräckligt många gånger av Hillary Clinton så att det blev en "sanning" i folks medvetande.
Citera
2022-08-03, 23:21
Medlem
Citat:
Det där med att Ryssland påverkade republikanska partiet är nog snarare en välregisserad lögn som upprepades tillräckligt många gånger av Hillary Clinton så att det blev en "sanning" i folks medvetande.

Nu är det ju utredd, vedertagen och fastställd fakta att Ryssland aktivt försökte påverka valet i republikansk favör men va faan! Vem bryr sig om fakta när man kan köra sitt eget race.
Citera
2022-08-03, 23:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av %
De måste ha räknat in en massa andra folkgrupper som ryssar. Den delen av Ryssland som ligger i Europa är liten även om den är tätbefolkad. Om Tatarer och Ukrainare är största minoriteterna borde folk söder ut och långt öster ut räknas som ryssar i den statistiken.
Du får tänka på att under Stalintiden deporterade man miljontals folkgrupper från bla Västra Ryssland, Ukraina, Armenien, Baltikum osv till Sibirien.
Det handlade inte enbart om straffläger utan minst lika mycket om att befolka östra glesbygden i Sovjetunionen. Där fanns det redan olika mindre folkgrupper typ inuiter och andra nomadfolk.
Typ som England gjorde med Australien en gång i tiden (fast mkt hårdare)
När det gäller det muslimska inflytandet så har jag läst att de folkgrupperna behandlas lite som andra klassens medborgare om än inte formellt så i praktiken. De återfinns i huvudsak i de små republikerna invid Kaukasus.
Separatiströrelsen i Tjetjenien och Dagestan blossar upp då och då av dessa skäl.
Jag litar nog ändå på UI:s publikationer mer än Wikipedia etc.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-03 kl. 23:46.
Citera
2022-08-03, 23:37
Medlem
Citat:
Jajamensan! Jag e på riktigt! Sitter här på Sveavägen 68 just nu om du vill kika förbi på en latte.

EU och USA skickar vapen så länge opinionen tillåter, vi får se en vindstilla dag i januari om hur det blir med nya vapenleveranser från EU. Eller vintern 23/24...
Men vad vet jag, det kanske blir omvänt, att nu jäklar ska ryssen ut och vi skickar miljö och hbtqi certifierad militär till fronten, boots on the ground!

Problemet är att det är lite som i Afghanistan, att väst har pengarna men Talibanerna och Ryssarna har tiden.

Väst kommer inte backa och ge upp Ukraina. Det finns inte på kartan! Inte ens Ukrainas folk vill gå med på landförluster. Och majoriteten i de ockuperade områdena vill tillhöra Ukraina inte Nazist-Ryssland.

Möjgligtvis går väst/ukraina med på att släppa krim. Men det kommer inte Nazisterna nöja sig med då de vill ha de gastillgångar som finns i östra Ukraina.

Men det är ju antagligen bra för dig! Du kommer kunna fortsätta leva på svenskt socialbidrag och på sidan av sälja din själ för några få rubel till trollfabriken under flera år!
Citera
2022-08-04, 01:39
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Nej onekligen finns det en hel del republikaner som saknar allt rent mjöl i påsen speciellt de där Q anon dräggen som röstade nej till Sverige och Finlands NATO ansökan
Citera
2022-08-04, 07:33
Medlem
Det går utmärkt för Ryssland. De avvecklar sin armé i rasande takt! Precis som väst vill!
Citera
2022-08-04, 07:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Relativt befolkningen trodde jag att du begrep? Sverige har över 1 miljon muslimer som växer mer än den kristna befolkningen.
Om vi antar att andelen skulle vara densamma Ukraina/Ryssland skulle det i absoluta tal finnas fler i Ryssland.
Värt att notera är att det finns ungefär lika många muslimer i Tyskland eller i Frankrike som det finns i Ryssland - nominellt sett! Och då är ryssarna dubbelt så många.
Nu ska jag börja kalla Sverige för Suedistan🤣
Vad sitter du och svamlar om nu?

Enligt uppgifter är ungefär 10% av Rysslands befolkning muslimer. Det är ca 14 miljoner. Sverige har också ca 10% muslimer.

Finns det 14 miljoner muslimer i Tyskland? Enligt uppgifter är de ca 6-7% av befolkningen, ca 5-6 miljoner år 2019. Är de siffrorna inte korrekta menar du?

Citat:
Russia has the largest Muslim population in Europe; and according to US Department of State in 2017,Muslims in Russia numbered 14 million or roughly 10% of the total population

Citat:
Jag litar nog ändå på UI:s publikationer mer än Wikipedia etc.
Var finns UI's länk då så går det att kontrollera vad du har missat?
Senast redigerad av Conception 2022-08-04 kl. 07:44.
Citera
2022-08-04, 07:56
Medlem
Citat:

Tiden? Ryssarna har kämpat sen urminnes tider med att försöka sig på att bli en stormakt. Hur mycket mer tid behöver ni? För min del kan ni sitta hur länge ni vill i era jordhålor och bida er tid, vi i väst fortsätter att leva i välfärd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in