Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
En god vän till mig hade en son som gick någon form av jägarutbildning. När denna var avslutad kunde han införskaffa ett gevär varvid han omgående använde detta för att ta livet av sig.
Frågan blir då: hur kunde detta ske?
Jag föreställer mig att de som utbildar torde iaktta viss alerthet visavi eventuella tecken på mental problematik hos enstaka elever.
Varför föreställer du dig det?
Svaret på din fråga är extremt enkel om än något hård: Människor är irrationella varelser som ibland fattar beslut som får katastrofala följder vilka ingen annan kunnat förutse eller påverka.
Det är inte så enkelt som att man kan se att en person kommer att ta livet av sig om några veckor/månader. Att ens förvänta sig att utbildningsledarna vid en kurs vilken leder till jägarexamen ska kunna göra det är minst sagt orimligt.
Den teoretiska delen är som vilket studerande som helst. Långt ifrån alla lärare som arbetar dagligen med studenter/elever som kan se att personen framför dem är en blivande självmordskandidat.
Den praktiska delen, skyttet, är som vilken aktivitet som helst. Det är i princip omöjligt att avgöra att någon som ägnar sig åt en fysisk aktivitet (Spelar minigolf, cyklar, klättrar, täljer dalahästar.) är en potentiell självmordskandidat.
Efter avlagda prov tillkommer ansökan om vapenköp vilken handläggs av polisen och tar tid (I vissa delar av Sverige vid vissa tider på året upp till ett halvår.).
Det kan alltså gå väldigt lång tid från det att en person genomgår sin utbildning mot jägarexamen och stunden h*n väl får ett vapen i handen och kan avsluta sitt liv. Att du förvänta sig att detta skulle kunna förutse att (om) detta var hela syftet med jägarexamen är minst sagt orimligt.
Kan du avgöra genom att umgås med en människa att h*n kommer ta livet av sig om ett halvår?
Om en person verkligen vill ta livet av sig finns det betydligt enklare sätt att gå tillväga än att ta jägarexamen och vänta till den dagen man har ett eget vapen.
Om inte ens din vän vars son tog livet av sig kunde förutse det, trots att h*n antagligen kände sin son väl, och förhindra det kan vi väl knappast förvänta oss att kursledarna som troligtvis bara träffade personen något fåtal gånger skulle kunna ha gjort det.