2022-05-30, 16:36
Medlem
ekerilars avatar
Nu har jag visserligen slutat både som kurs- och provledare, men av de som håller på nu, får jag höra att språket i provet är väl akademiskt, och att personer som kanske inte har så gott ordförråd får svårt att förstå vad frågorna egentligen handlar om.
Citera
2022-05-31, 02:49
Medlem
Rxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu har jag visserligen slutat både som kurs- och provledare, men av de som håller på nu, får jag höra att språket i provet är väl akademiskt, och att personer som kanske inte har så gott ordförråd får svårt att förstå vad frågorna egentligen handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Har kontakt med provledare och det dom säger är att folk läser på för dåligt inför proven.

Visst dom gjorde om proven då dom tyckte att det var för många som klarade dom.
Att provet suger är inget jag hittat på. Har riktats väldigt mycket kritik gentemot provet på internet. Det stämmer att mycket kritik handlat om att frågorna är för ”akademiska”, men det är bara toppen av isberget.

Som sagt, det är svindyrt att skriva skiten, appen man skriver provet i suger och är buggig som fan och du kan få fel även om du väljer ett alternativ som tekniskt sett är rätt.
Det största problemet är dock att det ännu inte tryckts någon kurslitteratur som täcker provet! Svårt att plugga när det inte finns en bok att läsa och dom äldre böckerna och apparna folk tvingas plugga i innehållet felaktig information…

https://www.jaktojagare.se/kategorie...over-20210908/

Finns oerhört många liknande artiklar, samt även många inlägg i tråden.

Exempel från tråden

Att påstå att folk bara ”pluggar för lite” är minst sagt naivt.
Senast redigerad av Rxd 2022-05-31 kl. 02:54.
Citera
2022-06-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Har kontakt med provledare och det dom säger är att folk läser på för dåligt inför proven.

Jag pluggade på som f-n, det kom frågor som inte finns i böckerna eller på kurserna utan det är scenarion som beskrivs som nästan kräver att du har varit med ute på jakt. Man får ju inte se de rätta svaren till frågorna så du vet inte på vilka frågor du hade fel eller rätt.

Min kursledare sa att det är ca 7% som klarar det första gången. *klappar mig själv på ryggen*
:-D
Citera
2022-06-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rejcermaggan
Jag pluggade på som f-n, det kom frågor som inte finns i böckerna eller på kurserna utan det är scenarion som beskrivs som nästan kräver att du har varit med ute på jakt. Man får ju inte se de rätta svaren till frågorna så du vet inte på vilka frågor du hade fel eller rätt.

Min kursledare sa att det är ca 7% som klarar det första gången. *klappar mig själv på ryggen*
:-D

Kan hålla med om att frågorna på provet var bra annorlunda än det som man lär sig i böckerna.
Appen är läskig, man kan inte zooma fört art bestämma djuret i bilder, vilket var sjukt svårt på vissa lång distans foton! En fråga som jag vet jag fick tveksamt rätt på, nämnde inte vilken årstid det var, vilket faktiskt är grundande till en ja/nej fråga. Tog upp det med provledaren och han vart riktigt förvånad.

Jag pluggade 3 månader med bok och app, läste genom boken 2 gånger, kanske 200+ test prov.
Men jag gick även en 2 dagars teori kurs bara för att stämma av att jag har lärt mig på rätt sätt och vart lite omdirigerad. Inget stämde överens med Naturvårdsverkets app's prov utformning ändå.

Klarade provet med 65 rätt.
Fick en klapp på axeln & stadigt handslag av provledaren som frågade hur jag hade studerat och ett stort bra jobbat med provet, enligt honom var det ungefär 95% som misslyckades med provet hos dem.
Citera
2022-07-31, 11:47
Medlem
Eastmancolors avatar
En god vän till mig hade en son som gick någon form av jägarutbildning. När denna var avslutad kunde han införskaffa ett gevär varvid han omgående använde detta för att ta livet av sig.

Frågan blir då: hur kunde detta ske?

Jag föreställer mig att de som utbildar torde iaktta viss alerthet visavi eventuella tecken på mental problematik hos enstaka elever.
Citera
2022-07-31, 13:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
En god vän till mig hade en son som gick någon form av jägarutbildning. När denna var avslutad kunde han införskaffa ett gevär varvid han omgående använde detta för att ta livet av sig.

Frågan blir då: hur kunde detta ske?

Jag föreställer mig att de som utbildar torde iaktta viss alerthet visavi eventuella tecken på mental problematik hos enstaka elever.

Varför föreställer du dig det?

Svaret på din fråga är extremt enkel om än något hård: Människor är irrationella varelser som ibland fattar beslut som får katastrofala följder vilka ingen annan kunnat förutse eller påverka.

Det är inte så enkelt som att man kan se att en person kommer att ta livet av sig om några veckor/månader. Att ens förvänta sig att utbildningsledarna vid en kurs vilken leder till jägarexamen ska kunna göra det är minst sagt orimligt.

Den teoretiska delen är som vilket studerande som helst. Långt ifrån alla lärare som arbetar dagligen med studenter/elever som kan se att personen framför dem är en blivande självmordskandidat.

Den praktiska delen, skyttet, är som vilken aktivitet som helst. Det är i princip omöjligt att avgöra att någon som ägnar sig åt en fysisk aktivitet (Spelar minigolf, cyklar, klättrar, täljer dalahästar.) är en potentiell självmordskandidat.

Efter avlagda prov tillkommer ansökan om vapenköp vilken handläggs av polisen och tar tid (I vissa delar av Sverige vid vissa tider på året upp till ett halvår.).

Det kan alltså gå väldigt lång tid från det att en person genomgår sin utbildning mot jägarexamen och stunden h*n väl får ett vapen i handen och kan avsluta sitt liv. Att du förvänta sig att detta skulle kunna förutse att (om) detta var hela syftet med jägarexamen är minst sagt orimligt.

Kan du avgöra genom att umgås med en människa att h*n kommer ta livet av sig om ett halvår?
Om en person verkligen vill ta livet av sig finns det betydligt enklare sätt att gå tillväga än att ta jägarexamen och vänta till den dagen man har ett eget vapen.

Om inte ens din vän vars son tog livet av sig kunde förutse det, trots att h*n antagligen kände sin son väl, och förhindra det kan vi väl knappast förvänta oss att kursledarna som troligtvis bara träffade personen något fåtal gånger skulle kunna ha gjort det.
Senast redigerad av Allaballawalla 2022-07-31 kl. 13:47.
Citera
2022-07-31, 13:46
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför föreställer du dig det?

Svaret på din fråga är extremt enkel om än något hård: Människor är irrationella varelser som ibland fattar beslut som får katastrofala följder vilka ingen annan kunnat förutse eller påverka.

Det är inte så enkelt som att man kan se att en person kommer att ta livet av sig om några veckor/månader. Att ens förvänta sig att utbildningsledarna vid en kurs vilken leder till jägarexamen ska kunna göra det är minst sagt orimligt.

Den teoretiska delen är som vilket studerande som helst. Långt ifrån alla lärare som arbetar dagligen med studenter/elever som kan se att personen framför dem är en blivande självmordskandidat.

Den praktiska delen, skyttet, är som vilken aktivitet som helst. Det är i princip omöjligt att avgöra att någon som ägnar sig åt en fysisk aktivitet (Spelar minigolf, cyklar, klättrar, täljer dalahästar.) är en potentiell självmordskandidat.

Efter avlagda prov tillkommer ansökan om vapenköp vilken handläggs av polisen och tar tid (I vissa delar av Sverige vid vissa tider på året upp till ett halvår.).

Det kan alltså gå väldigt lång tid från det att en person genomgår sin utbildning mot jägarexamen och stunden h*n väl får ett vapen i handen och kan avsluta sitt liv. Att du förvänta sig att detta skulle kunna förutse att (om) detta var hela syftet med jägarexamen är minst sagt orimligt.

Kan du avgöra genom att umgås med en människa att h*n kommer ta livet av sig om ett halvår?
Om en person verkligen vill ta livet av sig finns det betydligt enklare sätt att gå tillväga än att ta jägarexamen och vänta till den dagen man har ett eget vapen.

Om inte ens din vän vars son tog livet av sig kunde förutse det, trots att h*n antagligen kände sin son väl, kunde se det och förhindra det kan vi väl knappast förvänta oss att kursledarna som troligtivs bara träffade personen något fåtal gånger skulle kunna ha gjort det.

Tack för utförligt svar ehuru tonen var i defensivaste laget, måste jag säga.
Citera
2022-07-31, 13:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tack för utförligt svar ehuru tonen var i defensivaste laget, måste jag säga.

Vad menar du med det fetade?

Jag försökte svara klart och tydligt med utgångspunkt i hur det fungerar rent praktiskt och varken försvara eller anklaga någon.

Det finns ingen att försvara i det här. Att folk väljer att ta livet av sig är en tragedi för inblandade och anhöriga, men det är till syvende och sist den som tar livet av sig som är ansvarig för sin handling och ingen annan.
Citera
2022-07-31, 13:58
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Vad menar du med det fetade?

Jag försökte svara klart och tydligt med utgångspunkt i hur det fungerar rent praktiskt och varken försvara eller anklaga någon.

Det finns ingen att försvara i det här. Att folk väljer att ta livet av sig är en tragedi för inblandade och anhöriga, men det är till syvende och sist den som tar livet av sig som är ansvarig för sin handling och ingen annan.

Jag menar att jag hade väntat mig ett svar mer i stil med: "Det var verkligen tråkigt att höra. Vi försöker hålla en rimlig koll på våra elever men mentala problem är i praktiken inte helt lätta att identifiera i synnerhet som det som hände din väns son är väldigt ovanligt."
Citera
2022-07-31, 14:15
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag menar att jag hade väntat mig ett svar mer i stil med: "Det var verkligen tråkigt att höra. Vi försöker hålla en rimlig koll på våra elever men mentala problem är i praktiken inte helt lätta att identifiera i synnerhet som det som hände din väns son är väldigt ovanligt."

Ok.

Men det där är ju ett "politikersvar" som varken förklarar verkligheten eller säger någonting.

Jag tänkte att du kanske vill ha svar på din fråga och inta samling floskler som varken gör till eller från.

Missförstå mig inte nu. Jag försöker inte vara otrevlig på något sätt och är fullt införstådd i tragiken kopplad till det inträffade. Men jag tillhör själv kategorin människor som själv vill ha ett rakt, tydligt och korrekt svar som beskriver verkligheten och inte ett innehållslöst ursäktande svar som bara har till funktion att släta över det inträffade, ducka/komma undan från det hela och som trots allt inte är sant.

Psykisk ohälsa är ett extremt stort problem i dagens samhälle. Ett problem som behöver tas på fullaste allvar och att då komma med enkla överslätande förklaringar till ett komplext och svårt problem gynnar ingen. Ibland kanske sanningen är hård, men den är trots allt sanningen.
Citera
2022-07-31, 14:25
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ok.

Men det där är ju ett "politikersvar" som varken förklarar verkligheten eller säger någonting.

Jag tänkte att du kanske vill ha svar på din fråga och inta samling floskler som varken gör till eller från.

Missförstå mig inte nu. Jag försöker inte vara otrevlig på något sätt och är fullt införstådd i tragiken kopplad till det inträffade. Men jag tillhör själv kategorin människor som själv vill ha ett rakt, tydligt och korrekt svar som beskriver verkligheten och inte ett innehållslöst ursäktande svar som bara har till funktion att släta över det inträffade, ducka/komma undan från det hela och som trots allt inte är sant.

Psykisk ohälsa är ett extremt stort problem i dagens samhälle. Ett problem som behöver tas på fullaste allvar och att då komma med enkla överslätande förklaringar till ett komplext och svårt problem gynnar ingen. Ibland kanske sanningen är hård, men den är trots allt sanningen.

Ok. Då undrar jag om du har hört talas om fallet ifråga eller liknande fall där det i efterhand framkommit att någon låtit utbilda sig endast i syfte att lagligen få tag i vapen. Såvitt jag har förstått infördes kravet om jägarexamen för jaktvapenlicens 1985 och det åberopade fallet inträffade drygt tjugo år senare.
Senast redigerad av Eastmancolor 2022-07-31 kl. 14:55.
Citera
2022-07-31, 15:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ok. Då undrar jag om du har hört talas om fallet ifråga eller liknande fall där det i efterhand framkommit att någon låtit utbilda sig endast i syfte att lagligen få tag i vapen. Såvitt jag har förstått infördes kravet om jägarexamen för jaktvapenlicens 1985 och det åberopade fallet i träffade drygt tjugo år senare.

Nej, jag känner inte till det aktuella fallet eller något fall där någon tagit jägarexamen enbart med syfte att få tillgång till vapen enbart för att begå självmord. Det är ju inte säkert att det var så i det här fallet heller.

Men jag känner till självmord som begåtts med hjälp av jaktvapen. En bekants far sköt sig själv.ett halvår efter att hans fru gått bort i cancer. Han var en bit över 70 och hade haft tillgång till vapen "hur länge som helst" då han "alltid" jagat.

Det begås ungefär 1500 fullbordade självmord i Sverige per år. Vilket ger ca fyra per dag. Till detta kommer ungefär 15.000 självmordsförsök. Självklart kommer då något eller några av dessa ske med hjälp av jaktvapen med tanke på antalet jägare och jaktvapen det finns i Sverige.

Men om man verkligen vill ta livet av sig finns det betydligt enklare och snabbare sätt än att ta sig genom processen med studier, prov och ansökningstiden för att få tillgång till vapen.

Personligen tror jag att risken för självmord snarare minskar än ökar om fler tar jägarexamen. Dels för att det kan väcka en ny syn på sig själv i förhållande till sin omvärld och dels då det kan leda till nya positiva erfarenheter när människor utökar sin kunskapsbank.

Sedan har vi hela grejen med att man då kan ingå i ett nytt sammanhang och få nya vänner, en "ny roll" och en ny mening med livet om man blir en del av ett jaktlag, en jaktklubb och börjar jaga. Att ägna tid ute i skog och mark brukar även det vara gynnsamt för den mentala hälsan och något som ofta uppmuntras om man mår dåligt mentalt. Exempelvis genom "skogsbad" och liknande.

På det stora hela tror jag inte att det var tillgången till ett vapen som var det avgörande för din väns son. En person som verkligen vill ta livet av sig gör det oavsett om h*n har tillgång till skjutvapen eller ej. Om han hade kuggat proven hade han kanske till och med mått ännu sämre tidigare och tagit livet av sig på något annat sätt. Men det kommer vi aldrig få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in