2022-07-29, 03:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, jordytan avger inte solstrålning. Den strålar i en helt annan del av spektrumet. Jordstrålning är inte studsande solstrålning. Solstrålning absorberas och det går inte att betrakta värme från jordytan som solstrålning. Det strider mot allt vi vet om strålkroppar som lyder under fysikaliska lagar(som du inte kan).

Här har du ett citat av Max Planck:

But the empirical law that the emission of any volume-element depends entirely on what takes place inside of this element holds true in all cases (Prevost’s principle).

https://www.gutenberg.org/files/40030/40030-pdf.pdf

Som du ser så beror strålning från en strålkropp ENBART på det som händer INUTI strålkroppen. Alltså beror jordytans strålning INTE på atmosfären, för atmosfären befinner sig utanför jordytan, eller hur?

Det är du som tror, du skrev ju det flera gånger i dina andra inlägg. Jag tittar på vad fysikaliska lagar säger, de där lagarna som du inte kan.

Helt meningslöst citat. Det säger bara att det som händer handlar om saken i sig, och inte hur den fungerar.

Sådant gruvgrävande är nog tyvärr vad man får räkna med från oljerunkare.

Hur fungerar du som människa och med dina emissioner? De sker väl helt inom din kropp, och av det drar du slutsatsen att du aldrig behöver äta, dricka, skita eller pissa, för allt är i dig. Du påverkas inte heller av om det är svinkall vinter eller stekande sommarsol.

Sicket geni du är.
Citera
2022-07-29, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Faktum är att klimatforskarna använder en platt jord i sina beräkningar, de beräknar jorden som en disk som mottar solstrålning. Det är ett av felen de gör, för jorden har en konisk skugga och då är det omöjligt att jorden tar emot strålning som en disk.
Här har vi ytterligare ett bevis på hur du trots din arrogans inte har en aning om vad du talar om. Redan Arrhenius tog på 1800-talet med latitudband för att få med hur solstrålningen varierar över en rund jord, och i moderna GCM:er använder man sig sedan länge av en sfärisk jord som man delar in i allt mindre segment allteftersom datorerna blir snabbare.

Låt mig gissa att du har fått din "kunskap" från att titta på förenklade diagram över energibalans där man visar på en platt jord bara för att ge en schematisk överblick över hur växthuseffekten fungerar.
Citat:
Det är du som gör exceptionella påståenden. Atmosfären har en medeltemperatur på -18C. Jordytan har medeltemperatur 14C. Du påstår att luft med en temperatur på -18C värmer upp jorden. Du har inga bevis.
Du kan gå tillbaka till ett tidigare inlägg jag skrev:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2022-07-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag har ingen bra lösning mot det,
Inte jag heller. Jag bara ogillar de lösningar som WEF försöker implementera. Jag tycker absolut att vi som individer kan göra mer för miljön, duscha kortare, pendla mindre, mindre plast, mer ordentlig mat och inte tomma kalorier. Det är bara svårt att behärska sig. Om jag som individ har svårt att begränsa min duschtid, hur svårt är det då för våra ledare att begränsa sitt maktbegär?

Citat:
så visst jag tycker det vore bra att plantera mer skog men jag tror även att det är viktigt att minska koldioxid
Träd äter koldioxid. Det finns en teoretisk mängd odlade träd som leder till noll koldioxid i luften och en helt ny art miljökatastrofer. Havsalger är bättre på koldioxidätande, men de ger fula badstränder (inte lika fula som när de är fulla av plast och engångsmasker), medan träd är fina att se på.

Citat:
och gå över till förnybar energi inte bara för miljöns skull men också för att slippa vara beroende av att Ryssland och Saudiarabien skickar dessa resurser till oss.
Politik är härligt. Här sitter jag med en slavtillverkad mobil i Kina vars material är dränkt av afrikanskt blod, men jag vägrar olja från Ryssland för att Putin!

Ingen människa ska få leva om de inte lever exakt enligt mitt behag, att Putin inte fattar det.
Citera
2022-07-29, 19:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Som sagt, du tror att koldioxidhalten styr temperaturen på jorden. Du tror på något som någon säger till dig är sant. Svårare än så är det inte att lura en människa, eller en hel värld, om det som sägs egentligen inte är sant. Det förstår du väl?

Den eventuella motivationen bakom en sådan lögn vill du inte diskutera eller?
inte styr utan påverkar.
Citera
2022-07-29, 21:06
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det som är pinsamt är att du länkar till Heartland, en organisation som inte bara förnekar klimatforskningen, utan även förnekar cancermedicinen. De är ökända för att skapa skräpstudier om att rökning nog kanske inte alls leder till cancer, och lura naiva stackare som du att de ägnar sig åt riktig forskning. De har på senare år börjat inrikta sig mer mot att sabotera klimatforskningen. Det är desinformation, ingenting mer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Heartland_Institute

Som vanligt bemöter du inte sakfrågan utan på sedvanligt vänsterpatraskmanér kör du med ad hominem argument istället.

Bemöt sakfrågan eller håll käft.
Citera
2022-07-29, 21:11
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skall vi läsa Breivik för att förstå hur ni klimatförnekare tänker också?

Teds manifest har granskats in i minsta detalj under decennier och ingen har hittills lyckats vederlägga den.

Ted har en IQ på 167. Det har inte du.

Bitarna faller på plats när man läser om hans förklaring om vänstermänniskors drivkrafter. Stämmer till punkt och pricka.

Förresten, hur känns det att vara Anomaligns lilla förkläde? Du kommer springandes varje gång hen är i knipa.

Citera
2022-07-29, 22:47
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Som vanligt bemöter du inte sakfrågan utan på sedvanligt vänsterpatraskmanér kör du med ad hominem argument istället.

Bemöt sakfrågan eller håll käft.

Du kom med en länk till en ökänd spridare av desinformation. Det är viktigt att peka ut detta, om någon inte skulle känna till vad det handlar om för källa. Det har ingenting med personangrepp att göra, utan om grundläggande källkritik.
Citera
2022-07-29, 22:50
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Du kom med en länk till en ökänd spridare av desinformation. Det är viktigt att peka ut detta, om någon inte skulle känna till vad det handlar om för källa. Det har ingenting med personangrepp att göra, utan om grundläggande källkritik.

Börja med att bemöta sakfrågan. Sedan kan du roa dig med ad hominem argument.

Svara på frågan. Har dom fel i sak? Har dom fel i det dom påstår?

Det är det enda som intresserar mig. Huruvida det är moder Theresa eller Breivik som framför budskapet är irrelevant.
Citera
2022-07-29, 22:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Börja med att bemöta sakfrågan. Sedan kan du roa dig med ad hominem argument.

Svara på frågan. Har dom fel i sak? Har dom fel i det dom påstår?

Det är det enda som intresserar mig. Huruvida det är moder Theresa eller Breivik som framför budskapet är irrelevant.

Jag kan inte ens börja ta ställning till om de har rätt eller fel i sak eftersom de, källan till denna information, har så oerhört låg tillförlitlighet, baserat på tidigare beteende. Tänk pojken som ropade varg. Den där organisationen stred förr med näbbar och klor för att motbevisa att rökning ger cancer. Alla deras inlägg i det offentliga samtalet tycks motiveras av tvivelaktiga avsikter, att fördunkla och förvränga snarare än framhäva sanningen. Det finns inget gott skäl att tro att de plötsligt har ändrat sitt M.O. nu när de har riktat in sig på att motarbeta klimatforskningen.
Citera
2022-07-29, 22:59
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Jag kan inte ens börja ta ställning till om de har rätt eller fel i sak eftersom de, källan till denna information, har så oerhört låg tillförlitlighet, baserat på tidigare beteende. Tänk pojken som ropade varg. Den där organisationen stred förr med näbbar och klor för att motbevisa att rökning ger cancer. Alla deras inlägg i det offentliga samtalet tycks motiveras av tvivelaktiga avsikter, att fördunkla och förvränga snarare än framhäva sanningen. Det finns inget gott skäl att tro att de plötsligt har ändrat sitt M.O. nu när de har riktat in sig på att motarbeta klimatforskningen.

Om du inte ens kan ta ställning till sakfrågan är det väl meningslöst för dig att kommentera öht.
Citera
2022-07-29, 23:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Om du inte ens kan ta ställning till sakfrågan är det väl meningslöst för dig att kommentera öht.

Nej, som jag skrev nyss är det viktigt att påpeka att källan är ökänd för att sprida desinformation. Det är viktigt med källkritik. Du skulle också tjäna på att bli lite bättre på detta.
Citera
2022-07-30, 00:09
Medlem
Citat:
Nej, som jag skrev nyss är det viktigt att påpeka att källan är ökänd för att sprida desinformation. Det är viktigt med källkritik. Du skulle också tjäna på att bli lite bättre på detta.

Och Mats Areskoug? Trovärdig?

https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Wikipedia?

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten#/media/Fil:Energifl%C3%B6den_i_atmosf%C3%A4ren.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in