Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-26, 05:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan lita på klimatforskningen och geovetenskapen, det är den bästa tillgängliga mänskliga kunskapen och den påvisar en alarmerande snabb höjning av den globala medeltemperaturen orsakad av utsläpp av CO2 från fossilt material.

Men man kan inte lita på forskarna. Av olika skäl kan enskilda forskare börja driva en agenda som inte alls stöds av forskning. Avsikten är inte i första hand att påverka forskningen, vilket vore omöjligt så länge den bedrivs fritt, men att påverka opinioner.

Att påverka forskningen kräver adekvata och väldokumenterade resultat som kontrolleras av andra forskare och som mottas väl i forskarvärlden, medan vem som helst kan försöka påverka opinioner i en blogg.

Oavsett vad olika opinionsbildare hävdar, forskare eller inte, så säger forskningen att det finns en klimatkris med en historiskt snabb temperaturhöjning på minst 2 grader per århundrade och med ett utdöende av jordens djur- och växtarter med drygt 10 % per decennium.

Greta Thunberg och Elsa Widding är opinionsbildare som försöker påverka opinionen åt olika håll. Greta hänvisar till forskningen och Elsa hänvisar till vissa forskare och till egna diagram. Greta får utmärkelser och prispengar (som hon fonderar) medan Elsa vädjar om swishpengar.
"Since the first IPCC report was published in 1990, more anthropogenic fossil CO2 has been released into the atmosphere than previously throughout all of human history."

https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev-environ-012220-011104
Citera
2022-01-26, 13:44
Medlem
liffens avatar
Finns det något återkopplat system med temperaturberoende loopförstärkning som närmar sig -1 när medeltemperaturen stigit 2 grader (Nyquist-kriteriet)? Finns det inte det är tvågradersmålet ett godtyckligt påhitt.

"Global uppvärmning" innebär inte extremt höga temperaturer. Extremt höga temperaturer begränsas av kylvattenskiktet i Jordens yta. "Global uppvärmning" innebär att vintrarna i tempererade områden blir kortare. Det har både för-och nackdelar. Det missgynnar försäljningen av skidor men gynnar försäljningen av rullskidor. Skidförsäljaren kanske blir missnöjd men det är knappast någon katastrof. Jag har inte sett någon beskrivning av en tänkbar katastrofal verkan av kortare vintrar.

Att mänskligheten ökat från en till åtta miljarder har naturligtvis påverkat Jorden. Man behöver bara titta ut genom flygplansfönstret för att se en värld med spår av mänsklig påverkan. Vi är på väg mot en välmågereglerad värld med tio miljarder människor. Aldrig förr har Jorden mättat tio miljarder människor. Vi måste alltså skapa en ny värld som aldrig förut funnits. En beskrivning av hur en värld utan människor kan fungera har vi knappast någon nytta av. Meningslösa påhitt som tvågradersmålet är inte till någon hjälp.
Citera
2022-01-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Finns det något återkopplat system med temperaturberoende loopförstärkning som närmar sig -1 när medeltemperaturen stigit 2 grader (Nyquist-kriteriet)? Finns det inte det är tvågradersmålet ett godtyckligt påhitt.
Det är klart det är godtyckligt, liksom 1,5 graders målet. Det är bara en skattning av hur stora förändringar vi klarar av innan konsekvenserna blir ohanterliga, eller snarare en kompromiss baserat påå hur snabbt man tror att vi kan minska utsläppen. Sen finns det en bunt potentiella instabiliteter som att permafrost smälter och släpper ut CH4 och CO2, att Amazonas omvandlas till Savann, att kylande moln i tropikerna bryts sönder etc men vi kan inte säga exakt när dessa inträffar.

Citat:
"Global uppvärmning" innebär inte extremt höga temperaturer. Extremt höga temperaturer begränsas av kylvattenskiktet i Jordens yta.
Till havs begränsas onekligen temperaturen av att orkaner och åskväder (man kan inte ha orkaner nära ekvatorn, för liten Corioliskraft) ökar och kyler, vilket har sina egna problem, men över land kan man få kraftigare värmeböljor även i områden som redan nu är på gränsen till beboeliga.
Citera
2022-01-27, 08:05
Medlem
humanlifes avatar
Klimatförändringarna gör att livsmedelsproduktion har blivit svårare. Försäkringskostnaderna i USA för skadade skördar till följd av torka och översvämning har ökat dramatiskt.

Citat:
U.S. crop insurance payouts rise sharply as climate change worsens droughts, floods

(Reuters) - Insurance payments to U.S. farmers for crops lost to droughts and flooding have risen more than threefold over the past 25 years, according to an analysis of federal data by the Environmental Working Group (EWG) released on Thursday.

Insurance payments to farmers due to drought rose more than 400% between 1995 and 2020 to $1.65 billion, while payments due to excess moisture – like floods - rose nearly 300% to $2.61 billion, according to the nonprofit environmental group, which examined publicly available data from the U.S. Department of Agriculture.

https://www.msn.com/en-us/news/us/us-crop-insurance-payouts-rise-sharply-as-climate-change-worsens-droughts-floods/ar-AATbFHG?ocid=BingNewsSearch

De höga kostnaderna för extrema väder fortsätter vara höga. 2021 uppgick skadekostnaderna till hela 329 miljarder dollar, varav en stor del inte täcktes av försäkringar.

Den globala uppvärmningen har gjort att vädret blivit vår värsta fiende.

Citat:

Climate change fueled 3rd costliest losses ever in 2021 — less than half of that property was insured

LIVING WITH CLIMATE CHANGE

Led by the deadly and costly Hurricane Ida and massive flooding in Europe, the world racked up $329 billion in economic losses linked to severe weather last year, and only 38% of that bill was covered by insurance.
https://www.msn.com/en-us/weather/topstories/climate-change-fueled-3rd-costliest-losses-ever-in-2021-e2-80-94-less-than-half-of-that-property-was -insured/ar-AAT8dWO?ocid=BingNewsSearch
Citera
2022-01-27, 08:32
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är klart det är godtyckligt, liksom 1,5 graders målet. Det är bara en skattning av hur stora förändringar vi klarar av innan konsekvenserna blir ohanterliga, eller snarare en kompromiss baserat påå hur snabbt man tror att vi kan minska utsläppen. Sen finns det en bunt potentiella instabiliteter som att permafrost smälter och släpper ut CH4 och CO2, att Amazonas omvandlas till Savann, att kylande moln i tropikerna bryts sönder etc men vi kan inte säga exakt när dessa inträffar.

Till havs begränsas onekligen temperaturen av att orkaner och åskväder (man kan inte ha orkaner nära ekvatorn, för liten Corioliskraft) ökar och kyler, vilket har sina egna problem, men över land kan man få kraftigare värmeböljor även i områden som redan nu är på gränsen till beboeliga.

Instabilitet kan vara svårhanterlig men för övrigt bör förändringar värderas genom att man väger fördelarna mot nackdelarna. Jag tror att rädslan för stigande medeltemperatur egentligen är en rädsla för extrema värmeböljor med olidliga, livshotande maxtemperaturer. Men på SMHI:s "hur-var-vadret" kan man se att maxtemperaturerna stiger inte. Medeltemperaturen ökar genom att vintrarna blir kortare. Snart blir det sommar. Då föreslår jag följande: En varm dag när solen gassar, ta en IR-termometer, gå ut och mät temperaturer på torra och på fuktiga ytor. Jag fick en rejäl tankeställare när jag gjorde det för några år sedan. Det bästa sättet att bli övertygad är att mäta själv och tänka själv.

Det är troligt att en hederlig sammanställning av för- och nackdelar med två grader högre medeltemperatur skulle visa att fördelarna överväger.
Citera
2022-01-27, 08:43
Medlem
Citat:
Instabilitet kan vara svårhanterlig men för övrigt bör förändringar värderas genom att man väger fördelarna mot nackdelarna. Jag tror att rädslan för stigande medeltemperatur egentligen är en rädsla för extrema värmeböljor med olidliga, livshotande maxtemperaturer. Men på SMHI:s "hur-var-vadret" kan man se att maxtemperaturerna stiger inte. Medeltemperaturen ökar genom att vintrarna blir kortare. Snart blir det sommar. Då föreslår jag följande: En varm dag när solen gassar, ta en IR-termometer, gå ut och mät temperaturer på torra och på fuktiga ytor. Jag fick en rejäl tankeställare när jag gjorde det för några år sedan. Det bästa sättet att bli övertygad är att mäta själv och tänka själv.

Det är troligt att en hederlig sammanställning av för- och nackdelar med två grader högre medeltemperatur skulle visa att fördelarna överväger.

Jag tror man ser det globalt?

Men jag är heller inte så orolig för Sveriges vidkommande.
Citera
2022-01-27, 09:02
Medlem
Citat:
Instabilitet kan vara svårhanterlig men för övrigt bör förändringar värderas genom att man väger fördelarna mot nackdelarna.
Det finns hela IPCC-rapporter om just detta...
Citera
2022-01-27, 11:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Nej, det är inte troligt.

Klimatforskarna har noga analyserat konsekvenserna av den globala uppvärmningen. Deras slutsatser är väl dokumenterade och det är anledningen till att makthavarna har kommit fram till att vi måste begränsa uppvärmningen till 1,5 C. Redan vid den ökningen är nackdelarna allvarliga.
Redan nu är ju nackdelarna större än fördelarna. Du tänker väldigt konstigt.
Citera
2022-01-27, 13:39
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror man ser det globalt?
.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns hela IPCC-rapporter om just detta...

Om jag skall kontrollera en karta börjar jag med att jämföra med den verklighet jag ser. Stämmer den inte för Stockholms förstäder litar jag inte på den för Långtbortistan heller.

När jag försöker lista för- och nackdelarna med två graders höjning av medeltemperaturen i den verklighet jag ser finner jag att fördelarna är helt dominerande och att de flesta problem ganska lätt skulle kunna avhjälpas. Det är inte utan att jag förundras.
Citera
2022-01-27, 14:06
Medlem
Citat:
Om jag skall kontrollera en karta börjar jag med att jämföra med den verklighet jag ser.
Om jag skall ta ställning till en komplicerad fråga väljer jag att lyssna på experter, inte på vad en anonym skribent på FB tror utifrån några naiva observationer han har gjort på bakgården. Världen är lite större än din bakgård.
Citera
2022-01-27, 17:01
Medlem
Citat:
Om jag skall kontrollera en karta börjar jag med att jämföra med den verklighet jag ser. Stämmer den inte för Stockholms förstäder litar jag inte på den för Långtbortistan heller.

När jag försöker lista för- och nackdelarna med två graders höjning av medeltemperaturen i den verklighet jag ser finner jag att fördelarna är helt dominerande och att de flesta problem ganska lätt skulle kunna avhjälpas. Det är inte utan att jag förundras.

Värmen fördelar sig ju inte jämt över jordklotet och temperaturzoner flyttas.

Jo, Sverige fixar ju detta, det tror jag med. Bara att slippa värma så mycket på vintern är ju kanonbra!! Kunde blivit lite ljusare med på köpet men nähä... mörkt skall det vara.

Men om man redan har problem med värmen så kanske det är trist om det blir ännu varmare?

Men jag gillar inte att man pratar om en pågående klimatkris heller*, däremot är jag bekymrad för vart det kan barka hän i en ganska nära framtid om vi inte bromsar upp det. Det är en stor skuta att stanna, det kommer att ta minst 20 år, så jag vill börja nu.

*om det är vad du reagerat på?
Citera
2022-01-28, 05:54
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Värmen fördelar sig ju inte jämt över jordklotet och temperaturzoner flyttas.

Jo, Sverige fixar ju detta, det tror jag med. Bara att slippa värma så mycket på vintern är ju kanonbra!! Kunde blivit lite ljusare med på köpet men nähä... mörkt skall det vara.

Men om man redan har problem med värmen så kanske det är trist om det blir ännu varmare?

Men jag gillar inte att man pratar om en pågående klimatkris heller*, däremot är jag bekymrad för vart det kan barka hän i en ganska nära framtid om vi inte bromsar upp det. Det är en stor skuta att stanna, det kommer att ta minst 20 år, så jag vill börja nu.

*om det är vad du reagerat på?

Ja. Och en annan stor fördel är att kortare vintrar ger längre växtsäsong. När jag läste om bonden Paavo visste alla vad höstfrost och liggsäd innebar.

Vi är i full gång med en snabb omställning. Men ny teknik behöver lite tid för att mogna och bli konkurrenskraftig. Investeringar i omogen teknik kan bli kontraproduktiva. Troligen kommer vi att stabilisera luftens koldioxidhalt vid 500 ppm ungefär samtidigt som Jordens befolkning stannar vid tio miljarder. Varför inte planera för det? Och ägna oss åt att ta vara på våra möjligheter i stället för en meningslös jakt på koldioxidutsläpp.

Vi kanske borde fundera lite mer på hur vi kan använda underjordiska vattenmagasin. Bland annat för lokal klimatpåverkan och för energilagring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in