2022-07-27, 20:58
Medlem
gladihattens avatar
General Motors kvartalsrapport hahahaha

Mary Barra leder vägen...till konkurs. Elon måste verkligen ligga sömnlös av konkurrensen...
Citera
2022-07-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
General Motors kvartalsrapport hahahaha

Mary Barra leder vägen...till konkurs. Elon måste verkligen ligga sömnlös av konkurrensen...

Ingen här inne har någonsin påstått att legacy oems är teslas konkurrens. Det är de kinesiska bolagen ni helt frånskriver som väääldigt snabbt gasar ikapp och snart ifrån Tesla. Jämförelser med GM, Ford osv blir bara oseriösa, finns en anledning till att dessa ofta handlas p/e 6-7>
Citera
2022-07-27, 21:04
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Det är enkelt.

1) Apple har fokuserat på att göra kvalitativa produkter som de därför kan ta bra betalt för. Tesla o andra sidan har marknadens absolut lägsta kvalitet och betraktas av de flesta mer som en skämtbil.

2) Apple gick omedelbart in på marknaden med en färdig produkt och släppte därefter regelbundet nya bättre produkter för att hålla sig före konkurrenterna.
Tesla försöker fortfarande få sina 10 år gamla bilar att funka, konkurrenterna är förbi för länge sedan.

Teslas "window of opertunity " är förbi. Därför kommer de inte att kunna dominera marknaden på samma sätt.

Mvh

Genuin fråga; vilka är det som är förbi?
Citera
2022-07-27, 21:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ingen här inne har någonsin påstått att legacy oems är teslas konkurrens. Det är de kinesiska bolagen ni helt frånskriver som väääldigt snabbt gasar ikapp och snart ifrån Tesla. Jämförelser med GM, Ford osv blir bara oseriösa, finns en anledning till att dessa ofta handlas p/e 6-7>

Vilken kinesisk tillverkare är ikapp Tesla menar du?
Citera
2022-07-27, 21:22
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vilken kinesisk tillverkare är ikapp Tesla menar du?
BYD såklart. Med sina hybrider
Citera
2022-07-27, 21:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
BYD såklart. Med sina hybrider

Bara att de måste tillverka 5 gånger fler av dem för att göra samma vinst. Undrar när BYD-bubblan spricker och kommer ner till samma p/e-tal som andra biltillverkare?
Citera
2022-07-27, 21:38
Medlem
Citat:
Bara att de måste tillverka 5 gånger fler av dem för att göra samma vinst. Undrar när BYD-bubblan spricker och kommer ner till samma p/e-tal som andra biltillverkare?

Jag trodde du skrev här tidigare att man värderar tesla pga tillväxten + framtiden. Men BYD med tresiffriga tillväxttal förtjänar nog samma som biltillverkare som krymper.

Ni tar fortfarande BYD som ett oseriöst bolag när de i själva verket kommer sälja >130k rena BEVs i månaden inom en snar framtid. Det är lite det jag belyser, konkurrensen är rakt framför ögonen men blundar man tillräckligt hårt så kommer den aldrig synas
Citera
2022-07-27, 21:42
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag trodde du skrev här tidigare att man värderar tesla pga tillväxten + framtiden. Men BYD med tresiffriga tillväxttal förtjänar nog samma som biltillverkare som krymper.

Ni tar fortfarande BYD som ett oseriöst bolag när de i själva verket kommer sälja >130k rena BEVs i månaden inom en snar framtid. Det är lite det jag belyser, konkurrensen är rakt framför ögonen men blundar man tillräckligt hårt så kommer den aldrig synas

Nej, jag tror att BYD och Tesla kommer dominera i framtiden. Det är dina dubbla måttstockar som jag finner oseriöst. Du tycker Tesla är övervärderat men inte att BYD är det.

And btw...

https://www.youtube.com/watch?v=ieDz426h5u8

Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-07-27 kl. 21:51.
Citera
2022-07-27, 22:01
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att BYD och Tesla kommer dominera i framtiden. Det är dina dubbla måttstockar som jag finner oseriöst. Du tycker Tesla är övervärderat men inte att BYD är det.

And btw...

https://www.youtube.com/watch?v=ieDz426h5u8

För att Teslas tillväxt bleknar och kommer blekna jämte BYDs, du är bara lite sen att inse det. Jag är inte köpare till BYD vid detta aktiepris fyi.

Jag har sett alla videor ang 4680 som är baserade på fakta och inte gissningar och vi verkar kolla på 255-280kwh dvs on par med 2170 men ganska mycket sämre än det CATL och SVOLT släpper senare i år. Och på en kostnadsbasis antagligen ganska mycket sämre än samtliga LFP
Citera
2022-07-27, 22:04
Medlem
illuminas avatar
Citat:

Om BYD har sån hög efterfrågan på sina elbilar, varför säljer dom sina batterier då?
Det kanske inte är så hög efterfrågan? Eller så förlorar dom pengar på sina elbilar så dom säljer hellre batterierna istället?
Vad tror du själv?

Tesla kommer göra 130k bilar i månaden i Q4 detta året, och dom gör det med vinst, till skillnad från exakt alla andra ev-tillverkare.
Citera
2022-07-27, 22:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
För att Teslas tillväxt bleknar och kommer blekna jämte BYDs, du är bara lite sen att inse det. Jag är inte köpare till BYD vid detta aktiepris fyi.

Jag har sett alla videor ang 4680 som är baserade på fakta och inte gissningar och vi verkar kolla på 255-280kwh dvs on par med 2170 men ganska mycket sämre än det CATL och SVOLT släpper senare i år. Och på en kostnadsbasis antagligen ganska mycket sämre än samtliga LFP

Aha, du räknar inte ökade vinstmarginaler som tillväxt?
Säg till när BYD tillverkar 5 ggr fler rena elbilar än Tesla eller när de säljer lika många med samma vinstmarginal. Då kanske de förtjänar sitt dubbelt så höga p/e-tal.

Ja, 4680 är effektivare än 2170 då 4680 cellens mycket tjockare hölje fungerar som bärande konstruktion. Har den lilla detaljen undgått dig?
Men nu var det ju frågan om räckvidden på 4680-model Y var begränsad av mjukvara, vilket du var helt stensäker på att den inte var. Tids nog får vi veta det.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-07-27 kl. 22:10.
Citera
2022-07-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Om BYD har sån hög efterfrågan på sina elbilar, varför säljer dom sina batterier då?
Det kanske inte är så hög efterfrågan? Eller så förlorar dom pengar på sina elbilar så dom säljer hellre batterierna istället?
Vad tror du själv?

Tesla kommer göra 130k bilar i månaden i Q4 detta året, och dom gör det med vinst, till skillnad från exakt alla andra ev-tillverkare.

Ingen behöver väl ”tro” någonting?

De har en backlog som de publicerat öppet på snart 600k elbilar som de kommunicerat öppet att den växer varje månad. BYD är i grunden ett batteribolag som sedan börjat tillverka bilar, batteribolag brukar sälja batterier, det är inte jättekonstigt imo.

Och en liten heads up så du inte blir förvånad när du läser BYDs rapport sen. De tjänar pengar på elbilar. De facto så kommunicerar de att ”då andelen elbilar ökar som revenue så accelererar lönsamheten”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in