Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-10, 13:39
  #5533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Huvudskälet till att lidar inte finns i Teslor är för att det är dyrt, även om det blivit billigare med åren. Problemet för Tesla är att dom inte kan sätta in lidar i bilar nu eftersom dom lovat att alla Teslor som sålts hittills ska klara full självkörning. Dom har lite målat sig in i ett hörn, skulle dom inte lyckas få en 5 år gammal model S köra själv på vägarna väntar massiva gruppstämningar, folk har ju redan köpt full självkörning till sina Teslor under löftet att det skall komma snart.

Själv förstår jag inte hur man löser det lilla problemet att kamerorna kan bli smutsiga och obrukbara under färd. Har 360 graders kamera på min bil och det är inte ovanligt att någon kamera blivit delvis blockerad pga smuts/regn osv. Funkar kanske i ett soligt Kalifornien, men i resten av världen?
Något hörn är det ju knappast. Det är inte så att de plötsligt chansade på teknikvalet. Lidar är gammal beprövad teknik, det är inte något nytt. Det vill säga de visste precis vad de gjorde när de gjorde valet.

Mer att de sätter upp deadlines och villkor som gör att de hamnar under press att leverera. Detta är ju ett strategiskt val, och något de gjort under hela den här resan. Man är rätt glad att man inte arbetar åt Tesla, även om det förmodligen är en bra pickup line på krogen.
Citera
2021-07-10, 14:42
  #5534
Medlem
illuminas avatar
Nu har fsd beta 9 släppts! Första intryck ser väldigt bra ut. Den kör mycket mjukare och mindre ryck i ratten ser det ut som.
Verkar som att dom hade rätt när dom sa att det är bättre utan radar. Nu blev jag ännu säkrare på att Tesla kommer va först med level5.

Självklart påstår jag inte att robot taxi är runt hörnet, men framsteg är framsteg och ledningen blev precis ännu större. Grafiken har dom snyggat till rejält också.

Den är fortfarande i sluten beta, men ska öppnas upp för alla inom några månader.
https://twitter.com/wholemarsblog/st...356251648?s=21
Citera
2021-07-10, 20:27
  #5535
Avstängd
Tesla håller inte på med konservativa årsmodeller och grejor. Tesla införde tex 13 förbättringar av en bilmodell fortlöpande under en 3 månadersperiod. Tesla har inte det konservativa tänkandet. De snackar inte ens om det, de bara gör det. - Allt fokus är på att förbättra produkten. Det gör att Tesla är sjumila steg före de konservativa.

I Europa tänker Tesla låta andra än Teslas bilar att ladda i deras stolpar. Det får andra biltllverkare i USA inte däremot. - Däremot tänker Tesla sälja software och batterier till andra lastbilstillverkare i USA. "The art of war" Om Tesla kan få lastbilstillverkare att köpa deras software och batterier så kommer de inte att utveckla egna. De förblir okunniga och i stark beroendeställning till Tesla.
Citera
2021-07-11, 11:42
  #5536
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Nu har fsd beta 9 släppts! Första intryck ser väldigt bra ut. Den kör mycket mjukare och mindre ryck i ratten ser det ut som.
Verkar som att dom hade rätt när dom sa att det är bättre utan radar. Nu blev jag ännu säkrare på att Tesla kommer va först med level5.

Självklart påstår jag inte att robot taxi är runt hörnet, men framsteg är framsteg och ledningen blev precis ännu större. Grafiken har dom snyggat till rejält också.

Den är fortfarande i sluten beta, men ska öppnas upp för alla inom några månader.
https://twitter.com/wholemarsblog/st...356251648?s=21

And so it begins!

Nej men seriöst tror vi ligger och väger på en ny tipping point gällande TSLA som aktie.
Kan dra åt båda håll under sommar/höst beroende på hur v.9.0 presterar.

Vad tror ni?
Pyspunka eller raket?

Jag själv har tankat upp en stor position igen och upplever att vi nu strax står i startgroparna för en AI-Booom.

Som någonstans under 1990-talet, självklart med en liten bubbla in the making men fundamentan finns där för en stor samhällsomställning.

Älskar börsen, helt otroligt spännande!
Citera
2021-07-11, 12:26
  #5537
Medlem
raskenss avatar
Hur stor är risken Musk fälls i rätten?

https://www.di.se/nyheter/elon-musk-...rskap-i-tesla/
Citera
2021-07-11, 12:32
  #5538
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla håller inte på med konservativa årsmodeller och grejor. Tesla införde tex 13 förbättringar av en bilmodell fortlöpande under en 3 månadersperiod. Tesla har inte det konservativa tänkandet. De snackar inte ens om det, de bara gör det. - Allt fokus är på att förbättra produkten. Det gör att Tesla är sjumila steg före de konservativa.

I Europa tänker Tesla låta andra än Teslas bilar att ladda i deras stolpar. Det får andra biltllverkare i USA inte däremot. - Däremot tänker Tesla sälja software och batterier till andra lastbilstillverkare i USA. "The art of war" Om Tesla kan få lastbilstillverkare att köpa deras software och batterier så kommer de inte att utveckla egna. De förblir okunniga och i stark beroendeställning till Tesla.


Är du medveten om att Volvo tillverkar och säljer elektriska bussar och har gjort det i flera år och flera andra tillverkare har redan i dag stora fordon i produktion. Varför skulle dom vilja köpa av tesla som inte en säljer nått tungt fordon?
Citera
2021-07-11, 12:58
  #5539
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur stor är risken Musk fälls i rätten?

https://www.di.se/nyheter/elon-musk-...rskap-i-tesla/
Sju solenergitak brann på olika Walmart-varuhus. Personalen från Tesla som tog hand om bränderna kunde inget om soltak. Walmart krävde att alla 240 taken skulle monteras bort av Tesla. Förlikning ingicks 2019.

Elons bror och andra direktörer har köpt sig fria men Elon tar rättegången.

Det hela föreföll vara ett katastrofköp av ett företag grundat av Elons kusiner.

Jag vill även minnas Elon skickade pengar från SpaceX för att få det att se ut som att SolarCity hade positiv "cash flow" men jag kan komma ihåg fel.

Utan att känna det juridiska så låter det som fällande dom. Men det är mycket som inte fastnar på teflon-Elon. Jag vågar inte gissa.

...

Citat:
Angry shareholders accused Elon Musk of using Tesla and SpaceX to bail out his cousins' solar company for $2.6 billion

The suit claims that SolarCity was by 2015 barreling toward a "major liquidity crisis" and that Musk used SpaceX to buy a total of $255 million worth of SolarCity bonds from March 2015 to March 2016.

"These bond purchases violated SpaceX's own internal policy, and SolarCity was the only public company in which SpaceX made any investments," the suit says.
https://www.businessinsider.com/elon...larcity-2019-9
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-11 kl. 13:19.
Citera
2021-07-11, 13:17
  #5540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Man har inte misslyckats förrän man ger upp och lägger ner projektet.

Att den är försenad är dock sant, men det var nog ingen som trodde att level 5 skulle uppnås redan nu. Det var onödigt att Elon satte ett datum på det, det är bara därför folk klagar.

Tesla har nu bevisat att de kan mäta avstånd utan lidar eller radar. Man behöver kameror och avancerad mjukvara med bildigenkänning.
Mjukvaran är fortfarande i sluten beta så jag förstår inte varför du gnäller?
Det är som att ladda ner iOS15 beta och klaga på att den är buggig.

De leder ju racet stort gentemot konkurrenterna iaf och snälla kom inte och snacka om att Waymo är före. Den funkar bara i sin lilla sandlåda i Chandler, Arizona som är en liten håla med under 150.000 invånare och den funkar bara i en liten del av den lilla hålan. Gud så långt de har kommit på 12 år
Att Waymo läser in sina statiska data ifrån databas istället för att läsa in den i realtid är den stora skillnaden mellan lösningarna.
Oberoende tester har visat att Waymo ligger långt före Teslas FSD.
Att mappa upp flera städer är en no brainer och Chandler är deras proof of concept i vilken de tydligen spöar FSD med hästlängder.
Sen får vi se om FSD v9 kan ändra på det.
Tyvärr så har jag bara sett videos av v9 på typ tomma vägar så svårt att bilda sig en uppfattning
Citera
2021-07-11, 14:58
  #5541
Medlem
FSD Beta 9.0 Känns väl sådär efter man sett detta klipp..

https://www.youtube.com/watch?v=GlIdu7prsAw
Citera
2021-07-11, 15:09
  #5542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jämför du hela Q1 med juni?
Nej. Q2 leveranser i kina är ner i Q2 jämfört med Q1. 61k jämfört med 69k i Q1.
Citera
2021-07-11, 18:34
  #5543
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Nej. Q2 leveranser i kina är ner i Q2 jämfört med Q1. 61k jämfört med 69k i Q1.
Tror dom exporterade fler bilar i Q2
Citera
2021-07-11, 18:37
  #5544
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
And so it begins!

Nej men seriöst tror vi ligger och väger på en ny tipping point gällande TSLA som aktie.
Kan dra åt båda håll under sommar/höst beroende på hur v.9.0 presterar.

Vad tror ni?
Pyspunka eller raket?

Jag själv har tankat upp en stor position igen och upplever att vi nu strax står i startgroparna för en AI-Booom.

Som någonstans under 1990-talet, självklart med en liten bubbla in the making men fundamentan finns där för en stor samhällsomställning.

Älskar börsen, helt otroligt spännande!
Blir nog raket om inte börsen kraschar. Det är fortfarande oroligt med USAs ekonomi pga Corona, inflation m.m.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback