2022-07-25, 22:05
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Anser du att MobilEYE också är en spårvagn? även fast den kan köra i vilken stad i europa och nordamerika som helst?

Eller kanske PonyAI, Zoox, argoai, AutoX. Bolag som har helt självkörande bilar som bedriver taxiverksamhet i stora städer i Kina. Vill bara veta med vilka mått som tesla är bättre på AV än dessa. Känns ganska subjektivt

Dessa videor är alltså på fordon som inte är Geofencade
https://www.youtube.com/watch?v=pDyMzz8HMIc&t=776s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany
https://www.youtube.com/watch?v=A1qNdHPyHu4&t=281s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany
https://www.youtube.com/watch?v=50NPqEla0CQ&t=975s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany

Finns bolag i storleksordning 30-40 i Kina som kör helt driverless. Vilken probabilitet i % sätter du på att Tesla blir först, känns ganska kul att veta.

Om du geniunt är intresserad är detta en ganska bra video som visar riktiga scenarion där LiDAR har för och nackdelar och de belyser hur oerhört viktigt det är med redundans
Men snälla, du delar en massa klipp från deras egna Youtube-kanal. Jag kan också spela det spelet:
https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Sen rabblar du bara upp en massa andra företag för att låta smart, men ingen av dom är heller i närheten till L5

Med Tesla så får du iaf följa med i utvecklingen. Allt är öppet att se på Youtube. Tesla döljer ingenting. Det är likadant i SpaceX, där vi öppet får se dom nya raketerna sprängas i bitar. Blue Origin gör inte så, kanske för att dom vill dölja hur mycket dom suger? Precis som alla andra företag du hyllar så mycket.
Citera
2022-07-25, 23:08
Medlem
Citat:
Min poäng hela tiden, väntade bara på att någon skulle säga det.

Skriver man att Tesla är ett bilbolag så kommer de 10 arga medelålders män och skriker att elbilar är en helt annan sak och att det förtjänar en helt annan multipel. Men när det väl kommer till kritan så är det EXAKT samma marknad de konkurrerar med och tar marknadsandelar ifrån.

Om nu en elbil är en helt annan grej så måste man väl ändå jämföra marknadsandelar för elbilar? För elbilar och bilar var ju tydligen äpplen och päron.

Var inte iPhone och resterande telefoner också av samma marknad?

Du ser ju hur det gick.

På tal om iPhone vad exakt erbjuder dom som ingen Android mobil erbjuder? På riktigt nyfiken då jag faktiskt inte gillar apple.

Likförbannat är apple störst, kan du förklara det för mig?
Citera
2022-07-25, 23:15
Medlem
Citat:
Vet inte ens vilket talesätt jag ska använda men det är helt sjukt att man blir påhoppad när man jämför Tesla med ett bilföretag, för att när man sedan ENDAST jämför med BEVs så blir man påhoppad med att man ska jämföra tesla med den totala bilmarknaden.

Tesla tillverkar bilar när de passar, och ”elbilar som inte är i närheten av en vanlig bil” när det passar. Förstår ni inte själva hur ni vrider varenda fakta till att vara något positivt.

1: tesla tillverkar bilar som andra biltillverkare och tar marknadsandelar

2: tesla tillverkar elbilar och tappar marknadsandelar inom elbilsbranschen.

Man kan inte kombinera detta när de passar bäst.

Och att Tesla säljer mjukvara och att det är helt revolutionerande måste man vara ganska bakom flötet för att tro. Jag kan gå in och konfigurera en EQS nu och lägga till Mjukvarufunktioner som ADS osv för lika mycket som FSD. Legacy OEMs har gjort detta i 25 år

Inte för att halvt repetera mig, och någon har säkert skrivit detta redan då jag läser lite i efterhand.

Apple tillverkar smarta mo(bilar) som andra.

Andra börjar härma apples modell (hel touch screen)

Apple börjar med den största och enda andelen av just den sortens smart phones, snabbt kommer de andra ikapp och tar större marknadsandelarandelar.

Igen, ändå tjänar Apple alla pengar.

Nu får fan du ge en riktigt bra anledning varför tesla inte skulle bli bilarnas iPhone.
Citera
2022-07-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
OK, du kan förstå Teslas försprång men du kan inte beskriva det i ord. Lite överjordiskt kanske. Aktiekursen är iallafall överjordisk.

appstore är ju ett bra exempel, först uppfinner apple smartphone som ger enorma intäkter och sedan fördubblar de dem med andras program som de också tjänar på. Fast jag får inte ihop det med en bil, finns inga tjänster man vill köpa i efterhand, finns ingen annan tillverkare som gör något för Tesla-bilar och appstore bygger på 1000-tals olika företagare. Alla bilar måste komma kompletta från början, de är redan dyra. Jag kan faktiskt inte se en bil vara något annat än en bil, med större eller mindre prestige och fan-base som kan ge lite extra intäkter.

Apples appstore började inte med 1000-tals olika företagare, det är något som byggs upp med tiden, som du säker redan visste om du inte var född 10 år sedan.
Citera
2022-07-25, 23:35
Medlem
Citat:
Vad är det som Elon lovat att han ska göra som han gjort som inte handlar om just bilar, ni som påstår att tesla inte är ett bilföretag. Jag kan lista lite grejer som inte skett så kan du lägga till!

Model s plaid 520 mile range
4680 (54% range increase)
Tesla semi
Cybertuck
FSD
Roadster (galet häftig med en SpaceX motor i bak)
EN AGI humanoid robot som tydligen ska finnas en fungerande prototyp innan 22’ EOY (notera att Grimes dansade i spandex inte räknas)
Robotaxi nätverk som skulle tjäna 30 000 dollar OM året åt ägarna.

Det ”x som Elon uppnått” med tesla är endast bilrelaterat, drömmarna som lovas är det som ger tesla en hög multipel”

Nuförtiden leder ju inte tesla i varken effektivitet, längst räckvidd, FSD, absolut inte kvalitet osv. Det är ju mer Tesla som är legacy BEV medans andra driver innovationerna framåt

Du skippade hela energidelen.

Batterier för att ersätta peaker plants.
Solcellstak.
Distribuerade(virtuella) kraftverk.
Autobidder.

Dessa kunde jag komma på utan att googla, dock glömde jag nämnde på autobidder.

Detta var vad jag fann när jag sökte efter namnet, du kan ju läsa...

https://www.tesla.com/sv_se/support/energy/tesla-software
Citera
2022-07-25, 23:53
Medlem
Citat:
Visst det är nog jag som är naiv 💀

Världens GDP är ~80T$

”Total avsaknad av föreställningsförmåga” har jag då jag inte anser att Grimes dansande i Spandex ger tillräcklig med förtroende för att investera i Tesla boten. Dag efter dag visar det sig vilken sinnessjuk sekt dehär är.

Alphabet som ligger ljusår före tesla inom AI sitter inte och hypear sån här skit vad jag kan se, och inte deras aktieägare heller.

#notacult

Du har rätt i att andra stora bolag inte håller på att hypa deras visioner, varför tror du det är?

Kan det kanske vara det självklara som Elon repeterat flera gånger?

Tesla söker ingenjörer och annat dylikt smarta människor att söka anställning hos Tesla.

De andra bolagen har redan tusentals AI-folk och är alldeles för säkra på sin sits.
Senast redigerad av Klugge 2022-07-26 kl. 00:02.
Citera
2022-07-26, 00:02
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Du har rätt i att andra stora bolag inte håller på att hyra deras visioner, varför tror du det är?

Kan det kanske vara det självklara som Elon repeterat flera gånger?

Tesla söker ingenjörer och annat dylikt smarta människor att söka anställning hos Tesla.

De andra bolagen har redan tusentals AI-folk och är alldeles för säkra på sin sits.

De inte bara söker smarta människor, de får de smartaste. Vet inte om någon nämnt det i tråden men Tesla och SpaceX tävlar konstant med varandra om 1:a samt 2:a platsen om vilket företag nyutexaminerade ingenjörer helst vill jobba hos. Det är en extremt stor fördel jämntemot t.ex Google/Apple, de "konkurrerande" biltillverkarna ska vi inte ens nämna - de är långt ner på listan.

Nån nämnde jämförelse Apple/Android med Tesla vs resten. Då ska man också komma ihåg att Apple inte tillverkar sina produkter, de designar dem endast. Det kan dessutom hävdas, om man nu vill tillverka telefoner, att det är betydligt enklare att skapa en effektiv vinstdrivande produktionslinje för det jämfört med elbilar. De andra biltillverkarna tillverkar ju inte sina bilar själva på alls samma sätt som Tesla, utan de tillverkar chassit och (ibland) motorn, mycket annat outsourcar man. Ännu en anledning till hur Tesla kan få så enorma marginaler...
Citera
2022-07-26, 06:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Anser du att MobilEYE också är en spårvagn? även fast den kan köra i vilken stad i europa och nordamerika som helst?

Eller kanske PonyAI, Zoox, argoai, AutoX. Bolag som har helt självkörande bilar som bedriver taxiverksamhet i stora städer i Kina. Vill bara veta med vilka mått som tesla är bättre på AV än dessa. Känns ganska subjektivt

Dessa videor är alltså på fordon som inte är Geofencade
https://www.youtube.com/watch?v=pDyMzz8HMIc&t=776s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany
https://www.youtube.com/watch?v=A1qNdHPyHu4&t=281s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany
https://www.youtube.com/watch?v=50NPqEla0CQ&t=975s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany

Finns bolag i storleksordning 30-40 i Kina som kör helt driverless. Vilken probabilitet i % sätter du på att Tesla blir först, känns ganska kul att veta.

Om du geniunt är intresserad är detta en ganska bra video som visar riktiga scenarion där LiDAR har för och nackdelar och de belyser hur oerhört viktigt det är med redundans

Fokusförflyttning som tar mer energi av den som tar sig an att plocka isär argumenten än av dig för att sätta ihop dem. Du försöker hitta allt du kan för att intala dig själv att ett annat system är mer kompetent än Teslas FSD. Detta gör du antingen för att du avskyr tanken på att ha fel och att jag har rätt, och/eller för att du inte förstår tekniken men trots detta redan bestämt dig.
Citera
2022-07-26, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Men snälla, du delar en massa klipp från deras egna Youtube-kanal. Jag kan också spela det spelet:
https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Sen rabblar du bara upp en massa andra företag för att låta smart, men ingen av dom är heller i närheten till L5

Med Tesla så får du iaf följa med i utvecklingen. Allt är öppet att se på Youtube. Tesla döljer ingenting. Det är likadant i SpaceX, där vi öppet får se dom nya raketerna sprängas i bitar. Blue Origin gör inte så, kanske för att dom vill dölja hur mycket dom suger? Precis som alla andra företag du hyllar så mycket.

Tesla ”döljer ingenting”, Näe, det är kanske därför alla andra av dessa bolag presenterar interventions/mile, samtliga kollisioner osv. Varför kräver inte aktieägarna hos Tesla att de börjar presentera data? Så får ni se svart på vitt hur utvecklingen går utan att ta info ifrån någon youtuber vars inkomst är beroende av att Tesla fanboys stöttar hans kanal

Och vadå inget av de andra är nära. FYI så har AutoX > 1000 robotaxis i sin verksamhet idag.

Du kan även kolla på Baidus/Alibabas JVs kring självkörande.

Poängen är ju dock ganska självklar, det är en av världens mest konkurrensutsatta branscher, tesla kapar R&D samtidigt som andra rampar. Men ändå så sätter ni probabiliteten att Tesla vinner hela kakan som >50%??

Och angående 450 kommentarer om Apple nedan. Apple säljer simplicitet och gör sina konsumenter beroende av deras produkter, inte beroende som beroende men på det sättet att allt är länkat till varandra. Jag personligen skulle inte ens få för mig att köpa en Android när jag köper en ny mobil. Det är detta Apple nu försöker göra i bilar med nya Apple CarPlay. Liknelsen med Tesla ser jag ingenstans.

Och ni som nämner Energibusinessen från ingenstans så är det en del av tesla som har väldigt låg marginal, växer sakta och är generellt betydligt mindre intressant än bilbranschen. FYI så peakade deras solcellsbusiness 2016. Det var 6 år sedan, den har krympt sedan dess
Citera
2022-07-26, 09:45
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Inte för att halvt repetera mig, och någon har säkert skrivit detta redan då jag läser lite i efterhand.

Apple tillverkar smarta mo(bilar) som andra.

Andra börjar härma apples modell (hel touch screen)

Apple börjar med den största och enda andelen av just den sortens smart phones, snabbt kommer de andra ikapp och tar större marknadsandelarandelar.

Igen, ändå tjänar Apple alla pengar.

Nu får fan du ge en riktigt bra anledning varför tesla inte skulle bli bilarnas iPhone.

Det är enkelt.

1) Apple har fokuserat på att göra kvalitativa produkter som de därför kan ta bra betalt för. Tesla o andra sidan har marknadens absolut lägsta kvalitet och betraktas av de flesta mer som en skämtbil.

2) Apple gick omedelbart in på marknaden med en färdig produkt och släppte därefter regelbundet nya bättre produkter för att hålla sig före konkurrenterna.
Tesla försöker fortfarande få sina 10 år gamla bilar att funka, konkurrenterna är förbi för länge sedan.

Teslas "window of opertunity " är förbi. Därför kommer de inte att kunna dominera marknaden på samma sätt.

Mvh
Citera
2022-07-27, 14:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fokusförflyttning som tar mer energi av den som tar sig an att plocka isär argumenten än av dig för att sätta ihop dem. Du försöker hitta allt du kan för att intala dig själv att ett annat system är mer kompetent än Teslas FSD. Detta gör du antingen för att du avskyr tanken på att ha fel och att jag har rätt, och/eller för att du inte förstår tekniken men trots detta redan bestämt dig.

Varit borta från Tesla ett tag . Nu borde väl FSDvara lanserat i alfa nu? Har dom lanserat Cyberroboten nu. Var sugen på att köpa en. Jag kan inte tänka mig annat än att Cybertruck är i full produktion. Hur många säljer dom per månad nu? Semi-truck producerar säkert 100ggr fler än Vad Volvo Producerar. Har svårt tänka mig Tesla inte är större än Volvo på lastbilsområdet.
Citera
2022-07-27, 15:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varit borta från Tesla ett tag . Nu borde väl FSDvara lanserat i alfa nu? Har dom lanserat Cyberroboten nu. Var sugen på att köpa en. Jag kan inte tänka mig annat än att Cybertruck är i full produktion. Hur många säljer dom per månad nu? Semi-truck producerar säkert 100ggr fler än Vad Volvo Producerar. Har svårt tänka mig Tesla inte är större än Volvo på lastbilsområdet.

Ja det är jobbigt att Teslas produktion bara ökade 87% förra året och runt 50% i år medan alla andra tillverkare minskar sin. Boomer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in