2022-07-27, 07:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
"Acceptera publicerad vetenskap"

Jag föredrar att använda logik och det här ämnet går inte att skilja från det politiska. Men jag är 100% säker på att du, liksom våra politiker inte har kunskapen att verifiera de klimatmodellerna som används för att skapa policy. Jag tror att du har problem med folk som avviker från konsensus. Varför är debatten som är vår tids "make it or break it fråga" ensidig? Varför känner du ett behov av att folk ska acceptera något som sedan används för att förgöra deras välstånd?

Noterar också att du är så duktigt dresserad att du attackerade ett oljebolag från USA. Noterade också att våra fiender agerar som om "klimatfrågan" är något för idioter.

Vilken fråga var det du undrade över igen?

Jag tycker att du kommer med en hel del omotiverade antaganden och återkommande vänder dig mot mig som person i denna fråga. Så här kommer en liten beskrivning med ett försök att göra detta relevant. Det mest relevanta är det fetade nedan. Frågan finns längst ned.

Jag jobbar iaf som fysiker på ett sjukhus, men mitt område har inte mycket med klimat att göra förutom att det innefattar en del strålning. Joniserande sådan, vilket eventuellt kan ha lite relevans. Jag har en utbildning där jag tagit till mig en hel del grunder för förståelse av fysiken och däri ligger också mitt intresse i frågan.

Men det finns massor av saker som jag inte är insatt i. Jag har ingen kännedom öht om saker som algoritmer för temperaturjusteringar, klimatmodellering eller temperaturrekonstruktioner från proxydata.

Jag har förmodligen betydligt bättre grunder att stå på än de flesta som inte läst någon motsvarande utbildning åtminstone.

Men har det någon relevans?
Självklart inte. Experterna är de som återkommande publicerar forskning som jag kan ta del av.

Det är rätt svårt nämligen att sitta på något pojkrum och tänka fram vad ration mellan O16 och O18 varit på ett visst djup i isborrkärnor.

Det är rätt svårt för mig att stoltsera med att själv ha kommit fram till en egen klimatkänslighet och även om jag gjort det, varför skulle jag lita mer på den än de som kan detta bättre än mig? (Hade jag gjort det skulle jag nog även ha provat publicera, om jag hade kompetens för en seriös analys och ansåg att analysen var värd att ta seriöst)

Det är tillochmed svårt för mig att sätta upp en egen station för att mäta en så grundläggande sak som CO2 i atmosfären. Där har jag kanske kompetensen åtminstone, för att starta och slutföra ett sådant projekt, men jag har inte resurserna. Och detta går heller inte att tänkas fram.

Tänker man själv i dessa och många andra frågor kommer man ingen vart och i de få fall man kommer någon vart landar man med största möjliga sannolikhet fel.

Jag läser det publicerade och tar till mig forskningen på området. Vilket också är att tänka själv, något som jag faktiskt skulle säga att jag blivit tränad på.

Det är också en illusion att konspirationsteoretiker ofta tänker sig att de tänker själva mer än någon annan. Tror du att du är den första som tänker att forskningen är köpt och att de med sanningen censureras? Det är ett återkommande tema från konspirationsteoretiker. Det är en högst banal slutsats och högst osannolik och alla som fäller den påpekar också värdet av att tänka själva.

Alla gör bäst i att även ta del av andras tänkande och andras analyser. Samtidigt som man analyserar vad man tar del av. Det finns grupper som betalar och tar betalt för att lura dig. Och det finns grupper betalar och tar betalt för att bedriva forskning och publicera vetenskap.

Varför väljer du konspirationsteorierna framför vetenskap? Varför gör jag det inte? Jag är helt enkelt bättre på att tänka själv än dig. Eller hur?
Kan du ärligt säga att konspirationsteorier som du fallit offer för är att föredra framför vetenskap? Om nej, varför gör du det? Analysera gärna hur det kommer sig att du hamnat i det lägret. Där måste du tänka själv med dina erfarenheter som bakgrund.

Det är en enkel ja- eller nejfråga som jag förväntar mig svar på.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-27 kl. 08:04.
Citera
2022-07-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Din metod kanske inte är så dum på lång sikt, även om länderna med flest barn inte har några barnbidrag att ta bort. Nu är dock problemet lite mer akut än att en lösning som har effekt på en eller två generationers sikt inte räcker. Vi behöver minska utsläppen kraftigt redan detta decennium, och skall du lösa det genom att minska befolkningen är det mer drastiska metoder som krävs. Därav att det inte diskuteras så mycket.
Vi kan börja med vårt eget land så kanske andra följer efter.
Om metoden med att minska utsläppen inte fungerar kanske vi för säkerhets skull ska börja med grundproblemet, nämligen överbefolkningen.
Citera
2022-07-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag tycker att du kommer med en hel del omotiverade antaganden och återkommande vänder dig mot mig som person i denna fråga. Så här kommer en liten beskrivning med ett försök att göra detta relevant. Det mest relevanta är det fetade nedan. Frågan finns längst ned.

Jag jobbar iaf som fysiker på ett sjukhus, men mitt område har inte mycket med klimat att göra förutom att det innefattar en del strålning. Joniserande sådan, vilket eventuellt kan ha lite relevans. Jag har en utbildning där jag tagit till mig en hel del grunder för förståelse av fysiken och däri ligger också mitt intresse i frågan.

Men det finns massor av saker som jag inte är insatt i. Jag har ingen kännedom öht om saker som algoritmer för temperaturjusteringar, klimatmodellering eller temperaturrekonstruktioner från proxydata.

Jag har förmodligen betydligt bättre grunder att stå på än de flesta som inte läst någon motsvarande utbildning åtminstone.

Men har det någon relevans?
Självklart inte. Experterna är de som återkommande publicerar forskning som jag kan ta del av.

Det är rätt svårt nämligen att sitta på något pojkrum och tänka fram vad ration mellan O16 och O18 varit på ett visst djup i isborrkärnor.

Det är rätt svårt för mig att stoltsera med att själv ha kommit fram till en egen klimatkänslighet och även om jag gjort det, varför skulle jag lita mer på den än de som kan detta bättre än mig? (Hade jag gjort det skulle jag nog även ha provat publicera, om jag hade kompetens för en seriös analys och ansåg att analysen var värd att ta seriöst)

Det är tillochmed svårt för mig att sätta upp en egen station för att mäta en så grundläggande sak som CO2 i atmosfären. Där har jag kanske kompetensen åtminstone, för att starta och slutföra ett sådant projekt, men jag har inte resurserna. Och detta går heller inte att tänkas fram.

Tänker man själv i dessa och många andra frågor kommer man ingen vart och i de få fall man kommer någon vart landar man med största möjliga sannolikhet fel.

Jag läser det publicerade och tar till mig forskningen på området. Vilket också är att tänka själv, något som jag faktiskt skulle säga att jag blivit tränad på.

Det är också en illusion att konspirationsteoretiker ofta tänker sig att de tänker själva mer än någon annan. Tror du att du är den första som tänker att forskningen är köpt och att de med sanningen censureras? Det är ett återkommande tema från konspirationsteoretiker. Det är en högst banal slutsats och högst osannolik och alla som fäller den påpekar också värdet av att tänka själva.

Alla gör bäst i att även ta del av andras tänkande och andras analyser. Samtidigt som man analyserar vad man tar del av. Det finns grupper som betalar och tar betalt för att lura dig. Och det finns grupper betalar och tar betalt för att bedriva forskning och publicera vetenskap.

Varför väljer du konspirationsteorierna framför vetenskap? Varför gör jag det inte? Jag är helt enkelt bättre på att tänka själv än dig. Eller hur?
Kan du ärligt säga att konspirationsteorier som du fallit offer för är att föredra framför vetenskap? Om nej, varför gör du det? Analysera gärna hur det kommer sig att du hamnat i det lägret. Där måste du tänka själv med dina erfarenheter som bakgrund.

Det är en enkel ja- eller nejfråga som jag förväntar mig svar på.

Jag bryter mot forumets regler om jag svarar på din fråga. Anyhow

Nämen nu tog du i så du sprack. Jag tänker ställa om frågan om konsensus. För jag det intressant. Intressant att försöka få en korrekt siffra och exakt vad konsensusen skulle vara. Men hur många dassiga dominansmetoder du än använder så är det människor som precis som alla andra och vad som gäller för att få sitta kring köttgrytorna. Men jag vet vad du försöker med. Du tycker att "godkänd" källor från informella och formella nätverk av stater och andra typer av organisationer är det som är sant. Jag påstår dessutom ungefär samma sak, att detta görs för oljan och andra naturresurser.

Frågan har använts för att pusha igenom en grön revolution som lovar saker som är fysiskt omöjligt att uppnå och kontraproduktivt.
Citera
2022-07-27, 13:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag bryter mot forumets regler om jag svarar på din fråga. Anyhow

Vilken regel skulle det vara?

@
Citat:
Ursprungligen postat av najas
.
Citera
2022-07-27, 14:13
Medlem
Citat:

@

Jag hade inte tänkt mig ett ja/nej-svar då hela ditt inlägg är en strawman med löjliga anklagelser. Du litar på en korrupt process jag gör det inte. OK? Du vägrar precisera EXAKT vad du menar. Din analys av vad jag tänker om mig själv är så off det bara kan bli och har inte riktigt något att göra med detta.
Citera
2022-07-27, 14:20
Medlem
najass avatar
Citat:

@

Inte vet jag?

Är man tveksam kan man PMa valfri moderator i delforumet med sitt inlägg så kan vi kolla om det är ett regelbrott innan det postas
Citera
2022-07-27, 15:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrOn7l/elpriset-kan-skena-efter-att-putins-ryssland-strypt-gasen

Att göra energi otillgänglig för den fattiga delen av jordens befolkning. Är det vad "grön" politik lyckats åstadkomma? Det vore väl ett utomordentligt sätt att få bukt på den här överbefolkningen ni så flitigt nämner i tråden.

Indirekt ha ihjäl många hundra miljoner, kanske miljarder människor (dessutom av den lägre klassens människor, bonus!) medan man tror det sker för mänsklighetens och "klimatets bästa". Vilken dundergrej, ändå. Ni gör verkligen världen till en bättre plats.
Senast redigerad av Dendummasillen 2022-07-27 kl. 15:31.
Citera
2022-07-27, 18:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag hade inte tänkt mig ett ja/nej-svar då hela ditt inlägg är en strawman med löjliga anklagelser. Du litar på en korrupt process jag gör det inte. OK? Du vägrar precisera EXAKT vad du menar. Din analys av vad jag tänker om mig själv är så off det bara kan bli och har inte riktigt något att göra med detta.
Vad finns det som tyder på att bland annat världens alla vetenskapliga organisationer, alla vetenskapliga tidskrifter som skulle begå självmord om de lät sig köpas för undermåliga publikationer, 97-100 procent av publicerat material samt forskare på individnivå och universitet är korrupta och konspirerar med ett påhittat hot som bygger på mer än ett sekel av forskning för att försvåra för världen att använda de mest överflödiga och lätttillgängliga och transportabla energislagen?

Om vetenskapen är sårbar för korruption på denna skala, finns det någon forskning du litar på? Skulle du besöka sjukhus om du blev allvarligt sjuk? Vågar du flyga? (Alla flygplanolyckor är kanske bara censurerade (av vem?)) .

Det är hyckleri.

Är det inte rimligare att korruptionen går åt andra hållet; att de företag med mest pengar i världen mutar de som mutas kan, betalar tankesmedjor som vägrar visa var deras pengar kommer ifrån, för ett egetintresse att bevara eller öka sin avkastning. Precis allt väger över för oljelobbyn. Motiv, resurser och storlek på konspirationen. Det är också rimligare att världens mest resursstarka lyckats korrumpera 0 till 3 procent av forskare än att en jämförelsevis extremt resurssvag grupp lyckats korrumpera alla vetenskapliga tidskrifter, 97-100 procent av forskare på området, alla universitet och alla vetenskapliga organisationer. Även underlaget pekar mot oljelobbyn, men du har väl tänkt ut detta helt själv, precis som alla andra vetenskapsmotståndare som framför denna konspirationsteori oavsett område (vaccin, biologi, ickejoniserande strålning osv osv). Ni alla sitter på sanningen som alla helt tänkt ut på sina pojkrum medelst en självuppskattad logisk tankeförmåga. Och alla kommer till samma slutsatser i regel utan någon som helst utbildning. Det är ju oftast endast en hjärnatvätt.

Varsågod:
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abo0038

Ser du ens att du argumenterar för en konspirationsteori? Ser du ens att du är en konspirationsteoretiker?

Ser du ens att den konspirationsteori du förordar är ordentligt korkad med ovanstående i åtanke?

Besvara dessa frågor om du vågar.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-27 kl. 19:00.
Citera
2022-07-27, 19:56
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Hela ditt inlägg är fyllt av faktafel och ren propaganda. Det här måste gå att få in i pallet på er; vi har ingen ersättning till olja kol och gas. Vad vi talar om är alltså en LÅNGT mer primitiv tillvaro. Du kan inte bygga någonting "fossilfritt" Vi har ingen "självreglerande fri marknad" En friare marknad har funnits men trots allt så har politiker alltid förstört livet för vanliga människor.

Jag undrar varför du inte bara kollar upp https://www.weforum.org/about/world-economic-forum

Det är och det är inte en konspiration. Som du kan läsa i länken så är man öppen med att man har ett enormt inflytande (hur mycket makt och hur makten fungerar är den dolda biten vi inte vet) och det som sedan beskrivs är en ny form av fascism. När någon berättar för mig vad som ska hända och det sedan händer så skapar man en trovärdighet. Det är nämligen skillnaden på WEF och alla Al gore-alarmisterna. WEF och EU har ett förhållande som är så familjärt att det nästan är sött.

Att WEF är påverkar och samtidigt är bästa polare med Kinas diktator borde skrämma skiten ur folk. Särskilt eftersom man använder ord som "The great reset" eller varför inte det svenska "klimatklivet"
"The great leap forward" hade ju ihjäl ett par människor i Kina så när den här typen av branding uppstår blir jag lite lätt nervös

Eller blev är snarare rätt ord då det känns poänglöst då de som inte vill se aldrig kommer se.

Svårt att bemöta det här när du knappt verkar har läst eller förstått vad jag skrev. Du angriper en halmgubbe (alltså dina egna vanföreställningar) och inte vad jag har skrivit.
Citera
2022-07-27, 20:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du får gärna förklara varför alla våra fiender inte gör ett smack i denna fråga. Tvärtom faktiskt. Hur förklarar du att man göra enorma "omställningar" för en kris som kanske händer någon gång i framtiden, genom att öka byggnationen och byta ut elsystemen.

Logiken säger att när processen inte respekteras så ska inte resultatet respekteras. Jag litar inte på processen längre och jag har skäl till att inte göra det. Jag har till skillnad från dig ägnat tid åt att förstå basala saker som du inte förstår, men du vet hur klimatet fungerar om man ändrar på massor av saker? Give me a break och kom tillbaka när du förstår att din livsstil är omöjlig utan olja kol och gas. Särskilt de första två. Det gäller alltså även i Sverige som har en förhållandevis hög andel kärn/vattenkraft.

Oj så svamligt. Du snurrar åt alla håll samtidigt. Det är så mycket tokigheter att jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Vi tar det uppifrån och ner:

Vilka fiender som inte gör ett smack? (Haha alltså vad fan pratar du om?)

Tror du att klimatförändringarna är en kris som kanske händer någon gång i framtiden? Ja, det verkar du tro, och alltså har du inte greppat någonting om vad det handlar om. Vi är mer än hundra år in i klimatförändringarna, och dess takt ökar.

Vad för process är det du inte litar på? Den vetenskapliga processen?

Vad för basal förståelse är det som du tror att du har, men inte jag, och vad baserar du detta på?

Och så det sista om hur min livsstil är beroende av fossila bränslen: No fucking shit Sherlock. Det är ju hela problemet, och varför en omställning är nödvändig. Förlåt att jag är lite otrevlig nu, men har du fått sågspån i huvudet istället för en hjärna?
Citera
2022-07-27, 20:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Vad jag kan minnas så har jag inte nämnt en enda konspirationsteori, det är något du har hittat på att jag sagt...

Däremot har jag vid flertalet tillfällen påpekat att hela upplägget med klimatet och dess "lösningar" stinker gammal klassisk marxistisk omfördelningpolitik, vilket det gör.

Ditt förnekande av vetenskapen kräver implicit en konspirationsteori för att fungera på samma vis som om du skulle förneka att mänskligheten har varit på månen implicit skulle kräva en konspirationsteori.
Citera
2022-07-27, 20:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Jag länkar till källa vid varje tillfälle jag påstår något.

Jag har däremot inte sett en endaste länk från din sida.
Bara en massa dravel om mummelmummelvetenskapenmummel.

Du har noll trovärdighet och du har en aura av latmask som inte orkar ta reda på saker utan bara rapar upp det som står i Gretas veckoblad.

Det är inte konstigt alls eftersom du inte läser inläggen utan bara direkt svarar med att spamma trams. Och sen läser du inte ens dina egna länkar du postar, så jag vet inte varför du ens postar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in