Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Givetvis känner jag igen det eftersom jag la in solaktiviteten i diagrammet i mitt svar till dig här:
https://www.flashback.org/p85142476#p85142476
Du verkar inte förstå att problemet är
just att det finns en massa olika faktorer som påverkar temperaturen. Enda sättet att försöka förstå och beskriva detta är via komplicerade matematiska modeller.
I IPCC:s modeller låter man övriga orsaker ta ut varandra på ett sätt som gör att känsligheten för koldioxid blir hög. Med andra parametrar och kombinationer skulle resultatet bli annorlunda. Klimatkänsligheten för CO2 kan inte mätas – den är ett resultat av modellerna.
Det hela blir till slut ett cirkelresonemang där modellerna antas verifiera sig själva.
Så klart kör man modellerna mot empiri.
Forskningsläget, i princip alla publikationer pekar på koldioxid. Sedan behöver ju inte du acceptera det. Hade du gjort det hade ju ingen kallat dig förnekare.
Citat:
Temperaturen har alltid varierat upp och ner över tid. Uppgången nu är inte konstig när man tittar på det historiska mönstret. Uppgången har dock varit tämligen brant, vilket sannolikt beror på att CO2 påverkar tillsammans med andra faktorer. Att CO2 skulle vara enda orsaken stämmer dock inte, åtminstone inte under första halvan av 1900-talet.
Temperaturen brukar variera väldigt långsamt. Nu går den väldigt väldigt fort. Och vi vet vad det beror på och vi vet att den kommer att fortsätta öka. Koldioxid är det som orsakat ungefär hela uppvärmningen sedan 1850-1900. För att förekomma dig; ja, detta (diskussionen) går i cirklar. Det är som att inget vi skrivit till varandra igår och idag har hänt. Som anomalign skrev. Ett steg fram, två steg bak.
Citat:
Nu tycker jag att vi avslutar denna ”diskussion” eftersom det bara blir upprepningar hela tiden. Du får helt enkelt acceptera att vi har olika åsikter. Kan du göra det? Och sluta förolämpa personer i tråden?
Acceptera måste jag göra. Bra att du använde det ordet och inte "respektera". För "respektera" är nämligen något jag aldrig kommer att göra. Lika lite som vaccinmotståndare.