2022-07-26, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Är väl synd att en sån fin färg med ett vackert namn ska nedvärderas till smuts

Här är min favoritmalva
https://www.bergase.se/mix-metallic/mauve

Vissa använder grårosa som beskrivning och vad jag minns fanns även gammalrosa:

https://svenska.se/so/?id=125089&pz=5
Citera
2022-07-26, 16:55
Medlem
Värdegrund. Pk kosse svenska.
Citera
2022-07-27, 09:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vissa använder grårosa som beskrivning och vad jag minns fanns även gammalrosa:

https://svenska.se/so/?id=125089&pz=5

Varför inte "köttfärgad"? Det är väl poetiskt så det förslår.
Citera
2022-07-27, 13:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Varför inte "köttfärgad"? Det är väl poetiskt så det förslår.

Poesi eller ironi?
Citera
2022-07-27, 14:37
Bannlyst
'Bangers'. Det heter för helvete smällare. Förr kallade man stora smällare med blixtpulver för 'kanonslag' efter den tyska motsvarigheten Kanonenschlag. Det lät åtminstone imponerande. Och har man smällt av en sådan så vet man att namnet inte är överdrivet heller. Det vet alla på Kemi och pyroteknik.
Citera
2022-07-27, 16:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Poesi eller ironi?

Kanske mera det senare. Det är ett uttryck som är ganska äckligt, och som förbryllade mig inte så lite när jag första gången stötte på det i ganska späd ålder. Och under ganska lång tid, faktiskt.
Citera
2022-07-27, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kanske mera det senare. Det är ett uttryck som är ganska äckligt, och som förbryllade mig inte så lite när jag första gången stötte på det i ganska späd ålder. Och under ganska lång tid, faktiskt.

Har aldrig hört det och det låter osmakligt.
Citera
2022-07-27, 17:12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Har aldrig hört det och det låter osmakligt.

Det är väl en förskönande (?) omskrivning för "hudfärgade". Det är ett ord som man kan stöta på i äldre skildringar av cirkusartister och balettdansöser, som hade "köttfärgade trikåer". Det var ett sätt att simulera nakenhet utan att stöta sig med den tidens sedlighetsnormer. Jag undrar om jag inte kan ha läst det för första gången i skildringen från Kiviks marknad i Bombi Bitt och jag.
Citera
2022-07-27, 17:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är väl en förskönande (?) omskrivning för "hudfärgade". Det är ett ord som man kan stöta på i äldre skildringar av cirkusartister och balettdansöser, som hade "köttfärgade trikåer". Det var ett sätt att simulera nakenhet utan att stöta sig med den tidens sedlighetsnormer. Jag undrar om jag inte kan ha läst det för första gången i skildringen från Kiviks marknad i Bombi Bitt och jag.

Kan nog vara så och att jag förträngt det. Minns dock hur vi som barn skämtade till det med jackor som hade pälskrage och kallade dem jackor med köttkrage.
Citera
2022-07-28, 03:37
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
"Var bor du då?" / "Var finns du?"
Jag stör mig mer på när de felaktigt säger VART och inte var. Händer fan lika ofta som särskrivningar. Sorgligt hur man misshandlar svenska språket såhär.
Citera
2022-07-28, 06:05
Medlem
Ordet "utmaning" i meningen "problem" stör jag mig otroligt på. Ofta används ordet när det handlar om problem som uppstått i samband med den massiva invandringen de senaste åren. Hur många utmaningar klara man egentligen innan man blir helt utmattad? Så fruktansvärt klyschigt och slappt.
Citera
2022-07-28, 08:40
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Ordet "utmaning" i meningen "problem" stör jag mig otroligt på. Ofta används ordet när det handlar om problem som uppstått i samband med den massiva invandringen de senaste åren. Hur många utmaningar klara man egentligen innan man blir helt utmattad? Så fruktansvärt klyschigt och slappt.
Ja, jag kan ju hålla med om att ordet "utmaning" bara blir onödigt förskönande i vissa fall.
Det fungerar å andra sidan bra i andra sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in