2022-06-27, 10:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju en viss skillnad på de ord du tar upp även om alla slutar på -is.

»Chaffis« är en populariserad kortform för chaufför och »käftis« är konkretiserad slang för tandläkare. Dessa finns inte som officiella ord. Snabbis tillhör kategorin som var vanligast med avslutande -is när det begav sig. Ursprungligen med betydelsen »någon/något som är snabb/snabbt«. Jag kategoriserar alla dessa tre som slang även om snabbis finns med i ordlistan.

Kompis är en vänskaplig kortform för kompanjon som blivit ett eget ord, betydelsemässigt mellan vän och kamrat. På samma sätt har dagis skapats som ett eget ord och blivit en sammanslagen synonym till förskola och daghem.

Det finns andra ord som slutar på -is godis är kanske det mest etablerade.

Fast det undrar jag. En kompanjon är en affärspartner.

Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggaren1
Tveksamt. Kompanjon är mer av typen följeslagare, och det är även en synonym ser jag.

Jag tror aldrig att kompanjon har betytt följeslagare på svenska. Men på engelska finns ordet "companion", och det brukar betyda "sällskapsdam". Alltså ett slags betald väninna åt en rik dam, som även utför vissa tjänster - t.ex. läsa högt, fixa med allt praktiskt inför och under resor, handarbeta och lägga pussel tillsammans med sin arbetsgivare. (Mer kroppsnära tjänster som att assistera vid bad, påklädnad och hårvård, gjordes däremot vanligen av en kammardam/kammarjungfru.)
Senast redigerad av Merwinna 2022-06-27 kl. 11:04.
Citera
2022-06-27, 11:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggaren1
Tveksamt. Kompanjon är mer av typen följeslagare, och det är även en synonym ser jag.

Kompanjon innebär att det finns en ömsesidighet mellan personer och om du hade läst mer noggrant så skrev jag vänskaplig kortform.
Citera
2022-06-27, 11:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Kompani, inte kompanjon.

https://svenska.se/saob/?sok=KOMPANI

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det undrar jag. En kompanjon är en affärspartner

Svensk Ordbok (SO)

https://svenska.se/so/?id=140691&pz=7

Notera särskilt:
HISTORIK: belagt sedan 1892; kortform av kompanjon
Citera
2022-06-27, 12:02
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Svensk Ordbok (SO)

https://svenska.se/so/?id=140691&pz=7

Notera särskilt:
HISTORIK: belagt sedan 1892; kortform av kompanjon
Ja, men då bara i adjektivistisk användning, eller hur?
Citat:
ibland i adjektivisk användning
han är väldigt kompis med sin kusin
belagt sedan 1892; kortform av kompanjon
Citera
2022-06-27, 12:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Ja, men då bara i adjektivistisk användning, eller hur?

Historiken pekar på ordet kompis och den moderna betydelsen för kompis känns väl ganska långt från att ha kompani i åtanke. Tar vi Co som i Kalle Anka & Co så är det väl mer vänner än sammanslutning som åsyftas.

Naturligtvis har kompanjoner i grunden en stark samhörighet med kompani i dess grundbetydelse »bolag för reglerad handel«.
Citera
2022-06-27, 17:53
Medlem
Kenpos avatar
En märkvärdighet i mediasvenska som börjat falla mig i ögonen är att en enkel negation nu gärna ersätts med konstruktionen "Det är inget som..." - utan uppenbar anledning.

T.ex.:
"Vi skriver inte om det."
"Det är inget vi skriver om."

Detta ser man dagligen.
Senast redigerad av Kenpo 2022-06-27 kl. 18:01.
Citera
2022-06-27, 22:22
Avstängd
frekkinheads avatar
"Var bor du då?" / "Var finns du?"
Citera
2022-06-27, 22:30
Medlem
flugornass avatar
Över huvud taget ingenting?

Ja men tänk det är ju lika med noll över huvud taget ingenting.
Citera
2022-06-27, 23:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är ju en viss skillnad på de ord du tar upp även om alla slutar på -is.

»Chaffis« är en populariserad kortform för chaufför och »käftis« är konkretiserad slang för tandläkare.
Bland tandläkarna själva var Käftis en slangartad beteckning på en tandläkarhögskola, först och i första hand Tandläkarhögskolan i Stockholm (i dag odontologiska fakulteten vid Karolinska Institutet).
Citera
2022-06-27, 23:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Något många säger är ordet ”kanoners” när något är väldigt bra. Tycker det låter enormt löjligt och ännu värre när man hör det från äldre personer. Hade det varit ungdomar i 15-årsåldern så hade jag kunnat köpt det.
Citera
2022-06-27, 23:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bland tandläkarna själva var Käftis en slangartad beteckning på en tandläkarhögskola, först och i första hand Tandläkarhögskolan i Stockholm (i dag odontologiska fakulteten vid Karolinska Institutet).

Jag trodde att det var Tandvårdshögskolan i Malmö som först blev omnämnd så. Vilket kom först hönan eller ägget, alltså käftis för tandläkarhögskolan eller käftis för tandläkaren?
Citera
2022-06-28, 00:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag trodde att det var Tandvårdshögskolan i Malmö som först blev omnämnd så.
Nej, benämningen är betydligt äldre. Min mormor, med tandläkarexamen 1924, kunde använda beteckningen om sitt alma mater - som på hennes tid fortfarande officiellt hette Tandläkareinstitutet. Det skulle hon knappast ha gjort om smeknamnet ursprungligen hade använts om en läroanstalt med lägre akademisk prestige som startades nästan tjugofem år efter att hon examinerades. Tandläkarutbildningen i Malmö startade alltså inte förrän 1948 - under namnet Tandläkarhögskolan i Malmö. (Beteckningen Tandvårdshögskolan är relativt ny - jag skulle tro från 80-talet - och infördes när tandsköterskor och tandhygienister började utbildas där.)

Citat:
Vilket kom först hönan eller ägget, alltså käftis för tandläkarhögskolan eller käftis för tandläkaren?
Det har jag svårt att bedöma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in