Citat:
Tack för ett intressant inlägg.
Nu är det väl egentligen ingen som tvivlar på att rätt man har blivit dömd.
Om man då ändå skall försöka vränga på det juridiska så kan man ju säga precis som Du redan har påtalat.
Det enda beviset av värde är ju att fyndet av sperma på offret binder O till kroppen.
Det bevisar ju dock inte att han har mördat henne.
I det ligger naturligtvis det s.k utom rimligt tvivel till följd av indicier samt att GM har trasslat in sig i den ena osannolika historian efter den andra.
Frågan är vad utgången hade blivit om GM från början hade klamrat sig fast vid versionen att han hade sex med henne eller möjligen medgivit våldtäkt.
Då hade spermafyndet bara bevisat vad GM redan hade medgivit.
Om GM erkänt våldtäkt men nekat till mord så hade nog åklagaren haft ett annat utgångsläge….
Sen måste jag även beröra den sista punkten som även jag har funderat på!
I samband med att O friades i hovrätten så borde blodprov/DNA ha förverkats!
Det förvånar mig att inte försvaret har levt rövare i den frågan…..
Utan blodprovet så hade det inte blivit någon ny rättegång.
Nog har jag umgåtts med tanken om det verkligen var ett kvarglömt blodprov i någon hylla eller är det så att en utredare i desperation visat prov på företagsamhet och införskaffat ett nytt DNA underlag sådär i elfte timmen…
Nu är det väl egentligen ingen som tvivlar på att rätt man har blivit dömd.
Om man då ändå skall försöka vränga på det juridiska så kan man ju säga precis som Du redan har påtalat.
Det enda beviset av värde är ju att fyndet av sperma på offret binder O till kroppen.
Det bevisar ju dock inte att han har mördat henne.
I det ligger naturligtvis det s.k utom rimligt tvivel till följd av indicier samt att GM har trasslat in sig i den ena osannolika historian efter den andra.
Frågan är vad utgången hade blivit om GM från början hade klamrat sig fast vid versionen att han hade sex med henne eller möjligen medgivit våldtäkt.
Då hade spermafyndet bara bevisat vad GM redan hade medgivit.
Om GM erkänt våldtäkt men nekat till mord så hade nog åklagaren haft ett annat utgångsläge….
Sen måste jag även beröra den sista punkten som även jag har funderat på!
I samband med att O friades i hovrätten så borde blodprov/DNA ha förverkats!
Det förvånar mig att inte försvaret har levt rövare i den frågan…..
Utan blodprovet så hade det inte blivit någon ny rättegång.
Nog har jag umgåtts med tanken om det verkligen var ett kvarglömt blodprov i någon hylla eller är det så att en utredare i desperation visat prov på företagsamhet och införskaffat ett nytt DNA underlag sådär i elfte timmen…
Försvararen hade med detta i sitt yttrande i samband med att åklagaren ansökte om resning hos HD. Försvaret ifrågasatte då om det var rimligt och ursäktligt av åklagaren att begära resning på bevismaterial som enligt reglerna borde ha förstörts för längesedan.
Anledningen till att han inte gjort en stor grej om detta under rättegången är att fri bevisföring gäller. Dvs att all bevisning får läggas
fram - t.o.m bevisning som tagits fram på olagligt sätt.