2012-04-02, 23:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Malin var ju bunden både till händer och fötter. Inte sällan lämnar en gm spår efter sig, när h*n tejpar sitt offer (exempelvis fingeravtryck och hårstrån). Någon som vet om det fanns några som helst spår på tejpbitarna?
Citera
2012-04-03, 09:29
Medlem
Även jag är intresserad av fupen..
Citera
2012-04-04, 18:04
Medlem
Kommer ihåg detta väldigt väl då jag gick några klasser under Malin. Sjukt obehagligt var det, och stämningen var allt annat än munter i Järved vid den tiden. Många som var bekanta med familjen.

Hoppas att dna-testet kan utföras och leda till en fällande dom. Skulle vara tragiskt om OW hinner mörda igen.
Citera
2012-04-05, 00:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Hoppas att dna-testet kan utföras och leda till en fällande dom. Skulle vara tragiskt om OW hinner mörda igen.

Så vitt jag kan begripa är det juridiskt uteslutet att OW döms för mordet på Malin Lindström. Det är preskriberat.
Citera
2012-04-05, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så vitt jag kan begripa är det juridiskt uteslutet att OW döms för mordet på Malin Lindström. Det är preskriberat.
Är inte alls preskriberat, eller?. Om jag inte totalt har missat något så är fallet fortfarande öppet Dom har ju ändrat preskriptionstiden nyligen för mord.

Däremot så kommer det ju tyvärr bli nästan omöjligt att få fram något DNA från spermierna som monstret OW lämnade vid brottsplatsen. Jag skriver OW för att alla i detta land som vet något om mordet på Malin vet att det kan inte ha varit någon annans sarre på brottsplatsen.
Senast redigerad av Shtoops 2012-04-05 kl. 01:48.
Citera
2012-04-05, 06:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoops
Är inte alls preskriberat, eller?. Om jag inte totalt har missat något så är fallet fortfarande öppet Dom har ju ändrat preskriptionstiden nyligen för mord.
Preskriptionstiden finns kvar om GM inte hade fyllt 21 när brottet begicks (BrB 35 kap. 2 § 2 st). Preskriptionstiden är 15 år om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år, dock inte om fängelse på livstid kan följa på brottet (BrB 35 kap. 1 §). Om GM inte hade fyllt 21 när brottet begicks kan livstids fängelse inte följa (BrB 29 kap. 7 § 2 st).

Så, om GM var yngre än 21 när brottet begicks preskriberades det 2011.
Citera
2012-04-05, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Preskriptionstiden finns kvar om GM inte hade fyllt 21 när brottet begicks (BrB 35 kap. 2 § 2 st). Preskriptionstiden är 15 år om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år, dock inte om fängelse på livstid kan följa på brottet (BrB 35 kap. 1 §). Om GM inte hade fyllt 21 när brottet begicks kan livstids fängelse inte följa (BrB 29 kap. 7 § 2 st).

Okej sorgligt om det är sant det du säger, ja han var ju 20 när han mördade flickan så..
Citera
2012-04-05, 19:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoops

Däremot så kommer det ju tyvärr bli nästan omöjligt att få fram något DNA från spermierna som monstret OW lämnade vid brottsplatsen. Jag skriver OW för att alla i detta land som vet något om mordet på Malin vet att det kan inte ha varit någon annans sarre på brottsplatsen.

Ja, men det gäller inte vid mord begångna av en GM under 21 år. Se Quarrels svar. Det är lite förvånande att den här aspekten inte tidigare diskuterats.
Citera
2012-04-05, 21:26
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Då bör Palmemordet också vara preskriberat om gärningsmannen va under 21 år i det fallet.
Citera
2012-04-05, 21:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Då bör Palmemordet också vara preskriberat om gärningsmannen va under 21 år i det fallet.
Javisst.
Citera
2012-04-05, 22:02
Medlem
swimp78s avatar
Det är för jävligt med dessa straffrabatter pga ålder.. Begår man ett bestialiskt mord och är straffmyndig så borde man dömas för detta lika hårt oavsett hur gammal man är. Det ligger ju i det allmänna rättsuppfattningen att så bör vara fallet. Tyvärr kommer väl ingen försöka driva igenom en förändring innan det blir något lagom mediaupplyst och läskigt fall
Citera
2012-04-05, 22:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är för jävligt med dessa straffrabatter pga ålder.. Begår man ett bestialiskt mord och är straffmyndig så borde man dömas för detta lika hårt oavsett hur gammal man är. Det ligger ju i det allmänna rättsuppfattningen att så bör vara fallet. Tyvärr kommer väl ingen försöka driva igenom en förändring innan det blir något lagom mediaupplyst och läskigt fall
Man blir inte vuxen över en dag. Man mognar successivt. Därför är det vettigt med ungdomsrabatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in