Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-13, 23:37
  #6493
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Har läst FUPen från 90-talet. Kan någon av er insatta svara på hur han kunde frikännas när han haft bondageporr, samma tejp hemma som Malin hade blivit bunden med, erkänt att han haft sex med Malin (först säger han att Malin tagit 500:- i betalt för att ha sex) men sedan sagt att han har en minneslucka om vad som egentligen har hänt. Är ju helt makalöst att Olof inte dömdes där och då.

Jag förstår inte varför spermafläcken på hennes byxor idag är så signifikant.

Det beror på att även i indiciebevisning kan teknisk individer bevisning vara nödvändig för att bilda en fullvärdig indiciekedja.
Att knyta GM till brottsplatsen och offret är en bärande punkt i en sån kedja.

Man kan ju inte döma någon enbart på grund av att de ljuger och beter sig suspekt, inte heller på grundval av att de tar på sig brottet. Det finns ju t ex många tokar som påstår att de mördade Palme.
Ett sånt erkännandet blir intressant först om man hittar personens fingeravtryck på Palmes näsa. Ja du förstår kanske hur jag menar. Olofs konstiga böjelser och rövarhistorier och tejprullar blir på riktigt när han kunde knytas till kroppen.
Citera
2022-09-13, 23:49
  #6494
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det beror på att även i indiciebevisning kan teknisk individer bevisning vara nödvändig för att bilda en fullvärdig indiciekedja.
Att knyta GM till brottsplatsen och offret är en bärande punkt i en sån kedja.

Man kan ju inte döma någon enbart på grund av att de ljuger och beter sig suspekt, inte heller på grundval av att de tar på sig brottet. Det finns ju t ex många tokar som påstår att de mördade Palme.
Ett sånt erkännandet blir intressant först om man hittar personens fingeravtryck på Palmes näsa. Ja du förstår kanske hur jag menar. Olofs konstiga böjelser och rövarhistorier och tejprullar blir på riktigt när han kunde knytas till kroppen.

Jo, det är jag på det klara med, men jag tycker ändå att det är så mycket tokigheter Olof säger i förhören att det borde ha räckt; att han först inte träffat Malin, att han sedan träffat Malin, att Malin frågat honom om betalning för sex, att han inte hade pengar, att han sedan hade pengar etc.

Ja, jag är ingen lagkunnigperson men "folkvett" säger ju att han är den skyldige så att säga. Hur som helst så är det ju ändå bra att han kunde fällas även om det är sent omsider.

Någon som vet om han bott kvar i Husum/Norrland under alla dessa år och hur har i så fall ortsbefolkningen sett på honom?
Citera
2022-09-14, 00:12
  #6495
Medlem
Durochmolls avatar
Jag tycker Olofs mamma verkar vara så konstig. Kan det varit så att hon medvetet ljög för att skydda sin son eller trodde hon verkligen att han var oskyldig? Tänker t.ex på när de hittade en teckning bland hans gömda saker på ett målad kropp där huvudet höll på att lossna, och utredarna trodde att han gått tillbaka för att titta på Malin och att han då målade av kroppen. Han påstod själv att han ritat av bilden från en serietidning 4 år tidigare, och mamman sa att det var så. Sen när de hittade fiber i hans bil (?) från den blå-JC-tröjan som Malin bar, och mamman yrande om att hon brukade sticka blåa kläder till sina barn och lämnande in ett påse med blått garn till polisen. Och när han slutligen blev häktad försökte hon bevisa hans oskuld med orden

”Han är den snällaste man kan tänka sig. Hans systerdotter avgudar honom”.

https://www.expressen.se/nyheter/sa-...-fot-i-25-ar-/

Förresten riktigt hemskt om inte heller hans syster brytt sig om att han dödar en 16-åringen och låtit sin dotter umgås med honom. Hon borde väl i alla fall förstått att han verkligen klarade sig tack vare en väldig tur när han blev friad i hovrätten? Är hela familjen konstiga?
Citera
2022-09-14, 00:14
  #6496
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Är det här Olof arbetat, på sin mors företag? https://www.awrekrytering.se/
Citera
2022-09-14, 00:54
  #6497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Är det här Olof arbetat, på sin mors företag? https://www.awrekrytering.se/
Nej. Om du googlat hade du sett att den här AW är 53 år o därmed omöjligt mor till O.
Citera
2022-09-15, 14:38
  #6498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRASKAMINSKI
Jo, det är jag på det klara med, men jag tycker ändå att det är så mycket tokigheter Olof säger i förhören att det borde ha räckt; att han först inte träffat Malin, att han sedan träffat Malin, att Malin frågat honom om betalning för sex, att han inte hade pengar, att han sedan hade pengar etc.

Ja, jag är ingen lagkunnigperson men "folkvett" säger ju att han är den skyldige så att säga. Hur som helst så är det ju ändå bra att han kunde fällas även om det är sent omsider.

Någon som vet om han bott kvar i Husum/Norrland under alla dessa år och hur har i så fall ortsbefolkningen sett på honom?

Det är ju som tur är inte folkvett som styr vårt rättssystem

Men jag förstår vad du menar, det är nog inte många som tvivlat på att Olof är skyldig. Man måste dock kunna bevisa brott och att någon ljuger i förhör, har "märkliga" sexuella preferenser eller har tejp hemma bevisar tyvärr ingenting.

Han har bott i Sveg, finns massa skrivet i tråden så rekommenderar dig att läsa den.
Citera
2022-09-15, 21:41
  #6499
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppgwave
Det är ju som tur är inte folkvett som styr vårt rättssystem

Men jag förstår vad du menar, det är nog inte många som tvivlat på att Olof är skyldig. Man måste dock kunna bevisa brott och att någon ljuger i förhör, har "märkliga" sexuella preferenser eller har tejp hemma bevisar tyvärr ingenting.

Han har bott i Sveg, finns massa skrivet i tråden så rekommenderar dig att läsa den.

Jo, men det är ändå intressant att tingsrätten dömde honom för mord. Sedan är aldrig rättvisan satt i sten så att säga och det jag tänker på är Olofs blodprov som egentligen skulle ha förstörts för en herrans massa år sedan helt enligt lagen, men som nu kan använda och har varit helt avgörande för att få honom fälld.

Ett pöbelvälde vill ingen ha men i det här fallet är jag nog inte ensam om att tycka/anta/tro att Olof är skyldig som synden och jag tycker det är beklämmande att man kan slingra sig ur en överfallsvåldtäkt som sedan kryddas med mord genom att säga att man har minneslucka och sedan erbjuder en mängd olika historier på vad som egentligen har hängt. I ett sunt samhälle hade man hängt Olof på torget i Husum på 90-talet.

Att han kan vara vid livet och jobba, äta, ha fritidsintressen, äta mat, njuta av naturen eller vad han nu gör tycker jag är en skymf mot svenskar. Tycker det sedan är hemskt att han kommer ut troligen 2025.

Han har inte visat ånger, inte sagt förlåt utan spelat apa och kommit undan med det.
Citera
2022-10-06, 20:22
  #6500
Medlem
Telestos avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...295-000-kronor

Citat:
När mannen som nu dömts för mordet på Malin Lindström frikändes i den förra rättegången fick han 295 000 kronor i ersättning av staten som plåster på såren för att han suttit häktad.

Nu står det klart att han inte kan tvingas betala tillbaka pengarna – trots att han nu alltså konstaterats skyldig till mordet.

– Det är ju stötande naturligtvis, säger justitiekansler Mari Hedenborg till SVT – hör henne här.
Citera
2022-10-08, 10:00
  #6501
Medlem
Får föräldrarna/syskon någon ersättning för allt lidande och isf hur mycket? Det är otroligt snedvridet att Olof får behålla sitt gamla skadestånd. Jag hoppas hans medfångar tar hand om honom på bästa sätt
Citera
2022-10-09, 20:09
  #6502
Medlem
Mer.info.007s avatar
Är Olof också mördaren eller inblandad i Helen mordet I Mariestad?
Citera
2022-10-10, 14:33
  #6503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamten123
Får föräldrarna/syskon någon ersättning för allt lidande och isf hur mycket? Det är otroligt snedvridet att Olof får behålla sitt gamla skadestånd. Jag hoppas hans medfångar tar hand om honom på bästa sätt


Han sitter väl på "skyddad avdelning" tillsammans med Eklund och liknande. Så han är nog trygg...
Citera
2022-10-10, 16:29
  #6504
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Han sitter väl på "skyddad avdelning" tillsammans med Eklund och liknande. Så han är nog trygg...


Skulle förflyttas från häktet i Luleå till Kumla för att sitta där för bedömning till permanent anstalt och min amatörbedömning av olika skäl skyddskläder etc är att saltvik kan bli slutdestination.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback